Pakettiauton muutos matkailuautoksi

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja Muki, 14.11.2005.

  1. Anonymous

    Anonymous Guest

    "Jos et olisi muuttanut pakettiautoksi voisit tehdä helposti täydenveron asuntoauton, mutta et enää koska et saa sitä enää henkilöautoksi! Järkeä, älä multa kysy mutta näin on."

    Tohon olis kiva kuulla jotain perusteluja. Jos autosta on joskus maksettu täys vero ja se on tyypitetty henkilöautoksi niin miks sitä ei vois muutoskatsastaa takas?

    Noita pikapin lavarakenteita joskus funtsasin ja sain kanssa vastauksia ettei kampperia vois lavalle liinoillakaan kiinnittää, tosin toi tieto oli katsastuskonttoreilta eli ei siihen varaan kannata kauheasti laskea. Perustelu oli aika koominen "Ei ole lain hengen mukainen:)"

    Mä suunnittelin hommaa siten että pitäis peltilavan kiinni osan vuodesta ja vaihtais umpikopin matkailukäyttöön kesäks. Mulla oli tossa ajatuksena se, ettei vehjettä katsasteta mikskään matkailuautoks vaan pidetään pakuna perinteisellä "vaihtoehtoinen korirakenne umpinainen" -tekstillä otteessa. Tossa tilanteessahan kopin tilavuuden pitää olla sen minimin yli joka ei 8ft lavalla oo paha toteuttaa. Tollasessa kuormakorissa ei tietenkään saa matkustaa.

    Se kopin kalustushan on sitten mutkikaampi juttu, punkat pitäis tietty olla ja ne pitää löytyy otteesta. Mun vanhassa transportterissa oli konekoppaa jatkettu eteenpäin ja päällä oli joustinpatja, otteessa luki muutoskatsastuksen jälkeen "kuormatilassa pehmustetut telineet surffilaudoille, kuormatilan etuosassa pehmustettu teline valokuvauskalustolle" Eli bunkka ja istuin. Tossa ei ollut mitään epäselvää koska kuormatilassa ei ollut tilapäisistuimia eli pehmusteiden paksuudella ei ole mitään väliä, tosin virkavallalle joutui pari kertaa rautalangasta ton tien päällä vääntämään.

    Mun käytössä tosin riittää vähän askeettisempikin sisustus, tolla konseptilla ei välttämättä vaimo pysy tyytyväisenä kovin pitkällä reissulla.

    Jossain muissa topiceissa on sillontällön keskusteltu pickupin lavanreunojen tasalle tulevasta kovasta kannesta. Noin teoriassa pohdiskeltuna mitenkähän onnistuis semmonen että tekis siitä kannesta riittävän jykevän jotta se kestää koko kantavuuden? sittenhän se etenis niin että muutoskatsastaa lavan pohjan 40cm ylemmäs, eihän lavassa tarvii olla reunoja:)

    t: laundrybros, salasana kateissa.
     
  2. Anonymous

    Anonymous Guest

    Suburbanista - jos en ihan väärin muista, niin pakuksi muutettua pikkubussia ei voi palauttaa enää henkilöautoksi (koska siihen voidaan soveltaa pakettiauton verovapausvaatimuksia), mutta maasturin ja farkun voi (koska ne ei täytä pakun vaatimuksia autoverolaki 23 pykälä tai jotain sinnepäin). Kannattaa kuitenkin varmistaa asia AKEn vero-osastolta, ettei tule yllätyksiä.

    Toinen seikka on sitten se, että AKEn määräyksen mukaan farkkua ja tila-autoa ei voida hyväksyä täyden autoveron matkailuautoksi, se, että kuuluuko maasturi tähän samaan, kannattaa kysyä AKEsta.
     
  3. Anonymous

    Anonymous Guest

    Kun muutin Subun pakettiautoksi, kysyin nimenomaan, pystyykö sen muuttamaan takaisin henkilöautoksi. Vastaus oli, että pystyy, koska siitä kerran on maksettu täysi vero, muttei enää sen jälkeen uudestaan pakettiautoksi (entä matkailuautoksi - sitä en silloin vielä älynnyt kysyä...). Ehkä olisi pitänyt pyytää vastaus kirjallisena? Täytyypä sitten lähteä kiusaamaan heitä tällä kertaa matkailuautokysymyksillä...
     
  4. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Noihin verojuttuihin löytyy jotain tietoa täältä:
    http://www.ake.fi/viewdocument.asp?ID=1068

    Täyden autoveron matkailuautossa on joku käyttöönottopäivämäärä, jota en kyllä muista millään. Eli sitä vanhempia henkilöautoja (siis pikkubussi tms.) ei voi muuttaa täyden veron matkailuautoksi vaikka verot olisi maksettu.


    Ja lisää AKEn sivulta
     
  5. Anonymous

    Anonymous Guest

    Tämä asia on kumoutunut, ei enää päivämäärärajaa.
     
  6. wili

    wili 3rd gear

    HÖPÖ HÖPÖ. Ei se vero mihinkään tuossa tapauksessa katoa. Totta sen sijaan on ettei farkkua tms. voi muuttaa täyden autoveron matkailuautoksi. Katsastajat.com vastaus yhdelle kysyjälle oli ettei Patrolia voi muuttaa em. tavalla -> Subille sama kohtalo?

    Itsellä työn alla tuollainen matkailuautomuunnos. Kohteena -94 Transporter, joka on tuotu maahan pakuna ja sisustettu täällä ja muutoskatsastettu henkilöautoksi (siis vero maksettu) 1+9. Muutettu 7/04 pakettiautoksi 1+6 laittamalla väliverkko. Kolmelta konttorilta + katsastajat.com kysytty voiko palauttaa h-autoksi ja muuttaa sitten matkailuautoksi -> onnistuu.

    Jännä muuten miten tulkinnalliset nuo ohjeet matkailuatolle on. Joka konttori antoi eri ohjeet miten heillä asiat tulkitaan. Löysin oli ex-valtionkonttori, sinne siis kunhan projekti on valmis. 8)
     
  7. impala1968

    impala1968 Gearhead

    Joo, paras systeemi minkä tiedän tuollaisessa on että makuupaikaksi on hyväksytty riippumatto!! Koukut vaan seiniin ja riippumatto rullalle penkin taakse, ei paljoa haitaa normaalikäyttöä. :lol:
     
  8. Anonymous

    Anonymous Guest

    mitäs jos vaan laittaisitte koukun auton perään ja hankkisitte asuntovaunun.. taitais olla käytännöllisin ja helpoin ratkaisu :D :D
     
  9. dollarihymy

    dollarihymy 1st gear

    tuo edellinen olin minä

    empäs muistanut kirjautua :oops:

    caravaanari on kaikkien kaveri :D :D
     
  10. Anonymous

    Anonymous Guest

    niin nythän ei vissiin haluta vittuunnuttaa muita yleisillä teillä liikkuvia autoilijoita
     
  11. Anonymous

    Anonymous Guest

    Aika triviaalia, mutta mitenkäs tämä nyt sitten liittyy siihen, jos joku haluaisi tavara-auton päälle asuntokopin? Siitä kai jossain vaiheessa oli kysymys...
     
  12. Anonymous

    Anonymous Guest

    kyllähän muut vittuuntuu jos jollain alitehosella vessalla vetää vaunua.. luulis, jos jenkillä vetää ei tuota ongelmaa ole :D
     
  13. dollarihymy

    dollarihymy 1st gear

    täähän oli vaihtoehto ehdotus... liittyy aiheeseen TIETTY :D :D
     
  14. Anonymous

    Anonymous Guest

    Nojuu, mutta kun asuntovaunun vetämisessä ei ole mitään ongelmaa pohdittavaksi saakka :lol:
     
  15. blues-mies

    blues-mies 1st gear

    Kävin konttorilla kysymässä tuosta Suburbanin muuttamisesta matkailuautoksi. Vastaus: Ei onnistu. Näyttivät AKE:lta tullutta ohjetta, jossa sanottiin, että tavanomaisten farmari-, tila- ja maastoautojen ei voida katsoa täyttävän matkailuautolle asetettavia vaatimuksia. Katsastusmies selitti, että tällä tarkoitettiin lähinnä korin sisätilojen mataluutta. Kyseessä ei kyllä ollut valtion konttori, ja siellä on ollut jonkin verran tiukempi linja kuin valtion vastaavilla, joten käynpä vielä kysymässä parista muustakin paikasta, ennen kuin luovutan.

    Muistaako muuten joku, miten jonkin aikaa sitten jotkut kuulemma muuttivat pakujaan jonkin sortin huoltoautoiksi pulttaamalla tavaratilaan pätkän hyllyä ja ruuvipuristimen --> istumapaikat takana mahdollisia ja pienempi dieselvero? Mikä on niiden kohtalo nykyään?
     
  16. mietmi-3

    mietmi-3 Double Gearhead

    Muistaako muuten joku, miten jonkin aikaa sitten jotkut kuulemma muuttivat pakujaan jonkin sortin huoltoautoiksi pulttaamalla tavaratilaan pätkän hyllyä ja ruuvipuristimen --> istumapaikat takana mahdollisia ja pienempi dieselvero? Mikä on niiden kohtalo nykyään?


    Eikös noista "huoltoautoista" pitänyt poistaa takapenkit! Muistaako muut?
     
  17. wili

    wili 3rd gear

    Piti poistaa + tietty minimipaino. Ei liene ongelma Subilla, kun Patrol ym. onnistuu muuttaminen.
     
  18. Suburban

    Suburban 1st gear

    ei onnistu takavetosesta sillä pitää olla neliveto...
     
  19. eno

    eno Gearhead

    Ja miksi huoltoauton täytyisi olla neliveto?

    Ja pykälän sanamuotohan oli

    1. Huoltoauto on ajoneuvojen ja koneiden huoltoon sekä korjausmiehistön ja välineiden kuljetukseen tarkoitettu, tarvittavin työkaluin ja laittein varustettu N-luokan auto, jossa on tilaa enintään kahdelle henkilölle kuljettajan vieressä.

    Ei tuossa puhuta Esim: N1G-luokasta.
    Sen voi tehdä maasturista mutta eikai se ole pakko.
    Jos linja-auton elektroniikka poikii, niin harvoin sen luo pääsemiseen nelivetoa tarvii.
     

Kerro tästä muillekin!