Paineistettu kaasutin

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Street & Race', aloittaja Wolfman500, 7.3.2007.

  1. Wolfman500

    Wolfman500 1st gear

    En ole aiemmin törmännyt palstalla puheisiin tai juttuihin paineistetuista holleyn tai muun vastaavan kaasuttimen paineistamisesta turbokäyttöön, eli onko vehkeissä joissa joskus on vilahdellut turbotekniikkaa, käytetty minkälaisia poppaskonsteja saadakseen toimimaan jenkkikaasarin painepuolella, vai onko sellasia jopa saatavilla jostain valmiiksi prepattuina? Ajattelin rakennella aikani kuluksi tuplaturboisen "käyttömoottorin" Race dartin keulille :rotfl:
     
  2. Wolfman500

    Wolfman500 1st gear

    vai oisko pitäny laittaa tonne tekniikka osioon,,, :oops:
     
  3. Lintta cruiser

    Lintta cruiser Gearhead

  4. Wolfman500

    Wolfman500 1st gear

    Näyttää hyvältä ja pikkasen yksinkertasemmalta ku alkaa jotain ruiskua tohon virittää, onko omakohtaisia kokemuksia noista?
     
  5. Lintta cruiser

    Lintta cruiser Gearhead

  6. Wolfman500

    Wolfman500 1st gear

    löytysköhän jostain jotain vinkkejä oman kaasarin preparointiin niitä kun ois ja budjettikikotin on enempi ehkä mielessä. Eipä silti väärässä paikassa säästäminen on sama ku ahneen loppu :poff:
     
  7. Wolfman500

    Wolfman500 1st gear

    oho no tuoltahan niitä löytyy kun vähä kattelee :p
     
  8. plosil-1

    plosil-1 3rd gear

  9. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Ja jankutettakoon nyt sellasesta itsestäänselvyydestä, että vaikka toi on helvetin helppoo ja muuten, niin hiton moni ei saa noita ikinä toimimaan tyydyttävästi. En oo ite kokeillut, mutta asiaa seuranneena sekä jenkeissä, että Suomessa oon todennut, että noi tosiaan kunnolla toimivat blow through holley kaasarivehkeet on harvassa. Etenkin sellaset, jotka toimis muutenkin kun täyskaasulla. Ovat osa aika tuskastuneita noiden kanssa, ja useimmat on sitä mieltä, että spruutta se olla pitäis. Mut ei siinä mitään, kokenut kaikki tietää, ja vaivanen kaikki kokee. :rotfl:
     
  10. valiant65

    valiant65 Gearhead

    Ei o ihme että paineistetut kaasarit on harvassa kun aina niitten toimivuudesta varotellaan :D

    Mun mielestä yks tärkeimpiä tekijöitä tollasen toimimaan saattamisessa on muuttaa powervalve piiri toimimaan ahtopaineella avautuvaksi, silloin voidaan päästä siihen tilanteeseen että kone ei rötkötä ylipaksulla seoksella normaaliajossa.
     
  11. Wolfman500

    Wolfman500 1st gear

    Jees elämme mielenkiintoisia aikoja, aikasempaa kokemusta on yhdestä remmiahdetusta koneesta ja parista vajaa pyttyisestä turbovermeestä, joissa oli weberin tuplat, niitä kun voi käyttää ahtopuolella ilman modifikaatioita. Asioiden yksinkertaistamiseksi olen suunnitellut kumminkin käyttää yhtä nelikurkkuista. Vehjes on tosin vielä ihan vaiheess muutenkin ja muitakin juttuja on meneillään, mutta kaikenlaiset vinkit ja erityisesti käytännön kokemus ois poikaa. Mielessä pyörii se spinnerissä jokin aika sittten esitelty Chevy 2 jossa oli ripoteltu paineanturilla ohjattuja halpoja ruiskutus suuttimia pitkin putkistoja, joilla oli tarkoitus parantaa koneen seoksia tietyillä alueilla, mutta pääpiirinä kumminkin toimii kaasutin. Jokin tuon tyylinen tuomiopäivän kulkine on kajastellut mielessä jo parikymmentä vuotta....
     
  12. valiant65

    valiant65 Gearhead

    No, ihan vaan mun oma mielipide taas, mutta kyllähän ton systeemin pitää olla JOKO kaasari TAI ruisku mutta että MOLEMMAT niin voin vaan kuvitella kuinka menee pasmat sekasin kadunmiehen lisäks myös moottorin säätäjältä??? :eek:

    Ja kun kerran wolfmani oot saanu ne vajaatkin moottorit toimimaan blowthruuna, niin miksei toi täysmotin läpipuhallus sitten onnistuis?
     
  13. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Siihen vastausta odotellen..... :rotfl: Eiku, kyllähän se niin on, et jos ei mitään yritä, ei myöskään mitään opi. Mäkin varottelin lähinnä vaan sillä mielellä, ettei odota liikoja, niin lopputulos voi olla tyydyttävämpi.
     
  14. GT-Racing

    GT-Racing 1st gear

    kyllähän tuon voi toteuttaa myös kaasari/ruutta yhdistelmällä, kaasari toimii normaalisti vakuumi alueella ja ruiskunsuuttimet avautuu peräjälkeen paineanturien ohjaamina ja tietysti bensapaine regun säätämänä.mutta duunia on ja että onko jutussa järkeä mutta saapahan harrastaa :D
     
  15. studio57

    studio57 Gearhead

    itseäkin kiinnostais löytää asiaan jonkinlaisia ratkaisuja not ei tarvis ruiskuun siirtyä, viime kesä meni tapellessa
     
  16. Wolfman500

    Wolfman500 1st gear

    niin mielenkiinnosta ja harrastamisen ilostahan minä näitä teen, ja yksinkertainen on kaunista, koitan herätellä keskustelua ja poimin sitten vaan parhaat niksit päältä. En oikein tykkää enää tehdä kaikkea perse edellä puuhun taktiikalla, oppirahoja on tullu makseltua jo tarpeeksi. noi vajaa moottoriset on toimineet sen takia aika hyvin kun kaasarit on olleet jo alunperin suunniteltu toimimaan paineen alla, ehkä siis olisi viisainta sijoittaa se 800 tollaseen valmiiksi prepattuun kaasariin, toi vaan tuntui toi lisärikastaminen eri kierros alueilla yksinkertaiselta mutta siltikään alipaine alueelle tarkoitettu kaasari alkais luultavasti sekoilla ilman "major modifikation" kokemuksien perusteella ei välttämättä paras mahdollinen idea,,, :wink:
     
  17. Wolfman500

    Wolfman500 1st gear

    Hyvin suunniteltu puoliksi tehty sano pappakin aikoinaan, täytyy alkaa tekeen tota konetta ja kattoa mitä siitä tulee, street race vehkeeksi ei välttämättä tarviikaan olla ajettavuuden tai talouden kannalta kaikki ihan kohdallaan, pääasia että onnsitumisen tunne ja onkelmien voittaminen on taas kerran jossain määrin edes tosiasia :poff:
     
  18. RabaFari

    RabaFari 1st gear

    Tuosta lisärikastuksesta ruiskusuuttimia käyttäen,saa sen noinkin toimimaan paineistetun kaasarin kanssa mutta suuttimet vaativat kyllä ohjaukseensa muutakin kuin paineanturin!. Melkein samalla vaivalla sitten rakentaa jo ruiskun siihen ennenkuin alkaa ripottelemaan suuttimia pitkin ahtoputkia.. :wink:
     
  19. Wolfman500

    Wolfman500 1st gear

    Niinpä tässä alkaa kallistua valmiin kaasarin vaihtoehtoon...
     
  20. studio57

    studio57 Gearhead

    laitoin tuollaisen http://www.csucarbs.com/750.html tilaukseen ja tekevät kuulemma mun autolle passelin version.
     

Kerro tästä muillekin!