Paino tehosuhde aikaan

Ketju osiossa 'Drag Racing', aloittaja josu, 25.11.2016.

  1. josu

    josu Gearhead

    Jokainen joka on harrastanut ko lajia on varmaan miettinyt painon vaikutusta aikaan,joten tässä olisi oiva keskustelu siihen miten se vaikuttaa.Otetaan ihan yksinkertainen asia esille jossa aiheena olisi FAKTA tietoa ei mitään laskettuja kaavoja tai sellaisia jutksia.
    Eli jos autossa on 1000hv ja painaa 1000kg niin kulkeeko auto saman jos auto olisi 2000kg ja siinä olisi 2000hv.

    1000kg/1000hv niin aika on siellä 8.0 sek kahtapuolta niin meneekö 2000kg/2000hv samoihin vai kovempaa.

    Tuossa esimerkissä on esimerkkinä Street luokan peli joka tuli mieleen.
     
  2. Weijari

    Weijari 2nd gear

    Tehokkaampi ja painavampi lähtee paikalta huonommin mutta on nopeampi lopussa ja loppunopeus on suurempi. Tehokkaamman ja painavamman aika on myös parempi mitä pidempi on matka. Jos vaihdetaan matka vaikka mailiksi, niin teho on jo selvästi enemmän tehoa kuin 1/4 maililla. Toki sitten 2000hp on huomattavasti vaikeampi siirtää tien pintaan kuin 1000 hp ja jos radassa olisi mutkia, olisi kevyt nopeampi.
     
  3. josu

    josu Gearhead

    Tai jos ajatellaan asiaa toiselta kantilta
    auton tehopainosuhde on on 1:1 niin onko aika sama riippumatta auton painosta
     
  4. Weijari

    Weijari 2nd gear

  5. Turbiini

    Turbiini Gearhead

    Jos molempiin saadaan täydellinen pito lähtöön niin alkumatka menee ihan samoin, lopussa sitten ilman vastus rupeaa vaikuttamaan, ja koska 1000kg auto ei kuitenkaan yleensä ilmanvastukseltaan olekaan kovin paljoa parempi niin siinä tulee etua tehokkaammalle.
     
  6. nixxon

    nixxon 3rd gear

    Tere kaikki
    Pro stock auto on oiva esimerkki tästä.
    Auto saman painoinen 1067kg
    Teho sama n1400 hk
    Aerodynamisesti samoja
    Silti isoja eroja.
    Vaihda siihen PG laatikko niin muuttuu todella paljon.
    Kyseiseen hommaan vaikuttaa välitykseen optimointi todella paljon.esim.500cid pro stock+PG 1400hp tai632cid +PG 1400hp ihan eri aika
    Nixxon
     
  7. Bighouse

    Bighouse 2nd gear

  8. hantta

    hantta Gearhead

    Suurempipainoisessa/tehoisessa on enemmin pelivaraa aerodynamiikassa ja painonjakautumassa.
     
  9. Toope

    Toope 2nd gear

    Entäs auton paino 0kg,ja teho 1000hv,kuin liikkuu.
     
  10. Kalu

    Kalu Gearhead

    Eihän auto voi painaa 0kg. Minähän tohon jo alkuun vinoilin, että kilon auto yhellä hepalla pitäis myös kulkee kaseja, mutta poistin sen kuitenkin etten heti pilaa aihetta. No onneks tähän tuli toopempi kommentti, niin nyt sen kerroin uudestaan.....
     
    J.J. tykkää tästä.
  11. Toope

    Toope 2nd gear

    Jep,mut auttaa hahmottamaan fysiikan suureet näin.;)
     
  12. C-barge

    C-barge Gearhead

    Ajoist mitään tiedä, mut jos tota alkuperäistä ajatusta funtsii et on tuhatkilonen auto ja kakstuhatkilonen joissa sama tehopainosuhde, niin osien kestävyystarve kasvaa toiseen potenssiin helpostikin. Ylipäätään se raskas massa on kyl pirun paljo vaikeempi saada liikkeelle niinku hauki rannasta, kauheen vaikee kuvitella kahta tonnii sinkoomassa 1.0 60 jalkasii.
     
  13. Toope

    Toope 2nd gear

    Taitaa kasvaa neljänteen potenssiin,massan kasvaessa. besserwisseröintinä....
     
  14. Holley

    Holley Gearhead

    Tuossahan noita on mainittukin, tehopainosuhde on se ykköslähtökohta. Pitää muistaa pienenä detaljina, että kuskin painohan nostaa sen ajoneuvon painoa kevyemmässä ajoneuvossa enemmän kuin painavassa. Tämän tiedän kevyitä moottoripyöriä kiihdyttäneenä.

    Mutta otetaan joku 21 hv RD 125 LC Yamaha, pyörä 100 kg kuski jotain 80 kg -> noin 10 kg/hv. Sitten otetaan joku '75 Cacillac Eldorado, jossa on 190 hv 500cid kone ja 2100 kg massaa. Laitetaan ne viivalta liikkeelle, niin kyllähän ne siinä karkeasti 10 sekunnin kieppeillä menee 100 km/h vauhtia ja varttimaililla sitten.. se Cadillac alkaa vetämään kaulaa, koska se kulkee sillä 200 hv teholla kovempaa kuin se RD Yamaha sillä 20 hv teholla. Jos sitten RD:n ympärille rakennetaan hiilikuidusta joku 5 kg painava koppa, jolla se kulkis sen 170-180 km/h minkä Cadillac, niin olisihan se jänskä nähdä.
     
  15. nixxon

    nixxon 3rd gear

    Fysikassa on heti olemassa koko voima ja pito 100 % .helppoa kuin heinänteko.mutta tässä tapauksessa ensinnäkin koko voima ei voi koko ajan olla käytössä,.
    moottorin nousunopeus?? Lähtökierokset kuinka paljon voimaa käytössä??kuinka monta kertaa kiihdyttää mootoria (vaihteita)kuinka paljon saat mootoria alueelta pois
    (vähemmän vaihteita)Topi Fuel tyyppisestä eli suora veto
    Paljonko joudut luistaattamaan kytkintä.vai yritätkö kyykytää moottoria ja luotat moottorin nousukäyrään ja pitoon
    Eikö tää ole nähty tosiasia,PAPERILLA on suht helppo ajaa lujaa mutta tosielämässä on muutama muuttuva parametri.
    Tämän yhtälön ratkaisemiseksi tarvitaan vähän muuta tietoa kun voima/paino ja matka
    Nixxon
     
    Muokattu: 26.11.2016
    Holley tykkää tästä.
  16. 120ZZZ

    120ZZZ 3rd gear

    Visanen pähkinä:
    On 2 samanlaista ja painoista autoa.Painoa 2000kg. Kummassakin 500hp,mutta toisessa on 600nm vääntöä ja toisessa 1200nm.Onko jotin laskukaavaa joka huomioi väännön?
    Kesällä tuon jälkimmäisen kulku selvii,mutta olis kiva laskee teoreettinen aika.
     
  17. Jza

    Jza Gearhead

    Tällää sen koneen teho/vääntökäyrä, välitykset, renkaat, laatikon speksit, painonjakautuma ja -piste ja kaikki muut pikkujutut noiden lisäksi vaikka drag race pro softaan, niin pääsee alueelle?: http://performancetrends.com/drag_race_pro.htm
    Ei ole montaa satkua heittänyt omissa testeissä.
     
  18. hantta

    hantta Gearhead

    Mitenkä käy, jos 300 hv turbo- Hayabushan kone pannaan linjuriin? Laatikkona 7 vaihteinen automaatti, ja välitys mallia tiheä kaupunkiversio.
     
  19. LordMrFord

    LordMrFord Gearhead

    Ei taida bussin laatikon stalli tai mikä noissa roboteissa sitten onkaan, päästää busan konetta tarpeeksi koville kierroksille jotta pääsis edes liikkeelle.
     
  20. helvetinkat

    helvetinkat Gearhead

    ei mihinkään
     

Kerro tästä muillekin!