Pakettiautolla ylinopeutta->veropetos?!

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja T5, 29.5.2013.

  1. T5

    T5 Gearhead

    Siellä on joku fiksu mennyt Trafille antamaan lisäideoita, miten ihmisten elämää voi hankaloittaa.

    Trafista ollaan vastattu, että asia kiinnostaa ja otetaan keskusteluun. Eli sieltä voi tulla ihan mikä tahansa lopputulemana :poff:
     
  2. jokihai

    jokihai 2nd gear

    Lainaus: " Vertailun vuoksi; autoverovapaan moponsa liialliseen vauhtiin virittävän on kiinni jäädessään pelättävä, että postiluukusta tipahtaa takautuvasti Trafin lähettämä moottoripyörän verolappu. "

    Ettei olisi toimittajan omalle pienelle kullannupulle käynyt juurikin noin. Siitä se ajatus sitten lähti :poff:
     
  3. M

    M Gearhead

    No huh huh.. Valtion ahneudelle ja kateudelle ei näköjään ole mitään rajaa.

    Mutta otetaanpa mietintään myös se, että miksi valtiolle vähemmän tuottavalle pakettiautolle on lätkäisty 80 km vittuilunopeusrajoitus? Mitä eroa on liikenneturvallisuuden kannalta on Caprice 9 hengen farmari vai 3+3 piilofarkku?
     
  4. saresks

    saresks Gearhead

    Eli 15 min/siivu ajansäästöä on rikoshyötyä ja oikeus määrää sen korvattavaksi. Loistava keskiviikkopalaverin aihe, ei muuta kun asialistalle. Konnat kiikkiin! Miettisivät aikuiset ihmiset mitä lehdistölle höpisevät.

    Ei voi muuta sanoa kun että näin vastarannankiiskille vaikuttaa valtion laitoksista noi turvattomuusviraston touhut alimman helvetin meiningiltä. Julkisuuskuva on paskanruskea. Onkohan siellä nahkapuku ja koppalakki työvaatetus?

    Muuten, toi mopo vs. pakuanalogia ei toimi: Moposta tekee mopon sen rakenne. Autosta tekee pakettiauton tän maan järjettömyys.

    Ja järjettömyys synnyttää järjettömyyttä, esim. avolavacamaroita ja ikuisesti kolmen hengen isoja farmareita.
     
  5. Koirankoppi

    Koirankoppi 1st gear

    Vuosia oon työkseni pakuilla sompaillu pitkin Suomee ja just niillä nopeuksilla, kun on ollu tarpeen ;) Liekkö sitten rikoshyötyä, kun Rovaniemeltä polkee alaspäin ja on aamuyöllä kotona, miten unen hinta määritellään :D vai vienkö tyynyn voudille?
     
  6. Putte

    Putte 1st gear

    En ymmärrä miksi yleensäkin pitää tuossa käyttövoimaverossa olla halvempaa ja kalliimpaa veroa, kun mittarillakaan polttoainetta ostaessa ei ole hintaeroa. Kaikille dieselkäyttöisille sama vero tai sitten se vero kokonaan pois ja dieselin hinta sille tasolle, millä sen pitää ollakin. Päästäisiin eroon tämän kaltaisista mukamas veronkiertoajatteluista ainakin näiltä osin.
     
  7. tuomo.leva

    tuomo.leva 2nd gear

    Tohon mopo vs. paku juttuun pitää kyllä lisätä, että joudunhan minäkin maksamaan autoveron jos vaihdan Capriceen pehmeen takapenkin.
     
  8. Dataviilaaja

    Dataviilaaja Gearhead

    Artikkelissa toimittaja paljastaa asiantuntemattomuutensa niin onnistuneesti ja kattavasti, että tässä on selvä ehdokas vuoden journalistiseksi teoksi ensi vuoden Suuri journalistipalkinto-gaalassa! :rotfl:

    Ensinnäkin: Mopon moottoripyöräksi virittänyttä odottaa verolappu, vaikkei mopolla olisi ajettu ylinopeutta metriäkään edes unissa. Se tulee rakenteen muutoksesta, ei nopeudesta, se verolappu. Toiseksi toimittaja rinnastaa henkilöauton 40km/h ylinopeuden ja paketti/kevytkuorma-auton ajoneuvokohtaisen nopeuden ylityksen 40km/h. Voidaan olla tilanteessa, jossa kaksi muuten identtistä autoa, joista toisesta vain puuttuu takapenkki, ajaa 120km/h alueella 120km/h, niin sen penkittömän tapauksessa tulisi teko tulkita yhtä vakavaksi ja piittaamattomaksi, kuin jos henkilöautolla ajettaisiin 80km/h nopeusrajoitusalueella 120km/h.

    Saako yleläiset olla humalassa työaikana??? :eek:

    Ei sen puoleen, jos tämä toimittajan näkemys siirretään ihan laintulkintaan, niin se avaa huikeita näkymiä uusille veromalleille. Periaatteessa vaikkapa talon omistajaa voitaisiin mätkäyttää kierretyistä kiinteistöveroista, jos porukkaa tavataan nukkumasta vintillä tai kellarissa tai leikkimökissä - on käytetty asumiseen tilaa, jota ei ole huomioitu asuintilana kiinteistöverossa! :poff:
     
  9. lode

    lode 1st gear

    Ei voi kun nauraa jos ne alkaa veropetoksista syyttämään ylinopeutta
    ajaneita paketti- ja kuorma-autokuskeja :lol:

    Viimeistään siinä vaiheessa pakenen suomesta,
    ei täällä muutenkaan järjellä ajatella mutta voisi edes yrittää. :rotfl:
     
  10. talonmiehen vapaapäivä

    talonmiehen vapaapäivä Double Gearhead

    Kyllähän siitä jo mätkäistään ylinopeusvero poliisin toimesta
     
  11. SamiL

    SamiL Gearhead

    Aika lailla pohjoiskorealaisia malleja yritetään tuossa tuoda esille. Tässä yksi epäkohta lisää: Jos autoilija oikoo mutkaisella tiellä sisäkurvien kautta, niin eikö hän syyllisty silloin veropetokseen? Ajomatka jää näin lyhyemmäksi = polttoainetta kuluu vähemmän kuin pitäisi = selvää polttoaineveron kiertoa.
     
  12. Substitute

    Substitute Gearhead

    Ai että miksi auton saa ostaa verovapaana pakettiautona mutta siitä pitää maksaa täysi vero henkilöautona? Hyvä kysymys.

    Jotenkin outoa on ne vaatimukset että verovapaita autoja pitäisi saada myös käyttää ilman mitään rajoituksia, tyhmähän se on joka siitä verot maksaa silloin.
    Tossa vaan käy sitten niinkuin kreikkalaislle kävi kun verojen maksamisen valvonta jätetään hoitamatta.
     
  13. 1purehell

    1purehell Double Gearhead

    Eli meille käy kuin kreikkalaisille, jos ei ylinopeutta ajavia pakettiautokuskeja aleta rankaisemaan veropetoksesta?

    Sut pitäis julistaa pyhimykseksi. Tai ei sentään. Tämä maailma olisi aika hirveä paikka, jos sun tavalla ajattelevia ihmisiä olisi enemmän.
     
  14. Putte

    Putte 1st gear

    Ei ole enää aikoihin myyty Suomessa uusia verovapaita pakettiautoja. Taisi pakuihin tulla ekat verot 90-luvun alussa ja myöhemmin niitä on nostettu jo lähelle henkilöauton verotasoa.
     
  15. Substitute

    Substitute Gearhead

    No oli se pakun veroetu mikä tahansa, niin siltikkään en ymmärrä että miksi joidenkin pitäisi päästä ajelemaan vähemmällä verotuksella kuin joidenkin toisten.

    Miksi parkettikeisarin pitää päästä Helsinkiin keikallle autollaan työkaluineen vähemmin verotettuna kuin vaikkapa IT-asiantuntijan työkaluineen?

    Ehkäpä sitten jotain elinkeinoalaa voisi subventoida jollain tavalla jos sille on todellista tarvetta maan kilpailukyvyn ylläpitämiseksi. Samoin haja-asutusalueen työmatkakuluja.

    Olen sitä mieltä että kaikki autot ja matkakorvaukset vaan samanlaiselle verolle ja nykyistä matalammalle tasolle kun kaikki maksaa, ja samalla auton painoihin perustuvat rankaisuverot pois. Verot polttoaineisiin niin ne jotka paljon ajaa myös paljon maksavat.
     
  16. reynolds

    reynolds 3rd gear

    No yks asiahan on,millä pystyy vaikeuttamaan omalle kohdalle koskevaa kyttäystä,niin pitää kulkineet sen verran paskaisina,että rekkarikaan ei kunnolla erotu :odroll: ....Ja toinen homma on se,että pakullahan voi huoletta kuljettaa enemmän mitä rekisteriotteessa lukee (koska se on vain lain laatima naurettavuus)...Pakut kyllä kantaa enemmänkin...Ainakin Hiacet :rotfl:
     
  17. SamiL

    SamiL Gearhead

    Hiaceen on kyllä jo rekisteriotteeseen merkitty sen verran liikaa kantavuutta, että olisi kaikkien kannalta parempi ajella vain osakuormalla ;)
     
  18. SamiL

    SamiL Gearhead

    Niin, tärkeintähän ei ole, että itsellä menee jotakuinkin hyvin, toisilla pitää lisäksi mennä huonosti...
     
  19. SamiL

    SamiL Gearhead

    Verot on jo siirretty polttoaineisiin. Muut vain ovat unohtuneet poistaa.
     
  20. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Ketjun aloitukseen kommenttini: voi vittu.
     

Kerro tästä muillekin!