Päävirtakatkaisin

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja Anonymous, 14.4.2005.

  1. Anonymous

    Anonymous Guest

    Oikeaoppinen tapa: Päävirtakytkin plussanapaan, laturilta tuleva päävirta erillisen kytkimen kautta joka on hyvissä päävirtakytkimissä mukana ja sitä ohjataan samalla vivulla kuin itse kytkintäkin. Köyhän miehen versio samasta asiasta on ostaa halpa päävirtakytkin ja vetää laturin päävirta suoraan akun plussaan. Jos akunkengän irrottaa auton käydessä saattaa diodisilta kärähtää, huonolla tuurilla kaikki muukin elektroniikka, kuten joku edellä jo mainitsi
     
  2. Anonymous

    Anonymous Guest

    [quote=" vipukatkaisijan jolla saa MSD:n pimeeksi.
    En tosiaan ole sähkäri mut luulis et noilla sammuu tarpeen vaatiessa[
    /quote]
    mistä piuhasta msd6al,kannattaa katkaisijalle ottaa?Iso mustako.
    Ettei rikkois mitään,jos joutuu sammuttamaan käydessä. :-?
     
  3. AteV8

    AteV8 Gearhead

    Tuota... Jos kilpaa ajeletten ni ehdottaisin miinusta...
    Usein jos kilvanajossa tulee tarvetta saada virta pois nopeasti (kaapeleita katkomatta) niin ollaan yleensä jonkin sortin kolari tms. tilanteessa, ja silloinhan ei olis vallan tavatonta etteikö oltais "nipussa" toisen auton kanssa. Eli siis mahtollisesti vois maadottua viereiseen autoon jos tarpeeks lähelle pääsee.
    Nih!
     
  4. jyha

    jyha 1st gear

    jos meinaa maadottua naapuriautoon, pitää olla myös plussa naapurin järjestelmässä!
     
  5. Ck

    Ck Gearhead

    Jos vaikka laitettas molempiin johtoihin ne katkasiat niin olis kaikki tyytyväisiä.
     
  6. kari3

    kari3 1st gear

    mutta kuinka kauan laturi sen kestääpi rikkoutumatta?
     
  7. Anonymous

    Anonymous Guest

    Niin kauan kunnes särkyy :D
     
  8. Anonymous

    Anonymous Guest

    Kestäähän se tasaisella kuormalla vaikka kuinka kauan. Rikkoutumisen mahdollisuus on juuri irrotushetkellä mikäli akku otti silloin virtaa (varautui) sekä sen jälkeen esim. valot sammutettaessa tms. koska aiheutuu jännitepiikki, valojen sammutus piikin akku tasaisi normaalisti.
    Piikki aiheutuu siitä että kuormituksen nopeasti pienentyessä laturin kenttäkäämin magnetismi ei ehdi laskea riittävän nopeasti jolloin jännite nousee, kun akkua ei olekaan vastaanottamassa "ylimääräistä" energiaa. Tämä saattaa polttaa diodit ja muutakin elektroniikkaa.
     
  9. Anonymous

    Anonymous Guest

    Kun siirsin oman kiesin akun takakonttiin ,niin laitoin samalla Bilteman päävirtakatkaisimen miinuskaapeliin,hyvin toimii,kun en tarkottanutkaan sitä minään tappokatkasijana vaan vähän niinku ajonestolaitteena. :)
     

Kerro tästä muillekin!