Päästöjä vähän alaspäin..

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja iikka-, 4.7.2012.

  1. iikka-

    iikka- 3rd gear

    Ongelma on seuraavanlainen:

    Moottori on senverran tuoreessa korissa että päästömittaus pitäs katsastuksessa tehdä ja ongelma on korkea HC. Kaipais vähän vippaskonsteja millä tuota sais alaspäin. Moottorin speksit pääpiirteissään:

    SBC 383 stroker
    Flat top männät
    Nokka Comp Cams XR274R mek roller
    Brodix IK200 kannet
    Kaasari Holley Street Avenger 770cfm vac

    Kone on säädetty dynossa, tietenkin vähän eri perustein kuin päästöarvot..

    HC pyöri jossain 1200-2200 normi bensalla, ihmetytti vähän kun tyhjäkäyntiseoksia ruuvailtiin kun eivät tuntuneet vaikuttavan HC arvoon mitenkään. Myös mittalaitteen luotettavuutta ruvettiin epäilemään, HC pomppas 1200 -> 3000 kieppeille parissa sekunnissa ja mitään muutosta koneen käynnissä ei korvin kuulunut. Luulis olevan kuitenkin ok kun on päivittäisessä korjaamokäytössä. Myöskään sytkän säätö ei tuntunut oikeen loogisesti vaikuttavan HC arvoon.

    Onko tuo nokka jo mahdoton saada menemään arvoihin? HC:han pitäs siis olla alle 1000.
     
  2. elky

    elky Gearhead

    Sytkää myöhemmälle, venttiilin välystä vähän auki ja masinolia tankkiin. Jos vedät tyhjäkäyntiruuvia liikaa kiinni, niin HC nousee.
     
  3. jariha

    jariha Double Gearhead

    ite sain kerran tiputettua hc:n vaihtamalla pyörijän ja vj-kannen? mitää muuta enää sillo keksiny:) kulkine oli vm -90
     
  4. Potakka

    Potakka 1st gear

    Mulla on 355 sbc:ssä hyvin tuon arvojen mukainen hydraulilaahurinokka ja se ei mennyt millään läpi päästöistä.

    Kokeile nyt kuitenkin:

    -tenttua puolet bensaan
    -sytkää myöhäiselle mahdollisimman paljon
    -itse vaihdoin jopa keinut miedompiin ja löysäsin keinuvipuja
    -tyhjäkäyntiseosta vois koitta säätää ja koittaa eri tyhjäkäyntikierroksia, tuohan on lupaavaa että se on muuttunut 1200-3000 ilman että käynti muuttuu.

    Itsellänin sain HC johonkin 1600 niin kävi kyllä kone niin huonosti kuin voi käydä.
     
  5. sbf

    sbf Gearhead

    Varma konsti:Tarvikeliikkeestä pari halpaa katalysaattoria leiman ajaksi putkistoon ja ottaa ne myös heti pois niin kestävät seuraavankin leiman.
     
  6. Aako

    Aako 1st gear

    Miten käy, jos tankkaa sopivassa suhteessa re85:ta? Sehän on tenttua lähes kokonaan... En tiiä mistään mitään, tulipahan vain mieleen!
     
  7. Väne

    Väne Gearhead

    Jos seosruuvien pyöritys ei vaikuta mihinkään niin varmaankin käy siirtymä ja/tai pääsuutinpiirin kautta.. Esim. läpät liikaa auki, tai bensapinta liian ylhäällä yms.
    Tuommoiset perusjutut pitäis tietenkin dynosäädön jälkeen olla kunnossa..
     
  8. iikka-

    iikka- 3rd gear

    Epäilin just että läpät olis liikaa auki, mutta kiinnipäin kun laitto niin ei jaksanu enää käydä. Seosruuvit kun kääntää kiinni niin kone sammuuu että ne kyllä sikäli pelaa, mutta siinä sanotaan 1/2 -> 3 kierrosta auki välillä ei oikeen oo hirveetä vaikutusta. Kyllä se vähän vaikuttaa mutta hyvin vähän. HC arvo ei oikeestaan muutu, tai vaikea sanoa kun tahtoo vähän seilata muutenkin.

    Pitänee yrittää tuota E85 lyödä tankkiin ja kääntää sytkää reilummin myöhäselle. Luulisin että ton vois saada menemään rajoihin koska parhaimmillaan saatiin HC pyörimään just tossa 1200-1500 välillä ja kone kävi kuitenkin viel jotenkin.
     
  9. peltsi

    peltsi Gearhead

    Oletko mitannut AFR:ää tyhjänkäynnillä? Veikkaan että läpät sen verran auki että siirtymäpiiristä vetää bensaa koneeseen.
    Oletko mitannu alipainetta tyhjänkäynnillä tai siinä vaiheessa kun HC pomppaa ylös?
    En kyllä tunne street avengeria mutta jos se on samanlainen ko tuplapumppu niin sen kanssa kävin pientä jumppaa ennen ku pääsin eroon rankasta pakokaasun hajusta tyhjänkäynnillä. Eli sain korjattua AFR:n n.14.5:een.
     
  10. Väne

    Väne Gearhead

    No tiputtaako se boostereista?
    Läppiin reiät tai kokeile vaikka ensin tehdä pikkunen ilmavuoto esim. joku ei tärkeä alipaineletku irti ja sitten läppiä kiinni.
    Tai esim. laittaa pcv:n toimintaan jos ei ole.
    Onko 1taso imari?
    Pitäis saada bensa sekoittumaan paremmin ilmaan, vaikkapa tekemällä vaakatasoiset urat tyhjäkäynti purkausaukon yli että bensa putoais imusarjaan vähän leveämmältä alueelta..
    Onhan tyhjäkäynti ilmasuuttimet auki?
     

Kerro tästä muillekin!