pakotesti

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja douglas, 29.12.2002.

  1. douglas

    douglas 1st gear

    kuinka terveellistä on pakokaasutestien otto vanin 8 koneelle kun sitä huudatetaan kaasu pohjassa ja onko pakko katsastusmiehen antaa tehdä se? olen kuullut että turbiini voi hajota tai jotain muuta ? pitäneekö paikkansa että jokin Opel ja Volvo malli on kieltolistalla.Siis ettei saa katsastuksessa huudattaa kaasu pohjassa .Itselläni venttiili naputti jonkin aikaa testin jälkeen.(Siis autossa)
     
  2. Nuo chevy dieselit kuuluisi olla kanssa kiellettyjen listalla!!!
     
  3. Dewpoint

    Dewpoint 3rd gear

    Työkaveri vei katsastukseen 5.7 dx pick-uppia ja kun tuli ryntäytyksen aika, niin sanoi inssille syvälle silmiin katsoen: Tätä konetta ei sitte huuateta! Ei ollu huuattanu, ja läpi meni. Liekö sitte vaikuttanu, että siihen aikaan ei ollu Äänekosken konttorilla tuplaputkiletkuja päästömittariin.
     
  4. autoilija

    autoilija Gearhead

    Opelin dieselit taitaa olla myös sillä kieltolistalla,tai ainakin kannattaa olla hyvä vakuutus,ettei tarvi kävellä..
     
  5. Kerberos

    Kerberos Gearhead

    Mikään moottori- eikä automalli ei ole saanut vapautusta dieselpäästömittauksesta, mikäli kuuluu mitattaviin ajoneuvoihin. (ikä, ajoneuvoluokka yms.).

    Monille malleille on erikoisohjeita mittauksen suorittamiselle.
    Katsoa voi, syvällekkin silmiin, mutta jos sen leiman haluaa, niin mittaus on tehtävä.
    Se onnistuu konttorilla, tai muualla paikassa jossa mittarissa on hyväksytty mittausohjelma.
     
  6. Dewpoint

    Dewpoint 3rd gear

    Oot varmaan oikeassa,Kerberos. Muistelen kaverin kertoneen, että eivät saanu mitattua ku toisesta putkesta, ku ei ollu letkuja kaksputkisiin. Mut muistaakseni silti sai leiman. Tämä asia varmistuu huomenna, kun pääsen (joudun...) töihin. Täytyy kysäistä että miten se nyt sitten loppuviimeks olikaan...
     
  7. DslCat

    DslCat Gearhead

    Ainakin ex. 6.2D Blazerissa - orggis kaks'piippunen, joista toinen sylki noet metänpuolelle (Am) / jalkakäytävälle (Eu) -
    aina mittaus onnistui vain toisesta. Joskin kerran ehdotteli tukkivansa toisen hansikkaalla. Vastasin, että ulos tulee tai puoli konetta sammuu... ja tulihan - leimakin.

    _________________
    '94 K2500 6.5TD Suburban

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: DslCat 2002-12-30 17:04 ]</font>
     
  8. RAAKA

    RAAKA 1st gear

    Eikö jossain ollu juttua et ei sais kierrättää lämäpohjassa vaan kierrokset pitäis olla noin 3000 pinnassa pikku diisseleis.Niin mikä on sitten pikku D ja mistä ne kierrokset sit nähdään.
     
  9. KajS

    KajS Gearhead

    Eikö yksi "ryntäytysmittauksen" perusteista ollut juuri kierrosluvun rajoittajan toiminnan tutkiminen?

    Eli ettei ole diisseliä "viritetty" nostamalla suurinta kierroslukua.

    Ainakin transitparka pärjäsi hyvin vaikka kamalalta kuulosti. Inssi piti pedaalia lattiassa ja katsoi, milloin ei enää kierrokset nousseet.
     
  10. Kerberos

    Kerberos Gearhead

    Katsastusasemilla on taulukot, joista näkyy ryntäytyskierrosnopeudet, usein n. 200-300 kierrosta yli huipputehon kierrosluvun.
    "Pikkudiiselit" ovat yleensä nopeakäyntisiä, esim. VW 1.6:nen n. 5300 1/min.

    Katsastajat yleensä tietävät rikkoutumisalttiit mallit ja monet polkaisevat tälläisiä hieman kevyemmin.

    Transiitilla ryntäytysnopeus muistaakseni oli vain 4480 1/min max.
     
  11. KajS

    KajS Gearhead

    "Transiitilla ryntäytysnopeus muistaakseni oli vain 4480 1/min max. "

    muinainen vm 88 Transitin hieno suorasuihkutusdiesel *) tuotti huipputehonsa 68 hv 4000 rpm.

    *) tuon koneen kalina jäi koirien mieleen niin, että päät kääntyi aina transitin kohdalla malliin "isi tulee"

    transitin ja dodgen ainoita yhteneväisiä ominaisuuksia on juuri nuo huipputehon kierrokset!
     

Kerro tästä muillekin!