Pakosarjojen teettäminen

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Buickustom, 30.6.2011.

  1. Buickustom

    Buickustom Gearhead

    Missä hintaluokassa liikkuu pikkulohko-chevyn sarjojen teettäminen?
    Ja kuka niitä tekee?.
    Toinen vaihtoehto olis joku tee-se-itse sarja. Nykyiset on joku ite räkiny kasaan ja alkavat olee tiensä päässä, mallia niistä vois ottaa.
    Autohan on '49 buicki, valmiiksi sopivia ei oikeen löydy.
     
  2. VooDoo

    VooDoo Gearhead

    Eiköhän marteliuksen sedät tee moisia?
     
  3. vette73

    vette73 Gearhead

    Jos tarkoitat aivan rehellistä työn teettämistä kaikkine kuluineen, niin annan esimerkin; tein tuntityönä peltisarjan ralliautoon. Moottori oli konehuoneessa paikallaan, tila oli ahdas ja kaikki mitat ja sovitukset piti tehdä konehuoneessa.
    Työaika oli muistaakseni 10h ja siihen aikaan mun yrityksen tuntiveloitus oli 35€/h+Alv.22%. Tarvikkeisiin ,käyrät yms meni muutama kymppi.
    Kyseesä oli 4-sylinterinen moottori ja tapauksesta aikaa yli 10vuotta.

    Kasiin ei varmaankaan mene aivan tupla-aikaa, ehkä 16h on lähellä, riippuen tilasta.

    Tää on vain karkea esimerkki, mutta eiköhän hintaluokka ole oikeilla metreillä.
     
  4. JariV

    JariV 2nd gear

    Sinne Buickiin ei siis mee edes mitkään SBC Blockhuggeritkaan? Ohjausroippeet tiellä?
     
  5. Sunnuntaikuvaaja

    Sunnuntaikuvaaja 1st gear

    Sanderson Headers CC1K-malliset block huggerit on ainakin todella kompaktit. Sain oman hybridiautoni rakennettua niillä. Kannattaa googlettaa ja katsoa, josko soveltuisivat.
     
  6. Buickustom

    Buickustom Gearhead

    Joo, ei sinne mahdu mitkään mitä olen nähny. Simpukka on suoraan edessä. Nykyiset lähtee tuuman suoran jälkeen ylös n 10cm, siitä ulospäin n.20cm, siitä taakse, siitä yhdessä viistoon alas. Pukinsarvet vois toimia mutta väärinpäin, ei vaan asennus taida onnistua :-?

    Jos kävis teettämässä oikeen kunnolliset ( rosteria?) niin selviääkö alle tuhannen eeron?
     
  7. C73

    C73 1st gear

    No, onkos joku teettänyt peltisarjoja, ja mitä maksoi?
     
  8. 496SS

    496SS 3rd gear

    Siinä ja siinä. Teetin itelle rst pakosarjat, 2" primäärit 1,2mm seinämällä ja laipat vesileikattiin 10mm rosterista. Kollektorit piti vääntää rst-pellistä kun kaikki myi eioota ja jenkeistä ei sitten jaksanu ruveta tilaamaan. Hintaa tuli se liki tonni, mutta aika keveät tulee tuosta ohutseinämäisestä putkesta. Tosin ei niin keveät kuin tossa talvikulkineessa, jossa p-sarjat on titaaniputkea.

    Niin ja esimerkin motti on bbc.
     
  9. pekka.j

    pekka.j Gearhead

    Kyselin marteliukselta peltisatsia hornaan 6 pannuun, vastaus oli:

    "Peltisarjaa ei ole tarjolla valmiina tuotteena. Sellainen syntyy räätälintyönä suoraan autoon tehtynä, hintahaarukka on noin 900 - 1200."
     
  10. Jupe

    Jupe Gearhead

    Morjens, minäkin kyselin Marteliukselta sarjojen tekoa mallin mukaan. Laitoin myös kuvia menemään että näkisivät vähän mistä olisi kysymys ja vastaus oli tällainen:

    "Heittäisin sellaisen hinnan, että yhden parin tekoon menisi 1250 euroa (paksu 10mm laippa, haarojen materiaalina teräsputki 41,5mm, 3" kollektorit laipoilla ja Tech Linen musta keraamipinnoitus suojaksi). Tämä edellyttää mallisarjan purkamista niin, että saamme mitattua taivutuskaavat jokaisesta haarasta erikseen.
     
  11. Juntti#

    Juntti# 1st gear

    Jos innostut itse tekemään niin onnistuu nuo sarjat yllättävän helposti noilla marteliuksen j-putkillakin jos ei peukalo ole juuttunut aivan keskelle kämmentä ja ei pelkää sovitus hommaa... :wink: Niitä mutkia saa muistaakseni rosterisinakin. Tosin näiden ohuiden normaalilaatuisten rst:n kestävyydestä pakosarjoissa voi olla montaa erimieltä ellei sitten käytä tulenkestävää rosteria :argue:


    http://kuva1.kuvablogi.com/iso/img2364605.jpg
    http://kuva1.kuvablogi.com/iso/img2409340.jpg
    Nuo kaverille taannoin tehdyt sätökset on jenkki-Joen tekemistä sarjoista purettu ja joista hyödynnetty käytännössä laipat ja kollektori, mutkat on marteliukselta.
    Aikaa ei tullut sen kummemmin katsottua kauan meni noissa mutta jos on ahdasta niin helposti saa tuhrattua aikaa, hanttarinpuoleisessa (eli jälkimmäisessä kuvassa) meni varmaankin tupla-aika verrattuna kuskin puoleiseen kun piti väistellä lähes kaikkea mahdollista... :rotfl:
     
  12. AteV8

    AteV8 Gearhead

    Minun kautta vois saada järjestettyä laipat tulenkestävästä rosterista (tai vaikka ihan mustastakin), ihan suht edullisesti...
    Tiiviste tai .dxf postiin.
    Tätänykyä voi kyllä joutua helposti kuukaudenkin odottamaan, mutta talvellahan niitä autoja vasta rakennellaankin. :D

    Niin joo, ja kyllähän tässä OD:lla kirjottelee ainakin yksi vesileikkaajakin.. Ilmeisesti on ihan jopa "omat" leikkuu vehkeet... (?)
     
  13. DS 325

    DS 325 Double Gearhead

    Vihdissä Autoferreo ky on tehnyt lukuisia pakosarjoja. Mm mun turbomottiin tulee pakosarjat sieltä. Yhteystiedot saa multa YVllä jos kiinnostaa 8)
     

Kerro tästä muillekin!