Paineilmalla seisontajarru?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Jarrut ja jousitus.', aloittaja zilu, 16.11.2006.

  1. zilu

    zilu Gearhead

    Oiskohan seuraava mahdollista saada läpi katsastuksesta.
    Ilmajousitusta kuplaan rakentelen, ja nyt olisi kaverilla tyrkyllä paineilmasylinteri (2-toiminen) jonka ajattelin laittaa käyttämään seisontajarrua. Eli kojelautaan pieni vipu josta jarru päälle/pois. Ilmaa sylinteriin ilmajousituksen säiliöstä.

    Eli samantyyppinen kun raskaassa kalustossa??
    Toivotontako?
     
  2. SamiL

    SamiL Gearhead

    Raskaankaluston seisontajarrun painaa päälle raskaahko jousi, jota vastaan paineilma painaa jarrun pois päältä. Tältä pohjalta se pitäisi suunnitella ja katsatusmieheltähän tuota kai pitäisi kysyä.
     
  3. Dodge_swinger

    Dodge_swinger 1st gear

    jarrut

    Pitää olla mekaaninen yhteys
     
  4. uazmies

    uazmies Gearhead

    Ei tarvitse olla mekaanista yhteyttä, mutta kaksi toisistaan riippumatonta jarrujärjestelmää (käyttö- ja seisontajarru) on oltava, joista toisen tulee olla mekaaninen.

    Eli jousella saa toimia ja sähköllä, paineilmalla, hydrauliikalla tai vaikka pyhällä hengellä vapautua.

    Käytännössä kuitenkin saattaa olla hankala projekti, jarrujärjestelmän muutokset vaativat periaatteessa tyyppihyväksynnän, tosin vanhanaikaisten vehkeiden parantamisen saattaa fiksu katsuri hyväksyä lain hengen mukaisesti, vaikkei kirjain ihan pitäisikään. 8)
     
  5. zilu

    zilu Gearhead

    No, täytyy vaan tehdä ja kuunnella katsarin kommentit.
     
  6. terroristo

    terroristo 1st gear

    Kyllähän toi toimii,jos sulla on riittävän suuri sylinteri ja kompura.
    Systeminhän pitää toimia niin,että jousikuormalla vedetäään käsijarru päälle ja paineella vapautetaan.

    Eli tarvii olla aika isokokoinen sylinteri et jaksaaa voittaa sen jousikuorman ja kun tiedetään kuinka kovaa tarvii normaalia kässäri kahvaa nykiä,niin sen jousen tarvii olla aika jäykkä.

    Voi olla aika hankalaa toteuttaa noi himmelit kuplaan,eli ei kyllä kannata saatuun hyötyyn nähden(mikä se sitten ikinä mahtaa ees olla)alkaa värkätä kompuroita yms.himmeleitä
     
  7. zilu

    zilu Gearhead

    Kompurat ja säiliöt on jo valmiina ilmajousitusta varten. Normi käsijarrukahva piti poistaa kun tuli sohvapenkki eteen. Tuo sylinteri mahtuu loistavasti runkotunnelin sisään.
     
  8. Karva

    Karva Gearhead

    Vertaa nämät nykyiset idän ja lännen ihmeet, siihen jää merssu ja audi jos menee sähköt tai elekrtodi aivot sekaisin, niissä on sähkö-hydraulinen seisonta järjestelmä, juu ja on niitä muissakin ...

    Ykki versio yksin kertaisesta toteutuksesta olis, jos on hydrauliikkaa eli tehostus, ohjaus, jarrut jne, ota sieltä voimat ja työ-sylinteri joka liikuttaa org, tyyliin vaijereita, tankoa yms, siis se mikä lie, joka normaalisti kiristää käsijarrun, pelaa org säädöt mekaanisella puolella jne, kaffa ja tai jalkapolkin on vain poissa, näin se on periaatteessa näissä nyky himmeleissäkin.

    Työ-sylinteri voip olla kaksitoiminen tai jousi-kuormitteinen, parempa taitaas olla jousell palautuva.

    Katsuri voip olla eri mieltä, mutta sen käyttö on sitten sähköinen eli nappulat ohjaa, vaikka ja suositeltavan välireleen kautta, magneetti venttiiliä joka ohjaa hydrauliikkaa eli sylinterin liikettä, mekaaninen vipu tai muu rakenne jolla saa lisää säätöä, sähkön hävittyä se ei pelaa ja koneen ollessa käynnissä tarvitsee hyd, paine-akun, ilman sähköjä sen mekaaninen ohitus, siis hyd, nesteelle on helppo järjestää takas säiliöön, mekaanisen back-up venttiilin avulla, eli käsin laukaistava tai aukaistava ohitus venttiili jolla työ-sylinterin paine lasketaan takas pumpun säiliöön ...

    Toimii myös paine-ilmalla mutta ei ole niin varmaa, hydraulinen on paree.
     
  9. terroristo

    terroristo 1st gear

    No eipä siinä muuta kun värkkäämään vaan. :wink:
    Oletko miettiny saisko sinne mahtumaan mitään vipumekanismia millä sais muutettua "välitystä"sillee ettei tarvis käyttää mitään mielettömän vahvaa jousta?
     
  10. SamiL

    SamiL Gearhead

    Kuorma- ja linja-autoissahan tämä käsijarrusylinteri on 15 cm luokkaa halkaisijaltaan, joten siitä voi päätellä minkälaista jousikuormaa vastaan paineilma jarrua irroitettaessa työskentelee. N. 5 barin paine irroittaa käsijarrun.
     
  11. zilu

    zilu Gearhead

    Tossa pitäis olla vetoa muutama kymmenen kiloa, ja liikerataa 8 senttiä. Laitan sylkän pään suoraan kiinni alkuperäisiin vaijereihin, säätö säilyy.
    Toivottavasti jaksaa kiskoa :)



    [​IMG]
     
  12. terroristo

    terroristo 1st gear

    Et kyllä saa leimasta läpi jos laitat ton sylinterin suoraa kiskomaan niitä vaijereita.

    Mietis jos se auto seisoo pidempään ja paineet karkaa säiliöstä niin kässärihän vapautuu,siksi se tarvii olla jousi kuormitteinen!!!

    Säädä ainakin sen sylkän liikkeet riittävän hitaiksi vastusvastaventtiileillä,ettei se revi päästä toiseen hakatessaan kaikkia jarruhilppeitä solmuun.
     
  13. zilu

    zilu Gearhead

    Tuollainen vastusventtiili täytynee hommata. Kunhan saan sylkän kotiin, niin pitää funtsata tarkemmin.
     
  14. Karva

    Karva Gearhead

    Niin juu ....

    Tarviikos sen olla jousikuormitteinen ja paine - vapauttaa versio, hlö tai pa - värkissä, epäilen jotta ei, se on kuorma-autoisa sen takia niin päin jotta jos se jää jonnekkin, siis värkki pysähtyy, leviää tai jotain, jää jarrukelloon paine apu tai kuorma jousen kanssa, eli se on aina päällä, jarrut vapautuu vasta kun sinne saadaan paine, eli tarviiko olla hlö ja pa - autoissa noin päin.

    Normaalisti jos ja kun on jarrut autossa, se toimii joko tehostettuna tai ilman aina kun sillä ajaa, niin jotta mekaaninen poljin välittää voiman jarruille, eli juuri päin vastoin kuin ka, jossa polkimella annostellaan painetta, eli vähennetään tai päästetään painetta jarrukelloista, jolloin jousi kuorma jarruttaa ...

    Yhdessäkään hlö tai pa - autossa ei tiettävästi ole moista, ja nämä nyky nappi kässärit pelaa juuri siten kuin edellä on mainittu, siis edellisessä kirjootuksessa.

    Vaikka se paine hlö tai pa - autoissa ajan myöten häviääs ei se meinaa mitään, niinhän saattaa käydä vaikka mille mekaaniselle versiolle esim, kuvitellaan tilanne jossa vanha vulva seisoo mäjessä, ja kolmen viikon päästä siitä ruostuu toinen kässärin vaijeri poikki, ja enään pitää yksi pyörä, sen pettäessä takuulla liukuu alas ja päin muita, jos ei vaihde ole päällä.

    Ka - ja muut on vastaavassa tilanteessa hivenen eri asia, mutta käykää nyt joku jututtamassa jotain järkevää katsuria, jotta niidenkin mielipide tulee kaikkien selvyyteen ....
     
  15. GMC-96

    GMC-96 1st gear

    Eiköhän KA:ssa vain seisonatajarru ole jousi kuormitteinen. Polkimesta painaessa paine on se jarruja käyttävä voima.
     
  16. RB-440

    RB-440 1st gear

    Joo, normaalissa jarrukellossa jousi painaa jarrua pois päältä ja paineilma painaa jarrua päälle, kun kuski seisoo polkimella. Käsijarrussa on erikseen toi käsijarrukello, jossa jousi painuu kiinni, jos ei ole paineilmaa, mutta niissäkin pyörissä on käyttöjarrupuoli paine-ilmalla toimiva.

    Toi on tosiaan turvallisuusjuttu, jos ei ole systeemissä ilmaa, autossa ei ole jarruja, mutta eipä pääse liikkeellekään, kun on kässäri jousen voimalla kiinni. Eri asia sitten on, että ton seisontajarrun saa hätätilassa vapautettua sitä varten tehdyllä ruuvilla, jolla se jarrujousi vedetään kasaan, eli käsijarru pois päältä. Silleen pääsee sitten koko letka liikkeelle ilman minkäänlaisia jarruja, mutta sehän on taas oma tarinansa se.
     
  17. terroristo

    terroristo 1st gear

    Jos toi sun kuvamasi sylkky on just se minkä ajattelit laittaa kiinni,niin siinä on noi säädettävät vastusvastaventtiilit niissä letkuliittimissä (keskellä olevat ruuvit.)
    Niillä kuristetaan sylinteristä poistuvaa ilmaa kiretämällä ruuvia kiinnipäin,elikkäs jos tuuppaat sylinteriin painetta vaikka vasemman puoleisesta nippelistä,niin liikkeen nopeuden säätö tehdään vastakkaisen päädyn liittimestä.
    Ne toiset ite sylinterin kyljessä olevat pikku ruuvit on päätyvaimentimien säätöä varten,ne hidastaa liikkeen iskunpituuden loppupäässä ettei mäntä pamahda täysillä sylinterin päätyyn.
     
  18. zilu

    zilu Gearhead

    Juu tuota sylkkyä käytän. Kiitokset vinkeistä.
     
  19. Ota kuitenkin selvää konttorilta ennen kuin teet mitään. Käsijarrua paineella toimien et tule saamaan kilpiin. Hydraulinenkaan ei kelpaa, koska molemmissa mahdollinen paineen poistuminen pitkän seisonnan aikana vie jarrun pois päältä. > Ei mene läpi > miksi polttaa aikaa? Paineella avaten vasten jarrun päälle vetävää jousta onnistuu varmasti, koska kuorkeissakin moinen järjestely hyväksytään.

    Toinen vaihtoehto on uudemmasta esim. BMW otettava sähkömekaaninen käsijarru. Siis paino tuolle sanalle "mekaaninen". Nuo hyväksytyt nappisyteemit toimivat siten, että sähköinen servo kiristää ja avaa mekaanisen käsijarrun > eli seisonnassakaan, vaikka sähköt katoaisivat jarru ei aukea.

    Kolmas ja helpoin ja halvin vaihtoehto on pistää koelaudan alle piiloon joko sateenvarjotyylinen käsijarrun kahva, esim Hiacesta yms. tai värkätä vasemmalle ylös poljin jostain jenkistä tai Mersusta.
     
  20. zilu

    zilu Gearhead


    Tuollainen on jo, ei vaan toimi riittävän hyvin.

    [​IMG]
     

Kerro tästä muillekin!