Pakettiautolla ylinopeutta->veropetos?!

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja T5, 29.5.2013.

  1. Jza

    Jza Double Gearhead

    Ja miten se mahtaa arvon trollia haittaa, jos samanlaiset autot ajavat samaa nopeutta maantiellä?
    Mulla itselläni ei ole euroakaan kiinni pakuissa, mutta ei myöskään ahdista vaikka jono vetää sallittua nopeutta ilman että välissä on jotain verojarruja. Pakussa kuitekin kärsitään istuinpaikkojen puutteesta, niin eikö se sulle riitä rangaistukseksi?
     
  2. Substitute

    Substitute Gearhead

    Tottakai minua haittaa jos minun täytyy maksaa täydet verot työajosta ja kaverin ei. Minäkään en haluaisi maksaa veroja jos muut maksaisi minun puolesta.
     
  3. HCkivi&pyöritys

    HCkivi&pyöritys 1st gear

    No osta paku ja lopeta se nillitys
     
  4. talonmiehen vapaapäivä

    talonmiehen vapaapäivä Double Gearhead

    Kaikilla kuorma-autoilla ja pakuilla pitäis saada ajaa sataa niin vähenis turha ohitustarve ja sitä kautta onnettomuudet näillä tämän maan kärrypoluilla.

    Ja olen tätä mieltä vaikka mulla on vaan henkilöautoja :poff:
     
  5. SamiL

    SamiL Gearhead

    Amerikassahan näin hyvin pitkälti onkin, mutta eiväthän ne siellä mitään liikenteestä tiedä, kun autoilu on siellä vielä lapsenkengissään...
     
  6. saresks

    saresks Gearhead

    Valtio rahasti viime vuonna auto- ja ajoneuvoverolla yhteensä 2000 miljoonaa euroa. Alveja näkyy polttoaineista tilitetyn 1500 miljoonaa euroa, eli pensaa ym. on palanut 4,3 x 1500 miljoonaa = 6450 miljoonalla eurolla joka tekee about 6450 miljoonaa / 1,6 = 4031 miljoonaa litraa.

    Autoja oli "haamuautot" poislukien 3 miljoonaa, joten yksittäinen auto kulutti vuodessa 1343 litraa, joka siis maksoi jotain 1343 x 1,6 = 2148 eur.

    Jos halutaan jyvittää auto- ja ajoneuvoveron vuotuinen verokertymä polttoaineen hintoihin, pitäisi keskiarvoautoilijan maksaa polttoaineesta vuodessa (6450 milj. + 2000 milj.) / 3 milj. = 2816 eur, eli 668 eur enemmän kuin nyt.

    Miten se vaikuttaa litrahintaan? 2816 eur / 1343 l = 2,1 eur/l.

    Tiedättekö mitä? Olen valmis maksamaan tuon, jos tällä päästään eroon avolavacamaroista ja maailman tappiin kolmen hengen farmareista. Ja lisäksi paljosta, paljosta muusta.
     
  7. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    ^ Mut eihän se auttas kun tehty on tehty ja penkkejä et saa ku kovalla rahalla. Elinkautinenkin on nopeammin pyyhitty pois.
     
  8. 19Ford59

    19Ford59 Gearhead

    Kohdeltaisiinko sitten erilailla niitä automalleja joita on saatavana vain pakettiautona (Hiace) kun niitä malleja joista on saatavana myös henkilönkuljetusmalli (Caddy, Fiesta...)

    Jos Hiacella ajaa 120km/h alueella 110km/h niin ei kai siinä mitään veropetosta voi syntyä kun ei ko. ajoneuvoa ole saatavana henkilömallin verolla.

    Jokainenhan hankkii itselleen sellaisen auton jolla haluaa omat ajonsa ajaa. Jos työkaveri pääsee pakulla halvemmalla töihin niin miksei sitten itsellekin sellaista osta. Jos taas tarvii kuskata perhettä mukana niin se on oma ongelma ja sitten hankitaan korkeammin verotettu auto jotta saadaan koko pesue kyytiin.
     
  9. Substitute

    Substitute Gearhead

    Saresks, kiitti laskelmasta. Jos autoveroja ei olisi, voitaisiin me tavankansakin ostella ökyautoja vaikka joka pihaan seisomaan. Mullekkin mahtuisi tuohon pihaan vaikka uudehko Camaro tai Corvette. Vain ne ajaisi niillä joilla on varaa. Ne joista se muutaman euron bensalitrahinta ja ökyautojen vakuutukset olisi liian kalliita, voisivat ostaa ökyauton sijasta niitä silloin varsin edullisia pikkuautoja, kyllä siitä jäisi varaa maksaa vielä bensojakin.

    No otan senverran takaisin edellisestä että jospa kaikista autoista maksettaisiin samalla mitalla veroja, eli sellainen keskiarvo vähän verotettujen ja paljon verotettujen autojen väliltä.
    Ei tarttis olla niitä 80-lätkiä ja muita matalaverohaittoja hillitsemässä sitä että kaikki ajaisivat niillä vähemmän verotetuilla autoilla.

    En muuten ole nillittänyt noista veronkiertopiilofarkuista ja lavacamaroista, ne ovat aikansa edustajia ja mutta ajat ne ovat muuttuneet ja veroja tarttee ihan oikeasti kaivaa kaikkialta mistä niitä irti saadaan.

    Lähinnä tämä nillitys liittyy siihen että miksi parkettikeisari voi ajaa työkeikalle maksamalla vähemmän veroja kuin minä. Olen kateellinen paskainen.
    PS. en voi ajella pakuhiasulla työkeikkoja, asiakkaat eivät mahdu kyytiin kun aina silloin tällöin niitä joutuu kuskaamaan. Siis TYÖN takia. Vähän silleen niikuin niitä parkettihiomatyökalujakin.
     
  10. MudMax

    MudMax Gearhead

    Älä vaivu epätoivoon, kevytkuorkkiin mahtuu :poff:

    Vakavammin puhuen, se pakuhaisukuski maksaa todennäköisesti enemmän veroa per ajettu kilometri kuin kolmen vuoden välein +150tkm ajetun h-auton vaihtava kaupparatsu.
     
  11. SamiL

    SamiL Gearhead

    Ehkei ole korttia... :lol:
     
  12. Substitute

    Substitute Gearhead

    Ei niin. Mutta tuossahan minä vision sitä että sitten kaikki voisivat ostaa ökyautoja. Monien työkalut mahtuu vaikka Cadillac Escaladeen :wink:
     
  13. SamiL

    SamiL Gearhead

    Korvike (Substitute) ei ehkä tiedä, että kaikkien tulotaso ei riitä niihin uusiin ökyautoihin nollaverollakaan. Verojen siirtäminen taas kerran polttoaineen hintoihin rankaisisi eniten meitä, jotka saamme ajella 10-20-vuotiailla jo verotetuilla käyttöautoilla.
     
  14. Sturmer

    Sturmer 2nd gear

    Eikös noita älyttömyyksiä ole jo olemassa Suomessa.

    Eikö autovero tule täydellisenä maksettavaksi jos joku haluaa muuttaa 20-30 vuotta vanhan harrastepakun henkilöautoksi? Niin että 2 tonnin arvosesta kotterosta voi joutua maksaa 10 tonnin veroja.

    No sehän kuulostaa täysin järkevältä ja oikeutetulta.
     
  15. Elky70

    Elky70 Gearhead

    Pistin sitten mailia asiasta toimittajalle ja rivien välistä voi melkein lukea että olisi omalle kohdalle käynyt toi mopo vertaus... ;D

    Katotaan tuleeko siihen vastaus, kun kiertäen kysyin asiasta.
     
  16. Putte

    Putte 1st gear

    Kyllä Hiaceakin saa henkilöautona ja silloin sillä voi kuskata kuskin lisäksi seitsemää tai kahdeksaa matkustajaa ja siitä maksetaan tuossa tapauksessa myös henkilöauton vero.
     
  17. ari2004

    ari2004 Gearhead

    Ei taida Hiacea saada enää lainkaan, ei edes pakuna....?
    Taitaa olla nykyisin PSA:n tuote Proace.
     
  18. Putte

    Putte 1st gear

    Näinhän tuo. Hiace poistui ainakin Euroopan markkinoilta joku aika sitten, mutta kyllä siitä kuitenkin oli olemassa se bussiversio, joka oli henkilöauto.
     
  19. pontiac60

    pontiac60 Gearhead

    Jeps mulla on tuollainen henkilöauto hiace. Tonnin vuodessa verot. Mut koska kyseisessä rakkineessa ei ole abs jarruja, niin ei kannata katsastaa esim matkailuautoksi. Koska sitten saisin ajaa kahdeksaa kymppiä maksimissaan. Mutta suomessa saa rahalla turvallisuutta joten tonnilla vuodessa saa ajaa vaikka 120 motarilla.. Ihan helkkarin järkevää eikö totta.
     
  20. saresks

    saresks Gearhead

    ^köyhät köröttää kahdeksaakymppiä, mutta rahalla pääsee ohi että heilahtaa :) Naurattaisi, jos ei olisi totta. Tästä tässä mielettömyydessä on kyse. Ei mistään muusta. Ei todellakakaan siitä, että kun liike-energia lisääntyy 2,25 -kertaiseksi, niin hiace kummasti muuttuu 2,25 kertaa paremmaksi kanssa - paitsi tietty jos maksaa tonnin vuodessa.
     

Kerro tästä muillekin!