Päivän autokuva

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja kautsi, 19.4.2009.

  1. Bluestone

    Bluestone Gearhead

    Ooppeli on ollut tuolloin rahoissaan kun on ollut vara tehdä 4 erilaista 2 ovista korimallia. Kai niille on markkinaa riittänyt
     
  2. Buick55

    Buick55 Gearhead

    Katoppas vaan:)
     
  3. Ford 15M

    Ford 15M 2nd gear

    Eikös tuota keskirivin kattolinjaa myyty ´67 -vuodesta alkaen Olympia -nimellä?
     
  4. Pande_K

    Pande_K Gearhead

    Olympiat olivat tuolla kattolinjalla kyllä mutta niissä oli tavallisiin Kadetteihin nähden myös erilainen keulailme ja muita eroja.

    Kuten Bluestone tuossa totesi niin ihmeen monta mallia Opel tuolloin leipoi saman teeman ympärille.
     
  5. miguelo

    miguelo Gearhead

    Hieman aihetta sivuten, kun tulit kerran maininneeksi Isuzun rekisteritunnuksen, niin siitä sain hienoisen "aasinsillan" kun olit bongannut myöskin Toyota Celican.

    Jyväskylän katukuvassa liikkui 1980-luvun alussa viikonloppuisin juuri tuollainen hieman rakenneltu nätti Celica, autossa oli mielestäni violetin kaltainen metallihohtoväri.

    Autolla ajeli varsin viehättävä nuori nainen yksinään, en muista nähneeni koskaan ketään kyytiläisiä hänellä.

    Tuon Celican rekisteritunnus on jäänyt muistini syövereihin hyvin, se oli tuolloin AIN-4.

    No, monelle saattaa kylläkin olla tuttu legendaarinen kilpisarja AIN-1, AIN-2 sekä AIN-3, kuten nuo menopelit joihin kyseiset edellämainitut kilvet aikoinaan, 1960-luvulla ensirekisteröitiin.:odcool:
     
  6. KKOSKINEN

    KKOSKINEN 3rd gear

    Yhdellä Miss Suomella taisi olla kuvatunlainen Celica käytössään.
     
  7. miguelo

    miguelo Gearhead

    Armi Aavikko, miss Suomi 1977 - hän puolestaan ajeli aikoinaan Corollalla, jossa oli nimikkokilvet ARM-1.
     
  8. buickadi

    buickadi Gearhead

    Tuossa nua kivan näköiset Opel sisarukset
    [​IMG]
    [​IMG]
     
    mikkis83, belair66, Peeaa ja 3 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  9. buickadi

    buickadi Gearhead

    Joskus Kokkolas mäkin pääsin kurkistamaan tuonne konehuoneeseen
    [​IMG] [​IMG] [​IMG]
     
    Buick55, isalmela, Pande_K ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  10. Pande_K

    Pande_K Gearhead

    Berliinin Tekniikan museossa ei tarvitse kurkistella sillä hieman aukileikelty moottori on huomaavaisesti aseteltu sellaisenaan näkösälle. Tuommoinen tuon vihreän autonkin konetilasta löytyy kun vähän kaivelee.

    [​IMG]

    Taustalla näkyy myös kokonainen ajoneuvo, mutta siitä taisin kuvan laittaa jo joskus aikaisemmin.
     
    buickadi tykkää tästä.
  11. Kimi-oz

    Kimi-oz Gearhead

    Pieni oikaisu tähän:

    Ylärivi tosiaan on Kiemen Coupe (myyty Suomessa 1966-1967), mutta keskirivi on LS Sedan (kulkee joissain maissa myös nimellä Fastback) ja alarivi on F Coupe.

    Kadettina noita kaikkia tosin sai myös LS-varustelulla, joka tarkoitti tupakansytytintä, kelloa, peiliä apparin aurinkolipassa, valo konehuoneessa, takaluukussa ja hanskalokerossa sekä helmalistat ja kävyt puskureissa. Useimmissa oli myös peili oikeassakin ovessa.

    A Olympiaa sai kolmena korimallina (1967-1969), keskirivin molemmat LS sedanit sekä F Coupena. Toi LS Sedan tuli Suomessa toki tunnetuimmaksi Olympiana, koska valtaosa noin 48 tai 79kpl erästä Olympioita oli LS Sedan korimallia. Muutama niistä oli 4-ovinen (ainakin 2 kpl Turun suunnalla tallessa), muutama F Coupe (esim toinen varmaksi vahvistettu 1100SR koneinen oli sininen F Coupe http://www.opel6070club.com/forum/viewtopic.php?f=23&t=50984 , muut tuodut olivat 1700 koneella) ja loput olivat 2-ovisia LS sedaneita. Olympiassa oli vakiona Kadettin LS-varustelu, ja lisäksi eroina olivat keulassa maski, lampunkehykset joissa oli vilkku ajovalon alla eikä keulan kulmissa sekä lokasuojiin tulevat sivupalat, vastasi melkein Kadettin 1968-> USA-versioita, jossa tosin vilkut olivat maskissa. Takana erona oli 3-osainen alumiinilista takavalojen välissä, ja sivulla oli helmoissa ”tuplalistat”, eli normaalien helmalistojen lisäksi ovien alla oli toinenkin lista pyöränkaarien välissä. Sisällä Olympiassa oli jalopuujäljitelmäverhoilu koetaulussa ja ovipahveissa, sekä kaikista muista B Kadetteista poiketen myös ovien ja takasivujen ylä- ja alaosat sekä A- ja B-pilarit olivat verhoiltuja sisustan väriin, kun ”muissa” Kadetteissa ne olivat vain maalattu korin väriin, pl Rallye joissa ne oli maalattu aina mustiksi. Myös ratti on erilainen, vastaava löytyy esim joistain C Rekordeista, mutta 1” isompana.

    Tavallisia Kadetteja tuli Suomeen 2-ovisina LS sedaneina ainakin toista kymmentä, ja yhdestä 4-ovisesta LS sedan Kadettista olen nähnyt kuvan.

    Pitänee kaivaa jostain esille, kun 1990-luvulla otin vanhempien pihalla havainnekuvan, jossa mulla seisoo heidän pihallaan vierekkäin Kiemen, LS sedan ja F Coupe jotka kaikki taisivat olla LS-varustelulla ja merkeillä varustettuna…

    Itsekin olen usein ihmetellyt miten on voinut olla järkeä pitää noin monta melkein saman näköistä ”viistoperää” tuotannossa, joiden lisäksi sedania ja farkkua sai myös 2- ja 4-ovisina. Vaikka Suomessa tuo Kiemen mielletään yleensä B1 Kadettiksi (peltinen koetaulu, pienet takavalot ja lehtijousiperä), niin muihin maihin sekin on päivitetty 1968 alkaen muiden korimallien myötä uudelle koetaululle, kierrejousiperälle ja isoille takavaloille, jolloin Kiemenin tuotanto loppui vasta noin 1970, samalla kuin LS Sedanin. Pari Kiemeniä tiedän Suomessa isoilla takavaloilla joista ainakin toisessa myös kierrejousiperä, mutta ne on muokattu jälkikäteen. Ja saihan farkkua joihinkin maihin myös 2d umpikylkenä, jollainen on saattanut olla myös Suomessa, siitä saa laittaa yv:tä jos joku on sen todistettavasti nähnyt…

    Toinen ihmettelyn aihe on USA-versiot, miten on mahtanut liikkua eteenpäin 1,0-koneella (S versio max 48hv, N 40hv) ja automaatilla ollut Kadett, johon on asennettu dealerilla tarvikkeena saatavissa ollut ilmastointi?! Liekö tuosta jäänyt 20hv auton liikuttamiseen?? :D
     
    Muokattu: 8.2.2019
    Dataviilaaja, palontie, miguelo ja 3 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  12. Pande_K

    Pande_K Gearhead

    Kiitos, siinä selkeä esitys aiheesta! :odsmile:
     
  13. Gary Grand

    Gary Grand Gearhead

    Suoritusarvaot varmaan samaa luokkaa kuin 1965 190D Automatic Mersussa... Kiihtyvyyttä on hankala havaita, mutta kyllä se mittarin lanka ylemmäs kiipesi.:confused::D
     
    palontie tykkää tästä.
  14. buickadi

    buickadi Gearhead

    Ns Suomi auto entisöity hienoksi
    [​IMG] [​IMG] [​IMG]
     
    mikkis83, TopoTA, fxsts ja 8 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  15. Bluestone

    Bluestone Gearhead

    Kyllä tuollaisella siipimersullakin voi joutua tilanteeseen; jo edesmennyt luokkakaveri kertoi juttua miten joskus 70 luvun alussa veljensä oli kavereineen menossa kaupunkiin baariin tuollaisella Mersulla talvikelissä. Moottoritiellä oli ohituksesta karannut Mersu käsistä ja parin pyörähdyksen jälkeen perä edellä penkkaan. Pysähdys oli ollut sen verran äkkinäinen, että kasetti oli lentänyt mankasta takalasille. Pienen hiljaisuuden jälkeen oli takapenkillä kommentoitu: "vaan eipä soi enää Uriah Heeppi..."
     
    mikkis83, TopoTA, Marklin ja 7 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  16. Gary Grand

    Gary Grand Gearhead

    ^Liika voima kostautuu..:poff::odeek:
     
  17. Buick55

    Buick55 Gearhead

    Soon rosmojen turha räpiköijä karkuun:D
    [​IMG]
     
    tooke, isalmela, Pertti K ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  18. Gary Grand

    Gary Grand Gearhead

    ...fillarilla.
     
    Buick55 tykkää tästä.
  19. Pande_K

    Pande_K Gearhead

    Pistän vielä yhden Kadett-kuvan kun aihe keskustelua herätti.
    Tässä lienee lainauksessa tarkoitettu isoilla takavaloilla oleva Kiemen. Kuvattu Essenissä 2016 ja aiheeseen keskittyvän kerhon osastosta kyse kuten seinäteksteistä ilmenee.

    [​IMG]
     
    buickadi ja palontie tykkäävät tästä.
  20. Buick55

    Buick55 Gearhead

    Niin vaan möykky muljahti paikoilleen:)
    [​IMG] [​IMG]
     
    Muokattu: 9.2.2019
    Nilsbertti, mikkis83, Herje ja 3 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.

Kerro tästä muillekin!