pakosarjan laipan koko vs kanava?

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja Rover v8, 15.8.2007.

  1. Rover v8

    Rover v8 3rd gear

    On ehkä keskusteltu ennenkin, mut silti mielipiteet taas esille.
    Laserleikkaututin kaverilla pakosarjan laipat, ja ne pitäs viimestely pirrata oikeaan kokoon/kanavaan nähden.

    Ja kysymys on että kumpi ratkasuna parempi?

    Se että laippa on juuri identtisen kokonen/muotonen kanavaan nähden. = Etuna vois pitää ettei synny pyörteilyä sen takia?

    Vai se että laipan reikä on karvan verran isompi kuin kanavan suu. Eli primääriputketkesta päin katsottuna kanavan kaikki seinämät näkyvät "esmes" millin verran? = etuna voisin pitää takasin päin virtaavan pakokaasun hidastumista kun törmää pieneen pykälään?

    Onko tällä nyt aikuisten oikeesti mitään virkaa? Kukaan mittaillu tuloksia?
    Vai onko tää jo henkimaailman asioita? :eek:

    Mutku haluisin ne viimeset hevoset pihalle mitä vaan tallissa voi taikoa? :lol:
     
  2. chevy 34

    chevy 34 Gearhead

    Mulle ainakin 10 vuotta kansia työkseen portannut henkilö sanoi et saa/täytyy olla pieni pykälä pakosarjasta pakokanavaan päin... :wink:
     
  3. napa

    napa 3rd gear

    sama käsitys asiasta myös täällä :odroll: monessa uudessa autossa ainakin asia on juuri näin, mutta se tuskin johtuu "mitta virheestä"...
     
  4. 4d sedan

    4d sedan Gearhead

    Jossain virtysopuksessa oli jopa suositeltu että voi viistää pakosarjan laippaa siten että pykälä saadaan aikaiseksi. Kai se sitten on niin :eek: Sen mukaan olen itsekin tehnyt sarjat ja muutama muukin jonka kanssa olen aiheesta keskutellut. F-ryhmän rallivehkeissä ne on jonkinverran miettinyt noita pakosarjahommeleita ja niissä se pykälä on ainakin käytössä yleisesti.
     
  5. kime2

    kime2 Gearhead

    Kyllähän se pykälä sinne kannattaa tehdä,ainakin kaikissa jälkituotanto kansissa(Chevy) mitä olen nähnyt on lievästi D:n mallinen pakokanava ja siihenhän sitten muodostuu jo rappua virtauksen takaisin estämiseksi,kun pakosarjojen primäärit on usein pyöreää putkea paitsi mitä nyt joissakin on soikea lähtö ja sillä haettu taas tätä virtauksen takaisin päin estämistä!
     
  6. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Ehkäpä toi leetukan pykälä johtuu osittain myös siitä, että ei oo erikseen D-portti sarjoja, vaan nen sopii kaikkiin. Ite en oo niihin tarkotuksella mitään pykäliä tehnyt, ja jollain lailla nuo kuitenkin ovat toimineet. Veikkaan, että on enempi sellasia uskonasioita nuo.
     
  7. fmila

    fmila Gearhead

    Kyllä tosta aiheesta oli jo 80-luvulla "tutkimuksia" tehty ja jopa yksi peltisarjan valmistajan liikeidea oli perustunut tuohon "tutkimukseen". Näissä oli laipan lähdössä pienempi putken pätkä siellä varsinaisen primääriputken sisällä, jolloin takaisinpäin virtaus estyi tehokkaammin. Vanhan ajan kansiin ei edes saanut aikaiseksi 2" reikää vaikka kaikki kisasarjat olivat sen kokoisia.

    Eli tee vaan sinne selkeä pykälä, toimii silleen paremmin. Ainakin sinne putken yläreunaan ("pitkälle puolelle") auttaapi alakierrosten käyttäytymiseen ihan kivasti.
     
  8. Jouni_K

    Jouni_K Gearhead

    Eikös siitä pykälästä ole sitäkin hyötyä, että siitä syntyy pienillä kierroksilla (virtauksilla) seinämän viereen pyörre, joka pienentää putken todellista virtauspinta-alaa saaden sen virtaamaan paremmin. Suurilla kierroksilla pykälästä ei taas ole niin paljoa haittaa, että se kannattaisi jättää pois.
     
  9. Suomi

    Suomi 1st gear

    Miten jos valmiissa pakosarjoissa on square tyypin reiät ja edelin kansissa tuo jonkun sortin D-port? Voiko siis nuo heittää vain paikoilleen mikäli pakosarjan laipan reiät ovat isommat joka sivulta kuin kansissa?
     

Kerro tästä muillekin!