Paljonko saa vetää?

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja Fireball, 11.12.2006.

  1. Fireball

    Fireball Gearhead

    Kun autossa on koukku mutta otteessa ei merkittynä painoja, saako silloin vetää rajattomasti vai ei ollenkaan?
     
  2. impala1968

    impala1968 Gearhead

    Henkilöautolla omapainon verran ja pakulla kokonaispainon verran jarrullista.
     
  3. Fireball

    Fireball Gearhead

    Tusen tack
     
  4. pumpuli

    pumpuli 3rd gear

    Kannattais kysyä konttorilta tai maahantuojalta noi painot,ei tuu sit ratsiassa mitää yllätystä.
     
  5. impala1968

    impala1968 Gearhead

    Konttorilla ne ei ainakaan tiedä mitään. Eikä poliisissa. Mut noin lukee pykälissä.
     
  6. DC

    DC Gearhead

    Noihin painoihin vaikuttaa luonnollisesti vetokoukun max. paino,mutta myös auton maahantuojan "keksimä" paino.Tästä esimerkkinä vaikka eräs pakettiauto,jonka omamassa on 1690Kg ja kokonaismassa 2600Kg.Tällä saa vetää jarrutonta 750Kg ja jarrullista 1500Kg!!Sama laitos 30 hv tehokkaammalla koneella ja saa vetää jarrullista 2000Kg...
     
  7. Rubberduck

    Rubberduck 1st gear

    Kyllä mulle löytyi konttorilta tyyppikatsastuspapereista ihan yksiselitteiset perävaunun painot. Jos sellaista ei löydy, niin sitten käytetään niitä oma/kokonaispainosta laskettuja arvoja.
     
  8. PerttiA

    PerttiA 1st gear

    http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1992/19921257
    a) kohdassa tarkoitetaan auton valmistajan ja vetokoukun valmistajan määrittelemiä maksimipainoja.
    c) kohdassa sallitaan vetoauton kokonaispainon verran, erittelemättä onko kyseessä HA vai PA.

    Eli käytännössä pienin seuraavista:
    - Auton valmistajan sallima kytkentämassa
    - Vetokoukun valmistajan sallima kytkentämassa
    - Vetoauton kokonaismassa kytkentämassa
    - Rekisteriotteeseen merkitty kytkentämassa
     
  9. impala1968

    impala1968 Gearhead

    Ai HA:lla kok.painon verran??? Tuo lienee muuttunut joskus? Kaverilla on hanskalokerossa kopio jostain pykälistä ja siinä luki noin kuten aiemmin kirjoitin ellei dementia ole taas tehnyt tepposiaan......
     
  10. PerttiA

    PerttiA 1st gear

    Ajokorttisäännöissä on sitten omapainolla vaikutusta.

    Vuonna miekka ja kivi :wink: , määriteltiin kärrynpainotkin vetoauton omapainon mukaan.
     
  11. Rocket engineer

    Rocket engineer 1st gear

    Jos otteessa ei lue mitään, mennään tienpäällä tuon kokonaispainosäännön mukaan aina. En ymmärrä mitä ihmeen järkeä on pistää konttori etsimään Metron vuonna keppi ja kivi konttorilla määrittämä esim. max 400 kg (Jotkut pikkarit) ja hankkia se vaivaa nähden otteeseen autoon, jolla esim. saisi säännöstön mukaan kiskoa +2000 kg??

    Tuollaisesta on venäläinen sanontakin..
     
  12. WSE

    WSE 1st gear

    Mielenkiintoista. Kovapenkki Capricella saa siis vetää 2800kg kun ei otteessa ole merkintää kärrystä. -> eli toinen samanlainen trailerille ja eikun menoksi?
     
  13. duster73

    duster73 Gearhead

    Uusissa autoissa nuo tosiaan menee aika veikeesti.isällä on -96 impreza ja sillä saa vetää ~1450kg ja auton omapaino on jotain 1100 kilon paikkeilla.ilmeisesti nelikko vaikuttaa.sit aiemmin sillä oli vanhempi leone jossa omapaino suunnilleen sama mutta sillä sai vetää jo melkeen 1600 kiloa.siinä oli sitten levyjarrut takanakin että ne varmaankin vaikutti tohon...
     
  14. Vani-91

    Vani-91 1st gear

    Mielenkiintoista. Mulla oli vanhassa paku-vanissa (7:n hengen) suurin kärrynpaino 1800kg, (vanin omat painot oli 2190/3000kg). Nykyisessä henkilöauto-vanissa (myös 7:n hengen) on suurin kärrynpaino 2900kg ???, (auton omat painot 2424/2900kg). Vähän kyllä ihmetytti miten tähän uuteen saa laittaa noinkin painavan kärryn? Molemmat vanit ovat siis vain takavetoja. Miten se kärrypaino oikein laskettiin vai onko tässäKIN taas joku lain "tulkinta" juttu, jota mielivaltaisesti sovelletaan..?
     
  15. Rocket engineer

    Rocket engineer 1st gear

    Aivan. Noin olen minäkin tehnyt. Farkun tyhjäpaino 1890 kg + traileri n. 400kg, niin ollaan vasta 2300 kg:ssä. Lankkupenkkini kokonaispaino on 2720 kg.. Kortissa pitää olla pikku-e. Ja autossa tekniikka kunnossa, mielellään vähintään 3.xx ruuvi ja laatikossa jäähdytin.. Siis ei noita lakivaadi, mutta ihan että ei jää tielle ;)
     
  16. WSE

    WSE 1st gear

    Asiaan palatakseni, jos minulla on em. capraissin perässä kokonaispainoltaan 2500kg traileri, jossa kantavuutta se pari tonnia, ja otan trailerille vanin kyytiin (kantavuuden rajoissa tietenkin) niin varmaahan on että tämmöisen yhdistelmän liikenteessä nähtyään tulee viranomainen jututtamaan. Tässä tapauksessa pitäisi kuitenkin selvitä puhtain paperein kun capraissin kokonaispaino on 2750kg ja minulla pikku e taskussa, vai?
    Entä jos trailerin kokon. massa on yli tuon 2750kg mutta kuormaa ei silti ole enempää? Käsittääkseni yli 2800 kg kokonaismassaista ei saa tuolla vetää ja tällöinkin 50kg täytyy kohdistua vetokoukkuun... vai meneekö käsitteet kytkentämassa ja kokonaismassa sekaisin?
     
  17. Bussikuski

    Bussikuski 3rd gear

    painot

    Aika monella 6.2 dsl vanilla ei saa vetää kuin 1840 tai 1870kg,en muista kumpi oli mutta otteessa ei lue mitään niin kysyin konttorilta niin sain tulostetun paperin jossa tieto oli,kaverilla samanlainen vani eikä siinäkään lue kärrin kokonaismassasta mitään otteessa niin sama tuomio :poff:
     
  18. simppa

    simppa 1st gear

    Vanin otteessa luki jarruttomana 450 kg ja omapaino oli 2480 kg.Jarrullisena en muista varmaksi oisko ollu 1840kg.
     
  19. kira

    kira 1st gear

    Pakko kuitata,

    Rekisteriotteessa lukee "...massa jarruin 450kg ja ilman 450kg"
    No eipä siinä ole koukkuakaan ;)

    Ja autohan oli -95 Z28.

    - Kimmo
     
  20. ryti

    ryti 3rd gear

    Re: painot

    no kyllä mulla starcraftissa saa jarrullisena vetää 1995kg
    jarruitta toi 450kg,sinänsä tyhmää jos vaikka puita roudaa nii aina pitäs olla jarrullinen kärri.
     

Kerro tästä muillekin!