pakkeli sulattaa pohjamaalin

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Kori', aloittaja nasu74, 6.11.2015.

  1. kuokka

    kuokka 2nd gear

    Kirkkaalle pellille olen kitit sivellyt. Autot olleen pihasäilytyksessä parhaimmillaan parisenkymmentä vuotta. Ei ole ollut ongelmia.
     
  2. 401

    401 2nd gear

    Oudosti se vaikuttaa ruoste oleva siellä terveen,mutta ruttusen pellin ja pakkelin välissä poikkeuksetta kun ne kitit auki hioo jos on suoraan pellille mörsitty.harvassa pakkeli purkissa on ainakaan mainintaa,että sisältää ruosteen esto pigmenttejä.
     
  3. Marko Nykänen

    Marko Nykänen Double Gearhead

    Tarina ei taida kertoa oliko pelti miten puhdas siinä vaiheessa kun kitti on siihen päälle levietty? Jos alle on jäänyt ruostetta, siinä vaiheessa on aivan se ja sama onko siellä maalia vai kittiä ensimmäisenä.

    Taitaa olla viisain kun unohtaa koko kittauksen ja vetää vaan värit pintaan. Ei näistä ajokeista ikuisia saa kuitenkaan. Jos ei ruoste raiskaa niin joku vouhake ajaa kylkeen.

    Kirkkaalle pellille olen itsekin ensimmäiset kittikerrokset levittänyt. Joskus on saattanut hiontavärin vedon jälkeen joutua vähän paikkailemaan kun on saanut kunnolla peilailtua pintaa.

    Jos huolimattomasti kittaa, että jää ilmataskuja kitin ja pellin väliin, niin kai sinne voi kosteutta tiivistyä?

    Ja täytyy koputtaa puuta, mutta ei ole kertaakaan tullut vielä ongelmia pakkeleiden ja pohjamaalien kanssa. Sprayt olen unohtanut suosiolla. Kaikissa vaiheissa.
     
  4. kuokka

    kuokka 2nd gear

    Olen tehnyt useita projekteja joissa edellinen askartelija on vetänyt kitin suoraan ruosteen päälle. Ei läpiruosteen, mutta syvälle uponneen pintaruosteen.

    Sielä se ruoste on löytynyt kitin alta, eikä ole levinnyt mihinkään. Kittikin on ollut lujasti kiinni.

    Ei ole löytynyt ruosteenestomaaleja. Pelkkää kittiä ja ruostuminen on pysähtynyt.

    Kyseiset projektin on seisseet erinäisissä pihoissa vuosikausia jopa vuosikymmeniä.

    Taitaa olla tuurista kiinni. Joko ruostuu lisää tai ei.
     
  5. GS

    GS Gearhead

    Ei, ei se ”vaikuta” jos pohja on ollut oikeasti puhdas silloin kun se on kitattu.
    Eli itse kitissä ei tarvitse ollakkaan mitään ruosteenestoelementtejä, koska happi ei pääse peltipintaan sen alla vaikuttamaan. Puhdas pelti hapettomassa tilassa EI ruostu.
    Ne ruosteenestoelementit (poislukien ruosteensyöjät) eivät ole olemassa sitä varten että ne estäisivät itsessään ruostumista, vaan ne ovat olemassa sitä varten että ne hidastavat ruostumista jonkin vaurion sattuessa niin että happi pääsee siihen peltipintaan vaikuttamaan.
    Teknisesti paras ja käytännössä ikuinen kerrosratkaisu on AINA kittaus hyvin karhennetulle puhtaalle rasvattomalle pellille ja vasta sen jälkeen kaikki muut kerrokset,
     
  6. 401

    401 2nd gear

    Tarvinnooko pohjamaalia sitten ollenkaan ku suihkuttaa suoraan hiomavärin sitten selkään ku saa kittailut tehtyä.sen jälkeen vaan pintaväri.sillonhan se pelti on hapettomas tilas siellä alla kun lakka on pinnassa.silleen oli joku ammattimaalari tehny muuan projektiin yhdeksänkymmentä luvun alussa ja auto oli ollu sisätiloissa näihin päiviin asti kunnes ostin sen.se ei ollu ihan kuplimattomana säilyny niinkin vaativissa olosuhteissa.siihen ol jääny varmaan aika moneen kohti ruostetta kittien alle sekä sen hiomavärin.typeryyksissän pohjamaalasin jo koko auton ennen kittailuita.
     
  7. MikkoV

    MikkoV Gearhead

    Hyvää keskustelua aiheesta. Mites sitten kertaalleen ruostunut pinta, jossa "ruostekraateja" mutta ehjä, puhallettu puhtaaksi, jos ei missään ole läpireikää, kitti vai 2k epoksi+kitti?

    Itse oon moisiin vetänyt lasikuitu tai metallikitin peltipinnalle, ja sen jälkeen tasoitekittaus. Mulla on kuitenkin sellainen ajatus itsellä, että vaikka sen hiekkapuhaltaakin, kyllä johonkin kuopan pohjalle ruostettakin vielä jää.
     
  8. 401

    401 2nd gear

    Varmaan lie monella täälläkin kova kiusa ois siihen epoksia laittaa ja sitten se kitti,mutta ei kai se ruoste ilmeisemmin luetun perusteella siellä alla enää lisäänny vaikka voitelee suoraan siihen hiekotettuun sen pakkelin.
     
  9. DX

    DX Double Gearhead

    ei se kuopan pohjalle jäävä kuiva/kuivattu ruoste, vaan se ruosteeseen jäävä kosteus ja suolot ja ruosteen taakse jäävä reikä.

    hiekkapitsi, se vitun pitsi, elikäs perkileen pientä reikää pellissä,
    you can not see it, but it´s still there, puhallapas kevyesti pintaruosteinen bensatankki puhtaaksi niin se suoltaa soppaa ympäriinsä ilman typeryyteen asti liioiteltua jälkikäsittelyä.

    pehmeä mopsin tankin päällipelti näytti ehjältä muta tuntui pikkasen pehmoselta, laikkasin sen kumminkin veke ja lättäsin käikäleen naamalle niin siitähän näky läpitte jokseenkin esteettä.

    hiekan jälkeen hiekanpoisto ja sitten happari, sitten sinkkiepoksi tai -urtsi, annetaan kuivua, hiotaan ja sitten aletaan kitillä täyttämään, jos haluaa oikasta niin jättää alimman epoksin/urtsin pois ja hioo ton happarin tasopinnasta pois että se jää vain kuoppiin ja saa tasopintoihin tartunnan kitille,
    esmes lesonal myy särmää happaria kilikalina ja kuivumisaika vartti, ei pitäis olla ylivoimanen sessio.

    pitsipellin taakse pitää saada kans putsit ja vastaavat maalit tai kertaallinen kalvo mölöä, muuten se sieppaa happea sitä kautta ja ruostuu, muuten esmes mainitut fosforihappo ja sinkkifosfaatti vain ja ainoana hidastaa sitä.
     
  10. markoyt

    markoyt 3rd gear

    Monesti unohtuu tuo tärkein seikka näissä kittihommissa...eli puhtaus on puoli ruokaa.Puhdistus myös aina silikonipesulla kun lisätään jo hiottuihin kohtiin kittiä....M600 ohennin on hyvä..car systemiltä löytyy omansa 5l pytyissä...
    Tulee halvemmaksi ku bräk kleeni ja suihkepulloon nii voi pestä mitä vaan...
     
  11. kuokka

    kuokka 2nd gear

    Hionta on paras rasvanpoisto. Nelisatasta epäkeskoon ja pikkasen pintaa pois. Niin a.vot.

    Raaka tuulilasin pesuneste on kans hyvää. ( Etanolia!!! ei missään tapauksessa muuta kuin etanolia!!!) Muut viinat tappaa. Metanoli menee ihosta läpi heittämällä.

    Monissa maalaamoissa käytetään rasvanpoistoon tuulilasin pesuvaahtoa. Hyvin tuntuu toimivan.

    Kittauksesta vielä. Olen tehnyt pari kertaa mokan ja kitannut hitsaussauman päälle jota en ole maalannut "tukkoon" takapuolelta.

    En nähtävästi osaa hitsata saumaa ilman huokosia.

    Hitsaussaumassa oleva läpireikä (huokonen) on päästänyt vettä kittiin ja seurauksena on ollut kupla Kitissä/maalissa. Pikkasen on kyrsinut.

    Pihasäilytyksessä yksi talvi riittää kuplan tuloon mainiosti.
     
  12. markoyt

    markoyt 3rd gear

    Tarkoitin nimen omaan pölynpoistoa kittausten välillä....pelkkä pölyjen puhallus ei riitä... eka puhallus ja sitten kastelu silikonipesulla...puhtaalla paperilla ensin ja toisella kuivataan...ohennin haihtuu ennen seuraavaa kuittausta pois.Hiontapöly heikentää tarttuvuutta..
     
  13. DX

    DX Double Gearhead

    harmaa villa, harjaaminen ja paineilma irrottaa mielestäni aivan riittävän hyvin pölyä, jokainen kittikerros pohjustetaan "leipomalla" voimallisesti ohut kerros kittiä kohteeseen, kumilasta on hyvä siihen,
    sitten liipataan varsinainen täyttö kohteeseen sopivalla lastalla.
     
  14. markoyt

    markoyt 3rd gear

    No itte käytän tuota jatkossakin putsaukseen...ohennin vie haihtuessaan myös kosteuden...mielipiteitä on monia mutta minä en aio tehdä rasvan ja pölynpoistoa hiomalla jatkossakaan
    Oon niin onneton kittaankin että lähes poikkeuksetta kaks vetoa..eka pelkkä täyttö...hionta...ylivetokittaus...reunojen hionta nollaan
     
  15. Pas(i)kiainen

    Pas(i)kiainen Gearhead

    Täytyy muuten ihmetellä ääneen.

    On se jännä, jos nopeesti yrittää jotain ruiskasta, missä on vanhaa maalipintaa, spraylla. Ei tuu kesää, aina keittää tai tekee jonkun reaktion. Paikan uudelleen hionta ja ruiskuhiomaväri, ei mitään ongelmia.

    En ole keksinyt mitään muuta kuin se että noissa sprayssa on niin rajut/kovat ohentimet/kovettajat tms että se helpommin keittää. Joskus tätä joltakin kyselinkin (olisko ollu ihan automaaliliikkeestä), niin tuota mieltä olivat.

    Pitää siirtyä siihen että spraylla oikeasti maalaa vaan silloin ku tietää mitä alla on. Ja semmosesta paikasta ettei haittaa vaikka olisi nopeammin ruosteella: pikkuosaset ainoastaan...
     
  16. Marko Nykänen

    Marko Nykänen Double Gearhead

    Olen tullut samaan tulokseen. 2k-hiontaväri niin ei ole ikinä ollut ongelmia. Lisäksi ainoa kunnolla täyttävä hiontavärispray mitä on itsellä vastaan tullut oli SEM -merkkistä. Mutta sekin ihan yhtälailla keitteli vanhojen maalien rajat, varsinkin muoviosissa. Puhtaalle metallille jos pääs vetämään niin ei ongelmaa.

    Useampaakin eri merkkiä on tullut testattua, sprayna nimenomaan. Ei niistä ole jäänyt paljon lapsille kerrottavaa. Tietty jos jaksaa useamman kerroksen vetää, niin täyttäähän ne spraytkin lopulta, mutta kyllä se helpompi on tehdä pienempikin määrä ruiskuun hiontaväriä ja parilla pyyhkäisyllä riittävän paksu kerros useimmiten.
     
  17. Dataviilaaja

    Dataviilaaja Gearhead

    Kyllähän nuo 1K-hiontavärit peittää ja tasoittaa, mutta ainakin oma kokemus on, että kuukausien päästä pintamaalauksen jälkeen tuli hiontanaarmut näkyviin => kutistuvat pitkään sen jälkeen, kun ovat kuivuneet. Pitäisi varmaan puoli vuotta odottaa ennen hiomista. Sittemmin onkin tullut käytettyä vain 2K-tavaraa.
     
  18. GS

    GS Gearhead

    Juuri näin.
    Eli nämä kaikki 1-K hiontavärit vanhetessaan jonkin verran painuu ja maalipinnasta tulee enemmän tai vähemmän lohduttoman näköinen kun alla olevien eri pintojen rajat, kittirajat ja hiontanaarmut nousevat pintaan.
    Samalla tietenkin annetaan mahdollisuus pinnan keittämiselle maalattaessa ja varsinkin maalattaessa liuotinohenteisin värein.
    Varsinaisen pohjan ja pinnan väliin siis AINA 2K-hiontapohjaväri joka poistaa kaikki em.ongelmat ja antaa 100% pinnan kaikelle mikä jää alle ja 100% elämättömän pohjan pintaväreille.
     
  19. Pas(i)kiainen

    Pas(i)kiainen Gearhead

    Kyllähän 2K:kin hinkkari pikkasen vetäytyy?
     
  20. J_Lanttola

    J_Lanttola 3rd gear

    Vetäytyy 2k hinkkaväritkin, osa jopa yllättävän paljon. Toiset enemmän ja toiset vähemmän mutta käytännössä kaikki vetäytyy. Monet kerrat tullut vastaan itselläkin ja saman ilmiön huomannut oikein ammattimaalareidenkin jäljiltä.
     

Kerro tästä muillekin!