"Pääsulakkeen" koko?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja jarpat, 28.7.2013.

  1. jarpat

    jarpat 3rd gear

    Eli, kun akusta lähtee paksu kaapeli startille ja ohut töötille, valokytkimelle, virtalukolle ja sisävalolle, niin minkä kokoinen sulake olisi tuohon ohueen piuhaan sopiva?
    Auto 50 v vanha ja sinänsä hyvin simppeli. Ei mitään ylimääräisiä sähkölaitteita. Tekis vaan mieli vähän suojata akkua ja varmistella, ettei auto joskus pala parkkiruutuun. Sulake sais varmaan olla "hidas", mutta minkä kokoinen?
     
  2. Ratrod34

    Ratrod34 Gearhead

    Mulla on tossa yhdessä simppeleillä sähköillä olevassa autossa 30A pääsulake 12 voltin järjestelmässä ja hyvin on kestänyt, lisäksi laturi ei ole tietenkään sulakkeen takana, mutta kaikki muu on.
    Kannattaa laittaa pääsulake ja varaa vielä hanskalokeroon muutama varasulake jos vaikka eka versio ei kestä niin laittaa pykälää isomman sulakkeen.
     
  3. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Ei se akkua niinkään suojaa, suojaa johtosarjaa palamiselta enemmän.
    Riippuu miten paksu se johto on, mitkä valot, sun muut..
    Mutta joku 20-30a vois olla lähellä.
    Kokeilemalla selviää.
     
  4. peltsi

    peltsi Gearhead

    Jos siinä on kaikki valot mukana niin 40-50A
     
  5. sbf

    sbf Gearhead

    Stanu ns dieselsulake on muistaakseni 50 amp ja niihin saa tarvikeliikkeistä yhden sulakkeen rasioita.Semmosen laitoin taunuksen käyttösähköjen startilta lähtevään piuhaan edellisen johtosarjan oikosululla poltettuani.
    Se on semmonen kolme sekuntia kun hytti täyttyy valkoisesta savusta päävirtajohdon vedettyä maihin rattiputken juuresta.
     
  6. xarper

    xarper Gearhead

    Se on kivvoo kun ryömit kojetaulun alla ja joku johto mikä sattuu olemaan irti sillä hetkellä ottaa maihin sun päänupin päällä, mukava tuppo jäi hiuksia käteeen :D
     
  7. Kimmeli

    Kimmeli Gearhead

    Helppohan kulutus on laskea, valot n.160w/12v x 1,5 = 20A, lämppärin puhallin, ja lasinpyyhkimet = 30A, itse laittaisin 50A sulakkeen.
     
  8. peltsi

    peltsi Gearhead

    BTW, sähköthän menee pää sulakkeen kautta sulaketaululle/rasialle.
    Suoraan ei kannata 50A sulakkeen kautta laittaa sähköjä esim. virtalukolle. Aika moni kytkin ja sähkölaite antautuu ennen 50A sulaketta.
     
  9. jarpat

    jarpat 3rd gear

    Heh, nyt kun mainitsit, niin tulipa mieleen, että "tämän olen kokenut"..se on juuri näin.
     
  10. sbf

    sbf Gearhead

    Monesti laturin päävirta menee samaa johtoa pitkin joten sulake pitää laskea laturin tuoton mukaan mikäli se on laskennallista kulutusta isompi
    Jenkki gm-tuotteissa on tehtaan tekemänä iso kaapeli sulakerasialle, siellä isoilta pääsulakkeilta menee virtalukolle josta palaa takaisin rasialle missä jaetaan pienempiin piireihin pikkusulakkeiden kautta.
     
  11. jarpat

    jarpat 3rd gear

    Kyllä se varmaan sen 50A vois olla tai 40A "hidas"..? Käytännössä nähnee, mikä riittää. Jos valokytkin, töötti tai virtalukko "antautuu", niillehän ei oo mitään sulaketta. Heaterit, radiot ynnä muut kai tuleekin auton oman sulakerasian kautta. No onneks mulla on just valokytkimet ja virtalukot uusia osia..
    kiitos, eiköhän tää oo taputeltu.

    SBF:"Monesti laturin päävirta menee samaa johtoa pitkin joten sulake pitää laskea laturin tuoton mukaan mikäli se on laskennallista kulutusta isompi
    Jenkki gm-tuotteissa on tehtaan tekemänä iso kaapeli sulakerasialle, siellä isoilta pääsulakkeilta menee virtalukolle josta palaa takaisin rasialle missä jaetaan pienempiin piireihin pikkusulakkeiden kautta."

    ----------Joo, ei oo mun autossa näin, vaan juuri niinkuin alussa selostin ja koko ajatus sulakkeesta tuli siitä, että tuo akusta lähtenyt johto oli niin pykinyt ja osin paljas, että se oli aivan pakko vaihtaa.
     

Kerro tästä muillekin!