Paljealue ahdetussa?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Lintta cruiser, 12.10.2008.

  1. Lintta cruiser

    Lintta cruiser Gearhead

    Amerikan miehet sanoo paljealueesta ahdetussa koneessa: "don't worry about it"

    Kumpi parempi turboahdetussa kasissa:

    männästä kanteen 1.6 mm, puristussuhde noin 8.8

    Tai männästä kanteen vaikka 1mm, puristussuhde noin 9.3
     
  2. GT-Racing

    GT-Racing 1st gear

    jos vaihtoehdot tuossa niin ehdottomasti tuo ensimmäinen..
     
  3. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Me mentiin ton kakkosvaihtopehdon kautta, eli jätettiin puristusta korkeemmaks kun haluttiin toi paljealue säilyttää. Ei toi kauheen huonosti toimi. Riippuu tietty myös siitä kuinkan paljon on tarkotus ahtaa, millaset on palotilat muuten jne.
     
  4. Lintta cruiser

    Lintta cruiser Gearhead

    Vortec kansilla, tasapää männät, ja ahtoja niin paljon kun pumppubensalla, kohtuullisen kokoisella välijäähdyttimellä ja vesiruutalla kestää.
     
  5. chevy 2

    chevy 2 Gearhead

    Sanovat että parempi lopputulos kun tehdään pienellä rutulla ja isolla ahdolla kuin isolla rutulla ja pienellä ahdolla.

    Mutta jos noista kahdesta pitää valita annetuilla osilla niin 8.8 puristuksella.
     
  6. Turbiini

    Turbiini Gearhead

    Minä ottaisin ennemmin sen paljealueen, tuo puristussuhteen ero on kuitenkin vielä kohtuu pieni.
     
  7. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Jonkun koulukunnan mukaan ei oo järkeä lähteä suurentamaan tota paljeväliä, vaan pienellä paljevälillä motti sietäis isommallakin peruspuristuksella ahtoa saman verran kuin paljeväliä kasvattamalla ja sen kautta puristussuhdetta laskemalla. Ite tuli totakin asiaa pikkasen pohdittua kun mäntiä piti valita, ja mä päädyin ton paljevälin säilyttämiseen ja käyttämään pikkasen ehkä haluttua enenmpi ruttua. Arvot ei ollut ihan tota luokkaa, mutta kuitenkin toi valinta piti tehdä. Siitähän homma kuitenkin lähtee, että tarvii pitää ne romut mielellään siellä lohkon sisällä, ja jos tollasesta motorista lähetään oikeesti maksimitehoja hakemaan niin niiden sisuskamojen ja lohkonkin on oikeesti syytä olla jotain muuta kun mitä summitin listan hinnat alkaen osastolta löytyy.
     
  8. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Mun mielestä toi 9,3:1 on vielä ihan hyvin ahdetun koneen alueella kunhan tosiaan on kuuleria ja vesiruuttaa sekä riittävä myöhästys ahdoilla. Tuollaisiin lukemiin meinaan tehdä itsekin. Tosin aiheesta ei ole kokemusta mutta olen yrittänyt tutkia aiheesta netitse ja sellaisia nykyään ainakin eurhuusseista tekee?

    (mitään en aiheesta käsitä mutta pakko oli avautua :rotfl: )
     
  9. Lintta cruiser

    Lintta cruiser Gearhead

    Moottori on tulossa ihan katukäyttöön joten ei viitsisi kovin alas puristuksia laittaa, koska osakuorma käyttöä tulee kuitenkin paljon.
     
  10. Lintta cruiser

    Lintta cruiser Gearhead


    Tämä on varmasti totta jos haetaan maksimaalista tehoa/ahtojen kestoa. Ennen vanhaan tehtiin vajaasylinterisiä turbokoneita johonkin 7.5 puristuksille kun haluttiin yli kilon ahtoja ja yritettiin saada vehkeet pysymään nipussa kaasuttimien kanssa.
     
  11. kimple

    kimple 1st gear

    Kyllä minustakin kannattaa pitää tuosta paljealueesta kiinni.. Itsellä vajaa sylinterisessä pur.suhde 8,2:1 ja paljealue 1,2mm. Sietää nakuttamatta 2,3baaria ahtoa pumppubensalla.. Aiemmin ollut paksumpi kannentiiviste (1,7mm). ja tällöin meinasi väkisin nakutella jo 2 baarilla :eek: .
    Tää on varmaan aika moottori kohtainen juttu..
     
  12. GT-Racing

    GT-Racing 1st gear

    niin tämähän tietysti ainakin 5 piipunen juttu. kyllähän tuolle pajealuelle kannattaa ajatusta uhrata mutta jos meinaa isompia ahtoja laittaa, niin jos kyseessä fossilikone on vaikea kuvitella 9.3 puristuksilla kovin suuria ahtoja, ja tietysti palotilan muoto ja venttiili määrä meinaa jotain. ja siten että ajatellaan näin ahtopaineet ylös ja sytkät myöhäselle miks nostaa ahtoja jos samalla täytyy syttyä myöhästää eikö kannattas tehdä toisin päin..
     
  13. Lintta cruiser

    Lintta cruiser Gearhead

    Ennakkoa joutuu aina pudottamaan kun ahtopaineet nousee, jos ei tarvi, on silloin ennakot jo valmiiksi myöhäisellä.

    toivomus olisi että kestäisi jotain 0.7 - 0.8 bar ilman nakutusoiteita.

    Pistetään nyt tähän koko paketti.

    chevy 305 lohkossa "tehotaskut" ja vahvistusta
    vortec kannet, prepattu isommalle nostolle ja paremmat jouset
    cometic kansipahvi
    stealth ram imusarja
    säädettävä moottorinohjaus, (ennakot, ruiskutus, vesiruiskutus.)
    Flat top männät.
    214/224 112 turbonokka (reverse patternit ovat antiikkia)
    600*500*76 välijäähdytin

    holset turbo "sopiva"

    Tämä on tämmönen romuista kasattu paketti, dartin lohkoon säästäessä...
     
  14. GT-Racing

    GT-Racing 1st gear

    ai joo elikkäs ahdot pyssyy maltillisella tasolla, no sitten tuo mainitsemasi jälkimmäinen vaihtoehto mutta jättäisin tuon paljeen 1,2-1,4. ja nämä tietysti minun mielipiteitä. :)
     

Kerro tästä muillekin!