Paineilmakompressorin öljy

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Työkalut, koneet ja tarvikkeet', aloittaja osilpi, 8.10.2007.

  1. osilpi

    osilpi Gearhead

    Mitäs öljyjä olette noihin kiinan kompressoreihin laittaneet? Käyttöalue on talvella nollan tuntumassa (kovalla pakkasella kylmempikin) oleva ulkovarasto. Kompuran käyttö satunnaista.

    Hyllyssä olisi mm 15W40 mineraalidieselmoottoriöljyä, 5W30 mineraalia, 10W40 puolisynteettistä, 5W40 täyssynteettistä jne.

    Itse laittaisin tuota 5W30 mineraalia? Toki voihan sitä ostaa vaikka pilteeman "kompressoriöljyä", mutta niistä ei tiedä, mitä ne sitten oikeasti ovat.
     
  2. magenta

    magenta 2nd gear

    Moi

    Yhdeltä maahantuojalta kyselin ja 10w-30 mineraaliöljyä.
    Omastakokemuksesta tiedän, että synteettiset tulee läpi ja männänrenkaat ja sylinterit kuluu alta aikayksikön.
    Sanoi tämä heppu, että kompuraa ei saisi käyttää... oliko se nyt alle 5 asteen lämpötiloissa koska säiliön "laskennalliset" ominaisuudet muuttuu, eli säiliöstä tulee hauras.
    Taitanee lukea siinä säiliön lätkässä jotain ?
    Itellään oli kuulemma hangessa ja hyvin on pelannut.

    Mika
     
  3. SököMotors

    SököMotors 3rd gear

    Jos pidät kompuraa pakkasessa niin 5w 40 öljyillä lähtee kone pyörimäänkin, mineraalit toimii kyllä plussan puolella.
     
  4. No H2O

    No H2O Gearhead

    Kun kompuran käyttö on satunnaista ja kompura kylmässä varastossa niin vanhasta lukulampusta voi tehdä "lohkolämppärin".

    Näissä on yleensä jonkinmoinen klipsu tms. jolla ko. lampun saa vaikka sängynpäätyyn kiinni, klipsulla lampun kiinnitys on hyvä passata niin että lamppu on melkein kiinni lohkossa. Ennen tallisessiota kun laittaa valon päälle niin avot kompurakin käynnistyy paljon helpommin.

    Laitteen tehoa voi listätä pahvinpalalla jonka asettaa lampun päälle niin ettei lämpöpääse häviämään suoraan ylöspäin.

    P.S. Köyhiä patentteja osasto iski...
     
  5. Cheyenne

    Cheyenne 1st gear

    Itse olen lyönyt samaa 10/30 Monitraa kompuraankin...
    Talvella työmaalla (jos joutuu joskus pakkasessa pihalla tekemään naulaus-hommia eikä impulssi-naulain suostu toimimaan) olen kompuran pistänyt styroksista kasattuun lootaan jossa halogeeni lämmittää.
    Auttaa se lämmitys vähän siihenkin ettei niin paljoa vettä kerää ilman sekaan.
     
  6. TanksAreFull

    TanksAreFull 1st gear

    Niin mikä ihme ne tarkkaan ottaen kuluttaa?
     
  7. magenta

    magenta 2nd gear

    Moi
    Varmaan se on kitka =)
    Onhan tuo tuommoinen halpa, missä on vain 1 männänrengas.
    Mutta siis oli kulunut todella nopeasti.
    Nyt täytyisi tietysti tsekata, että miltä näyttää kesän pyörittelyjen jälkeen, mutta säiliön poistovesissä ei ole juuri mitään öljä.
    Mika
     
  8. audiq

    audiq Gearhead

    Mikset käytä kunnon öljyjä, ei tarvitsisi rakennelle mitään koirankoppeja.
     
  9. Cheyenne

    Cheyenne 1st gear

    Harvemmin on "kunnon öljyjä" kotona tai (työkalu)Autossa mukana...
    Ja kompurakin on halpa , sillä jätkät työmaalla saa kalliimmankin hajalle.
    Lämmitetty koppi siksi ettei tee niin paljon vettä säiliöön ja letkuun. Se kun aiheuttaa naulapyssyssä tominnallista haittaa jo muutaman asteen pakkasessa. Ja vieläkin enemmän kun on pakkasta "toista- tai jopa kolmatta mittarillista"...
    Ja on tuolla monitrallakin toiminut jo 3 vuotta melko ahkerassa käytössä.
    Jos aina olisi "kunnon öljyä" käyttänyt, niin olisi jo öljyihin voinut mennä tämän kompuran hinta.
     
  10. Rocket engineer

    Rocket engineer 1st gear

    Sitä minäkin ihmettelin? Ei se kitka eroa synteettisen ja mineraalin välillä kuin synteettisen eduksi..
     
  11. Silvarello

    Silvarello Gearhead

    Noissa halvemmissa kompuroissa taitaa olla alunperin yksiasteöljyt sisällä, aika jäykkää etenkin kylmässä- tuntuu että sähköt kärähtää kun yrittää pyörimään!
    Ite oon käyttänyt yleensä normaalia mineraali moottoriöljyä, mieluummin jäykemmästä päästä ja nyttemmin X1R aineen kera, hyvin on pyöriny.
     
  12. WSE

    WSE 1st gear

    Taitaapi halpakompuroissa työstöjälki ja materiaalin huokoisuudet olla sitä luokkaa karheudessaan ettei juokseva syntettinen tee tuommoisille pinnoille riittävän paksua kalvoa voidellakseen. Jähmeämpi mineraali taas pitää öljykalvon pintojen välissä. Samasta syystä riittävän vanhoissa ajoneuvoissakin kannattanee käyttää mineraalia, synteettinen öljy "imeytyy" materiaalin huokosiin ja voitelevaa kalvoa ei enää oikein ole?
     
  13. audiq

    audiq Gearhead

    ^ Samasta tavarasta se synteettinenkin on tehty toisinaan kuin mineraali, vain pidemmälle käsitelty, niin ei se voi sen vahingollisempaa olla kuin mineraalikaan.

    Tuohon öljykalvon pettämiseen, niin kyllä se mineraaliöljyn kalvo pettää ensin, yleensä menevät aivan liruksi lämmettyään.

    EDIT: Ja kysymykseen, Mobil 1 5W50 kompurassa ja toimi hyvin kylmälläkin kelillä. Ennen tökki jo ennen nollaa, öljynvaihdon jälkeen ei ole teppuillut kertaakaan ja pakkasessakin on kompuraa käytetty.
     
  14. TanksAreFull

    TanksAreFull 1st gear

    Sain tarpeekseni mutusta ja soitin pitkän kokemuksen omaavaan ja nimenomaan kompressoreihin erikoistuneeseen liikkeeseen. Kysyin öljyistä ja vastaus oli että 10w30 on hyvää mineraali taikka synteettinen, joista synteettinen on parempaa ja varsinkin jos kompressoria käytetään kylmässä. Kysyin vielä viskositeetista niin sanoi että alle 10 ei saa mennä eli sikäli 10W30 on minimi ja yleisimmin käytetty. 10W40 taas käy parhaiten just ympärivuotiseen kesät talvet käyttöön missä lämpötila heittelee.
    Sanoi myös että jos haluaa pitää kompressorinsa kunnossa niin kerta vuoteen öljyt pitäisi vaihtaa. Ja kylmissä oloissa myöskin, vaikka ei käyttäisi yhtään. Kosteutta kertyy muuten.

    Että semmoista. Ittellä pyörii talvella välillä nollassa jopa pakkasellakin, joten kipaisenpa kauppaan ostamaan laadukasta 10w40 synteettistä. Jaa kovin kallista? Tuo on laatukompressori ja edellisen kerran vaihdettiin öljyt 80 luvulla joten eiköhän tämän kerran nyt voi "sijoittaa". :)
     
  15. audiq

    audiq Gearhead

    Tuo 10 on kylmänpään arvo ja mitä pienempi numero, niin sitä paremmin kompressori käynnistyy kylmänä.
    Kun kompressori lämpenee, niin tuolla arvolla ei ole merkitystä, eli kompressoriin voi laittaa ihan normaali synteettiset 0W-40 tai 5W50.
     
  16. TanksAreFull

    TanksAreFull 1st gear

    Ai voi? Selvä. Oletan myös että sulla on vuosikymmenien ammattikokemus kompressoreista kun tiedät tämän niin hyvin.
     
  17. Aako

    Aako 1st gear

    Liekö tuossa enään niinkään kompuroista tiedonpuutetta vai öjlyistä...
     
  18. moottorinlohko

    moottorinlohko Gearhead

    voi laittaa synteettiset öljyt mutta jotkut paineilmakoneiden tiivisteet ei toimi synteettisten kanssa.
     
  19. audiq

    audiq Gearhead

    Ei kai tuossa paljoa kokemusta kompressoreista tarvita, että tietää, mitä viskositeettiarvot tarkoittaa.
     
  20. TanksAreFull

    TanksAreFull 1st gear

    Eli olitkin öljyexpertti? Niinhän sitä voi noita lukuja pelkästään tuijotella, mutta monesti käytäntö on toinen. Toi minimissään 10 on ihan sen takia että ilman sekaan ei ohivirtaisi niin paljon öljyä. Esim mitä olen noita liruja autoissani verranut esim 0w40 vs 10w40 niin 0w kuluu pirusti enemmän. Sun mukaan ei pitäis olla varmaan silläkään eroa. Eli eipä pelkillä viskositeettiarvoilla pelkästään autuaaksi tule. Itse en ainakaan halua ylimääräistä öljyä ilman sekaan, kun välillä tulee maalailtuakin ilman öljynerotinta. No kun tiedät öljyistä niin paljon, niin sanopa onko se moottorille ihan sama ajaako kesällä vaikkapa 0w50 tai 20w50 öljyllä?
     

Kerro tästä muillekin!