Paineilmakompressori

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Työkalut, koneet ja tarvikkeet', aloittaja musta pässi, 23.1.2025.

  1. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Pari vuotta sitten uusin painekytkimen ne-ma merkkisen voimavirta ja takaiskuventtiilin. Vikana oli että kun kompressori sammuu niin alkaa vuotaa tyhjäksi kunnes kompressori yrittää käynnistyä muttei voi vaan hihna alkaa luistaa. Nyt on sama vika. Ei ne pitäs parissa vuodessa mennä. Tää kun on jeesuksen vanha V2 ni takaiskun lautasen väliin menee ruostejyvä välillä ja joskus peräjälkeen parikin kertaa ja oire on silloin sama. Siitä kannen venttiilistä irrottamalla saa jyvän kumilautasen päältä pois. Nyt ei ole paskaa takaiskussa vaan se jättää paineet mäntien päälle. Suhisee öljyn lisäys reiästä eli pääsee kampikammioonkin siis. Mitäs nyt tehtäis vai uudet taas osat?
     
  2. VooDoo

    VooDoo Gearhead

    Kyllähän tuo on painekytkimessä oleva ongelma, sen ohuen letkun mikä päätyy takaiskulle pitäisi päästää paine pois kun painekytkin kääntyy sammuneeseen asentoon.

    Osan painekytkimistä on purettavissa ruuvein pohjasta, jos on jotain ruoste tms paskaa sisällä.
     
  3. Turbiini

    Turbiini Gearhead

    Ei tuo kyllä mitenkään painekytkin vialle kuulosta vaan aivan täysin takaiskun viaksi.
     
  4. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Hioin takaiskun kumilautasen paperin avulla pöydän päällä ihan tasaiseksi. Ei auttanut. Roskia sinne ei väliin ole ilmaantunut. Purin painekytkimen kalvonkannen , kalvo ehjä ja kasasin nylock muttereilla ettei pääse löystymään, kevennysventtiili ei ollut jumissa, laitoin sähkölaitteisiin tarkoitettua sprayta joka pitäs oksidoituneet pinnat puhdistaa, tiivistyy ja toisessa asennossa ilma kulkee läpi. Mikään ei auttanut. Kun kompressori sammuu ylärajan saavutettua kevennysventtiili ei suhauta paineita pois männänpäältä, paineet karkaa ulos kunnes haluaisi käynnistyä alarajan saavutettua uudestaan muttei voi kun ei jaksa vaan huutaa. Puuttuu vaan se naisen kirkuna, kuminkäry jo on.

    Sitte meni hermo. Tilasin painekytkimen ja takaiskuventtiilin 50,40€ kotijo tuotuna samanmoinen ne-ma kytkin ja mikälie takaisku, en tiedä. Ihmettelen vaan en ymmärrä miten vaan pari vuotta kestää. Kun ei päivittäin edes ole käynnissä.
     
  5. VooDoo

    VooDoo Gearhead

    Se on osa ongelmaa kun ei ole käytössä jatkuvasti. Nimimerkillä noita ko vehkeitä työkseenkin asti korjannut kymmenkunta vuotta. :D

    Vesi sille kytkimelle tepposet tekee kun ruostuu/hapettuu. Ja nuo Ne-malaiset kytkimet on viellä ns paremmasta päästä painekytkimenä. Se on se säiliön ruostemuhju mikä päätyy painekytkimen sisälle ja jumittaa/tukkii kanavia, yleensä juuri tämän kevennystoiminnon lähdön.
     
  6. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Tätä vaihtoehtoa minäkin mietin ja aloin syyllisenä pitää. Pähkäilin että ainakin kokeilemalla se viimestään selviää jos yksi kerrallaan osan vaihtaa. Takaiskuventtiili tai kevennysventtiili siellä painekytkimessä pitäs se syy olla ja kallistuin kevennysventtiilin puoleen kun takaisku on useammin purettu ja nyt virheetön kun sen lautasen vielä hioin. Saiskohan siihen letkuun takaiskulta kevennysventtiilin pohjaan jonkun filtterin? Ottas vaan letkun irti ja puhaltas paskat pois kun painekytkimen irroitus on tilankäytönkin takia tossa hankalampi.
     
  7. Dataviilaaja

    Dataviilaaja Gearhead

    Joku halpis letkuun laitettava vedenerotin suodattaa ja kestää samalla paineen. Joutuu vain pikkuletkuun laittaakseen kikkailemaan.
     
  8. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Suodatinta siihen suunnittelin mutta sitä nylonputkea ei taija saaha ku helmillä kiinni. Siihen suodattimeen taas ei niillä sitä saa. Vedeneroittimen/filtterin kombinaation taas voisi saada siihen sovitettua muunnosnipoilla. Hyvä idea. Vois semmosta alkaa ideoimaan.

    Tosin ehdin jo kyseskellä ja katella internjetistä uutta kompuraa. Tossa kun ei oikein ilmamäärä ihan kaikkiin tarpeisiin riitä. Ehkä tuotto kyllä mutta pienet 2xsäiliöt ni loppuu hönkä. Tai kävi mielessä jos isomman yhden säiliön laittas siihen alle. Vähenis se ruostepaskan ja kosteuden putsaus, ehkä. Kattelin kohtuuhintaisia uusia säiliöitä joissa on pyörät ja työntäkahva valmiina tai jos jostain löytys hajonnu kokonainen ni laittas ton koneikon siihen tilalle. Tuo on 2,2kw 3-vaihe V2 peli.

    Onko kellään muuten Drift-Air kompuroista kokemusta? Abacin tai isommissa Balman koneikot. Eri nimillä kaiketi kompuroita tehdään mutta jos hyvät osat ni liekö nimellä väliä?
     

Kerro tästä muillekin!