Päävirta kytkin

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja Roadrunner, 3.2.2002.

  1. Roadrunner

    Roadrunner 1st gear

    Miten sellanen päävirta kytkin asennetaan, sellanen ko jokkis autoissakin on. Vedetäänkö ne piuhat suoraan akusta vai miten???
     
  2. Anonymous

    Anonymous Guest

    akun päävirta ..tai maa kaapeli katkaistaan kyseisellä katkaisialla...vielä mahdollisimman läheltä akkua
     
  3. Rubberduck

    Rubberduck 1st gear

    Jokkisautoissa on se asiaa helpottava juttu, että niissä ei yleensä ole latureita. Tällöin auto varmasti kuolee kokonaan päävirtakytkimestä.

    Jos laturillisen auton pitää myös sammua päävirtakatkaisimesta (niinkuin kilpa-autossa ajatus on), pitää laturin johto vetää päävirtakatkaisimen akun puoleiseen napaan tai sitten käyttää useampinapaista kytkintä, joka katkaisee laturin virtapiirin erikseen. Jotkut käyttävät vielä yhtä napaparia sytytyksen katkaisemiseen erikseen.
     
  4. Anonymous

    Anonymous Guest

    Jos meinaat jotain kisakäyttöä vasrten sitä kytkintä, niin selvitä mitä vaatimuksia sille ja sen sijoittelulle on. Voi olla, ettei mikä tahansa bilteman kytkin täytä vaatimuksia.
     
  5. MouTine!

    MouTine! Gearhead

    Ei rikota niitä latureita, vaan katkaistaan sytytysvirta tappaakseen kone.
     
  6. Rubberduck

    Rubberduck 1st gear

    Juu, kilpureissa päävirtakytkin onkin lähinnä sellainen sääntömääräinen "paniikkinappi" josta kaikki sähköt saadaan varmasti kylmäksi yhdellä kertaa. Joissakin kilpaluokissa päävirtakytkin pitää saada laukaistua myös auton ulkopuolelta.

    Tavallinen tapa onkin sammuttaa moottori ensin normaalisti virta-avaimesta/kytkimestä ja vasta sitten katkoa päävirtoja. Laturittomissa autossa päävirtakytkin toimii kylläkin samalla virtalukkona.
     
  7. impala1968

    impala1968 Gearhead

    Paitsi että ainakin kilpureissa vaaditaan että päävirtakytkimestä voidaan sulkea KAIKKI virtapiirit, siis laitetaan se kuitenkin akun johtoon ja laturin piuha akun puolelle kytkintä.
     
  8. Rubberduck

    Rubberduck 1st gear

    Ainoa heikko puoli siinä, että laturin piuha tulee päävirtakytkimen akun puoleiseen napaan on se, että päävirtakytkimeltä konehuoneeseen menee yhä jännitteinen piuha - oli päävirrat sitten päällä tai ei. OK, paljon käytetty tapa, muttei täytä sääntökirjan pykälää. Siviilivehkeissähän sillä ei tietenkään ole mitään merkitystä...
     
  9. Holley

    Holley Gearhead

    Mulla jännitteellinen piuha menee siviiliharrasteautossa vain
    akulta keskikonsolliin - kun on akku takarontissa. Onpa samalla
    yks ajonestokytkin lisänä. Sinne ronttiin en sitä katkaisijaa
    halunnut laittaa, kun tarpeen sattuessa kuitenkin on kauhee
    kiire ja paniikki päällä.
     
  10. ana57

    ana57 1st gear

    Sääntökirjan määmääräykset täyttyy kun laittaa (5 napaisen) releen laturin piuhan ja akun väliin siten että ohjaus releelle tulee päävirtakykimen navoista, tosin nykyvehkeillä täytyy olla tosi järeä rele jos laturin teho on yli 50 A. Edelleen haitaksi jää että jos laturin pyöriessä päävitakytkin katkaistaan ,yhteys akkuun katkeaa, jolloin laturi saattaa tykätä kyttyrää (kokemuksesta:tavallinen Boschilainen ei tunnu piittaavan)
     

Kerro tästä muillekin!