Pääsulake tms vanhaan kiuluun varmuuden vuoksi?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja BRC1, 19.1.2017.

  1. T.

    T. 3rd gear

    En ottaisi hehkun sulaketta ite pois. Tää on jännää mikä on järkevää missäkin. Starttiin en sulaketta laittaisi, mutta sähkölaitehan se on silti... Päävirtakytkimen olen sensijaan laittanut pariin härveliin. Kuulemma paras palovakuutus. Yhdestä vanhasta työkoneesta joskus mittasin että virtaa menee jonnekin vaikka peli on ihan seis. Ei edes mankkaa tai muutakaan lisävarustetta. :odroll:
     
    Ana67 tykkää tästä.
  2. Rockmaple

    Rockmaple Gearhead

    Jumankekka, 1000 Ah akku.:eek: Ei akut lähde mihinkään vaikka niitä kuormittaa sen mitä niistä irtoaa.
     
    Ana67 tykkää tästä.
  3. Ana67

    Ana67 Gearhead

    No nyt on hurjaa... Ihan 1000Ah akut ja 12V- sekä 24V+ ja lähtee ku Sputnik kiertoradalle...:eek:
     
  4. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead


    Teeppä niistä oikonen ja kokeile

    harjoitella voi vaikka henkilöauton akuilla, eli ensimmäisen akun plussa toisen akun miinukseen ja toisen akun plussa päävirtakatkaisijan kauttaa siihen ensimmäisen miinukseen ja päävirtakatkaisija kerralla kiinni, äläkä käytä mitään tokmannin 30amppeerista päävirtakatkaisijaa vaan ihan kunnollista
     
  5. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    100A suunnilleen pitäs laskennallisesti mennä. Tulpan vastus on noin 1 ohmi. Pitäskin mittaa tolla induktiivisella vai mikä se on mittarilla.
    Tehtaan jäljiltähän tossa ei ole sulaketta ja johdot tuppaa olemaan hehkuvaa tyyppiä.
     
  6. Bukero

    Bukero Gearhead

    toki voi olla ja joissakin vehkeissä onkin, mutta jos mietitään senkin järkevyyttä siltäkantilta että mitä sillä saadaan suojattua.
    esimerkki 1: hehkutulpista yksi vioittuu eli palaa "poikki"(yleisin vika) sulake ei toimi koska kuorma vain vähenee ja muut hehkut saa enemmän virtaa ja vaurioituvat nopeammin.
    esimerkki 2: hehku tulppa menee oikosulkuun (lähes mahdoton vika koska oikosulku virrallahan se alunperinkin lämpiää) mutta oletetaan siis että palaa "sillaksi" ja polttaa sulakkeen jolloin koko kisko "kylmenee" ja pelit jää käynnistymättä.
    noh ainakin se suojaa moottoria käynnitymästä..:(
    ja suojaa toki johtimia/kiskoa totaali oikarilta.
     
    Muokattu: 25.1.2017
  7. Bukero

    Bukero Gearhead

    taitaa suurimmatkin kuormurin akut olla max.230Ah mutta tokihan niilläkin jo kummasti hitsaa...
     
  8. Latvis

    Latvis 2nd gear

    Nii, muutama tunti sitten nostin rouvan käyttökinnerin nokalle 60 ampeeritunnin (Ah) akun jonka luvattiin antavan (jonkun) normin mukaan kylmäkäynnistys virtaa 600 amppeeria (A).
    Eiköhän tuo 1000 Ah ole ihan tavallinen "näppihärö", edelleen käynnistysvirtana tuo "kiloampeeri" irronnee tavallisesta 180 Ah akusta.

    Kaksi tuommoista täyteen ladattua akkua oikosulkuun kytkettynä räjähtää ihan varmasti. Mitä se "vie mennessään" jääköön Myytinmurtajien selvitettäväksi. ;)
    Minun lompakko sitä ei kestä...

    t, nimim: salama-akun kannen kappaleita 200 neliön hallin joka nurkasta kerännyt. :oops:
     
  9. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Ainoa motiivi oli mulla nimenomaan akulta hehkureleelle menevän ison kaapelin suojaaminen tolla 200A sulakkeella. Releeltä eteenpäin haarottuu jo pienemmät johdot joita 200A sulake ei enää suojaa. Mitään kiskoja ei tossa ole. Tulpista viis, kärähdelkööt niinkun huvittaa, ei siihen liity mitään riskiä :odeek:.
     
  10. Bukero

    Bukero Gearhead

    nuo akku myytit oiskin hyvä idea myytinmurtajiin
     
  11. Bukero

    Bukero Gearhead

    ja saattaa olla mielenkiintoisia tapauksia tulossa siinä vaiheessa kun noita hybrideitä ym. tesloja aletaan kotitalleissa "viritellä". saattaa valokaaret alkaa pitenemään:D
     
  12. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Tajusin muuten itekkin äsken, ettei toi tunti kuulu siihen ampeeri määrään :odoops:
     
  13. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Jos haluaa, niin niitä releeltä lähteviä ohuempia vois suojailla "pääsulakkeella". Se paksun johdon suojaus on niiden hehkujen takia vähän riskialtis. Kun joku hehku päättää "palaa", se voi käydä hetken lähes oikosessa, ja sit lähtee sulake. Mutta auto ei lähe käyntiin. Ilman sulaketta ei olis tapahtunu mitään ihmeellistä.
     
  14. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Joo totta. Sulake on kyllä hyvin helppo jättää välistä pois jos sen toteaa palaneeksi, ja laittaa uuden kun ehtii.
    Pienempiin johtoihin vois laittaakin sulakkeen, vaikka 1 per koneen puoli. Niissä ei tosin virtaa ole kuin hehkuttaessa, kun siinä isossa kaapelissa on aina jännite, sen takia laitoin sulakkeen.
     
    Muokattu: 26.1.2017
  15. Latvis

    Latvis 2nd gear

    Kyllähän noissa sähköajoneuvoissa tosiaan on ainekset monenlaisiin iltapäivälehtien otsikoihin. :D

    Mutta jos sivuaisin vähän alkuperäistä aihettakin, niin olen samaa mieltä aikaisempien kirjoittajien kanssa siitä, ettei akun ja startin, eikä myöskään laturin ja akun (tai startin) välisiin johtoihin pidä laitttaa sulakkeita. Muille käyttösähköille tietystikin sopivat sulakkeet.
    Kunnollinen päävirtakykin kuulostaa myös hyvältä ajatukselta.

    Noihin väleihin vaan reilumman kokoiset kaapelit, mitä tehtaalta tullessaan on ollut. Muutamien metrien pituiset kaapelien pätkät eivät maksa merkittävästi enempää paksumpanakaan. Autotehdas mittakaavassa tällä hintaerolla tietysti on merkitystä.

    Ja kuten esitetty kaapeleiden ympärille "kurttuputkea" tai jotain muuta suojaavaa ja kiinnitys tukevasti, etteivät pääse hinkkautumaan puhki.

    Muistetaan tehdä vastaavat hommat myös "maapuolelle". Aloittajan rungollisen auton tapauksessa kannattaa myös muistaa varmistaa, että runko, kori ja moottori ovat kunnolla (kaapelilla) yhteydessä toisiinsa.
    Isoin osa kohtaamistani sähkövioista on korjaantunut korjaamalla maadoitukset! :cool:
     
  16. juk1

    juk1 3rd gear

    Mikäli en ihan väärin muista niin kyllä joissain raskaaskalustossa on ihan tehtaalta lähtien päivitasulakkeita esim 650A lattoja oli ainakin Mersun busseissa. Olivat toki takamoottorisia ja kaapelit tosi pitkiä.
     
  17. moottorinlohko

    moottorinlohko Gearhead

    1 jos yksi palaa miten muut saa enemmän virtaa,onko sulla sarjaan kytketty hehkut,eli jos sulla vain 1 /8 toimii
    palaako se hetkessä sulaen,ei se rele kauaa pidä hehkuja päällä oikoseen tai ei.
     
  18. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Heh, enpäs heti huomannu... Tos on Bukerolla ajatus/ilmaisuvirhe. Ei ne loput tulpat saa enempää virtaa, kun virtaa ei voida määrätä "antamalla". Yhden tulpan puuttuessa syöttöjohdon vastuksen jännitettä vähentävä vaikutus hieman pienenee, joten loput tulpat saavat vähän isomman jännitteen ja sitä kautta OTTAVAT vähän enemmän virtaa. Vaan tuskin merkityksellinen ero kuitenkaan.
     
  19. Bukero

    Bukero Gearhead

    nojoo..vähän huolimattomasti tosiaan kirjoitin noista hehkuista...
    mutta edelleenkään en starttipuolella ole sulakkeisiin törmännyt mutta esim joissain kuormureissa on startin suojaamiseksi jonkinmoinen "seuranta"
    joka lopettaa startin toiminnan lian pitkissä starttauksissa ilmeisesti lämpösulaketyyppinen ratkaisu eikä läpimeneviin ampeereihin perustuva.
     

Kerro tästä muillekin!