Pakoputken rakentelu ja suunnittelu b mopariin

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja TMK, 19.6.2022.

  1. TMK

    TMK 2nd gear

    Heips. Näkemyksiä ja kokemuksia oisin vailla putkiston tekemiseen. Auto 73 charger 512 stroker. Alussa hookerin peltisatsit auton alle. Sen jälkeen 2,5 h- putki ja siihempä se loppuu. Tuo 2,5 koko pitäs tuplaputkilla varmaan riittää tuolle vajaa 500hp. Sen jälkeen mietinkin että auton äänet pitäisi saada NS. Sivistyneiksi. Polettaessa tottakai saa kuulua, mutta perus ajossa ois hyvä jos ei hirveesti hyttiin murise. Noissa valmis putki sarjoissa näyttää olevan vaan yhet vaimentimet per puoli missä tulo ja poisto eri päissä, riittäsköhän tuollainen viritys vai pitäskö yrittää ihan taakse laittaa vielä toiset 2? Sinne ei kyllä tilan puolesta kovin paksut mene. Ja sit just noista pöntöistä kun näyttää olevan ainakin kammio, turbo, ja afterburner pönttöjä. Että liekö noilla mitä eroja? Hinta haitarikin näkyy 50-200e per pönttö näillä usparts ja motonet hauilla. Eli siis kahdet vai neljät ja suoria vai noita missä erikohissa lähöt ja miten isoja kandeis suunnitella?
     
  2. -71 MoPar

    -71 MoPar Gearhead

    Kyllä se 2,5 tuumaa piisaa , laita X-putki ja sen jälkeen ne vaimentimet missä on ne meno ja tulo eri laidoissa ja melkein niin isot kun mahtuu , samoin laittaisin vielä ne resonaattorit , n, 3" pyöreät putket sinne taakse tankin molemmin puolin.
     
    CCZ28 tykkää tästä.
  3. LUM-1

    LUM-1 Gearhead

    3,5" menee ihan nätisti
    ite tein omaan simonssin/marteliuksen kulmilla
     
  4. CCZ28

    CCZ28 Gearhead

    Kyllä taakse, just sinne tankin molemmin puolin 3" pyöreät on hyvä laittaa, todettu toimivaksi , häiritsevä "läpätys/kumina" tietyllä cruisailu nopeudessa lähti näillä pois.

    Vaimentimissa on eroja, iso on hyvä, tärkeää katsoa sinne sisälle, jos oikeasti vaimennusta haluaa.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Noista x / h putkista on kahta mielipidettä, joissakin autoissa näillä saatu ihmeelliset äänet aikaan...Ainakin kasikoneen äänet säilyy jos ei yhdistä putkia. En tiedä kumpi olisi kyseiseen autoon parempi..
     
    -71 MoPar tykkää tästä.
  5. TMK

    TMK 2nd gear

    Tätä itsekin mietin. Näinpä siis yritän tehdä kuhan löydän sopivat osat. Onko ne kaikki suoraputkiset pöntöt siis noita " resonaattoreita"? Uspartsissa näytti olevan jotain punaisia 3,5 paksuja 2,5 pönttöjä 39e. Motonetin ohkasin tais olla yli 10cm halkaisija niin se on liian paksu taakse.
     
  6. -71 MoPar

    -71 MoPar Gearhead

    CCZ28 laittoi hienosti havainne kuvaa pönttöjen eroista , jossa alempi kuva on hyvin vaimentava ja ylempi suora ei paljon vaimenna. Mielestäni noissa pöntöissä parempi valita joku tunnetun valmistajan niin tietää sen toimivan niin kuin sanotaan. Ja ne punaiset putket on just niitä mitä ajattelinkin. Se on sit makuasia millaiset äänet hakee X-putki tasaa enempi ja ilman sitä jos vedät molemmat ominaan niin tyhjäkäynnillä enempi " lätkyttää" H-putki myös tasaa käyntiä.
     
  7. valtsu67

    valtsu67 Gearhead

  8. valtsu67

    valtsu67 Gearhead

    Tuossa vielä linkki äänenvaimentimiin

    https://www.moparshop.com/en/Online-Store/Exhaust/

    Semmonen vielä, että Flowmasterit on periaatteessa ikuiset. Hitsatut. Ei kuluvaa villaa, äänenvaimennus pysyy aina samana.
    Kai nekin jossain vaiheessa ruostuu puhki, mutta senkin voi hoitaa kempillä.
     
  9. Ikämies

    Ikämies 2nd gear

    Flowmasterin Raptorit yksistään ei kyllä omasta mielestäni/omassani vaimenna riittävästi, on kuin peltirumpua paukuttaisi. Nyt on jatkeena Motonetin suorat pyöreät ja ihan okei. Vois olla hiljaisempikin mut tuon kanssa voi elää. Juuri siis pakoputkijumppaa harrastaneena.
     
  10. Ikämies

    Ikämies 2nd gear

    Edittinä vielä, Motonetin suorat pyöreät oli just hyvät valusarjojen kanssa, peltipakosarjojen kanssa ei vaimennus riittänyt.
     
  11. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    MAkuasioista ei kannattais kiistellä, mut... Yks osa pakoputkistoa on äänenvaimennuksen taso, toinen teho. Ne ei mitenkään kulje käsi kädessä. 2.5" tuplat riittää hyvin 500 hepalle kelvollisilla vaimentimilla. Tuppaa olee niin et mitä isompi putki, sitä kovempi ääni. Ite oon tykänny käyttää tuplavaimennusta, jotku perus turbotyyppiset tai straight through vaimentimet orkkispaikalle, ja sit toiset taka-akselin takapuolelle, sen malliset ja niin pitkät kuin mahtuu. Straight through mallin kaukoputket voivat olla hiljaisia siinä missä muunkin tyyppiset, mut yleensä virtaavat paremmin. Mut ite tosiaan todennu ton kombinaatiovaimennuksen omaan makuun sopivaks, vähintään resonaattorit päävaimentimien lisäksi. Vanhat (?) Mopar Performancen kirjathan suositteli performanssikäyttöön Chrysler Imperialin vaimeintimia jos ne vain suinkin mahtuivat. Ääni aisoissa ja tehohäviö pieni.
     
  12. Ja kolmas on se, miltä se kuulostaa. Siihen vaikuttaa moni muuttuja ja eikä vähäisempänä kuulijan oma mieltymys.

    Oliko se tämmöinen malli:

    NOS Mopar Muffler 1966-71 Chrysler Dodge Imperial With 440 CI 1968 Date Code

    [​IMG]
    Tuosta tuli vielä mieleen, että muistankos oikein, että Mopar tykkäsi käyttää Hemi -pönttöjä pikkulohkon kanssa? Sellaset taisi olla Lil Red Truckissa?
     
  13. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    Oli joo, tila-asiat oli yks mikä "pakotti" hemipönttöihin. Juu, toi saundi on kans yks tietty tärkeä äänen voimakkuuden lisäksi. Henk koht pidän "pehmeästä" äänestä.
     
  14. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Ja myös putkien materiaalia, mihin putket päättyy tai mihin putkien päät on suunnattu yms vaikuttaa ääniin. Ja sit jos onnistuu samaan sisälle ikävän kuminan tai pörinän voi kokeilla Helmholz resonaattoria.
     
  15. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Tommosen kun tekee pikaliitoksella, niin on joutuisampi kokeilla eri pituisia versioita.
     
  16. valtsu67

    valtsu67 Gearhead

    Flowmaster tosiaan häviää virtauksessa noille läpihönkiville pöntöille. Saundi on vaan sellainen repivämpi, kuin muissa.

    Dynomaxit virtaa hyvin ja vaimentaa kiitettävästi. Linkkaamani pitempi hemi-malli luulisi rauhoittavan isolohkon käyntiäkin.
    Jos näitä olisi ollut saatavilla, kun mopar raamattu on kirjotettu, tuskin siellä imperalin pönttöjä olisi tarjottu virittämiseen..

    Magnaflow olisi myös kova vaihtoehto. Hotsittaisi itekin kokeilla niitä joskus. Pehmeää ja matalaa performance saundia.
    Tykkään myös.


    Hemi-dodgen pakoputkisto:
    (jos jotain ideoita syntyis)

    https://www.gardnerexhaust.com/exhaust-systems/mopar/1968-mopar-b-body-muscle-car-exhaust-systems/
     
  17. Jouni_K

    Jouni_K Gearhead

    Videossa ei ollut kuitenkaan Helmholz-resonaattori, joka on siis putki ja kammio, pelkkä tuollainen videon tulpattu putki resonoi vähän eri tavalla. Nämä ja muutama muukin vaimenninrakenne on hienosti selitetty, mittaustuloksineen ja kuvineen, tässä NACA:n (nykyään kai NASA) paperissa vuodelta 1952: https://www.abbottaerospace.com/dow...uffler-design/?wpdmdl=24555&ind=1478013546377
     
  18. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Toimii kuitenkin. Tommosia umpiperäisiä putkia löytyy kaupasta ostetuistakin. VAG konsernin pikkuturbon muovinen ahtoputkisto sisältää 3 eri kokoista resonaattoria. Ei niitä siihen turhan takia ole laitettu...
     
  19. Jouni_K

    Jouni_K Gearhead

    Toimii toki, eri tavalla vaan. Tuned tubet löytyy tuon NACA:n raportin sivulta 22. Erona Helmholz-resonaattoriin on se että tuo vaimentaa korkeampiakin harmonisia, eikä vaan yhtä taajuutta. Molemmissa ongelmana on se että viritys on aika tarkka. Jännimpiä mitä olen nähnyt on kelkan putkisto jossa 7 kpl eri pituista tuned tubea.
     
    Muokattu: 23.6.2022

Kerro tästä muillekin!