1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla sivuston käyttöä hyväksyt evästekäyttömme. Lue lisää.

Päävirtakatkaisin

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja Anonymous, 14.4.2005.

  1. Anonymous

    Anonymous Guest

    Kumpaan pitäs laittaa, plus- vai miinusjohtoon?

    T:Masse
     
  2. MadMan

    MadMan Gearhead

    parissa autossa on ollu ja kummatkin miinuspiuhassa.
     
  3. Anonymous

    Anonymous Guest

    Riippuen hieman asennuspaikasta. Jos tulee lähelle virtalähdettä, niin maa piuhaan, mutta jos vedät esim. sisälle tms. niin plussa. Maapiuha pitäs olla mahdollisimman lyhyt, joten sen vuoksi.
     
  4. Aako

    Aako 1st gear

    ei sillä muuten ole mitään väliä maapiuhaan yleensä helpompi laittaa
     
  5. Mopar

    Mopar Gearhead

    ... ja jos kisaamaan meinaa niin plussa piuhaan.
     
  6. Aako

    Aako 1st gear

    nose...
     
  7. jukka63

    jukka63 1st gear

    kun en ole sähkömies,voisiko joku selittää minkä takia?ei oikein mene jakeluun.jos piuhan paksuus on riittävä,niin mun mielestä sen voi vetää minne vaan.vaikka pari kierrosta auton ympäri :D
     
  8. Jasca

    Jasca 1st gear

    Turvallisempi on laittaa maa-piuhaan! Mahdollisessa oikosulkutilanteessa ei tapahdu samanlaista katastrofia mitä silloin jos katkaisimelle tuleva plus-johto ottaa kontaktin esim. koriin!

    - Jasca -
     
  9. Anonymous

    Anonymous Guest

    Maajohto on se tärkein lenkki auton sähköjärjestelmässä, se täytyisi olla mahdollsimmna lyhyt ja riittävän paksu. Koska kori toimii maattopisteenä, ei ole järkeä kuljettaa johtoa kovin pitkälle. Paras olisi jos molemmat johdot olisivat lyhyitä. Virran kulkusuuntahan on miinuksesta plussaan.
     
  10. jukka63

    jukka63 1st gear

    mun pointti on se,että nyt pitäis laittaa dodgeen päävirtakatkaisin ja joudun pakosta jatkamaan johtoa. on pakko laittaa maattopuolelle.jos kasvatan narunpaksuutta,niin ei kai se haittaa jos tulee ylimääräinen vajaan metrin lenkki?
     
  11. SuperGas

    SuperGas 3rd gear

     
  12. SuperGas

    SuperGas 3rd gear

    ... siis piti tuohon kirjoittaman, että:
    Paskapuhetta!!! Sähkövirta kulkee plussasta miinukseen. Piste.
     
  13. elky_^^

    elky_^^ 1st gear

    kyllä mä ainakin laittasin sen maahan.... yleinen käytäntöhän se on..... ja on se turvallisempi.....
     
  14. webcaddy

    webcaddy 1st gear

    Hei.

    Kun siirretään suuria virtoja ja käytössä on pieniä jännitteitä, on kaapelin läpimitalla hyvin suuri merkitys.
    Oletetaan että käytössäsi on vaikkapa 5m pitkä maajohto jonka toinen pää on tavarakontissa olevassa akussa ja toinen pää on kiinnitetty moottorinlohkon kylkeen ja auton runkoon konehuoneessa.
    Kaikki liitokset on tehty hyvin. niiden resistanssi on n 0.001 Ohmia.
    Kaapelin resistanssi on ominaisresistanssi kyseiselle kaapelille XxOhmia/metriä. Näitä oikeita spexejä kaapeleista löytyy yleensä kaapeleita myyvistä liikkeistä.
    Arvataan kaapelin kokonaisresistanssiksi 0.01 Ohmia. Eli resistanssit ovat hyvin pieniä. Niillä on silti vaikutusta!

    Startatessa otetaan akusta starttimoottorista riippuen hyvin suuri virtapiikki ja starttimoottorin ja moottorin jo pyöriessäkin aikamoisen suuri virta.
    Oletetaan käynnistyshetken virraksi 150A?
    Ohmin lain mukaan, liitosten jännitehäviöksi tulisi 0.15V ja kaapelille 1.5V.
    Hyväkuntoisen akun lepojännite voi olla vaikkapa 13.2V. Otetaan tästä pois kaapelin ja liitosten aihettamat jännitehäviöt niin startille käytössä oleva jännite onkin vain n. 11.5V.
    Harvoin akku on aivan täysin latingissa tai aivan priima. Eli käytännössä tilanne on huonompi.

    Siirtäessäsi auton akun takakonttiin käytä niin plussa- kuin miinusjohtoina riittävän suuriläpimittaista kaapelia.
    Minimoi kaapelin pituudet järjellisiksi. Tee tai teetä liitokset kunnolisilla liittimillä. Suojaa kaapelit kriittisissä paikoissa ylimääräisellä suojalla. (Öljysukka/kutistemuovi tms.)
    Varmista akun kiinnitys, akkukotelon tuuletus ja sijoita mahdollinen virtakytkin lähelle akkua miinusjohtoon.

    Jos otat apulaitteille sähköä suoraan akulta, niin sijoita johdonsuojasulakkeet lähelle akkua. Jos syötät usealle sulakkeelle sähköä akulta, käytä virranajakokiskon syöttöjohtona ns. "Fuse wire" kaapelia näitä löytyy usealle eri virtamäärälle. 15A, 32A, 60A.
    FuseWire suojaa akkua virranjakokiskon mahdolliselta oikosululta ja itse FW-Johdon oikosulkuun menolta. Sulakkeet suojaavat kaapeleita virranjakokiskolta eteenpäin.

    Jos tuntuu että menin ajatuksissani metsään, korjatkaa ihmeessä;-)

    Onkohan kukaan nähnyt sivunapa-akkuun kiinnitettävää päävirtakytkintä?
    Jos sellainen jostain löytyy, vinkkejä hankintapaikasta otetaan vastaan.

    T: AJ
     
  15. RockHQ

    RockHQ 3rd gear

    Virran kulkusuunnaksi on yleisesti sovittu plussasta miinukseen. Elektronit kuitenkin virtaavat negatiivisesta lähteestä positiiviseen suljetussa virtapiirissä. Sen takia toi kommentti on vähän asiaton.
     
  16. Anonymous

    Anonymous Guest

    Kuinka niin?
    Sähkövirta kulkee plussasta miinukseen.
    Elektronit kulkee miinkusesta plussaan.
    Mikä nyt???
     
  17. Anonymous

    Anonymous Guest

    En kirjautunut...
    - SuperGas -
     
  18. SuperGas

    SuperGas 3rd gear

    P**keleen p*lo*mu*rit...
    Ja Vodka... :eek:
     
  19. Anonymous

    Anonymous Guest

    Siis se on aikanaan SOVITTU (kun ei oo ollu parempaakaan tietoa), että sähkö kulkee plussasta miikkaan. Nyt kun "ollaan vähän" viisaampia, on huomattu että, Murphyn lain mukaan, se pentele kulkeekin toiseen suuntaan. :odroll:
     
  20. Anonymous

    Anonymous Guest

    Siis se on aikanaan SOVITTU (kun ei oo ollu parempaakaan tietoa), että sähkö kulkee plussasta miikkaan. Nyt kun "ollaan vähän" viisaampia, on huomattu että, Murphyn lain mukaan, se pentele kulkeekin toiseen suuntaan. :odroll:
     

Kerro tästä muillekin!