Pääsylinteri levyjarruille?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Jarrut ja jousitus.', aloittaja JB, 9.11.2011.

  1. JB

    JB 1st gear

    Käykö vanha (levyt-rummut) pääsylinteri, jos laitan levyjarrut taka-akselillekkin? Vai onko levyille tarvittava nesteen määrä liian iso vanhalle rumpu sylkälle? vai joku muu ratkaiseva tekijä?
    illalla tuota miettiessä tuntu olevan kahta mielipidettä asiasta. Ja tästä on ollut puhetta aika-ajoin, mutta ei nyt osunu silmään.
     
  2. Galaxie61

    Galaxie61 Gearhead

    kesällä meni kaverin mustangiin taakse levyt, mutta ei oikeen jaksa toimia alkuperäsellä pääsylinterillä.
    takajarrut jarruttaa niin vähän että ei varsinaista pysätysiloa levyistä ole.
     
  3. pequli

    pequli Gearhead

    Käy ja ei käy. Rumpujarrupiirissä on takaiskuventtiili, joka pitää piirissä pienen peruspaineen, jolloin jarrukengät liikahtavat ripeämmin. Tuo peruspaine yleensä aiheuttaa laahaamisilmiön, jos pääsylkkyä käytetään levyjarrujen yhteydessä. Itse olen joskus 80-luvulla ollut yhden pääsylkyn kanssa säästäväinen ja nypännyt etujarrupiiristä tuon venttiilin pois. Toimii edelleenkin.

    Venttiiliin pääsee käsiksi, kun kiertää takajarrupiirin lähdöstä löytyvään messinkikartioon ruuvin ja nyppää kartion pois. Kuminen venttiilihässäkkä pois ja kartio takaisin.

    Viimeinen sana on kuitenkin, että nykyään saa helposti tiskiltä oikeanlaisen pääsylinterin, eikä tuohon temppuun oikeastaan ole tarvetta.
     
  4. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Sen rumpujarrujen kanssa käytettävän venttiilin nimi on muistaakseni residual valve, saatavana ainakin Wilwoodilta.
    Ihan kuin Pequli sanoi, eipä tunnu takarummut tarvitsevan tota venttiiliä välttämättä, pari vuotta jo ajellut ilman yhdistelmällä levyt edessä ja takana rummut, ykspiirisylkyllä.

    Jarrusylkkyjen tulee olla oikeaa kokoa että jarruvoimat saa passeliksi, painetta saa toki rajoitettua piirin väliin laitettavalla säätimellä mutta ei se silloin auta kun jarruvoima on riittämätön.
    Ehkä tohon tapaukseen auttais hieman pienempi pääsylkky ja rajoitin etupiiriin, tai sit vaan isommilla männillä takasatulat. Vaikka prosentteina mäntien pinta-alasta koittaa arvioida.....
     
  5. Tomaso

    Tomaso 3rd gear

    Ei yleensä riitä pääsylkän takarumpujarrupiirin tilavuusvirta levyjarruille.

    Mm. Mopar luopui jäännöspaineventtiileistä (residual pressure valve) 1974 paikkeilla kun rumpujarrujen jarrusylintereiden tiiveyttä parannettiin mm. jousilla. Eli venttiili ei ole välttämätön kun on "nykyaikaiset" sylinterit, mutta ei venttiilistä haittaakaan ole rumpujarrujen kanssa. Nykyään residual pressure valveja käytetään mm. silloin kun muu jarrujärjestelmä on ylempänä kuin pääsylinteri esim. pääsylkkä lattian alla. Lisäksi tarvikejarrusettejä "tasapainotetaan" jäännöspaineventtiileillä (myös levyjarrupiirissä) kun ei muuten ole täysin yhteensoiva paketti.

    http://www.overdrive.fi/forum/viewtopic.php?t=225709
     
  6. JB

    JB 1st gear

    Asia taisi kohtuudella hahmottua. Tuo Tomason setti ois asiallisen oloinen, mutta tilasin jo tehostajan ja sylinterin, kyselen sitten tarkemmin mikä mättää kun jarrut ei toimi.
     
  7. Tomaso

    Tomaso 3rd gear

    /\ Eli Chevyn pääsylkkä ja yleismallinen tehostin Mopariin...ko?
     
  8. JB

    JB 1st gear

    jep, juuri näin.
     

Kerro tästä muillekin!