Pakettiauto ja ajopiirturi

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja ripe, 14.7.2006.

  1. ripe

    ripe 1st gear

    Kuulin tänään melko varmalta taholta, (olin tieliikennekoulutuksessa) että ensvuonna tulis uusilaki joka vaatis ajopiirturin pakettiautoon jonka Yhdistelmäpaino menis yli 3500kg.

    Onko muut kuullut tästä ja mahtaako tää sit koskee vain uusia vai myös vanhoja pakuja?

    Joutuuko tässä ensvuonna ottaan vetokoukun pakusta pois, vai voisko sen koukun vaan katsastaan esim. 750kg?
     
  2. PerttiA

    PerttiA 1st gear

    Mitäs sillä piirturilla sitten mitataan tai tutkitaan ?

    2.1D Bedfordilla hurjasteltuja ylinopeuksia vai viikonlopun aikana ajettua p...urallin pituutta :rotfl:
     
  3. ripe

    ripe 1st gear

    Samaa kuin kuorma-autoissa, lähinnä kait työaikoja ja tää koskis siviiliautojakin :mad:
     
  4. coronet-66

    coronet-66 3rd gear

    koskee uusia pakuja, piirturilla mitataan eu-säädöksen mukaisia ajo ja lepoaikoja....tuskin se piirturin käyttöpakko siviiliajoihin tulee.
     
  5. Rusty

    Rusty Double Gearhead

    TIETOA asiasta voi etsiä liikenneministeriön ja skal:lin sivuilta. Esimerkiksi.
     
  6. weripuo

    weripuo Gearhead

    kuka hullu nyt pakettiautolla ajelee yksityis ajoja :eek:
    jos oikein ymmärsin niin laki koskee vain yritys/ammattikäytössä olevia pakettiautoja

    -96 tuli laki jonka mukaan yksityiskäytössä olevista kuorma-autoista sai poistaa ajopiirturit ja minähän revin oitis sen irti vanista, tuskin niitä noihin vanhoihin koppiautoihin pitää laittaa takaisin
    vai mitä järkeä on siinä että vanhaan tojota lite-aseen sovitetaan piirturi joka maksaa 4kertaa auton hinnan?
    ei mitään, koska ei sillä kukaan kykene edes ajamaan niin pitkään yhtäjaksoisesti että laki määrää pakollisen lepotauon
     
  7. T604

    T604 1st gear

    Jotakin olet ymmärtänyt nyt väärin,sillä mitä ihmettä piirturilla tekee yksityiskäytössä olevassa autossa joka ei ole luvanvaraisessa liikenteessä: EI YHTÄÄN MITÄÄN !
    Eihän sellaisen auton käytössä ole olemassa edes mitään valvottavaa. :rotfl:
    Kyse voisi olla paremminkin rajoittimesta,se olis helpompi ymmärtää. :mad:
     
  8. kojo

    kojo Gearhead

  9. PerttiA

    PerttiA 1st gear

    Juu, siinä ei taaskaan lainsäätäjällä ole kokonaiskäsitystä asiasta...

    Toisaalta puhutaan kuorma- ja linja-autoista, sekä liikennetraktoreista, ja toisaalta puhutaan ajoneuvoyhdistelmistä, joiden yhdistelmäpaino ylittää 3.5 tonnia, eli myös paketti- ja henkilöautot, sekä näiden maastoversiot.

    Toisaalta, eipä yksityisautoilijalle tuota asiaan liittyvää kuljettajakorttia edes myönnettäisi, eli turha tuollaisen suhteen on uniaan menettää.
     
  10. Rocket engineer

    Rocket engineer 1st gear

    Joo mutta taas täydellinen näyttö siitä miten paskaa työtä tekevät lainsäädännössä ministeriöissä ja Eduskunnassa. Eräs käräjätuomari manasi nykyisen lainsäädäntötyön alimpaan h#######n . Laeissa on just tuollaisia järjettömiä lapsuksia, joita sitten joudutaan vääntämään oikeudessa. Tuonkin olisi joku jolla on aivot korjata siten, että olisi lisätty momentti, että piirturipakko ei koske yksityiskäytössä olevia pakettiautoja ja maastopakettiautoja, eikä koske ollenkaan henkilöautoja ja maastohenkilöautoja.

    Nyt sitten AKE pelleilee pätemisen haluisine virkamiehineen vuoden pari pallottelua tavallisilla ihmisillä tuon digipiirturin kanssa, kun linjanvetoa laissa ei ole. Katastuskonttorit taas alussa soveltavat jokainen omaa linjaansa. Virkamiehet AKEssa neuvovat konttoreita ristiin ja vasta lopulta sitten tulee paimenkirje säädöksen soveltamisohjeista. Ja sekin voi olla järjen vastainen ja vaatia kaikkiin kytkentäpainoltaan 3500 kg ylittäviin yhdistelmiin tuon boksin, johon yksityinen ei saa edes digipiirturikorttia.
    Seuraavaksi alkaa sekoilu, jossa yritetään laskea autojen kytkentäpainoja muutoskatsastuksissa/rekisteröintikaksastuksissa alle tuon 3500 kg..

    Työtä piissaa sekä virkamiehille että hallintoalamaisille, mutta se ei tuota mitään. Tyypillistä eduskunnan ja virkamiesten juostenkusten touhua. Yksityisellä puollella siivottaisiin organisaatio moisista pelleistä kustannustehokkuuden nimissä, ennen kuin ehtisi sanoa kissa. Alan ymmärtää miksi kaksi kaveriani on lähtenyt valtion turvallisista hommista (lue virasta Tullissa ja toinen KTL:ssä), yrittäjäksi ja yksityiselle puolelle, kun älytön byrokratia alkoi vaivata yli sietokyvyn.

    Eduskunnan aika menee pohtiessa, saako seksiä ostaa ja miten ja saako raflan tupakkikoppiin ottaa juoman mukaan vai ei.. Hienoa ajan ja rahan käyttöä. Samalla perushommat tehdään juosten kusten.
     
  11. coronet-66

    coronet-66 3rd gear

    näin on!
     

Kerro tästä muillekin!