Paljonko rasvaa pyörän napaan?

Ketju osiossa 'Jarrut ja jousitus.', aloittaja 1purehell, 23.11.2019.

  1. 1purehell

    1purehell Gearhead

    Katselin facesta jenkkien kinastelua, että paljonko vapaasti pyörivään, kartiorullalaakereilla varustettuun etupyörän napaan kuuluisi laittaa rasvaa. Yksimielisyyttä ei ollut havaittavissa, mutta ei hyviä perustelujakaan. Mitä mieltä siis olette?

    Laakerit mahdollisimman täyteen, ulkoinen rasvakuppi täyteen, mutta paljonko sinne navan sisälle tulevaan osaan kuuluu laittaa?
     
  2. MJF

    MJF Gearhead

    Laakeri mahdollisimman täyteen. Tällä on pärjännyt, ei ole tarvinut vaihdella itse rasvattuja laakereita.
     
    1purehell tykkää tästä.
  3. Bukero

    Bukero 3rd gear

    jep, käsiä sotkematta laakerirasvaa muovipussiin ja laakeri sinne ja hieman "puristelua"... ja se rasvakuppi täyteen jotta kosteus ei pääse ulointa laakeria tuhoamaan. kannattaa kans sipaista sisälaakerin ja akselitiivisteen väli täyteen jottei tiiviste heti aluksi kuiviltaan pyöri.

    lisäksi yleensä tulee laitettua ennen asennusta noihin suojattuihin yleis(kuula)laakereihin esim. neulallisella injektioruutalla huulen välistä tujaus synteettistä vaseliinia. niisson vaan aika minimaalisesti rasvaa tehtaanjäljiltä.
     
    Poke tykkää tästä.
  4. Vuppe

    Vuppe Gearhead

  5. 1purehell

    1purehell Gearhead

    Tuossa jenkkien väittelyssä oli kyse enimmäkseen siitä isosta tilasta, mikä on kummankin laakerin välissä, eli siellä navan sisällä oleva, yleensä koneistamattomalla pinnalla oleva tila. Täyttääkkö se rasvalla vai jättää kuivaksi.
     
  6. Suojatuissa laakereissa on tarpeeksi rasvaa niiden koko eliniäksi eli perus kuulalaakeri esim. 20 000tuntia jatkuvaa käyttöä jne. Synteettistä vaseliinia??

    Aina laakerien tyhjästä tilasta, oli se sitten suojatun laakerin sisällä tai esim. perinteinen vanhantyylinen pyöränlaakerihomma eli 2 kartiorullalaakeria vastakkain, 1/3 täytetään vaseliinilla. Jos on iso tyhjä tila laakerien välillä hubissa, sitä ei toisiaankaan tarvi täyttää ollenkaan. Enempää ei tarvi olla ja jokainen tietää sen että liikaa vaseliinia tekee sen että laakeri lämpenee enemmän, jopa kuumuu ankarasti. Enemmänkin kannattaa kiinnittää huomiota siihen että käyttää kunnon rasvaa. Nopeakierrospaikkoihin high speed rasvaa, kuumiin paikkoihin Hi-Temp rasvaa ja paikkoihin joissa on kova paine (liukulaakerit, raidetangonpäät, uniballs...) esim. tappivaseliinia.

    Näistä voidaan väitellä, mutta luulen että injektiomiehet saa kertoa tarinoitaan ja piikittää niitä laakereitaan ihan omaksi iloksi. Ja pankaa kunnon laakereita niihin vehkeisiin. Semmoinenkin entinen todella hyvä merkki kuin Timken on surullisen näköinen ja sikahalvan hintainen laakeri nykyään. Niin täyttä paskaa kuin joku voi olla. Kannattaa katsoa mitä siinä paketissa lukee, liian moni laakeri tulee tuolta kehitysmaista kuten kiinasta. Silti Eurooppa ja Japani on täynnä huippu tehtaita (joissa olen käynyt) joissa tehdään huippulaatua. Se näkyy ihan tuotteen päältä ja näkyy se hinnassakin. Silti laakereihin ei paljon rahaa mene, pieni kustannus. Samaa voi sanoa unibal nivelvarsista. Ralliäijät ja muut ostaa aina paskoja halpoja ja sitten niitä vaihdellaan kokoajan. Kerran ostaa semmoset nivelvarret jotka on Motorsport sarjaa, maksavat kyllä mutta ei ole parin rallin jälkeen väljiä.
    Mikroautoisät on sitten oma lukunsa. Ne tietää enemmän laakereista ja välyksistä kuin saksalaiset doctorit.... ja vaikka kuinka yritän sanoa että olen myynyt laakerit semmoisiin mikroautoihin joilla on voitettu MM mitaleja, ei ne usko kun ne tietää (ja paljon).

    Samoin pyöränlaakereissa, viistokuulalaakereissa pitää osata oikea preload. Toki niitä voi pyöritellä miten haluaa, mutta: oikea laakeri, oikea voiteluaine, oikea määrä rasvaa ja oikea preload. omalla 1932 5w coupella olen ajanut yli 100 000km samoilla etupyöränlaakreilla ja viimetalvena avasin mielenkiinnon vuoksi. Ei ole cone:ssa minkäänlaista jälkeä, kulkujälkeä, mattapintaa.... Preload eli esijännitys pitää olla oikea.

    jos itse jotain suunnittelee, kannattaa laskea käyttökertoimia ja esim. aksiaalivoimia. Oikea laakeri oikeaan paikkaan.

    Heti kaikki tilaamaan tv-shopista bearing packer. Hahaaa, ei ole teollisuuspuolella ikinä ollut eikä tule. Onko tämä samaa sarjaa kuin oli joku aromipesä?

    AH
     
    Muokattu: 23.11.2019
  7. mpower

    mpower Gearhead

    Voi vittu sentään,missä maalaisjärki?:cool:
    Vai onko ketju ihan huviksi avattu!?:)
     
  8. Lintta cruiser

    Lintta cruiser Gearhead

    mitä on tappivaseliini?
     
    Poke tykkää tästä.
  9. 1purehell

    1purehell Gearhead

    Lähinnä siksi. Ei täälläkään osata sanoa, mitä sinne saatanan navan sisälle tulee. Eli siis sisä- ja ulkopuolisen laakerin väliseen tyhjään tilaan? Jotkut tunkee sen täyteen rasvaa ja jotkut jättää kuivaksi. o_O
     
  10. mpower

    mpower Gearhead

    Lykkäät niin paljon kuin tykkäät,se on aivan sama hissukseen pyörivälle akselille.
     
    Poke tykkää tästä.
  11. rodhot

    rodhot Gearhead

    V8 roadsport rata-ajossa huomasi sen että normi rasvat "kiehu" ulos navasta. Olikohan red linen rasva missä oli selkeesti korkeempi käyttölämpötila ja mikä pysyi sisällä.
     
  12. Rautamäki

    Rautamäki 3rd gear

    Ei siitä mitään hyötyä ole täyttää koko napa, joskaan ei haittaakaan laakerin kannalta. Menee tuubillinen rasvaa hukkaan ja on veemäinen tyhjentää sitten joskus.
     
    Poke ja 1purehell tykkäävät tästä.
  13. Minä kirjoitin tuolla näin:

    "Jos on iso tyhjä tila laakerien välillä hubissa, sitä ei toisiaankaan tarvi täyttää ollenkaan."

    Raimo, eikö se ole välillä hyvä antaa vähän laajempia vastauksia ja näin toivoisi monessa muussakin topiikissa olevan. Ainakin minä olen monesta asiasta oppinut jotain kun olen niitä laajempia vastauksia lukenut. Ja tuossa ed. vastauksessani oli kyllä myös vastaus kysyjän vastaukseen. Selvinpäin sieltä löytää selvän vastauksen, kännissä voi vähän kestää, krapulassa mahdotonta.

    ah
     
    Poke, Dataviilaaja ja 1purehell tykkäävät tästä.
  14. sdfsd

    sdfsd Gearhead

    laitan laakerit täyteen, mihinkään välitiloihin ei kannata laittaa paitti just sen verta ettei ruostu, sama pätee rasvakuppiin. Stefaan kannattaa sipasta vähän ja pitää olla oikeeta rasvaa. Käsin saa nätisti tollasiin yksrivisiin rullalaakereihin laitettua rasvan.
     
  15. sdfsd

    sdfsd Gearhead

    mustaa mos2vaseliinia.
     
    Poke tykkää tästä.
  16. Seppä Leonardo

    Seppä Leonardo 3rd gear

    Yli 50 vuotta räplännyt laakereiden kanssa kaikenlaisten teollisuuslaitosten remonteissa ja koneiden parissa.Joskus avannut pölysuojatun laakerin ja huomannut ettei ole juuri yhtään vaseliinia .Vähemmän kuin hampaita pestessä tahnaa,akseli 50 mm,eipä olisi kestänyt kauan.Asiakkaan oma ostos.SKF on ollut paras rasvojen suhteen ja Timken oli aikoinaan.Nykyisin tarkistan onko rasvaa ja miten paljon ellei ole ruotsalainen tuote.Ainakin omista koneista.SKF ,ainoa minkä aseennan omiin akseleihin.
     
    sdfsd tykkää tästä.
  17. petrib1

    petrib1 3rd gear

    Joskus skf laakerikurssin pitäjä tuumaili, että se on turhaa puoskarointia mennä lisäilemään omia rasvoja uusiin suojattuihin kestovoideltuihin laakereihin, että ne tehtaalla kyllä tietävät oikeat määrät. Kun 40 vuotta koneita korjaillu asentaja valitteli rasvan vähyyttä uusissa laakereissa..
     
    Poke ja sdfsd tykkäävät tästä.
  18. sdfsd

    sdfsd Gearhead

    kestää paremmin kun lisää sinne rasvaa. SKFssäkään ei ole nykysin oikeen mitään saati jossain hitihateissa.
     
    Poke tykkää tästä.
  19. Seppä Leonardo

    Seppä Leonardo 3rd gear

    Tehtaan etu on myydä laakereita.Omiin laitan hieman lisää jos näyttää vähälle.Ei tarvitse olla joka rako täynnä rasvaa.Lähes rasvattomia on tullut aukaistua.
     
    Poke, Nikuzai ja Bukero tykkäävät tästä.
  20. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Yks raskaan puolen korjaaja nauroi, et rasvamäärä riittää sen laakerin eliniän verran, jos laakeri lossahtaa 10 tunnin kuluttua sen laakerin elinikä oli 10 tuntia


    Ite laitan laakerien koosta riippuen noin desin verran vassua mieluusti notkeempaa sinne laakerien väliin
    Joskus kun kooli on ollut kovin korkeella keski"kannakseen" nähden oon laittanu enemmän

    Yleensä se rasva ei ole möykyssä reunassa, vaan tasaisena mattona koko alalla joten jos vassua on koolin reunan yli keskipakovoima ajaa rasvaa kuulien väliinkin

    Olikohan rellussa jopa kartio se keskitila et vielä tehostuu se rasvan ajautuminen laakereihin ja ohjekirja kehoitti annostelemaan molempien laakerien taakse x grammaa rasvaa
    Olikohan vielä et 1000km jälkeen piti tarkistaa sisäpuoli ja pyyhkiä näkyvä rasva pois kun laakereihin on lisätty rasvaa
     
    Poke tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!