Pakosarjojen keraaminen pinnoitus...

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja BB615, 30.1.2007.

  1. always bb

    always bb Gearhead

    täällä olis tarvetta moiselle, etsinyt ja kysellyt isoa uunia leivinuunitkin
    matalia on ollut. Mutta ilmoita ihmeessä jos ja kun onnistuu
     
  2. BB615

    BB615 Gearhead

    Uuni valmistuu piakkoin ja teen noi omat sarjat ekaksi ni sen jälkeen kyl onnistuu muutkin.

    Sarjat tulee riippumaan uunissani joten saa kerralla ehjän pinnoituksen eikä tarvitse paikkailla kuten esin "leivinuunissa" kävisi :D
     
  3. BB615

    BB615 Gearhead

    Uuni on nyt "koeajettu" ja hienosti tuntu toimivan :D
    Toivottavasti viel täl viikolla sais ekan sarjan pinnoitettua...
     
  4. BRC1

    BRC1 Gearhead

    Hienoa!! Pitääkin korjauttaa noi mun honukan putket ja pinnoittaa nekin!!
     
  5. shark

    shark 3rd gear

    Oon antanut yhden kaverin alumiiniruiskuttaa pakosarjat ja ei takulla ruostu.Jätin tänään sinne putken "flenssit".Pinta on vähän karhea ,mutta voi sitä varovasti vähän hioa kun on paksusti ainetta.
    En tiedä kuka siellä tekee ,mutta jos kattelette Wheels lehtiä on siinä ilmoituksia silloin tällöin.Firma on "Eskilstuna Blästringsteknik".Omistaja on Suomalainen Jari Lampinen.
    Se alumiini täyttää pienet kolot ja kun viilaa tiivistepinnan niin saa pakosarjoista vähemmän sipsuttavat :D
     
  6. BB615

    BB615 Gearhead

    Nyt ois ekat sarjat pinnotettu :D
    Uuni toimi moitteittomasti.

    Mielen kiinnolla käydään kiillotus hommelin kimppuun ja ilmoitellaan kuvien kera kun on mitä näyttää ja vaihe vaiheelta.
     
  7. VesaR

    VesaR 1st gear

    Tuliko hyvää jälkeä?
     
  8. JB

    JB 1st gear

    kuvia,kuvia,kuvia.. :D
     
  9. BB615

    BB615 Gearhead

    Käsin kiilloituksella ei saa kromikiiltoa ja työmaata riittää muutenkin..

    Nyt odotellaan raekiilloituksen lopputulosta jos vaan sopii sarjat koneeseen :eek:

    Kuvia laitellaan kun on lopputulos käsillä...
     
  10. always bb

    always bb Gearhead

    tuliko siitä uunista niin iso että fenderwellit sisään sopii, soita jos viitsit tehdä em;sarjat numero 0408101094 Jarkko
     
  11. BRC1

    BRC1 Gearhead

    Äkkiä jo :wink:
     
  12. autoferreo

    autoferreo 1st gear

    Pakosarjojen pinnoitus on erinomainen idea. Kun ajatellaan ulkonäköä. Todellisuudessa ainoa mikä konehuonetta jäähdyttää, on parannettu ilman ulos saanti.

    Olen rakentanut pakosarjoja niin ralli-, rata-, kiihdytys- kuin katurasseihin. En suosittele käyttämään mitään pinnoitetta kilpakäyttöön jos pakosarja on tavallisesta mild steelistä. Kilpakäytössä pakokaasujen lämpötila pyörii yli 850°C toiminan aikana. Silloin kaikki pinnoitteet ja lämmön eristeet ovat vain rahanhukkaa. Lämpöä eristävät pinnoitteet toimivat yleensä sen verran hyvin, että tavallinen teräs meltoontuu suhteellisen nopeasti ja pakosarja(t) jää näin suhteellisen lyhyt ikäisiksi.

    Katuautot ja erikoisteräkset ovat sitten aivan eri tapaus. Esim. M-Sport käyttää WRC Focuksissaan tulenkestävästä teräksestä tehtyjä ohutseinäisiä pakosarjoja ja niissä keraamista pinnoitetta. Toimii aika hyvin. Pakosarja on aika lähellä konepeltiä mutta tarrat pysyvät silti palamatta kiinni. Sarjojen vaihtovälistä tosin ei ole kokemusta.

    Jos katuautoissa tarvitsee käyttää eristettä, niin suosittelen muuta kuin eristäävää nauhaa. Sama syy kuin edellä, eli teräs palaa ja meltoontuu.

    En kuitenkaan aio tyrmätä pinnoitekokeiluja, olenhan niitä itsekin tehnyt. Sitäpaitsi kermachromen laittamisessa on aina sen verran haastetta että mielestäni kaikkien harrastajien pitäisi ainakin kerran kokeilla.

    Good Luck

    -M-
     
  13. BB615

    BB615 Gearhead

    Piakkoin kuvia saatavilla tästä keraamisesta pinnoite kokeilusta ja lopputuloksesta :D

    Sarjat ovat vihdoin kiilloituksessa ja toivottavasti saisin sieltä loistavat sarjat :rotfl:

    Kuvia hiukan myöhemmin.
     
  14. cam68

    cam68 1st gear

    ihan offia mut minä sain loistavan tuulilasin ja äsken just liimasin paikalleen tosin alalistan clipsit uupui kokonaan ja jouduin käymään ostoksilla :D :rotfl:
    ps. laitahan niitä kuvia niistä sarjoista sit myös kun ne on paikallaan :D
     
  15. BRC1

    BRC1 Gearhead


    Siis ensin pinnoitettu ja sitten kiilloitetaan ?
     
  16. BB615

    BB615 Gearhead

    Jep.

    Ekana hiekkapuhallus-tinneripesu-pohjakeraami-uunitus-pintakeraami-uunitus ja kiilloitus...
    :eek:
     
  17. BRC1

    BRC1 Gearhead

    Mielenkiintoista!! Kiilloitetaanko ihan "lumputtamalla" kuten perinteisesti vaikka rosteri ?

    Ja laita niitä kuvia nyt , siis ihan koko projektista 8)
     
  18. BB615

    BB615 Gearhead

    Tietoa tärykiiloituksesta :(

    Suomesta ei löydy niin isoa allasta jossa voisi pakosarjat kiillottaa.

    Eli ei kromikiiltoa vaan "patapata" käteen ja sillä tekemään kiillotusta josta lopputulos tulee olemaan jonkinlaista kiillotettua alumiinia.....
     
  19. pete72

    pete72 Gearhead

    Vähän vanha topicci mutta olisi ajankohtaista saada keraaminen pinnoite pakosarjoihin ja kromi viimeistely, missä mennään liuotinpohjaisilla aineilla tänä päivänä ? voin tehdä itsekin, ainakin puhalluksen ja muut, mutta sellaista uunia ei kyllä ole.
     
  20. elkamiina

    elkamiina Gearhead

    Heitänpä oman kokemukseni tähän. Pinnoitin ihan kotioiloissa mp-pakoputkien lämpösuojat Tech Linen black satinilla.
    Hiekkapuhallus, töissä on raepuhalluskaappi. Liian kovakourainen kun tuli hivenen karhea. Näkyy aika selkeästi kun pinta on ikäänkuin puolikiiltävä. Odotin hieman matempaa lopputulosta.
    Alkukuivumisen jälkeen uunitin ihan kotiuunissa. Käry ei todellakaan ollut paha, kun liuotin oli jo haihtunut sen alkukuivattamisen jäljiltä. Edelleen onnellisesti aviossa.

    Helppo homma. Käsitin että tuo black satin ei tarvisi edes uunitust, vaan ensimmäinen käynnistys riittää kovetamaan sen.
    Kaksi kesää pysynyt erittäin siistinä, vaikka jalka osuu lämpösuojaan ym. ei ole lähtenyt edes kiillottumaan siitä kohdasta.
    Mun mielestä kelpo ainetta.
     

Kerro tästä muillekin!