Päivän Jarrupähkinä,osa 1

Ketju osiossa 'Jarrut ja jousitus.', aloittaja Cocco Bill, 17.11.2016.

  1. Tomaso

    Tomaso 3rd gear

    Samanlainen muovinippapussi heitetään kaikkiin erilaisiin pääsylinteripaketteihin. Pääsylintereitä kun on erilaisia, niin on myös kierteitä. Tulee halvemmaksi roiskasta kaikkiin sylkkäpaketteihin mukaan puolitusinaa erilaisia nippoja kun alkaa erottelemaan joka pakettiin 1-2 kpl oikeita.
     
  2. Kemer

    Kemer 1st gear

    Ikivanha ketju mutta alustus onkin niin hyvä ,jopa oireetkin samat ja silikoninesteet täälläkin rumpujarruisessa 60 lukuisessa moparissa.Apparin puolen takarummun sisäpintaan ja kenkiin ilmestynyt erittäin ohut harmaa kalvo,kuin grafiittivaseliinia,mutta missään ei näy vuodon merkkejä=jarrusylinteri vaikuttaa ihan ok pyörässä,ei kosteutta tms töhnää akselin tai siis jarrunauhojen takana kuten oletettavasti löytyy jos akselista peräöljyä sinne jostain pääsisi?
    Jarrunestesäiliö oli noin puolillaan silikonia mutta sinne tosin kurkattu ehkä vuosi sitten viimeksi ja kyllä se mielestäni täydempänä silloin oli eikä ajettu pahemmin.
    Mitään lammikkoa tai kosteita paikkoja ei löydy kuin kuskin kainaloista...
    Mitäs tuumitte,jarrupoljin kyllä on kova ja jarrut tallella mutta katsastus edessä ja pitäähän jarrut muutenkin kunnossa olla.
    Huohotinventtiili taka-akselissa vaikuttaa on mutta kannattaako uusia varmuudeksi...vuotava pyöränsylinterikö tässä oireilee vai miten erottaa johtolankana mitä se harmaa tavara on kun silikoni kuin peräöljykin liukasta eikä väri sovi kumpaankaan.
     
  3. maxvo2

    maxvo2 Gearhead

    Eihän se neste sinne kitkapinnoille taivaastakaan ilmesty. Jossain on vuoto. Iso tai pieni.
    Putsaa huolella ja katso mistä alkaa tihkumaan.
     
  4. Jussi289

    Jussi289 Gearhead

    Tuolta alummasta.
     
  5. Kemer

    Kemer 1st gear

    Eipä taida taivaasta tippua ei ja vuotokin on jossain ,tämä oli kyllä tiedossakin,kiitos vaan.
    Putsattu on ja taskulampulla tihrustettu iso pää lokasuojan sisällä ja puoliksi koslan alla maaten,ei mitään kerrottavaa tarkemmasta vuotokohdasta missäänpäin mutta mitä sitten näkee jos vähänväliä availen ellei joku paikka repeä kunnolla eikä sitäkään toivota 1 piirijarruissa,paitsi jos se harmaa on peräöljyä niin jää 3 pyöräjarrut edes.
    Voi tietty tarkkailla ainakin jarrunestepintaa,peräöljypinnan tarkka syynäys vaikeampaa.
    Jussin hikoiluteoria vois olla hyvä vinkki ja kyllähän se sisus semmoinen tumman kosteanpintainen on muttei varsinaisesti märkä(täytyypä verrata toiseen puoleen) eikä tosiaan kenkien+jousihässäkän takana tai akselilaipan tienoillakaan mitään vuotoa näy ja pyörän jarrusylinterikin päistään näyttää ok kumiensa osalta.
    Tuo hyvin ohut harmaa grafiittirasvamainen kerros kengissä+rumpujen sisäpinnalla murheena.
    liekö hyvä vaihtaa jarrusylinteri "varmuuden vuoksi"ja ehkäpä tuo huohotinventtiilikin jos se voi mennä "rikki",lienee kierteellä kiinni normaalikätisesti ja helppo vaihtaa jos aukeaa?
    Mikäli toimenpiteet ei auta niin sitten vika on josain muualla terävästi pääteltynä:D.
     
  6. Kemer

    Kemer 1st gear

    joo,kurkkasin molemmille puolin taakse kun taka-akselin mötikästä nostin ilmaan koko perän.
    Kuskinpuolen jarrusylinterin etummaisen kumin välistä pikkasen kosteaa ja raottamalla kumia näkyy jonkinverran semmoista ruskeaa kuraa jota pumpulitupolla analysoin,kaivoin ,kuivasin ja haistelin:eek:
    Voimme siis olettaa että vika siellä,apparin puoli kuiva.
    Uusi jarrusylinteri tilalle mutta oletteko vaihtanut kengät paikoillaan niitä levittäen ym keplotellen tuon sylinterin vai lyöneet atomeiksi pyörän jarrusysteemin pitkän kaavan kautta jousia ja rystysverta lennätellen?
     
    Muokattu: 1.7.2019
  7. Morbidelli

    Morbidelli 2nd gear

    Jousien asenteluun löytyy erikoistyökaluja joilla työ onnistuu helposti, eikä maksa paljoakaan.
     
  8. Kemer

    Kemer 1st gear

    Löytyy joo meiltäkin semmoiset ison pihdin näköiset mitkälie viralliselta nimeltään ja joita koitettu käyttää vipuvartena tai työnnelty käännellen ja leukoja sovitellen silti ei ahaa ilmiötä ole tullut onko niistä oikeasti jotain apua johonkin jarruhommaan mutta onpahan työkalu edes :D eiköhän tämäkin jotenkin selviä....
     
    Muokattu: 1.7.2019
  9. Jussi289

    Jussi289 Gearhead

    Enpä ole tähän päivään mennessä mitään erikoiskaluja jarrujousiin tarvinnu. Ei ne nyt NIIN ihmeellisiä ole.
     
  10. caprice305

    caprice305 Gearhead

    Vois kuvitella ettei siellä ihan uudet jouset ole, että jos et vaihda niitä niin irtoo vaikka niillä tercelin pihdeillä. Uudet itse laittanut knipexeillä, joskus kenttäoloissa ruuvarilla joutuu "pujottaa", ei ne jäykkiä ole.
     
  11. Kemer

    Kemer 1st gear

    Ei ole ihkauudet mutta osa uudempia kuin toiset jouset eikä ne tosiaan mitään ihmeellisiäkään ole mutta ainahan ne tercelin pihdit&ruuvari lipsahtaa jossain vaiheessa venytystä.Eikähän tämä tästä,kiitos vastauksista.
     
  12. toyopet

    toyopet Gearhead

    Minulla on semmoinen kätevä pienehkö torx-ruuvari, sillä voi vetää sen jousen koloonsa ja jos ei itsekseen mene se pää, niin toisella ruuvarilla vähän auttaa. Pihtien kanssa se on semmoista tappelua ja rystysten aukomista, kun ne kuitenkin lipeää. Ihan tavallisilla pihdeillä ainakin.

    Niin, torx-ruuvari sen takia, kun se on siloinen tappi kyljeltään. Ristipääkin menisi samanlailla, tosin se kärjen kavennus voi lipsahtaa herkemmin.
     
  13. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Ei ne kuulkaa rystyset aukea, ootteko ikinä kuulleet hanskoista? No joo, 15-vuotiaana amiksessa kannoin paljain käsin peltilevyä ja silloin levy leikkasi sormen auki. Sevverran oli vittumoista sotkea polkupyörällä terveysasemalle tikattavaksi että olen sen jälkeen pitänyt hanskoja aina melkein kaikissa hommissa jos vaan pystyy. Nehän on suojavälineitä siinä missä lasit ja kuulosuojaimetkin.

    Oon joskus kyllä niitä pihtejä kokeillu. Ruuvimeisselillä mikä ensiks osuu käteen ne on aina laitettu viimeiset kohta 40 vuotta. Joskus aikoinaan ihan työkseenkin.
     
    eilhik tykkää tästä.
  14. Kemer

    Kemer 1st gear

    Torx ruuvari voiskin olla hyvä idea,kokeillaanpas sitäkin kun aika koittaa operaatiolle.
    Hanskoistakin ollaan kuultu mutta myönnetään suoraan ettei asennushommeleista hanskat kädessä mitään tuu jos ilman niitäkään häävisti mutta jotain toivoa edes "näppituntumasta".
    Suojalasit on huippukeksintö jos kunnon suojalasit yhä kirkkain linssein mutta silmälaseja pikkasenkaan tarkemmassa työssä käyttävänä yhdistelmä on ollut vaikea toteuttaa ellei teetä optikolla suojalaseja voimakkuuksilla.
    Kuulosuojaimia en ajatellut tässä tarvittavan mutta mitä olen käyttänyt meluisissa hommissa niin tuntee itsensä kovin ulkopuoliseksi ja hiostaa,painaa ja puristaa ainakin kansanmallit,haitat kestää toki paremmin kuin puolikuurous vaihtoehtona olla käyttämättä.

    Kysytään vielä jotain:jarrukengät eri puolilla peilikuvat toisistaan ja löytyisi apparinpuoleiset uudet ja mitoiltaan samat joten voisiko niitä käyttää nyt kuskinpuolella?

    Voi olla toki että puhdistan vaan vanhat,eipä nuo silmin pahalta näytä ja pintaa rajusti mutta tutkitaas ja kuumennetaan joka paljastanee onko niihin imeytynyt jotain ylimääräistä jota liotinkylpy ei paljastanut.
    Erohan niissä vääränpuoleisissa on kääntäen käytettynä tuo lyhyen hihnan kengän siirtyminen takakengäksi(siis peräpään puolelle)ja pitkähihnan etummaiseksi.
    Ei niissä kovin iso ero kumminkaan ole vertaillen,liekö vaikuttaa mihinkään vaarallisesti jos tämmöisen nuukuustempauksen tekisi?
    Tiedän itsetehostusjutun idean ja senkin että jotkut ei edes tiedä tämmöistä katsoa tai mitenpäin ne kuuluisi virallisesti joten asennettukkin taatusti paljon väärinpäin.Oikeanmoiset ei paljon maksa ei mutta kun nuo peilikuvat tuossa valmiina olisi jouten ja kevyeen harrasteajoon menevät jossa ei sillä kestoiälläkään väliä jos pikkasen lyhenee kunhan jarruttaa ok.
     
    Muokattu: 2.7.2019
  15. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead


    Iveco kuorma-autossa oli apparin puolella kengät väärin päin, ei ollu kivaa hidastaessa 60 vauhdista kun napsautti apparin puolen paripyörät lukkoon asfaltilla ja ei irronnut kuin peruuttamalla 10m ja sittenkin laahasi koko matkan tallille

    Eli jos väärälle puolelle laittaa kengät niin askartelee sen verran kun ite vaniin laittaessa väärän perästefan jäljiltä et muokkasin rautaosasta kengät sopimaan
    Oliko sylinterin koloa pikkasen syventää ja toiseen porata jouselle reikä


    Yhteen hiaceen tein etukengän takakengästä mallin mukaan ja rälläkällä leikkasin sen "ylimääräsen" osan pois
     
  16. caprice305

    caprice305 Gearhead

    Jos lyöt pitkän kitkan eteen, se tosiaan tehostaa liikaa, eli ei käy. Lyö lukkoon kun toinen hakee pitoa.
     
  17. Jussi289

    Jussi289 Gearhead

    Ei sitä kenkää tartte kääntää taakse edestä. Kyllä sen saman kengän voi laittaa ihan kummin päin vaan, siis sivusuunnassa. Eli vasen etukenkä menee myös oikealle eteen.
     
    caprice305 tykkää tästä.
  18. Kemer

    Kemer 1st gear

    Sivusuunnassaapa tietennin,edes minä en saane sitä pitkittäin millään ilveellä sinne mutta saattaapi hyvinkin olla että sopii eteenkin jos rumpujarrut sielläkin,en ole asiaa tutkinut.
    Mitä jenkkifoorumeilta tätä käänteistä kenkäjuttua haeskellut niin eivät pääosin tykkää ideasta vaikka jotkut tietenkin kommentoineet tyyliin: hyvin toimii, enpä oo edes miettinyt mitenpäin ovat tai aivan sama...
    Unohdetaanpas sitten tämä loistoidea ja hommataan oikeanmoiset kenkulat,kiitosta taas pukkaa tiedoista:)
     
  19. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Samaa mietin eilen oman avaruudellisen hahmotuskykyni avulla, että jos 180 astetta etuakselin vasemman puolen kengät kääntää niin siinä meillä on oikealle käyvät. Ja päin vastoin. Sitten kun kukaan muu ei sitä huomannut niin aattelin että erehdyin mutta huomasin olevani väärässä kun Jussi289 sen myös sanoi.

    Nyt kun luki ton tarkemmin:

    Oon kans kohta sen 40 vuotta jarrunesteiset tai rasvaiset kitkamateriaalit toholla tai pillillä lämmittämällä puhdistanut. Ikinä en o uusinu noitten syitten takia jos vaan kitkamateriaalia on piisannu. Santiksella lopuksi pinnasta kiillot ja mustat noet pois. Rummun sitten olakkeen poistanu vingulla tai jollain ja siitäkin kiilto pois sisältä ennen asennusta.
     

Kerro tästä muillekin!