Päivän Jarrupähkinä,osa 1

Ketju osiossa 'Jarrut ja jousitus.', aloittaja Cocco Bill, 17.11.2016.

  1. Cocco Bill

    Cocco Bill 2nd gear

    Vihjeenä että auto on mopar B-body vuosimallia 1966 ja tehostamattomat 1 piirijarrut rummuin.
    Letkut ym liitokset on hyvät eikä ulkopuolisia vuotoja ole eikä vissiin sisäpuolisiakaan kun jarruneste(silikoni)
    ei vähene/katoa jarrunestesäiliöstä.
    Rummut kuin uudet,kengät hyvät ja säädötkin ok,katsastettu viime kesänä eikä jarruja moitittu mitenkään hyviksi jos huonoiksikaan=normaalit.
    Kun auto seisoo vähänkään pidempään,päiviä siis tai kuten nyt 2kk noilla sijoillaan niin poljin joko plompsahtaa lattiaan tai ainakin melkein eikä pumppaaminenkaan oikein tilannetta muuta..PAITSI jos pyörität moottoria startilla tai toki jos käynnistät niin vielä parempi .
    Nyt painui poljin lattiaan siis seisomisen jäljiltä ja pyöräytin stratilla muutaman sekunnin niin poljin muuttui aivan toisenmoiseksi heti eli vastusta tuli eikä painunut lattiaan tai antanut pikkuhiljaa periksikään painamalla kohtuudella tyyliin reipas jarrutus.
    Jo kesällä huomasin moisia oireita mutta ajossa poljin on aivan normaali,kova ja jarrut toimii hyvin.
    Sen kummempaa remonttiakaan niille ei ole tehty viime aikoina paitsi että juurikin taakse,kuskin puolelle, on jarrukengät vaihdettu pari vuotta sitten niiden tuhriinnuttua peräöljyyn.
    Se pyörä on ilmattu silloin ja jälkeenpäinkin kerran,muita ei, kun tuntuivat olevan kovat+hyvät tuon 1 pyöräilmauksen jälkeen ja aattelin tuon olevan se oireiden aiheuttaja kun kerta avattukin,elikkäs voisiko niissä muissa oleva mahd ilma oireilla näin ja olla se "vika" vai tuleeko sitä jostain lisää ns itsekseen esim pääsylinteristä tai tuon pyörän jarrusylinteristä?
    Tottahan tiedän että oikeaoppisesti ne kaikki pitää aina ilmata mutta kun tuntui tulevan hyvä noin ja oli tuo pyörä työn allakin...
    Tarkoitus toki ilmata nyt kaikki 4pyörää ennen ajokautta ja ennenkuin rupeaa purkuhommiin mutta olisi hyvä tietää mitä tarvii purkaa jos se ei auta kun mistään ei vuodakkaan mitään:rolleyes::rolleyes:

    Miten tehostamaton systeemi voi reagoida näin moottorin pyörittämiseen/käymiseen??
    Tehostimen kera tuon ymmärtäisi paremmin....
     
    Muokattu: 17.11.2016
  2. juku_h

    juku_h 3rd gear

    En keksi muuta syyllistä kuin pääsylinteri. Vaikuttaako tärinä jotenkin mystisesti että tiiviste alkaa pitämään paineen oikeella puolella mäntää.. ?

    Jukka
     
  3. Bukero

    Bukero Gearhead

    onkos nyt varmuudella moparin vakiojarrut. kuullostaa GM:n hydroboostilta.
     
  4. Cocco Bill

    Cocco Bill 2nd gear

    Heh,on joo,ei mitään muutoksia ole tehty sitten Helmikuun 1966.
    Toki siis letkut uusittu minunkin aikana,silikonit pariin kertaan sitten-92 ja uudet kengät joka pyörään ja tuohon yhteen takapyörään siis 2 kertaan.
    Noitten kenkien vaihdosta tuohon takapyöräänkin on reilusti vuosi joten miksi nuo ilmajutut tulee nyt loppukesästä kun alkukesästä mitään moisia ei ollut?
    Öljyntulokin perästä loppui kun vaihtoi öljymerkkiä tai ei sitäkään näkynyt mistään suoranaisesti tulleen kuin "kaasumaisessa" muodossa semmoinen harmaa kalvontapainen ilman mitään merkkejä mistä se oli tullut,kaikki paikat oli kuivana akselinputken seutuvilta kuin rummun sisuksistakin paitsi kitkapinnoista jossa sitä näkyi kun sormella pyyhki pilaten toki ne jarrukengät kun huokoista tavaraa ovat.
    Meinaan jos ilmaa jäi niiden takakenkien vaihtelujen jäljiltä niin miksi se ei heti vaivannut mitenkään ja kun tuo vieläpä 2 kertaan ilmattu,heti silloin ja viime keväällä kerran,sama pyörä ja kuplia tuli muutama jonka jälkeen se oli pitkään,noin 2kk hyvä eikä poljin oireillut mitenkään seisoipa viikon,2 tai yön yli...
    Jos tuo pääsylinteri oikuttelee niin eikö se vuotaisi johonkin nestettä,pyöränsylinteri samaten tai pumppaamalla jarrupoljinta ilman starttailuakin tapahtuisi jotain jos tapahtuu..???
     
  5. Slant Sickness

    Slant Sickness Gearhead

    Pääsylinteri. Koputtele sitä pääsylinteriä kumivasaralla ja auttaa varmaan saman kuin se auton täristäminen startilla. 1966 Valiantissa meni pedaali välillä pohjaan ja taas toipui ittekseen. Sen vikamekanismin takia 1967 tuli kaksipiirijarrut.

    Jos siellä on vielä orkkisosia, niin onhan ne jo täysin palvelleita ikänsä puolesta. Mä vaihdoin Darttiin ihan kaiken jarrunesteeseen koskevan kerralla 2010 ja että on ollut hyvä monta vuotta.
     
  6. Slant Sickness

    Slant Sickness Gearhead

    Toi pääsylkän tilapäinen retkahtaminen tapahtuu esim siten että männän takapuolelta irtoaa ruostetta ja menee männän kumin välistä nestepuolelle. Joskus löytää kumista jälkiä siitä reitistä.
     
  7. Bukero

    Bukero Gearhead

    tuo kohta "...paikat kuivina akseliputken seutuvilta..." viittaa erääseen vastaavaan tapaukseen jossa akselinstefan vaihdon jälkeen seuraavassa katsastuksessa n. vuoden päästä oletettu öljyvuoto paljastuikin jarrusylinterin viaksi.
    se öljyksi mielletty kosteus rummussa/hihnoilla olikin ajankanssa tihkunutta jarrunestettä.
    se leviää ja sitoutuu sinne jarrupölyyn eikä näytä varsinaiselta nestevuodolta.
    tuo polkimen pehmeneminen selittyy siis ilmalla järjestelmässä koska kun sieltä nestettä vähänkin pois tulee niin ilmaahan sinne tilalle pyrkii.
    tuota moottorin käynnistyksen vaikutusta en osaa käsittää/selittää jos tehostinta ei kerran ole
     
  8. Bukero

    Bukero Gearhead

    yritän siis selittää että jarrusylinterin tiivisteet voivat vuotaa myös paineettomina ja jarrua poljettaessa taas ovat tiiviit. tällaisesta on omakohtaisia kokemuksia muuten en välttämättä uskoisi.
     
  9. Slant Sickness

    Slant Sickness Gearhead

    Jos se olisi vuotava pyörän työsylinteri niin nestettä katoaisi vauhdilla. Parikytkertaa pedaali pohjaan ja säiliö olisi tyhjä. Pääsylinterin sekoillessa ei välttämäti tule ulos mitään nestettä tai pikkuisen hytin puolelle käyttötangon reiästä.
     
  10. Bukero

    Bukero Gearhead

    tämä "alipaine" tyyppinen vuoto voi toki olla myös pääsylinterissä, tuossa 1-piirisessä kun oire sama riippumatta mistä se ilma sinne menee, (pyrkii ylöspäin) .
    eli vanhentunut/vetinen neste syövyttää sylinterin sisäpintaan tiivisteen huulen kohdalle röpelöä jonka kautta ilmaa pääsee jarrupiiriin ja samalla nestettä tihmii hieman ulos.
    siis kun jarrua ei paineta.
    sitten jarrua painettaessa jarrusylinterin tiiviste siirtyy pois huonolta kohdalta eikä varsinaista painevuotoa ilmene...jotensakin näin. tyypillinen vika kauan seisoneissa/vähän käytetyissä jarruissa.
     
  11. Cocco Bill

    Cocco Bill 2nd gear

    Kiitos vastauksista vaan jos tarkasti luitte tässä on käytetty silikoninestettä jo 90-luvulta asti,sekin pariin kertaan jo vaihdettuna eli vanhentuntta/vetistä nestettä tässä ei ole voi olla edes teorettisesti koska silkonineste hylkii kosteutta ja pitää tiivisteistäkin huolta perinteistä laatua paremmin.
    Tuota pääsylinterin koputtelua tarvii tutkia aiheuttaako se saman efektin kuin startilla pyöritys?
    Jarrurummussa taannoin oleva tavara oli kyllä öljyä ja sen erottaa silikoninesteestä aika helposti mielestäni.
    Harmaahkö öljymäinen kalvo joka haiseekin öljyltä on aika hyvä vihje.
    Rummun sisälle kumminkin pakosta jää jotain vihjeitä mistä ylimääräinen tavara on kotoisin ja tässä jarrurummut täysin kuivat kuten akselin pään putken kohta josta myöskin pitäisi löytyä jälkiä jos se vuosi peräöljyä vaan eipä jäänyt.
    Aiemmin kun tätä pohdittiin niin huonoa ilmanvaihtoa epäilivät,siis se venttiili joka taka-akselin päällä huohotukseen.
    Putsasin sen ja vaihdoin toisen laatuiset öljyt tilalle,tavallista peräöljyä lukkoperäöljyn tilalle eikä tässä 8,75 lukkoa olekkaan.
    Ainakin viime kesä meni kuivin rummuin eikä sotkenut kenkiä mitenkään tuon öljynvaihdon+huohotuksen tsekkauksen jälkeen.
    Vähän käytetty kyllä,vanhakin taatusti mutta joka kesä kumminkin ajettu eikä tuon nestevalinnan takia myöskään rumpujarruille tyypillisiä ongelmia ole ollut,tasaisesti ottavat.
    Mysteerihän tuo polkimen kovettuminen on kun starttaa eikä tuota aiemmin ole ilmennyt eli jotain outoahan siellä toki on ellei vaan kunnon 4 pyöräilmausta vailla.
    Siksi vain tuo takapyörä ilmattu mistä kengät vaihdettu koska muita pyöriä ei avattu eikä itse nestepiirin kanssa oltu tuossakaan tekemisissä kun kengät vaihdettiin,ei muuta eikä koskettu pyörä jarrusylinterin sisäkaluihin muuta kuin ulkopuolelta tietty.
     
  12. Jussi289

    Jussi289 Gearhead

    Ja se silikonineste kyllä ainakin mulla hikoili ajan kanssa kaikkiin jarruosiin sellaisen "kostean" pinnan. Joka ei kyllä mitenkään haitannu, keräs vaan pölyä.
     
  13. Cocco Bill

    Cocco Bill 2nd gear

    Minkäänlaista moista en kyllä itse ole huomannut mutta enpä mene vastaankaan väittämään etteikö niinkin voi olla ja varmaan onkin jos olet kerta itse asian todennut.
    Ihan puhtaat ja kiiltävät pinnat siellä rummuissa ja rumpujen ympärilläkin sisäpuolella on eikä pölyäkään ole,toisaalta vähänhän tuota asfalttiviidakossa tuleekaan verrattuna hiekkateihin tai ympärivuotiseen käyttöön.
    Nyt kun äsken käväisi tallissa niin testasin tuota koputteluteoriaa kumivasaralla.
    Uskokaa tai älkää mutta ennen koputtelua poljin oli eilisen jäljiltä semmoinen että vastusta kyllä oli mutta alhaalla,nyt koputtelun jälkeen se otti vastusta kaiken aikaa enemmän pumppaamalla ja lopulta oli ihan normaali,kova ja otti ylhäältä:confused:
    Kaikkea sitä näkee kun elää ja tässä voi olla hyvä vihje pääsylinterin suuntaan ellei kunnon 4 pyöräilmaus korjaa ongelmia ennen ajokautta kun pikkasen ahdasta tuolla tallissa toisella puolen enkä uloskaan peruuttele lumen ja loskan sekaan.
    Kiitos vinkeistä ja vastauksista!
     
    Muokattu: 19.11.2016
  14. Slant Sickness

    Slant Sickness Gearhead

    Ei ole kauhean kalliita jarruosat näihin. Rockautossa pääsylkkä oli 30 ja 80 väliltä, pyöräsylinterit ja letkut vitosen pala. Putkitus on isoin homma, mut parissa illassa tekee kaiken. Toivottavasti sun jarrut ei tarvitse pumppausta sitten kun tulee äkkitilanne.

    Museovehkeenkin saanee rakentaa 2-piiriseksi joten ei välttämäti kannata ylivaalia alkuperäisyyttä siinä kohdin.
     
  15. Cocco Bill

    Cocco Bill 2nd gear

    Näin on,eipähän tällä kertaa olisi osat kalliita ja uskon pärjääväni ihan 1 piirisellä pääsylinterillä jos siltä näyttää koska letkut on huippukunnossa,putket samaten,ajomäärä alle minimin olevaa kaupunkityylistä hissuttelua vaan pyöränsylintereistä en osaa sanoa.
    Ei 2 piirinen sylinteri tosiaan sen kalliimpi ole eikä kerran MR tarkastettuun kukaan enää pahemmin puutu vaikka vähän isompiakin muutoksia jälkikäteen on tehty....niinkuin jokainen lie huomannut joskus ihmetellen näkemiään omaan tyyliin muokattuja yksilöitä joissa MR kilvet.
    Jarruja saa parannella ihan MR ideologian mukaan eikä ulkonäkökään maallikon silmissä muutu konetilassa mutta jos noita jarruputkia ei uusi niin 2 piirinen sylinteri vähän hölmö homma kun 1 putki tulee kiinni siihen....
    Asia tutkitaan ennen ajokauden alkua ja oikeastaan olen ajatellut luopua koko jenkkitouhusta yli 30 vuoden jälkeen,tahtoo inspiraatio hiipua ja kun ajomäärät luokkaa tankillinen kesä "pakosta"ettei tyystin jumitu koko auto talliin sijoilleen niin päätös lie ymmärrettävää mutta vaikea ratkaisu=saattaa olla seuraavan omistajan&sukupolven hommia jos pääsylinteriremonttiin ym ryhdyttävä ja asiakin tietysti informoidaan jos näin on.
    Tyyris koriste tallissa,vie tilaa paljon+rahaakin vakuutuksiin(kasko),pidettävä kunnossa ja enenevä bensan viinalla jatkaminen,saastemääräykset ym jutut lopettaa ne vähätkin ajelut piankin.
    Se käteisostaja tietysti löydyttävä ja hyvä koti.
    Nuo 2 pyöräiset taitaa riittää,niitäkin 3:rolleyes::rolleyes:
     
    Muokattu: 20.11.2016
  16. Jussi289

    Jussi289 Gearhead

    No tottahan niitä putkia sen verran muutetaan, että saadaan ne kaksi piiriä.
     
  17. Slant Sickness

    Slant Sickness Gearhead

    Ei ny noin paljon ollut tarkoitus masennuttaa että auto menee kiertoon. Ei oo vaikeita noi jarrurempat kun saa kasata uusia osia.
     
  18. Cocco Bill

    Cocco Bill 2nd gear

    DHL kuski kilautti aamulla ja pakettia pukkasi elikkäs uusi 1 piirinen jarrupääsylinteri NAPA,made in USA oikein runkoon stanssattuna saapui pohjolan perukoille Virginiasta
    josta klikkasin sen Ebaysta ollen ainoa tarjoaja.
    Just samanmoinen,paitsi kiiltävämpi, näyttää olevan ainakin päällepäin kuin vanhakin,hyvän näköistä työtä ja sileä,harmaa valupinta.Myytiin A,B bodyn 1966 tarkoitettuna osana rumpujarrullisille vehkeille.
    Mukana pussillinen erikokoisia muovinippoja kierteillä,vaan mihin??
    On siis toivottavasti "bolt on"ratkaisu kuten halusinkin.
    Vanhasta kansi irti ja imaista nesteet mahd hyvin pois siitä säiliöstä,jarruputki irti ja koko höskä tulipellistä(4pulttia).
    Sitten ohjeet toisinpäin ja nestettä+ ilmaus.
    Taas kerran todettiin että osta kotimaista tai edes kotimaasta on hieno ajatus joten kysyin toiveikkaana ensin US Partsilta" onko,mitä ja hintaan mikä" tyylisen kysymyksen.
    Löytyy kyllä,valitettavasti tuon tarjotun korjaus-sarjan hinnalla postikuluineen sai ihkauuden koko sylinterin postikuluineen+tulleineenkin samaan hintaan USA:sta ....noin 80e.
    Eipähän tarvi ruveta vanhaa ruveta purkamaan,värkkäämmään ym mitä ylläreitä mahd löytyykin saati maksaa muutamasta tiivisteestä samaa hintaa.
    Toki jos kyseessä olisi ollut harvinainen osa,joku uniikki 100%entisöinti tai vastaava uusi olisi maksanut omaisuuden jne,mutta eiköhän vanha oteta vain jemmaan ja tutkita omaksi huvikseen joskus sisuskaluja.
    Monen mielestä olisi kannattanut päivittää tuo 2 piiriseksi,tiedän,tämä kumminkin helpoin turvallinen ratkaisu minimaalisiin ajomääriini.
    Tuo varmaankin tarvii ilmata ensin pumppailemalla nestettä läpi aikansa niin pääsee loppupeleissä helpommalla?
     
  19. Tomaso

    Tomaso 3rd gear

    Muovinipat on tarkoitettu pääsylinterin ilmaamisen.

    Pääsylinterin ilmausta suositellaan. Itse olen aina ilmannut pyörien satuloiden ja sylinterien imausruuvien kautta ilman ongelmia. Avaa ilmausruuvit ja antaa nesteen valua itsestään. Saattaa kestää 1-30 min. Ruuvit kiinni sitä mukaan kun nestettä tulee. Kun kaikista tullut nestette niin sitten normaalisti ilmaus kauimmaisesta aloittaen.

    On noissa uusissa jarruosissa ollut valmiiksi rikottuja tai väärin asennettuja tiivisteitä, murjottuja mäntiä, koneistuslastuja, yms. Nykyään puran, putsaan ja voitelen uudet jarruosat ennen asennusta. Niin että vaikka koko paketin hankkii, saattaa sen joutua purkamaan kun ei toimi. Tai vaihtaa takuuna uuteen.
     
    arzi tykkää tästä.
  20. Cocco Bill

    Cocco Bill 2nd gear

    Kiitos informaatiosta muovinippojenkin suhteen:)
    Sitä vaan edelleenkin ihmettelen että miksi niitä on useita kappaleita erimoisia kun tässä on 1 reikä ja 1 oikean kokoinen siihen olisi riittänyt, siis se jarruputkelle.
    Juu,kaikkea on nähty ja uudesta asti rikkinäisiä vehkeitäkin tullut vastaan,esim muka hieno,tyyris jenkeistä tilattu strobolamppu, mutta johonkinhan sitä on luotettava ellei kaikkea tee itse kun hintakaan ei tunnu enää olevan laadun tae kuten ennenvanhaan.
    Availe en sitä kumminkaan huvikseni ja tutki toimintaperiaatetta ym ellei siinä vikaa ole,sitäkin ideologiaa on tullut harrastettua lopputuloksella että en ole joko saanut kasaan enää ollenkaan,ei toimi kunnolla tai ollenkaan vaikka ennen purkamista oli purkukohde ehjä....
    Uskotaan siis että uusi kun on niin myös ehjä ja toimii kuten tarkoitettu,availlaan ellei toimi.
    Mielenkiintoista on myös että täytynyt minulla olla melkoinen munkki kun surkeiksi haukutuista Edelbrokin kaasareista alkaen jossain Meksikossa tehdaskorjattuihin starttiin ja laturiin(jotka nekin olleet n10v) ym on vaan laitettu kiinni ja ei mitään murheita tai valitettavaa,kaasarissakin tyhjäkäynnin säätö ja se oli siinä kunhan tietty vivustot+kaasu/ryyppyvaijerin kohdilleen viritti.
     
    Muokattu: 6.1.2017

Kerro tästä muillekin!