PAKKASNESTEET

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja Anonymous, 28.11.2004.

  1. Anonymous

    Anonymous Guest

    kertokaas tyhmälle mitä eroa on näillä pakkasnesteillä kun niitä näyttää olevan montaa eri väriä,saako niitä sekoitella keskenään,kun noissa purkkien pohjilla on montaa eri väriä.
    onko jotkut tehty alumiini lohkoille tms??
    kaikki tieto on tervetullutta
    kiitoksia vastauksista jo etukäteen
     
  2. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Käsittääkseni niitä on ainakin kahta erityyppistä joita ei tule sekoittaa keskenään, eli nää punertavat on oma lajinsa ja sinertävät/vihreät sitten omansa. Syytä nyt en sille muista, mutta epäilemättä joku muu muistaa.
     
  3. WBBC

    WBBC Double Gearhead

    Alumiinilohkoille/kansille/syylarille on erikseen oma aine

    Muistaakseni ZERO tuotenimellä löytyy melkein joka puodista
     
  4. lucifer74

    lucifer74 Gearhead

    Se punanen litku on alukansille tarkoitettu.

    Jos tunget vihreetä / sinista niin kansipahvin/alukannen elinkaari lyhenee. Ainakin Mondeoissa.

    Perustuu hapettavien ainesosien puuttumiseen tms.

    Ja EI saa sekoittaa.
     
  5. Anonymous

    Anonymous Guest

    Punainen neste on tyyppiä long life eli ei tartte vaihtaa ku neljän vuoden välein.
     
  6. makke

    makke 1st gear

    mm. VW konsernin käyttämää G11:sta ei saa sekoittaa näihin ns. tavallisiin, puurouttaa nesteet.
    Eli tuo G11 on sitä jonkin verran kalliimpaa marjapuuronpunaista. Helakan punainen on ns. tavallista.
     
  7. timuli

    timuli Gearhead

  8. LordMrFord

    LordMrFord Gearhead

    Sitten on sitä Renaultin omaa, kirkkaan vihreää.
    Maksaa iha Simona ja on samaa tavaraa, ku muutkin.
     
  9. Mikey

    Mikey 1st gear

    Kertokaa meitsillekin että mitä alukannelle sit tapahtuu jos käyttää tavallista vihreetä eikä punaista? Olis mömmöjen vaihto edessä. Niin ja kone on vw:n nakke, ilmeisesti alukannella.
     
  10. Degenerated

    Degenerated Gearhead

    Vai onko tolla sitten merkitystä? Onhan jo B-Kadettissa alumiininen vesipumppu...
     
  11. jussi

    jussi 1st gear

    Esim zero (vihreä) pakkasnestepurkin kyljessä lukee selvällä suomenkielellä, että se sopii myös alumiinikansille. Sama homma ainakin Teboilin ja Shellin nesteiden kanssa!
     
  12. Mastodontti

    Mastodontti Gearhead

    Jaa, no onhan noissa vaikka chevyn alukansikoneissa käytetty uutenakin ihan tavallista vihreetä etyleeniglykolia, miks siitä nyt pitäis vaihtaa?
     
  13. Anonymous

    Anonymous Guest

    Joo ei toi aluhomma voi pitää paikkaansa, melkein kaikissa vanhoissa (80 luvun) japsirimpuloissakin on alukannet. Itse käytän nesteen vihreää.
     
  14. veekasi

    veekasi Gearhead

    Perinteinen on etyleeniglikolia, vihree on propyleeniglykolia(samaa löytyy deodoranttistickeistä ja käsivoiteista ym) ja on hiukan parempaa ja vähemmän haitallista(ns BIO-jäähdytinneste) ja punainen red on silikaattivapaa VW/Audi ym kikottimiin ja kallein. Kahta ensimmäistä voi sekoittaa mutta tulee ruskeeta ruosteen väristä litkua jonka pakkasen kestävyyden mittaaminen ei onnistu(ainakaan tarkasti) toimii kuitenkin. Siittä rellun litkusta kehuivat merkkiliikkeessä että sisältää hapetonta vettä :rotfl: :rotfl: , siksi kallista ja ettei relluun saa muuta laittaa...mä kun oon ymmärtäny et vesi on H2O??? Lienee tarkoitus ettei siinä olis vapaata happea(=ilmaa)=keitetty vesi? Paras kestoikä saavutetaan käyttämällä sekoitukseen akkuvettä. Ja jäähdytinnesteellä on eroa, niissä "kiinalaisissa" ei ole (juurikaan) lisäaineita, kuten hapettumista estäviä, eli kannattaa säästää ja vaihtaa nesteet vuoden välein, eikä ostaa kotimaista!
     
  15. Mastodontti

    Mastodontti Gearhead

    Perinteinen etyleeni on ainakin nesteellä vihreää, muutenki toi vihree on musta se perinteinen, ja propryleeniglögi on ainakin tserolla läpinäkyvää, vaikka purkki onki vihree.
     
  16. osilpi

    osilpi Gearhead

    Joku aika sitten kyselin vastaavaa toisessa topicissa, mutta se katosi jonnekin? En enää löydä sitä.

    Kuitenkin: sitä vihreää on paria eri tyyppiä, ainakin "yleis" ja rellun oma. Rellun merkkikorjaamolla töissä ollessani voin todeta, että sitä rellun omaa vihreää voi laittaa sinisen sekaan, eikä väri siitä ole mihinkään muuttunut. Pakkasen kestävyyttä ei kuulemma voi mitat luotettavasti? Tästä en tiedä, mutta sellainen "optinen" mittari ainakin antoi järkeenkäypiä lukemia (ennen ja jälkeen sama tulos, kun laittoi rellun valmista vihreää sinisen joukkoon) vaikka oli kahta eri nestettä sisällä.

    Tästä voisi joku OIKEASTI TIETÄVÄ kirjoittaa yhteenvedon, koska vihreää on montaa tyyppiä ja samoin punaista. Löytyy myös sinistä, ja kaverille oli Bilialla yrittäneet myydä keltaistakin (myyjän puheiden mukaan)!

    Itse olen sekoittanut kaikkia vihreitä ja sinisiä, kun ei LUOTETTAVAA tietoa ole ollut :odroll:
     
  17. veekasi

    veekasi Gearhead

    Yritetään uudestaan. Perinteinen jäähdytinneste eli etyleeniglykoli on yleensä väriltään tummaa(tässäkin on tietysti joku poikkeus, ehkä..aivan sama), sellin glykoli on tosi tumman vihreetä eikä siitä huolimatta propyleeniglykolia. Ja se "vihreä"(vihreellä tarkoitin lähinnä tätä bio eli luomu ominaisuutta en suoranaisesti väriä) on yleensä värittömämpää, aspon vihreästä kannusta kaadettuna se näyttää vaaleen vihreeltä, jonkun toisen on kellertävää. Joka tapauksessa molempia voi käyttää alumiiniosia sisältävissä moottoreissa. Ja niitä voi sekoittaa, mutta edelleenkin ko sotkulle ei ole pakkaskestävyysmittaria koska niiden ominaispaino on eri, ns "riittävällä tarkkuudella" voit mittailla kuten jo huomasit, mutta se optinen mittari perustuukin valon taitekertoimeen eikä ominaispainoon. Ja se sekoituksen ruskea väri, näin nyt vaan ompi käynyt, ei ole haitaksi, perustuu omaan empiiriseen kokemukseen ja valmistajalta saatuun tietoon. Ja se silikaattivapaa red on sitten oma juttunsa, nii...voortti tais olla ekoja käyttäjiä. Ja sitten oli ne lisäaineet, syöpymistä ,hapettumista ja vaahtoamista estäviä aineita joku valmistaja laittaa enemmän ja toinen ehkä hiukan vähemmän. Ja se akkuveden käyttö, siinä ei ole epäpuhtauksia kuten kalkkia, eli pysyy syylari ym jäähdytinjärjestelmä puhtaana. Esim Zeron kaikki jäähdytinnesteet on nitriitti-, amiini- ja fosfaattivapaita tuotteita...ja sekoitettuna akkuveteen vaihtoväli on piiiitkä.
     

Kerro tästä muillekin!