Paljonko saa vetää?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja Fireball, 11.12.2006.

  1. MrRoadmaster

    MrRoadmaster 3rd gear

    Onko pahvi- vai pehmeäpenkki versio?

    Luulisin, että molemmilla versioilla on kuitenkin samat kilot.

    450kg on aika yleinen US autoissa, riippumatta omapainosta.
    Viimeisin kori Caprice/Buick painaa (Suomessa) n 2150, jonka saa myös vetää jarrullisena, mutta jarruton on 450kg.

    Vrt esim Opel Astra, oma paino tuhannen luokkaa, mutta jarruton kärry saa olla 750kg...
     
  2. Ansis

    Ansis 1st gear

    Yleesä jenkkiautolla saa vetää jarrutonta perävaunua aina huimaan 1000lbs = 454 kg. Jos autossasi on pienempi jarruttoman massa, sen saa yleensä nostetua katsastuskonttorilla ilmaiseksi valmistajan sallimaan arvoon.
     
  3. PerttiA

    PerttiA 1st gear

    Ei ole vanhempien kohdalla ollut kysymys mistään "tyypittämisestä" vaan suomen lakiin kirjoitetuista rajoista.

    Suomen laki ei sallinut omapainon ylittävän kärryn vetoa, joten siksi vanhempien autojen rekisteriotteissa vetopainot olivat maksimissaan omapainon verran.

    Varsinkin jenkkilässä, valmistajan sallimat vetopainot on katsottu auton varusteiden mukaan, eikä kuten täällä neuvostosuomessa korimallin mukaan.

    Esim. otetaan samalla korilla varustettu farkku, josta toinen on mallisarjan pienimmällä nuhapumpulla varustettu neekerimalli, ja toinen suurimmalla koneella, ja traileripaketilla varustettu, niin valmistajan sallimat vetopainot ovat olleet eri planeetoilta.

    Se onkin sitten oma taiteenlajinsa, että mistä noita vanhoja valmistajan sallimia vetopainoja enää virallisella paperilla enää löytää, varsinkaan jos on kyse sen aikakauden autosta, jolloin suomen laki oli se rajoittava tekijä vetopainojen suhteen (eli kaikki suomenkieliset dokumentit kirjoitettu suomen silloisen lain mukaan)...

    Niin, ja jos sattuu sellaisen dokumentin löytämään, niin silloinkin mentäisiin sen varustelun mukaan, millä auto aikoinaan tehtaalta lähti.
    .
     
  4. MrRoadmaster

    MrRoadmaster 3rd gear

    jees... laitetaan kirjoittamani tyypityksen ympärille ""... piti olla onnellinen jos sai edes kilvet...
     
  5. talonmiehen vapaapäivä

    talonmiehen vapaapäivä Double Gearhead

    -76 wagoneerissa (pienimmällä nuhapumppukutosella ja 3lovmanuaalilla) valmistajan ilmoittama vetopaino 6000kg, mutta ei katsuri suostunu laittaan kun 3500kg

    Saman vuotisessa varaosavehkeessä jarruttoman kärryn vetopaino 1000kg, mitähän hyötyä tosta on kun yli 750kg kärryissä täytyy olla jarrut, saisko sillä hinata jotain työmaakoppia tms hinattavaa laitetta ton 1000kg
     
  6. eemeli

    eemeli 1st gear

    Paljonko K2500 4wd suburbanilla saa vetää? vuosimalli 1995 ja koukku löytyy.
     
  7. GMC 6000

    GMC 6000 Gearhead

    Autohan on rekisteröity kuorma-autoksi? Periaatteessa 50mm kuulalla saa vetää 3500kg:n kokonaispainon omaavaa kärryä maksimissaan. Kärryn enimmäispainon määrittää moni tekijä ja pienin niistä on merkitsevä. Kuorma-autoon kytkettävä kärry saa maksimissaan olla 1,4 kertaa veto-auton kokonaismassan suuruinen, mutta koukun pitää olla leimattu sille massalle, joka käytännössä on se 3500kg. Ajo-oikeus merkitsee myös tässä, C1E-kortilla kärry ei saa ylittää veto-auton omamassaa, CE-kortilla ei ole rajoituksia. 60mm kuulan maksimi kytkentämassa on 4500kg, mutta se ei ole ristiinkytkettävissä.
     
  8. MrRoadmaster

    MrRoadmaster 3rd gear

    Tämäpä on se itseänikin kiinnostava malli.
    Ko mallille on ilmoitettu monessakin eri yhteydessä 3350kg.
    Ilmeisesti valmistajan rajoittama???

    Eikös vanit ole suunnilleen samatapaisella alustalla... niillä kun saa vetää 3900kg.
     
  9. Ck

    Ck Gearhead

  10. PerttiA

    PerttiA 1st gear

  11. Mothertrucker

    Mothertrucker 3rd gear

    Haluaisin faktaa mitkä ovat sallitut painot?
    Auto on Sportside -89, omamassa alle 1800kg, ei 80-lätkää, ei merkintöjä otteessa koukusta, 2wd.
     
  12. PerttiA

    PerttiA 1st gear

    Kyllähän ne faktat on tuolla jo aiemmin tulleet esille.

    Ketjun ensimmäisellä sivulta löydät suoran lainauksen lakitekstistä, sekä linkin kyseiseen lakiin.

    Valmistajan oikeasti sallimaa kytkentämassaa et tule suomenkielisistä papereista tai linkeistä löytämään, koska -89 rajoitti suomen laki vielä perävaunujen painot 2WD vetoauton omapainoon, ja se on se lukema joka löytyy asiaa koskevista dokumenteistä.

    Jenkkipainoja tuskin löytyy missään virallisessa muodossa enää, koska kyseessä on kohta 20-vuotias kulkupeli.

    Jenkkilässä, valmistajan sallimat vetopainot riippuvat auton varusteista, eli moottorista, laatikosta, taka-akselista, traileripaketista, jne...

    Heitä Googlen hakusanoiksi vaikka seuraavat sanat:
    Sportside Gross Trailer weight

    Sikäläiset vetolaitteet on luokiteltu järeyden mukaan CLASS I, CLASS II, CLASS III ja CLASS IV.
     
  13. paja1

    paja1 Double Gearhead

    mulla kun on tuollain g30 kuorkkivani (kok.paino 3900),niin siinähän ei ole koukkua laisinkaan. nyt jos siihen koukun pulttaan niin pitääkö sitä katsastella jotenkin ja paljon sillä sitten saapi vedellä perässään? otteessa ei oo mitään puheita vetopainoista. mulla itsellä ei edes ole minkäänmoista e-korttia. on vain C joten itte saan vissiin vedellä sitä max 750kg kärriä :odroll: onneks kavereilta löytyykin noita kirjaimia sitte enemmin :wink:
     
  14. paja1

    paja1 Double Gearhead

    koitin tutkia lakitekstiä ja vastaankin itse,korjatkaa jos olen väärässä.
    eli c-kortilla saa vetää max 750kg
    c1e-kortilla saa vetää auton omapainon verran eli 2440kg
    ja isolla e:llä 3500kg eli 50mm koukun salliman painon.
     
  15. Jza

    Jza Double Gearhead

    Noinhan se taitaa mennä. Ja jos olis henkilöauto, niin BE -kortilla vois repiä perässä vähän isompaa kuormaa (jos ote vaan antaa myöten) :lol:

    Mulla omapaino suunnilleen saman verran, mutta perässä saa kiskoa kolmen tonnin kuormaa laillisesti.

    Toi on kyllä aika käsittämätöntä C1e:hen liittyen:

    http://www.ake.fi/AKE/Ajokortit_ja_tutk ... luokat.htm
    Kaikki autotrailerit mitä mulla on ollut perässä, niin on ollut kokonaismassaltaan 3.5 tonnia :eek:
     

Kerro tästä muillekin!