Pakettiautojen ja peräkärryjen 80 km/h rajoitus historiaan!

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja artz, 15.2.2017.

  1. rodhot

    rodhot Gearhead

    Ei ole kärry vaan asuntovaunu missä on jarrut,erillisjousitus ja iskarit (650kg). Tulee hyvin perässä satasta.
     
  2. Commodåren

    Commodåren 2nd gear

    Tietääkseni 750kg tai alle painavia jarrullisia kärryjä ei tarvitse katsastaa.
     
  3. mietmi-3

    mietmi-3 Double Gearhead

    Mulla on jarrullinen alle 750kg kärry jarruilla ;) . On katsastusvapaa :) . Kyllä noita löytyy vanhemmasta kalustosta.
     
  4. valpas

    valpas Gearhead

    Onkohan mun Hobby sittenkin yli 750kg, koska se pitää katsastaa, tai ainakin se on jo monesti katsastettu.
     
  5. mietmi-3

    mietmi-3 Double Gearhead

    On varmasti yli 1000kg.Vaunun koppa/varustelu on raskas ja siihen kisäksi kantavuutta päälle niin tonni on äkkiä.
     
  6. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    KABE Royal Tower

    [​IMG]

    Tohon ehkä suosittaisin mietmi-3;n ajatusta painavempi auto kuin vaunu

    Mitähän koppalakit sanois kun tollasta kiskois lankkukyljellä motaria sataa

    Vois kateellisuus mittari jöpöttää tapissa, niin et neulakin kaartuu kun ton tempasis johki kalajoen hiekkasärkille vaunu parkkiin ja aurinkovarjo auki terassille
     
  7. urho3

    urho3 Gearhead

    Tai estää vaunun irtoamisen. Ei tarvi olla jarrullinen.
     
  8. Hellfirebird

    Hellfirebird Gearhead

    samoilla linjoilla monien kanssa itekkin, että peräkärryn kanssa vois lähtee aiemmin matkaan ja ajella sitä 80. juurikaan sen kovempaa ei mennä täyskokostenkaan kärryjen kanssa ja se on itsestäänselvyys.
    toiseksi, ei nyt ihan viikottain, mutta todella usein näkee pääteiden varsilla keskeyttäneitä peräkärryjä, monet aika huonossa kunnossa teknisesti, puhumattakaa vääränlaisista lastauksista.

    80 rajotusten poistuminen mm. ameriikan pakuista ja piilojameksista kuulostaa kyllä hienolta, toivottavasti onnistuis ilman muita vaikeuksia...
     
  9. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Se on hienoa että suomessa on sellasia ihmisiä jotka näkee ohi ajaessa peräkärryn teknisen kunnon. Multa ei kyllä onnistu.
     
  10. Hellfirebird

    Hellfirebird Gearhead

    jos tulee univajetta aiheesta niin korjaan jossain vaiheessa lausuntoani siten että tekninen kunto ei koske vain keskeyttäneitä kärryjä, vaan vaikka esim. vuokrakärryjä joissa joskus toimii vain maksu kassalla :D
     
    yks toine mikko tykkää tästä.
  11. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    T
    Toisinaan oikein helppoa. Huomion herättää toimimattomat valot.

    No ei ku siis kerrankin Porvoosta tsadiin oli tulossa hiace ja muuli perässä. Käytössä rispaantuneen kärrin perälauta roikku toisesta päästään kärryssä linkulla ja toinen pää takalaidasta pomppi asfaltilla. Kaukaa ohi kärristä, rinnalle ja torvea soittaen kuskin huomio. Ja sitten tökkimään sormella kärrin suuntaan, että siellä on ongelma... viimeisenä se vetäjä huomaa vian jos on vaikka laakeri savuamassa kärrissä. Pysähty se hiase.

    Kaitpa noille kärreille riittää 80kmh. Mistä tää hallitus tuohon olisi kärrinvetäjiä paremman tiedon kehitellyt kun ei moni muukaan hanke ole mennyt maaliin. Ja kiitos vaan jos vanhat pakut saa lätkän jättää pois. Joskaan ei tuu ajettua sitä 120kmh vauhtia kun mun 4.9 koneinen ei oikein jaksa sitä ylläpitää. Tai ei kestä korvat.
     
  12. eilhik

    eilhik Double Gearhead

    Ruotsissa on toisin kevytkärrystä >=750kg pitää löytyä ne jarrut , eräs suomalainen yritys vei tukun kevytkärryjä sinne tytäryhtiönsä työkäyttöön ainoa ettei rekisteröinti onnistunut oli "halvalla" vähän käytettyjä kärryjä henkilökuntahinnalla hetken myynnissä.
     
  13. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Mites muuten menisi muutoskatsastus noihin kärryihin, nykyäänhän se on vaikeaksi tehty että sais ite tehdä kärryä
    Monikohan ite tehty kärry on huonompi kuin se setävainaan ja ukkivainaan sekä muun suvun rakennukselle kiskoma 60 lukunen muuli jonka huolto on ollut keväällä lakasta roskat lavalta pois

    Niijjoo siihen muutokseen, eli jarrullinen akseli leimata alle johkin 750kg hessuun vai meneekö se siinäkin kaikkien yhteensopivuus todistus paskojen kanssa?

    Nimittäin vaikka ois jeepin isoin malli mitä markkinoilta löytyy tai suburban ei niissä välttämättä ole jarrutonta kuin 400Kg, siihen 150kg kärryä, niin konetta ja laatikkoa et kuskaa
     
  14. talonmiehen vapaapäivä

    talonmiehen vapaapäivä Double Gearhead

    Hauska kun kaikki jotka kannattaa 80 rajoitusta perustelee sitä sillä että on nähnyt liikenteessä jonkun väärinkuormatun sata vuotta vanhan muulin. Vähän sama kuin perustelis moottoritielle 60 rajoitusta sen takia että on nähnyt liikenteessä vanhan kuplavolkkarin
     
    Catiska, mcpete ja Roberto tykkäävät tästä.
  15. urho3

    urho3 Gearhead

    Tuo se onkin jos ite on väärin kuormannu ja ruvennu heijaamaan niin heti ollaan kieltämässä muilta vetämistä. Se jos näkee niitä paskoja kärrejä tienvarressa ei poista sitä tosiasiaa et itse säilytän kärryni autotallissa ja rasvaan ja putsaan laakerit 2 vuoden välein. Minä kyllä tunnen parhaiten autoni ja kärryni teknisen kunnon ja ajo ominaisuudet et turha kenenkään ulista jos ajan motarilla ohi,se ei oo keneltäkään poissa.
     
    eilhik tykkää tästä.
  16. jenkula

    jenkula Gearhead

    Ulisen.Mua ei kärryn kanssa ohiteta,varmana ajan vaikka kortin hyllylle jos kilpasille aletaan.
     
  17. urho3

    urho3 Gearhead

    No mikä siinä on jos joku ajaa kovempaa et ei vois ohi laskea.
     
  18. jenkula

    jenkula Gearhead

    Mua ei tarvii ohittaa että ajasin alinopeutta.Välillä sitä vaan provosoituu liikenteessä.

    Kypsyttää muutenkin ajella ruuhkassa.Vapaalla ollessa katson jo kellosta mihin aikaan en ainakaan lähde liikenteeseen.Alkanut tuntua siltä että ihmisten pahaolo näkyy liikennekäyttäymisessä.
     
  19. urho3

    urho3 Gearhead

    No ei kai siinä oo kyse siitä et ajaisit ali nopeutta mut jos joku ajaa kovemmin niin ohihan sen on mentävä. Ei tule ruuhkaa kun nopeemmat menee ensin.
     
  20. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Jaa. Minä kun ajoin kortin muistelen, että tavallinen traktori (yleensä maataloustraktori) sai kulkea 40km/h ja liikennetraktori 50km/h. Tuo 60km/h lt-luokkaan on melko uusi asia.
     

Kerro tästä muillekin!