Packard Cavalier -54 ja Dnepr MT-9 -6?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Projektit', aloittaja TatuP., 25.10.2022.

  1. Isamu

    Isamu 3rd gear

    Toi on just hienoa matalan kynnyksen tekemistä kun pääsee olohuoneesta minuutin löntystelyllä talliin, siinä saa hyvin tehtyä kaikenlaista pikkuhommaa pienessäkin ajassa.
     
    isalmela tykkää tästä.
  2. TatuP.

    TatuP. 3rd gear

    Kiitos vaan. Kyllä se helpottaa tosi paljon kun pääsee tallille muutamalla askeleella.

    Eilen tuli jarruosat ja tänään tuli jarruletkut. On siinä kasa alumiinia ja rautaa, jolle pitäisi löytää parempi osoite.

    [​IMG]
     
    rekkamies, Gary Grand, sleepercooler ja 4 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  3. TatuP.

    TatuP. 3rd gear

    Eilen kävin tallilla leipomassa jarrut paikalleen.

    Hommahan alkoi vanhojen kilkkeiden poistamisella, paikkojen putsauksella ja uusien romujen kasauksella. Olihan terapeuttista hommaa kasailla uusia, sopivia osia paikoilleen.

    Yllättävän hyvässä kunnossa on auto, tuosta kun pyöränkotelosta tutki ja pyörähdin auton alla tutkimassa jo vanhan tehostimen poistoa ja uuden laittoa.

    Hihnat on varmasti joku uusinut, sillä niissä oli pintaa vielä hyvin.
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Melkoset möykyt nuo 12" rumpujarrut on. Täytynee laittaa varastoon ja koittaa kaupata Packard harrastajille.
    [​IMG]

    Lisää putsailua. Putsailujen jälkeen poistin pultit vasta ja aloin uutta hardwaree mallailemaan paikalleen.
    [​IMG]
    [​IMG]

    Putsailujen jälkeen vain uutta osaa spindleen paikalleen. Näköjään ei jää tämä homma kiinni huonosta hardwaresta.
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Kun spindlet oli varustettu, rupesin ihastelemaan varsinaisia jarruja ja niiden koneistuksia. Onhan pirun siistin näköiset jarrut. Kasasin kaikki Wilwoodin ohjeen mukaan lukitteilla ja suosituksen mukaisilla rasvoilla.
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Sitten vain pakettia paikalleen.
    [​IMG]
    [​IMG]

    Sittenhän voisikin alkaa tehostinta mallailemaan paikalleen.
     
    rekkamies, MJF, Kalja imuri ja 13 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  4. sleepercooler

    sleepercooler Gearhead

    Pysyykö raideväli edelleen samana, vai heittääkö silmä?, näyttäis et tulis ulommaksi uusilla kamoilla.
     
  5. maxvo2

    maxvo2 Double Gearhead

    Mureen näköiset jarrut!
    Kun nopeasti tsekkasin rokkiautosta niin vaikkapa ohjaukseen ei kulutusosaa taida helpolla saada. Kuinkas paljon tuollaisessa Packardissa on ”kananhampaina” hankittavia kulutusosia?
     
  6. Väpsy

    Väpsy Gearhead

    Tais jousittamaton massa keventyä melkosesti!
     
  7. TatuP.

    TatuP. 3rd gear

    Tuota kävin mittailemassa ja vertailin spindlen nuttiin tuota ja tosiaan tulee jonkun 15mm ulospäin tuolla hubilla. Ihan oikeassa siis olet. En mokomaan edes kiinnittänyt huomiota. Jarrusettiin kuuluu Wilwoodin 5mm spacerit, joita pitää käyttää orkkis vanteilla jotta romut mahtuu pyörimään. Eli vissiin satulan kohdalta käy ahtaaksi orkkisvanteen kanssa. Mun nuo 15" peltivanteet mahtuu komeasti pyörimään.

    Kiitos vaan! Sillä mä tuon jarrusetinkin tilasin, kun sai vielä mallikohtasen kitin joka pitäis onnistua leimata Suomessa. Kyllähän enempi vähempi osien saanti on hankalaa, sillointällöin putkahtaa myyntiin someen vastaava purku-auto, mutta harvoin. Tuntuu että nuo Cavalierit on vielä harvinaisempia kuin tuoreempi esmes. Clipper. Sovittamalla muista vehkeistä taitaa olla helpoin tie. Yhdelle jenkkipurkaamolla laitoin viestiä muutamasta pisteosasta, mutta koskaan vastausta ei kuulunut..

    Kyllä se jonkin verran keveni. En älynny painoeroa punnata.
     
  8. TatuP.

    TatuP. 3rd gear

    Tehostinta alettu askartelemaan paikalleen.

    Raitisilman töttörö ja sen kaulus pois. Töttörö oli kiinni ruuvein tulipellissa ja kauluksen poistin dremelillä.
    [​IMG]

    Aika hyvin tuli tuolla jo tilaa.
    [​IMG]

    Reikäterällä hiukan reiän kasvattamista ja sen siistiminen rälläkällä.
    [​IMG]
    [​IMG]

    Pahvista muotti tehostajan siirtoon kohdalleen. Muotilla 10mm latasta työstäen teline.
    [​IMG]
    [​IMG]

    Ja tehostajaa sovittamaan. Aika hyvin käy. Käyttötanko tulee suoraan polkimen rungon alle. Polkimessa käyttöalue riittää hienosti.
    [​IMG]
    [​IMG]

    Tuollainen limppu siirtää tehostajan kohdalleen ja toimii samalla raitisilmareiän tulppana. Materiaalivahvuus 10mm.
    [​IMG]
    [​IMG]

    Niin alashan tuo tehostin jää, että sähköt saa loputki siivota piiloon.

    Siitäpäs se taas jatkuu jossain välissä.
     
    rekkamies, Gary Grand, teippi-mikko ja 4 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  9. TatuP.

    TatuP. 3rd gear

    Jahas.

    Eilen saatu jarrut henkiin. Kyllä otti koville, voi hyvänen ( lue voimasanana ) miten meinasi järki paeta päästä. Tämä postaus sisältää paljon tekstiä, panimotuotteiden nautiskelua, manaamista ja kaikkea sitä, mitä miltei 70vuotiaan harrasteen kanssa voisi kokea. Enjoy the ride.

    Ensin tein mekaanisen puolen kuntoon, eli tehostimelle vielä lattaraudasta tuen ja jarruputkia. Eteen tein kummallekin renkaalle uudet jarruputket ( 3/16 putki ) ja vanha tehostin pois. Samalla siirsin propon järkevämpään paikkaan ( 1/4 putki ). Tein lattaraudasta propolle telineen hyödyntäen kitissä tullutta rautaa, jottei propo vatkaa vapaasti konehuoneessa putkien varassa.
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Sitten aloinkin innolla ilmaamaan alipainevekottimella, kompuraan liitettävällä. Ilmaa repii tulee koko ajan linjoista... Huomiona tässä välissä se, että uus pääsylkkä on 1" borella ja sen ilmasin viilapenkissä ennen asentamista. Ja propoonhan ei tietenkään tullut ilmaamiseen käytettävää "lukkoa", joten sen kanssakin sai painia. Katkaisin yhden pienen meisselin ja nippusiteellä vedin propon sylinterin lukkoon. Tässä propossa ei siis ollut ilmausnappia.

    Summasummaarum: 4litraa nestettä revin linjoista läpi, kiristin liitoksia ja tein vaikka mitä poppaskonsteja. Taisinpa jopa päästää kirosanasen. Lyhensin ja pisensin käyttötankoa, säädin poljinta ja vaikka v*ttu mitä. Loppuviimein n.8h ilmaamisen jälkeen ja 5 kertaa tehostajan irroituksen jälkeen istuin lattialle, avasin oluen ja sanelin itsekseen jotain sellaisia asioita, joita ei edes voi kirjoittaa ääneen. Lähinnä erinäisiä kirosanoja luettelin ääneen ja mietin harrastuksen vaihtamista ristipistoihin tai raamatun lukuun. Noh, onneksi ne ajatukset alkoi vaihtua toisiin kun panimotuotteita availi tarpeeksi. Hetki rauhotuttiin ja nautittiin lähipanimon tuotteita ja oli aika painaa leuka rintaan ja kohti seuraavaa pettymystä.
    [​IMG]

    Eli Suomeksi.
    Back to square one.

    Vehkeet levälleen. Kaikki paitsi tulipellissä ollut tehostin ja jo pujotellut jarrulinjat jätin autoon, muuten paskat pöydälle. Paineilmaa kaikkialle ja vanhat (elikkäs uudet) nesteet pois. Lukuisten ilmaus yritysten jälkeen totesin että nyt on ilmat pois pääsylkästä. Tuli jopa omituisen hyvä fiilis tässä vaiheessa. Möykky ( a.k.a. = tehostin + propo ) paikalleen, vain todetakseni, että yksi linja vuotaa.

    Meinas harmittaa ja sormiakin jo himppa kipottaa jarruneste. Ei muuten toimi sormenjälkitunnistin puhelimessa hetkeen..

    Sen verran jääräpää oon, että samantien uus linja, ilmaus ja totesin että alkaa tuntoa jarruun löytyä ja vuotojakaan ei ole. Hiukan tuuletin tässä vaiheessa.

    Romut käyntiin ja poljin lattiaan. Ai juku. Eipäs ole ihan toviin ärsyttänyt yhtä paljon.

    Tutkimaan alipainetta. No alipaineet tulee suoraan imusarjasta ja mallia todella paljon alipainetta on tarjolla. Takaisku pelaa tehostajassa. Kaasarista kuiten löytyi alipaine vuotoja jotka paikkasin. Kaasari on suht tuore ja alkuperäiset ilmatulpat vuoti sekä yksi letku oli yhtä pehmyt kuin cremebrulee.
    [​IMG]

    Alipaineet oli siis nyt korjattu, todettu että ei vuotoja, poljin lerppu auto ollessa käynnissä, kova muuten. Oli siis ilmaa piireissä vieläkin. Pakko olla.
    Huolellinen ilmaus, käyttötangon pidentäminen /säätö ja jarrut löytyi. Vielä skeptisyyden nimissä auto pukeille ja poljin pohjaan vatupassin avulla ja renkaita vääntelemään, pelkääjän takarengas ei pitänyt yhtä hyvin kuin muut ( levy on tosi huono siellä ). Auto käyntiin vielä kerran ja jarrua vasten vedätystä. Pitää.

    Huokaisu.

    Äkkiä koko talli siivoten ja kaikki jarrunesteputelit piiloon ettei ne mene yhtään enempää painajaisiin.. Pesin jopa tallin lattiankin kaikesta epämääräisestä mujupaskasta. Ja etenkin jarrunesteestä joka on muuten suht liukasta kengänpohjan alla.

    Ottipahan hiukan verran työtä. Vallan kun kaiken itse tekee. Luulin, että ilmaus on se helpoin osuus. Paskat.

    Siellä se tehostin, propo ja kaikki putket on.
    [​IMG]

    Konehuoneessa vielä saattanee jotain tapahtua, mutta hetki täytyy nyt olla pois tallista. Sähköjen siistimistä nyt ainakin ja se ilmastointikonekkin odottaisi asentajaansa.

    Ennen.
    [​IMG]

    Nyt.
    [​IMG]

    Tästä kaikesta viisastuneena, tilasin propon ilmaukseen siihen tarkoitetun lukitustyökalun, jotta edes yksi työvaihe olisi helpompi jos ilmaushommia tarvitsee propon kanssa tehdä.

    Takalaikat voisi vielä vaihtaa. Jahka jaksaa.
     
    rekkamies, Gary Grand, malvasto ja 9 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  10. jykä hyvinkää

    jykä hyvinkää Gearhead

    Välillä ne yksinkertaisimmatkin asiat tuntuu haastaviltao_O Takaiskujen sietokyky paranee kummasti harrastuksen myötä, oli kyseessä sit auto- tai taloremontti..
     
    malvasto tykkää tästä.
  11. TatuP.

    TatuP. 3rd gear

    Jep, näinhän se on. Pitäs aina lähtökohtasesti ottaa se asenne, että aikaa ja rahaa palaa kuitenkin enemmän kuin on suunnitellu, oli kyseessä oikeastaan melkein mikä tahansa.
     
    kad_boost ja malvasto tykkäävät tästä.
  12. sleepercooler

    sleepercooler Gearhead

    Minkä moinen ilmaushärveli sulla on?
     
  13. TatuP.

    TatuP. 3rd gear

  14. TatuP.

    TatuP. 3rd gear

    Ei mennyt kauaa kun tallissa piti pyörähtää.

    Vedin viilapenkkiin kiinni myllytyskoneen ja hieraisin enimmät pinttymät pois noista intake putkista.

    Ennen.
    [​IMG]
    [​IMG]

    Nyt.
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Ihmeen sameaksi vielä jäi, mutta saipahan kaikki jesarin / muun liimaschaissen pois putkista. Osasyynä sameuteen se, että joutu todella niukasti käyttämään metal polishia, sillä en ollut muistanut uutta purkkia ostaa sitten viime kerran käytön. Muutaman putken jouduin ihan maalipinnan myllytysaineella käydä läpi, sillä metalpolish loppui kokonaan. Varmaan noista paremmat tulisi, jos vielä jaksaisi uudella aineella käydä läpi. Aika näyttää jaksaako vai ei.

    Aika pahasti nyt pistää silmään moottorin etuosa apulaitteineen ja niiden kiinnitysrautoineen. Saa nähä onko niille tehtävä jotain. Maalia olis hyllyssä tosin..
     
    Seevu, rekkamies, Arkkumies ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  15. Isamu

    Isamu 3rd gear

    Tuttu tilanne. Yhden kohdan kun saa hinkattua nätiksi ja hienoksi saa ympärillä olevat asiat näyttämään entistä ryönäisemmiltä ja sitten ollaankin jo syvällä kaninkolossa...
     
    rekkamies, Gary Grand, dart -66 ja 3 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  16. TatuP.

    TatuP. 3rd gear

    Jep. Se on juurikin näin. Tuohon yhtälöön ripaus perfektionismiä ( vai autismia?) niin soppa on aika hyvällä mallilla..
     
    Isamu ja kad_boost tykkäävät tästä.
  17. TatuP.

    TatuP. 3rd gear

    Aloitin sähköjen siistimisen. Huhhuh.

    Alla olevassa kuvassa vain murto-osa läpikäytävistä sähköistä..
    [​IMG]

    Aloitin sillä, että hain bilteman yleismallin sulaketaulun,
    +muita kilkuttimia, jolla saan jaattua +12V niille vekottimille jotka sen vaativat aina. Eli radion muisti, flekti, kusipoika ja töötti. Toki nuokin olisi voinut releyttää virtalukon taakse, mutta en jaksanut ruveta kikkailemaan. Toimii siis samalla tavalla nyt kun aiemmin. 6mm2 johto oikealta alhaalta sisään ja sulakkeiden kautta auton laitteisiin, 6mm2 johto tulee suoraan akulta. Siniset kaapelit on 2,5mm2 jotka piisaavat tähän käyttöön hienosti.
    [​IMG]

    Samalla kaappasin biltemasta mukaan maadoituskaapelin, joka tulee konehuoneessa olevasta maadoituspisteestä nyt kojelaudan alle. Tarkoitus vielä lattiamattojen alla oleva vanha 20mm2 hifikaapeli laittaa ko. kojelaudan maadoituspisteeseen, jahka vaan löydän 20mm2 kaapelikengät, jotka on jossain jemmassa. Näin ollen maadoitusketju koneelta akulle menee aina ( akku - kojelaudan alunen - konehuoneen maadoituspiste ), pointtina vain hyödyntää tuo olemassa oleva 20mm2 kaapeli. Nyt akku maadoittuu kontissa runkoon ja rungon kautta auton etuosan maadoituspisteisiin (konehuone + kojelaudan alle).

    Tarkoituksena olisi nyt laittaa kerran jonkun tekemät sähköt siten, että minäkin tiedän missä menee minnekkin sähköt. Raapaisin mittaristoa jo hiukan pois kojelaudasta ja laitoin samalla vauhdilla takaisin. :D Siellä näytti olevan ainakin valta-osa johdoista alkuperäisiä kangaspäällysteisiä. Odottakoon ne vaihtajaansa vielä.

    Konehuoneesta sai nyt aika kivasti sähköt järjestykseen. Toki vielä hommaakin siellä on. Haluaisin järkeillä mittariston kellon ( tältä puuttuu ainakin jännite. On vain +6voltin kello, täytyy miettiä miten saisi kikkailtua +12v -> +6v ), lämpötilanmittauksen ja nopeusmittarin toimimaan niin antaa vielä hetken konehuoneen osan olla "levällään".
     
    kad_boost, isalmela ja Isamu tykkäävät tästä.
  18. Riku Rotten

    Riku Rotten 3rd gear

  19. TatuP.

    TatuP. 3rd gear

  20. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

Kerro tästä muillekin!