Pako- / imusarjan välinen tiiviste

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Vani76, 2.3.2002.

  1. Vani76

    Vani76 Gearhead

    Sattuisko kukaan tietämään sopivaa tiivistemateriaalia pako- ja imusarjan väliin, paksuus tulisi olla n. 3-5mm. Alkuperäistä en ole onnistunut saamaan mistään.
     
  2. Roadrunner

    Roadrunner 1st gear

    Imusarjaan jostain tiivistepahvista ja eikös pakosarjan tiivisteet ole yleensä asbestisiä, eli semmosta jos saa jostain ni siitä väännät tiivisteen
     
  3. Anonymous

    Anonymous Guest

    asbestia ei saa varmana mistään enää kun on syöpävaarallinen aine eikä saa myydä. Biltemasta saa metritavarana kaikenlaisia tiivistemateriaaleja ja myös autotarvikeliikkeistä.
     
  4. Vani76

    Vani76 Gearhead

    Kysessä on chevyn rivikutvonen, ja pakokaasut lämmittää imusarjaa. Eli kyseessä ei ole kannen ja pako-/imusarjan välinen vaan pakosarjan ja imusarjan välinen tiiviste. Alkuperäinen tiiviste on todellakin asbestipohjainen ja murentunut tiehensä (paksuus n.5mm). Biltema tavarasta kokeiltu, mutta saa vain 1,5mm paksuisena ja tarvitsee 3kpl päällekkäin eikä kestä kauaa kuin rupee pakokaasut vuotamaan välistä. Tarvikeliikkeistä löytämäni tiivistemateriaali kestää n.400 astetta ja ei ole riittävästi. Sinänsä hassua koska kaikkia muita tiivisteitä löytyy monestakin eri paikoista mutta tätä kyseistä tiivistettä heidän luettelot ei tunne.
     
  5. 4dFunClub

    4dFunClub 1st gear

    Entä jos tekis kuparista? Koulukuntia on 2. Toiset laittaa vielä ohuen tiivisteliimakerroksen molemmin puolin ja toiset laittaa jotain silikoni(?)mömmöä että tiivisteen saa vielä joskus poiskin.
     
  6. Vani76

    Vani76 Gearhead

    Taidan tosiaan tehdä kuparista ja jos tarvii lisätiitistystä niin laitan jotain mömmöä lisäksi väliin.
     
  7. Anonymous

    Anonymous Guest

    lisäksi on klinkeri joka kestää noin 1800 astetta ja on noin 3-5 mm paksua on kestänyt useita vuosia turbon ja pakosarjan välissä voi työstää puukolla ja snurralla.
     
  8. Vani76

    Vani76 Gearhead

    Klinkeri!?!? kuulostaa mitä mainioimmalta aineelta tähän tarkoitukseen, mutta mistä saa. En ole ikinä kuullutkaan tälläisesta materiaalista (kuten varmaan monista muistakaan).

    Pitänee näköjään ruveta käyttämään enemmän tätä foorumia, paras tähän mennessä törmäämäni mesta.
     
  9. Anonymous

    Anonymous Guest

    en tiedä mistä saa itse olen saanut kyseistä ainetta helsingin energialta käyttävät sitä sielä turbiineissa tiivisteenä.
     
  10. impala1968

    impala1968 Gearhead

    ...teollisuudessa putkien laippojen välissä ja manusluukkujen tiivisteenä yms.
    Joku teollisuuden kunnossapitotarvikkeita myyvä firma osannee auttaa.
     
  11. ana57

    ana57 1st gear

    Tietoja entisajan tiivisteistä löytyy kohtuullisesti netistä, lähinnä itäeuroopan kielillä hakusanalla Klingerit. Klingerit on Klinger nimisen firman omistama tavaramerkki. Ohessa vähän tietoja suomeksikin:
    Tavallisin levytiivistemateriaali on kumi-asbesti-seos (Klingerit). Sen kimmokerroin on
    n. 1400 N/mm2, paksuudet 0,5 1 1,5 2 3 4 5 ja 6 mm. Tiivistyksen vaatima minimipaine
    on n. 15 MPa. On katsottava, ettei tiiviste luista puristuspintojen välistä ulos. Laskennassa
    tiivisteen joustavuus lisätään alustan joustavuuteen kaavassa (5.3).
    Tämä merkitsee, että käytettäessä levytiivistettä dynaamisesti kuormitetussa ruuviliitoksessa
    ruuvien pituuden tulee olla huomattavan suuri, jotta ruuvien kuormituksen dynaaminen
    vaihtelu ei kasvaisi liian suureksi. Esimerkiksi sopii vaikkapa auton moottorin
    sylinterikannen ruuvikiinnitys. Siinä levytiivisteen vuoksi ruuvien pituus on vähintään
    luokkaa 100...150 mm.
     

Kerro tästä muillekin!