Pakoputken tekoa

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Stone, 27.4.2006.

  1. Stone

    Stone 3rd gear

    Ostin tossa 360:sen valusarjat 318:a varten ja ajattekin ihan itte värkätä niihin putkistot perään. Laipat varmaan onnistuu teettämään laserleikkurilla, mutta mites se putki itsessään tulee mitoittaa ja mikä olis asiallinen materiaali?
    2,5":sta putkea olen lähinnä ajatellu, se varmaan riittää. Kahtena kappaleena tuoda trötöt takapyörien eteen, ja väliin johonkin sopivaan kohtaan vaikka Simonssin ovaali-änkkärit.

    Eniten askarruttaa ton putken taivuttelu, koska aika paksuna tavarana se saattaapi mennä mutkissa helposti läjään. Eräs putkiseppä turinoi, että ainut tapa taivuttaa paksua putkea on täyttää se hiekalla ja tulpata molemmat päät , jonka jälkeen mutka onnistuu...välttävästi. Eikös muka taivutusvehkeeseen ole muka noin isoa lestiä olemassa? Mitäs muuta tulee huomioida? H-putket ym hifistelyt ajattelin jättää vielä hiukan myöhempään ajankohtaan.
     
  2. kime2

    kime2 Gearhead

    Valmiita mutkia kannattaa käyttää ja jos sulla ei ole vielä äänenvaimentimia niin nuo us-partsin flowtechit ei oo huono vaihtoehto ja ovat ainakin halvat ja pysyvät kiinni kohtuullisilla kiinnikkeillä,kun ovat aika kevyet verrattuna juuri simonseihin! Kyllä tuo hiekka-konsti taitaa olla ainut,ainakin jonka saa helposti käyttöön koska en ainakaan tiedä et kukaan taivuttais tuota paksuseinämäistä,kun tuon ohuemmankin putken kans on vähän tuurissaan mitä sattuu saamaan...
     
  3. Stone

    Stone 3rd gear

    Ai sitä saa mitä sattuu tulemaan? No niinhän se on...
    Missäs myytäs vähän pidempiä putkenpätkiä joissa olis jo valmiis kurvia, ettei tarvis mahottoman monesta palasta värkätä? Olis sitäpaitti siivomman näkösetkin. Motonetis on jotain, mutta aina esim pelkkä mutka 20 cm. Jos olis vaikka metrinen pätkä jonka päässä loiva taivutus jne jne jne.
     
  4. kime2

    kime2 Gearhead

    Täällä tuon paikallisen taivuttomon tekemiä mutkia ei voi siisteiksi kehua,mut voi niitä käyttiksessä käyttää,tai noh niihinhän myydään valmiitakin putkistoja :D Meillä päin en ole törmännyt taka-akselin ylitystä pitempään pätkään.
     
  5. caprice 86

    caprice 86 1st gear

    oletko tutkinut mitä maksaa marteliuksen valmiit ylitykset voisi olla helpompia käyttää. eihän sitä koko putkea tarvi niiltä tilata, vaikkei ihan törkeen hintaisia olekkaan.

    YLITYS 2,5" 600 017 € 23,00 OVER AXLE PIPE 2,5" toi suoraan marteliuksen sivulta lainattu numerosarja 600 017 on tuotenumero yleisosalle
     
  6. Stone

    Stone 3rd gear

    Niinno, siinähän menis melkeen puolet hukkaan kun sen sahais poikki, hyvän kurvin semmosesta ylityksessä kyllä sais. Taka-akselia ei siis ole tarkoitus ylittää lainkaan, kuten tuolla jo mainittin, vaan putkien päät tulee takapyörän eteen, viistosti kohti maata.
     
  7. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Suosittelen noiden valmiiden mutkien käyttöä. Vaikka ihan niitä motonetin mutkia, ei se suoran osuuden puuttuminen tarkota kun paria ylimääräistä saumaa per putki. Vaikka sen putken täyttäis hiekalla, niin se menee lyttyyn. Noi marteliuksen/motonetin/mopo sportin mutkat taivutetaan sisäpuolisen vastimen avulla jolloin ne pysyy aika hyvin pyöreenä. Varjopuolena on, että mitä tiukempi mutka, sitä ohuempi on ulkokaarre seinämältään. Vaan ei oo kutienkaan toistaseks vielä kertaakaan tarvinut noita ruveta puhkisyöpymisen takia paikkailemaan, eli ainakin sellanen viis vuotta kestää.
     
  8. Gyrus

    Gyrus Gearhead

    en tiedä sitten millä nuo karjapuskureita vääntävät firmat noita taivuttelevat, mutta yksi tuttu joka sellaisessa työskentelee sanoi että tekee ihan millaiset putket vaan 200€ firaabelina illalla vaikka ilman saumoja että kai ne pystyy suorasta vääntämään millasen vaan melkein..
     
  9. PauliP

    PauliP 1st gear

    Kun putkiin laittaa joustokappaleet, niin vähentää tiivisteiden kestämisongelmia, etenkin peltisarjoilla. Biltema myy kohtuuhintaan 2,5" 16€/kpl. Latoin sellaiset peltisarjojen perään, on hyvät.

    Etenkin takapyörien eteen loppuvat putket joutuvat aika kovalle sivuttaisväännölle koneen heiluessa.
     
  10. smuige

    smuige Gearhead

    mä tein kans motonetin pätkistä tuplaputkiston taakse asti. Akselinylitykset tein neljästä mutkapätkästä kun noi valmiit on aivan liian loivat. Ja ainakin turun motonetista sai dynomaxin 2,5" pönttöjä 25e/kpl,aivan samoja mitä summitissa myydän hogh performance vaimentajina alk. 35$. Koko putkisto tais kustantaa n.180e kiinnikkeineen.
     
  11. Kimmeli

    Kimmeli Gearhead

    Jos pillit löytyy niin pystyy myös taivuttamaan rypyttämällä, saa ihan siistitkin mutkat ja taivutukset tehtyä.
     
  12. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Ongelmana ei ole mutkan tekeminen, vaan putken pinta-alan säilyminen mutkassa vakiona. Tollanen mutka kun on siitä hassu vekotin, että se ulkosäde on aina pidempi kun sisäsäde. Tiukkuudesta sitten riippuu, kuinka paljon. eli kun ruvetaan taivuttamaan, niin samalla täytyy venyttää tota ulkosäteen puoleista peltiä. Se kun ei oikeen mielellään tahtois venyä, ja kun siinä venyttämisessä on tukena vaan ohuet putken seinämät, niin ne seinämät tahtoo antaa pikkasen periksi jolloin putki litistyy. Jos jollakin on tollasta peritneisellä taivuttimella väännettyä putkistoa jossain, ni asia on aika helposti todennettavissa putken halkasijoita mutkan kohdalta mittaamalla. Pervormanssipakoputkistossa pyöreet, vakiokokoiset mutkat on perusedellytys. Jostain syystä ei myöskään suosita noita "joustavia" osuuksia, kisasäännöissä ne on muistaakseni jopa kielletty.
     
  13. PauliP

    PauliP 1st gear

    Vaimon auto: Olds 307 jossa 10:1 puristus, 300 asteinen nokka (oikein huono tähän moottoriin/poistolaarilöytö), pienikanavaiset kannet, peltisarjat, kiertää maksimi 5500rpm.

    Mutkien kasaanpainumista kompensoin sillä että laitettiin 2,5" tuplaputket, ajattelin että ei kai se putkista noilla perusasioilla 5,0 litran koneella käytännössä ahdista. Samoin tuo joustokapale on 2,5" halkaisija eiköhän se jaksa hengittää. Tämä onkin kompromissi jossa painoarvoa on luotettavuudella.

    Joku liike möi täällä keskisuomessa noita tee-se -itse mutkia, joskin aika kalliita verratuna noihin Motonetin hintoihin. Ainakin ne oli hyvin taivutettuja, ei ollut mutkien kasaanpainumisia.
     
  14. Bowtie

    Bowtie Double Gearhead

    Mätänetin putket on tosiaan halkasijaltaan vähän pienempiä taivutuksen kohdalta, kelpaa kyllä esim. käyttikseen ihan jees, niistä mäkin viimeeks askartelin... Mistähän löytäis semmosia mutkia jotka on halkasijaltaan tasan samankokosia koko matkalta?
     
  15. MiCiC

    MiCiC 1st gear

    Koittakaahan Custom Parts Alahärmästä.
     
  16. keimo

    keimo 3rd gear

    meneekö leimasta läpi jos putket päättyy taka akselin kohdalle?
     
  17. Stingray

    Stingray Gearhead

    Marteliuksen valmiita mutkapaloja suosin ja suosittelen. Sain just valmiiksi Capriceen 2,5" tuplaputket, kävin talvella Marteliuksesta hakemassa 3 kpl metrin suoraa pätkää, 12 kpl 180 asteen mutkia ja pakosarjan liitosputket ja laipat. Ja jäi vielä yks mutka käyttämättäkin. Nuo on ainakin siten taivutettu, että putki säilyy tasan tarkkaan pyöreänä.
     
  18. etna

    etna 1st gear

    Tuota paljoko joutuu töitä tekee pakosarjojen puolesta notta saa putket sopii? esim olds 307 pakosarjat ei suosi tuplaputkia ilman modifiointia :eek:
     
  19. Stone

    Stone 3rd gear

    307:an ollessa kyseessä voi perustellusti kysyä iteltään, että onko lainkaan homman väärti. Kyllähän sille semmoset saa tehtyä, heittää vaan sen Y-putken huut helkkariin ja alkaa mittailemaan, mutta sama vaikutus on varmaan kun laittaa katin ja vaimentimen tilalle suoran putkenpätkän. Onhan ne tuplaputket reteet, mutta 307:ssa hyöty = ???

    Ai niin, tuli mieleen yks lisäkyskä: Jos valupakosarjan laippaliitos on ns. kartiomallia, niin kantsiiko laippa hitsata hieman (2-4 mm) putken päätä "alemmas" eli siis putken päästä mitattuna? Näin siis sais ainakin putken päähän tulevan lievän kartion vedettyä pulteilla tiiviiksi ilman tiivisteitä (edellyttäen että sen vastaava kartio on tehty kunnolla).
     
  20. wiljo

    wiljo 1st gear

    Menee
     

Kerro tästä muillekin!