pakkasnesteen "vanheneminen" kun siinä pakokaasuja

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja KiRu, 2.12.2011.

  1. KiRu

    KiRu Gearhead

    olisikohan jollain faktaa miten pakkasnesteen käy kun siihen sekoittuu pakokaasuja (reippaasti). Lähinnä kiinnostaa korroosionkesto, ja tietty se jäätymislämpötilan käyttäytyminen.
    Mulla on se käsitys että kaasujen sekoittuminen heikentää ominaisuuksia nopeasti.. ja että ph arvoista tuon nesteen ominaisuuksia voisi arvioida.
    eli 8 hyvä, ja raudalle menee vielä emäksinen 11 asti (alumiinille ei) hapan on aina huono. Ei jaksais minkään lakmus paperin kanssa touhuta, mutta toisaalta nuukana haluais käyttää kertyneet (talvisäilytyskäyttö veneeseen) pakkasnesteet uudestaan.
     
  2. xarper

    xarper Gearhead

    Eikö niitä pakkasnestemittareita saa mistä vaan muutamalla eurolla? Huoltsikoilta yms.
     
  3. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Tuosta tuli mieleen että kuinka luotettavan analyysin nesteiden kestosta saa esim paisarista? Vai sekottuuko nuo aina koko jäähd järtestelmässä sinne laitetun kaavan mukaan?
     
  4. xarper

    xarper Gearhead

    Itellä oli foordissa pelkät veet sisällä, lisäsin litran vettä, näytti jotain -40C, pyöräytin kerran ja näytti taas et pelkkää vettä.

    Annoin sit pyöriä lämpimäks asti koneen ni näytti jotain -15C tjsp.

    Syylärinkorkilta otin ite sen arvon, ei riitä siinä letkussa pituus ottaa paisarista.
     
  5. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Riippuu paisuntasäiliöstä, sellasesta perinteisestä mallistahan nesteet vaihtuu pikkuhiljaa kun kuuma kone sen täyttää ja imee osan takas kylmetessään, mutta mitään varsinaista kiertoa siinä ei ole. Toinen malli on sellainen läpikiertävä missä neste kiertää vimmatusti aina kun termostaatti on auki.

    Noihin on testiliuskoja, saa ainakin jenkeissä tavan tarvikekaupasta halavalla ja ne näyttää pH, fosfaatti ja nitraatti-arvot. Ne voi sitten tulkita oikein jos osaa 8)
     
  6. Aako

    Aako 1st gear

    Eipä se pakkaskesto muutu mihinkään, jos palokaasujäämiä on nesteen seassa, eli ei apuja tuosa tilanteessa, korroosinestokykyynhän nuo ylimääräiset aineet vaikuttaa...
     
  7. rt68

    rt68 1st gear

    Nyt meni vähän yli ymmärryksen??
     
  8. grantorino

    grantorino Gearhead

    Vuotaako sulla kannentiiviste jos pakokaasut sekoittuvat pakkasnesteeseen? Kannattaa vaihtaa kansipahvi.
    Korroosionkesto ominaisuus varmasti huononee entisestään jos sinne pääsee joukkoon syövyttäviä palamisjätteitä.
    Pakkasneste kannattaa vaihtaa säännöllisin väliajoin koska korroosionsuojaus ominaisuudet häviävät ajan myötä, tämän huomaa esim. puhkisyöpyneissä vuotavissa lohkon vesiprikoissa.
     
  9. JL-

    JL- 3rd gear

    Luulis että jos kansipahvi olis menny niin menis ennemmin vedet moottoriöljyn sekaan. Ettei olis kansi halki ku pakokaasut lykkää jäähdytysjärjestelmään.
     
  10. Aako

    Aako 1st gear

    Voi se vuotaa kansipahvikin palotilasta vesitilaan yhtälailla, kun öljytilaankin..
     
  11. makemydayjew

    makemydayjew 1st gear

    itse en joisi, tulee viä häkämyrkytys glykoolimyrkytyksen lisäksi..
     
  12. E.B.Ford

    E.B.Ford 2nd gear

    siis onko tässä mitattu pakkasmittarin oikeen pitävyyttä, pelkällä vedellä ? :eek:
     
  13. caprice305

    caprice305 Double Gearhead

    vai onko ensin nautittu pakkasnestettä :eek:
     

Kerro tästä muillekin!