Pakoputki ihmettelyjä

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja Substitute, 4.3.2018.

  1. Substitute

    Substitute Gearhead

    En oikein löytänyt sopivaa ketjua ainakaan otsikon perusteella, joten aloitin uuden.

    Miten nuo uudemmat putket kun niissä on aika usein mutkat taivutettu siten että sisäkurvaan on muotoiltu rypytys, niin onko se valmistustekninen kysymys vai onko sillä haettu virtauksin kannalta jotain?
    Ajattelen sitä kun kaasu virtaa ulkokaarretta pitkin ulospäin, niin onko se sisäkurva rypytys esimerkiksi eduksi sylkien takaisin virtauksen vähentämisen kannalta?

    Sylinterikansien D-pakokanava-aukoissahan sitä ilmiötä ainakin hyödynnetään.
     
  2. xarper

    xarper Gearhead

    Mistä näitä ryppyputkia saa? Ei oo vielä tullu tarvikeputkissa vastaan itellä ainaskaan?

    Eikö se tuu vaan kehnosta taivutuksen tavasta?
     
  3. palontie

    palontie Double Gearhead

    Jos ne on rappuset?
     
    TopyCa ja jorkat tykkäävät tästä.
  4. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Veikkaan että enemmän on valmistustekninen juttu, toiset tekee toisella tavalla, toiset toisella. Varsinikin kun suurimmassa osasta autoja ei ole tolla asialla mitään väliä.
     
  5. Substitute

    Substitute Gearhead

    Noita näkee orkkisputkissa. Ainakin nyt asentelemissani Walker orkkisputkissa 2002 vuosimallin Mercuryyn ne rypyt on tehty ihan huolella. Ne on oikein muotoiltu tasamallisiksi. Huomasin tuon kun ripustimien klemmarit osui niihin väleihin.

    Samoin GM:n uudemmissa autoissa noita on.

    Mutta kai ne voi olla tehty noin myös sen takia että ulkokaarre ei veny ohuemmaksi kun se noin taivutetaan.
     
  6. palontie

    palontie Double Gearhead

    6,5td yhdysputkissa on kunnon rypyt tehtaalta tullessaan
     
  7. Camino'79

    Camino'79 Gearhead

    Kyllä se on valmistustekninen homma. Walkerin putkissa (varsinkin jenkkiversioissa) on monesti ryppyä eli ei oo mandrel-benttiä.
     
    xarper tykkää tästä.
  8. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Halvempi vaan rutata mutkat, kuin tehdä mandrel bend niihin.
     
    xarper, isalmela, Rotten ja 1 muu tykkäävät tästä.
  9. Camino'79

    Camino'79 Gearhead

    Juurikin näin ^
     
  10. Substitute

    Substitute Gearhead

    Miksi ne rypyt on muotoiltu tasalaatuisiksi jos hintaa on haluttu säätää? Ainakaan noissa Walkereissa ne ei ole mitään sattumalta sinne syntyneitä. Kun kattoo ryppyjä niiden päädyt on tasamuotoisia ja ikään kuin prässättyjä.

    Sen ymmärrän että jos on haluttu madrellitaivuttamisen aiheuttamaa materiaalivenymistä noin vähentää.
     
  11. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Se tasalaatuisuus rypyissä taas menee metallurgian, yms puolelle, miksi ne rypyt tulee tasaseen kun putkea taviuttaa yms.
     
    xarper, palontie ja Camino'79 tykkäävät tästä.
  12. Hai

    Hai Double Gearhead

    Sisäkaarteen lestissä on ne rypyn muodot, johon "ylimääräinen" materiaali saa paeta.
    Hienommissa tuurnakoneissa (mandrel bend) taivutus tehdään ulkokurvia venyttäen.
    Halvemmissa siis sisäkaarretta rypyttäen. Toinen tapa on "lytätä".
     
    TopyCa, Substitute, palontie ja 1 muu tykkäävät tästä.
  13. JKF

    JKF Gearhead

    Controlled wrinkle haulla löytyy kuvia.
     
    Substitute tykkää tästä.
  14. jorkat

    jorkat Gearhead

    ei mene.
     
  15. jorkat

    jorkat Gearhead

    pakottamalla ryppyväli ja muodot tasalaatuisiksi saadaan tasalaatuisempia mutkia.
     
    Substitute tykkää tästä.
  16. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    En tiennytkään että noissa lesteissä on valmiit paikat sisäkuristuksille.
     
    jorkat tykkää tästä.
  17. Substitute

    Substitute Gearhead

    Kiitos, eli tuotantotekninen syy. Hain muutaman kuvan:
    [​IMG]
    [​IMG]
     
    Acelius ja palontie tykkäävät tästä.
  18. palontie

    palontie Double Gearhead

    tolla tekniikalla/lestillä se yhdysputkikin duunattu.
     
  19. Substitute

    Substitute Gearhead

    Pohdin tuossa että tuleekohan se sykli eri tavalla noissa putkissa kun ekan kokeilun perusteella auton ääni tuntui aika metalliselta. Ja kyseessä oli ihan vakio Oldsin 307 valurautasarjoilla joista lähti tuplaputket H-yhdistäjällä.
     
  20. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Ääni muuttu ainakin maasturissa kun taittoi lisää putkea noilla kurtuilla

    Eli aluksi oli putki viistoon takavalon alle ja valo aina mustana noesta, noh irto putki kun oli takavaimentajasta, niin oli helppo ottaa irti, pillillä kuumia ja muutama kurttu lisää

    Sitä en muista mihin suuntaan ääni muuttu mutta selvästi oli erilainen
    Ja samoilla mitoilla oleva tasainen kaarros antoi taas erilaisen äänen


    Sit kun kylkiputken askartelin samaseen maasturiin, niin kivasti kuuluvan pörinän sai aikaan sillä et heppasi tuumalla isomman putken 45° kulmaan putken päähän suuntaamaan pakokaasut alas ja sivulle
    Ilman sitä suuntainta kuulosti dieseliltä, suuntaimella vuotava pönttöinen pörinä bimmeri
    Pakkohan se oli pörinä poistaa ja kun sattu löytymään mutka pätkä joka sopi vasara tiukasti siihen putken päälle, niin parilla pisteellä heppasin sen kiinni ja hemmetinmoinen pörinä oli poissa vaikka kulma ja suuntaus ja pituus oli tismalleen samat
     

Kerro tästä muillekin!