Pakoputken kumina / exhaust baffle

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja vahvis, 14.8.2019.

  1. vahvis

    vahvis 1st gear

    Mikä on max lämpötila putken ulostulossa? Mittailin laserilla muutaman km ajon jälkeen n. 80 astetta. Mutta mikä on sellainen normaali maksimi mihin ajossa voisi lämmetä? Meneekö paljon yli sadan?

    Ajattelin kokeilla moottoripyörämaailmasta tuttuja "exhaust baffle" tyyppisiä lisävaimentimia mitkä tulee putken sisään. (Kuminan pienentämiseksi.) En löytänyt suoraan oikeankokoisia, joten ostin pari mm. pienemmät ja ajattelin kääriä ympärille jotain pehmeää. Vaimentaa samalla tuon bafflen mahdollisia värinöitä putkea vasten.

    Kestäisikö joku kumimatosta leikattu kumi tuonverran lämpöä ilman käryä, vai olisiko joku lasikuitumatto parempi? Mitä muuta voisi kokeilla? Pellistä voi kyllä ympärille pyöräyttää lisäkerroksen ja tehdä tasan putken kokoisen jos ei tule lisävärinöitä.
     
  2. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Kyllä putkenpää muovipuskuria sulattaa, ainakin bensakoneen kanssa. Ei siellä mikään kumi kauaa elä putken sisällä.
     
    jariha tykkää tästä.
  3. Väpsy

    Väpsy Gearhead

    Joskus virittelin tienpäällä takapöntön katkenneiden kannakkeiden tilalle nippusiteitä, ja kun homma oli hyvin harjoteltu niin jokusen kilometrin päästä homman uudestaan. Kolmannella kerralla uskoin ettei nippusiteet kestä kun sulavat poikki, vaikka niitä olisi enemmänkin, ja vaihdoin viritykset sähköjohdoksi. Johdot kesti kotiin asti, mutta oli niistäkin eristeet sulanut. Ja nämä siis viimeisen pöntön päältä vedettynä, matka-ajossa. Tuon kokemuksen perusteella en putkeen sovittelisi mitään sulavaa materiaalia kuten kumia.
     
  4. Bluestone

    Bluestone Double Gearhead

    Ei ne tartte siihen ympärilleen mitään, kyllä ne sotkee virtauksen ja äänen ihan ilmankin. Rodihommissa ovat laittaneet vastaavia suoran pakosarjan sisään (siis kun on joka pakoaukolle oma putken pätkä pelkästään pakosarjana)
     
  5. vahvis

    vahvis 1st gear

  6. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    Prätkän vaimentimessa ei pysynyt yhtä kesääkään. Puolet pölisi pois.

    Supertrapissa on lasikuitumattoa, saas nähdä kauanko se pysyy.
     
  7. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Sammutuspeiton kangas on hyvä tähän tarkoitukseen. Parempi kuin villa. Ei pidä pakata liian tiukkaan. Siihen peiton päälle voi kiertää vaikka pakettiteippiä, jotta saa ne täytteet haluamaansa paikkaan. Teippi palaa pois. Tai sitten sitoo rautalangalla.
     
  8. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Menee. Paljon. Siis oikeessa ajossa.
     
  9. Imusihti

    Imusihti 3rd gear

  10. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Villaan käsitelty sisähuilu on käytön jälkeen semmonen hehkutetun näköinen, josta villan alta löytyy mustaa murenevaa ex-terästä. Moottoripyörässä kokeiltu. Samannäköistä kuin on peltisarjat sen jälkeen kun lasikuituiset termonauhat poistetaan. Kärähtää nuo hankaussienen langat siellä vaimentimessa ruosteeksi.
     
  11. vahvis

    vahvis 1st gear

    Ei oo tarkoitus kääriä koko vaimenninta. Toi baffle on tommonen tatin muotoinen ja ainoastaan se paksumpi osuus pitää käärästä johonkin kun on pari milliä pakoputkea pienempi. Kävin motonetissa katsomassa pakoputkivillaa mutta ostinkin sammutuspeitteen ja leikkaan siitä. Jos pysyis kasassa villaa paremmin. Varmaan myös helpompi tehdä ohut päällystys kun villasta.
     
  12. Imusihti

    Imusihti 3rd gear

    Joo, pitkäaikaista kokemusta ei ole, mutta ainakin tilapäisesti kaverin Harrikan äänet vaimenivat kivasti. Kaikki aiemmin kokeillut kovat ja pehmeät villat pöllysivät pakoputkesta hetkessä ulos. Noita villoja on saatavana myös ruostumattomana ja voi kestää paremmin lämpöä ja pakokaasuja.

    IS
     
  13. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Ilman villojakin saa äänenvaimennusta aikaiseksi. Ei ollut kuvaa viimeisimmästä tekeleestä, mutta ohessa vastaava. Tuosta kun kuvittelee tuon tukirenkaan pois ja suunnilleen neljä riviä rei’istä molemmista päistä siten, että niitä jää vain keskiosaan, se tuntui toimivalta. Terävä räpätys katosi, ei ole tyhjäkäynnillä ihan suhinaa, muttei laukassa myöskään mene mahdottoman äänekkääksi. Läpireikää ei mulla ollut lainkaan, tulppa päädyssä noin kuin kuvassa. Turbon putkessa on enkä huomannut mitään tehonalennusta. Reikien pinta-ala >> putken aukon pinta-ala.

    [​IMG]
     
  14. vahvis

    vahvis 1st gear

    Nyt on vaimenimet asennettu. Laitoin sitä sammutinmattoa ihan vaan tiivisteksi ja rautalankaa ympärille. (eikä siis yhtään reikiä tukittuna sillä rätillä.) Ei ole myös läpireikää vaan noita reikärivejä 4 tai 5 taisin säätää mistä kaasut pääsee. Niin, ja 4 ulostuloa joista kahteen tuli vaimennin, yksi kummallekin puolelle. Vaimeni auton sisälle tulevat kuminat tosi hyvin, ja pikaisella mutulla arvioiden auton ulos tuleva ääni ei muuttunut miksikään.

    Ajelen hetken näin ja kokeilen myöhemmin säätää eri reikärivien määrää ja katson mitä vaikutuksia on. Jos kangas joskus häviää niin pitää hommata/tehdä/teettää samanlaiset suoraan oikealla halkaisijalla.
     
  15. vahvis

    vahvis 1st gear

    Edit: Muutin otsikkoa kuvaavammaksi jos joku muukin etsii parannusta kuminaan, niin löytyy paremmin
     
  16. stana

    stana 3rd gear

    https://www.motonet.fi/fi/tuote/136373/FMF-vaimenninvilla-lasikuitu-4-tahtiset tuossa tuota vaimenninvillaa, mahdollisimman pienisilmäinen sihtiverkko huilun ympäri ja tuota sopivan tiukasti ympäri, pitäs toimia. Tosin sitä tilavuutta sais siinä olla että olis jotain hyötyä. Nuo killerit/bafflet tms toimii kanssa, mut ei niiltä liikoja kannata vaatia, lähtee vaan kovin möly pois. Mopedin viripöntöissä on tuo killeri JA normaali villa vaimennin.
     
  17. viikinki75

    viikinki75 Double Gearhead

    Mulla oli tollanen aikoinaan 200SX:ssä. Ulostulo oli 4". Keskiputki on 2".
    Vähensi ainakin meteliä paljon. Kai tuo oli tarkoitettu kasastukseen?


    [​IMG]

    Tuo on mulla vieläkin. Noutaja saa ilmaiseksi.
     
  18. Jake

    Jake Gearhead

    Itsellä vähän samaa ongelmaa. Olisi rullallinen kiinalaista lämpöeristenauhaa, onko kukaan kokeillut sellaista villan tilalla?
     
  19. OldschoolAhole

    OldschoolAhole 1st gear

    Kaveri osti "kalliit" magnaflowit ja ihan paskallehan ne kuulosti.Rälläköi huoltoluukun josta selvisi että villa oli ihan halvinta paskaa, pientä modausta ja kunnon villaa ni jo kuulosti hyvälle.
     

Kerro tästä muillekin!