Pakettiautojen ja peräkärryjen 80 km/h rajoitus historiaan!

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja artz, 15.2.2017.

  1. Catiska

    Catiska Gearhead

    Minun käsityksen mukaan korinlevyinen camperi on ollut sallittu aikaisemmin. Ei lava-autossa mikä on ollut rekisteröitynä pakettiautoksi johtuen pakusäännöksistä. Mutta henkilöautoksi rekisteröidyissä lavahärveleissä camperi (korin levyinen) on mielestäni ollut sallittu aikaisemminkin.
     
  2. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Onhan henkilöautoissa ollut sallittua olla kova kansikin, niissä kun ei ole sitä kuormatilan määritettä joka pitää täyttyä vaikka se camper ois kyydissä kuormana
     
  3. Ck

    Ck Gearhead

    Melkein ohi aiheen mutta käytännössä 2009 jälkeen kaikki kilvitetyt pakut iästä riippumatta on autoverolain 8 pykälän mukaisia johon saa laittaa minkälaisen katteen tahansa.
     
  4. valpas

    valpas Gearhead

    70km/h oli max.nopeus tuolle kuormalle. Sen jälkeen alko vispaamaan, vaikka kuormattu ihan taiteen sääntöjen mukaan.
    [​IMG]
     
  5. jrasi

    jrasi Gearhead

    Peräkärrynä on jarruton Muuli, vuodelta '93. Renkaat on alkuperäiset ja jousina kumipallot. Tyhjänä pompottaa kyllä jo 60kmh vauhdissa vastustajan kaistalle, jos on kuoppia kurvissa. Mälli päällä ihan hyvä vedettävä. Sähköt siihen tuli tehtyä, kun isä tuon mulle lahjoitti.

    Venetrailerina on jarruton Respo, ostin vuosi sitten. Ihan ok, mutta sinänsä aika naurettava se varmistusvaijeri jarruttomassa kärryssä. Summa summarum, jarrullisille ihan ok tuo 100kmh rajoitus, mutta jarruttomiin jättäisin 80. Ja jarruttomiin voisi edes jonkun 3-4 vuoden välein tehtävän katsastuksen määrätä.
     
  6. JTP100

    JTP100 3rd gear

    Mielestäni tämä on hyvä uutinen, ei tuo rajoitusten poisto tarkoita sitä, että on aina pakko ajaa satasta vaan jokaisen tulisi sovittaa vauhtinsa tiestön, keliolosuhteiden ja rajoitusten mukaan. Täällä törmää vähän väliä valituksiin siitä, kuinka virkamiehet säätelevät elämää typerillä säädöksillään. Nyt valitetaan, kun niitä puretaan, että typerät ihmiset eivät osaa ajatella omilla aivoillaan. Typerykset tekevät typeryyksiä olipa sääntöjä tai ei, pitääkö sitten fiksumman enemmistön kärsiä siitä? Toki vahinkoja sattuu kaikille mutta niitä ei hölmöillä säännöillä pystytä poistamaan.
     
    valpas, sectoid, talonmiehen vapaapäivä ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  7. eilhik

    eilhik Double Gearhead

    Älkää helvetissä lisää katsastuksia vaatiko pyytäkö tai ehdotelko vaikka kuinka kivasti asia on helppo kirjoittaa.

    Mullakin mökillä yli 300km,n päässä kilvissä oleva kevytperäkärry ja venetraileri ja nyt joku "fiksu" ehdottelee katsastuksia en varmasti vie leimalle noilla käyttömäärillä kuitenkin kummastakin kärrystä laakerit ja valot vaihdettu alle 3v sitten ja kunnossa ovat renkaita myöten.
    Traileri vm 1986 ja kevytkärry 1993 ja eivätkä mätiä.

    En keksi mitä ja kenen turvallisuutta lisää noiden vieminen katsastusasemalle .

    Eri juttu jos on paukapää ja vetelee sitä ehtoopuolen kärryä ylikuormassa ja aiheuttaa sillä vaaraa muille kanssaihmisille tähän ei todellakaan toimi tuo katsastuspakko jos hinaaja on tollo.
     
  8. Elky70

    Elky70 Gearhead

    mitämitämitä... täähän tarkoittaa että enää ei tartte caminoon katsastukseen laittaa sitä 80-lätkää joka sitten vahingossa tippuu penkin taakse kun katsastuskonttorin parkkikselta ajaa ulos!

    Olikos missään uutista et milloin tämä tulisi voimaan?
     
  9. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Oisko muuten se varmistus vaijeri kun veneiden kanssa puljataan kuitenkin narujen ja köysien kanssa.

    Jos köysi tarttuu nokkapyöränveiviin tai runkoon, vene pysähtyy.
    Mutta jos se kiepahtaakin vetopään kahvan ympärille, vapautuu traileri siinä mäessä ja sukeltaa satama altaaseen

    Ei jaksa muistaa missä kattelin kuvaa veneenlaskupaikasta jossa oli varoitus turvavaijeri pakollinen, äkkisyvä 5m
    Ukko joka sattu paikalle sano, että naaraa kesässä ainakin pari turistien traileria sieltä altaan pohjasta.

    Jos peruuttaa liian pitkälle kärry kääntyy pystyyn ja kita vääntyy kuulasta irti, muutaman kerran kuulemma meinannut autokin sukeltaa satama altaaseen

    Paikka jossa kuva oli kuulosti työntekijä tai omistaja kertoilevan kunnan sulkevan sen laskupaikan ja sit tympäsee kun on ainoita missä saa heidän jenkkiveneensä laskettua nätisti veteen, ilman auton takarenkaiden pinnan alle upottamista
     
  10. Subbe99

    Subbe99 3rd gear

    Ajanut yli 15 vuotta Lahden ja Hesan väliä, niin kyllä siellä niitä peräkärryurpoja riittää (lähinnä raksapuolen). Pahimmillaan kuorma päällä 140 lasissa, 120 on ihan normi settiä. Tuollanne kärri kun ottaa vähän kuopasta sivuhyppyä tai talviliukkailla, niin sitä ei pitele mikään. Jokunen tohjoksi ajettu yhdistelmä on tuollakin tien pätkällä nähty. Pidetään peräkärreillä se 80 rajoitus vaan, ainakin niillä missä ei ole teliä.
     
    12345678910 ja eilhik tykkäävät tästä.
  11. mietmi-3

    mietmi-3 Double Gearhead

    Tosta vaijerista sen verran kun on omakohtainen kokemus kun lähtee asuntovaunu vauhdissa irti koukusta. Jarruvaijeri jutska toimi hienosti ja kärry alkoi jarruttaa mutta kun se saakelin koppi siirtyi sitten ojan puolelle kun tää jarrutusvaijerihan on suunniteltu irtoavaksi. Pitäis ottaa käyttöön tääläkin sellaiset "sonni ketjut" kuin jenkeissä on jotka pitää vaunun kiinni autossa. No tästähän tulee se ongelma että kun vedetään jollain nyky kinnerillä niin menee auto sekä vaunu ojaan. Nokkapyörä tarttisollaja sen kun nostaa ylös pitäis pyörän sojottaa suoraa eteenpäin. RIITTÄVÄN paljon massaa vetäjässä ja sopivan lyhyet ketjut niin olis ainakin mun mielestä paras ratkaisu.
    Tossa mun vaunun irtoamis tapauksessa jos olis ollu ketjuilla vaunu kiinni vanis niin sitä vedettäis yhä. Nyt ei.
     
  12. Dataviilaaja

    Dataviilaaja Gearhead

    Taiteen sääntöjä ei tuollaisen kuorman kanssa pitäisi noudattaa, vaan laittaa reilusti aisapainoa. Ilmanvanvastus kun kampeaa aisapainoa negatiiviseksi.
     
    AnHie65 tykkää tästä.
  13. JTP100

    JTP100 3rd gear

    Millähän tavalla rajoitusten säilyttäminen tai poistaminen estää näitä "peräkärryurpoja" jatkossakin ajamasta miten sattuu?
     
    AnHie65 ja eilhik tykkäävät tästä.
  14. Subbe99

    Subbe99 3rd gear

    No ei mitenkään.
     
  15. eilhik

    eilhik Double Gearhead

    Entä se katsastus?
    Väittäisin noiden henkilöautoilla vedettävien aiheuttavan onnettomuudet ilman sitä katsastustakin.
    Viranomaisille vinkki jos tahtovat niitä ratsata menevät jäteaseman puntarille keväällä kyttäämään niin 2000kg painot ei ole yllätyksiä yksiakselisessa kevytkärryssä.
    Mutta jokainen vastaa teoistaan.
     
  16. mcmies

    mcmies Gearhead

    Sen auton ja jarruttoman peräkärryn yhdistävän vaijerin virallinen nimi on toissijainen kytkentälaite. Sen tarkoituksena on pitää kärry mukana jos vaikka kuula sattuu irtoamaan. Aika heppoinenhan se vaijeri on.

    Jarrullisissa vaijerin tarkoituksena on kiskaista jarrut päälle jos kuula sattuu irtoamaan.

    Mitä tulee amerikkalaisten sonniketjuihin, niin ei kärri karkaile kun semmoiset ovat varmistamassa. Ja veturissa pitää tosiaankin olla riittävästi massaa.
     
  17. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Venäläisillä on kanssa niitä sonniketjuja

    Mietmi-3;a korjaten sen nokkapyörän on tarkoitus olla oikealle ohjaava, juurikin siksi, että kun se matkaaja karkaa, niin ei tapa vastaan tulevia, vaan pyörii pitkin piennarta


    Ite asettelin työmaakopperon fl6 volvon koukkuun, niin ketjutin sen kiinni siten, että mahtuu liikkumaan ja todennäköisesti kohtaa tienpinnan jos tappi pakenee kidasta, mutta pysyy matkassa
    Vähemmän se tympäsee koukkuun uudelleen sovitella, kuin keräillä puun ja rungon kappaleita ojanpientareelta
     
  18. valpas

    valpas Gearhead

    Niin siinä olikin, en jaksanut koukusta nostaa. Kannuspyörälläkin aika tiukkaa. Varmasti oli 100 kg.
     
  19. mietmi-3

    mietmi-3 Double Gearhead

    Nikuzaita kompaten.
    Sen nokkapyörän "pitäis olla" oikealle ohjaava kuten oli mun vaunussa mutta kun kattelee noita nokkapyöriä niin niitä on sekä vasemmalle että oikealle osoittavia ja kun ruuvaat sen ylös niin jotkut mallit ei enää edes pyöri kun ottaa aisaan. Yleensä niissä putkissa on lovet minne se nokkapyörä lukittuu ja jos noita karavaanareita kattelee niin pyörät on miten sattuu. Nähty jopa ns väärinpäin nostettuja nokkapyöriä.
    Jos se perässä vedettävä kärry olis kunnolla kiinni autossa = sonniketjulla ja sitten nokkapyörä suorassa niin tulis nätisti auton perässä suoraa jos vaan kuski hallitsisi tilanteen ja auto olisi riittävän painava ettei koppi heitä mopoa lapasesta.
    Ja vielä hieman Offia
    No Jenkkiharrastajan mun kalusto painaa riittävästi verrattuna vedettävään. Enkä kyllä muutenkaan suostuisi kiskomaan koppia millään 100hv yläkierros kinnerillä koska se ei vaan oo oikein. Yhtenä kesänä kokeiltiin vetää vaunua (520 Polar)
    Caprisen pitkäkatolla ja olihan se tuskaa kun aavikkovälitys esti mukavan matkanteon.
     
  20. pantera

    pantera Double Gearhead

    Mun joka kärryssä on kans ketjut.
    Ameriikassa asuessani totuin niitä käyttämään kun pakolliset siellä oli ja hyväksi havaitsin. Pari kertaa hyppäs kärry koukusta irti ja ketjut pelasti.
    Aika halpa turvalaite, ongelma on se että näissä eurokoukuissa ei oo ketjuille lenkkejä.
     

Kerro tästä muillekin!