Pannoista vielä ...

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja jusu, 21.5.2002.

  1. jusu

    jusu 1st gear

    Nyt on sitten könytty Aspenin alla selällään koko ilta ja etupantaa säädetty moneen kertaan. Suositusarvoilla kolmonen luisti vielä enemmän, mutta puoli kierrosta tiukemmalla tuntuis pitävän paremmin. Uskaltaako kiristää vielä, vai hajoaako jotakin? Entä miten vaikuttaa low/reverse -pannan kiristys laatikon toimintaan?
    Nimimerkillä "mies alla, auto päällä ..."
     
  2. KajS

    KajS Gearhead

    Vähän aiheen sivusta: kertokaa mikä momenttiavain on tuohon pannankiristykseen hyvä? Pitäisi itsekin viettää samassa puuhassa ilta auton alla.

    Ja aiheeseen: ilman suurempaa koulutusta tai tietoa voisin kuvitella, että noin hennon momentin voimakas ylittäminen auttaa pääsemään automaattilaatikkokorjaamon päättymättömään jonoon.
     
  3. jusu

    jusu 1st gear

    Tarkoitin lähinnä sitä, että kun ruuvi on kiristetty tiettyyn momenttiin (lähes sormin!), niin auki kierrettäessä (ohje 2 kierrosta) ruuvi löystyy heti puolen kierroksen jälkeen. Onko järkeä pyöritellä sitä vielä hyvin paljon auki?
     
  4. Jas

    Jas Gearhead

    Joskus olen aspenin lodjun purkanut ja kasannutkin ja muistelisin että ei sillä säätöruuvilla sitä helposti rikki saa ellei ihan reikä päässä vedä.. sehän vaan säätää tiukkuutta jolla panta rummun ympärillä on.
    Kai ne pari kierrosta -säädöt on vaan suuntaa-antavia, oman maun mukkaan vaan -löysähkösti liikkuvaksi..:grin:
    ..luulisin..
     
  5. jusu

    jusu 1st gear

    Remonttitakista vaan kuluu selkä puhki kun ryömii kiveyksellä selällään illasta toiseen!
    Vaikuttaako siis se kopan sisällä oleva panta mitenkään siihen että kolmonen luistaa kuin Matti Nykäsen sukset parhaina päivinä?
     
  6. Jas

    Jas Gearhead

    Nyt kyllä menee arvailuksi (taas..) mutta luulisin että ei koska kolmonenhan on suora vaihde.. (904 ?)
    Kertokaa nyt viisaammat.

    nimim. "hyvähän alla joskus... äääh, se olikin naisen kans.."

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: Jas 2002-05-21 12:29 ]</font>
     
  7. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    En nyt noita kauheen tarkasti muista, mutta mulla on sellanen käsitys, että ykkösellä on kiinni etummainen kytkin, kakkosella se kutkin ja etummainen panta ja kolmosella molemmat kytkimet ilman pantoja. Joten, ihan sama miten sitä pantaa kiristelet, se ei vaikuta kolmosen pitävyyteen. Ei kun loota pois ja levyt vaihtoon.
     
  8. jusu

    jusu 1st gear

    Kiitoksia Mopeman! Tätä se mun uneni ties!
    Nyt jos ois vinkkiä vielä mistä sais ohjeita/kuvia lootan purkamiseen!(Tai paremminkin kokoamiseen...)
     
  9. jusu

    jusu 1st gear

    Löytyi jo hyviä kuvia tf-lootista!
    Ihan vaan vinkkinä:http://www.bit.spt.fi/antti-ville.nauha/tech.html
    Älyttömästi kaavioita...
     
  10. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Jos saisit käsiisi alkuperäisen korjaamokäsikirjan, niin sen perusteella remppaat ja tsekkaat sen lootan mitenpäin tahdot. Ei toi kovin kummonen hökötys ole, mäkin olen rempannut niitä monta ja ne ovat jopa toimineet! Riippuu tietysti mitä siltä lootalta haluat ja vähän, että millanen motti siinä on edessä, mutta mä luulen, ettei sun tarvitse välttämättä purkaa siitä kun venttiilikoneisto pois ja etupäätä sen verran, että saat molemmat kytkimet ulos. Jos on käytettävissä paineilmaa, niin kun oot irrotanut venttiilikoneiston kannattaa paineilmaa työntää niinhin casen reikiin venakoneiston alla, siitä näät kuinka pannat ja kytkimet kykeytyy ja onko jossain niissä pahoja vuotoja. Osa niistä holeista menee "suoraan ilmaan" mutta näet kyllä mitä mistäkin tapahtuu. Etupään purkamisessa ei oo mitään ihmeellistä, mä oon yleensä irrottanut pultit, vetänyt etupannan nahkeesti kiinni ja nyppässyt etulevyn + pumpun pihalle massaulosvetäjällä. Parin pultin alla on kierteet joihin sopii 3/8" pultit ja niihin kun panee jonkun ketjun kiinni onnistuu veto helposti. Sitten vaan etu panta löysäks ja pois ja kumpikin kytkin tulee ulos kun akselista nostaa. Taaemman kytkimen saa purettua helposti avaamalla vaan lukkorenkaat ja ottamalla levyt veke, myös mäntä lähtee samalla tavalla. Etummainen sama juttu, mutta mäntää pitää aloillaan kierrejousi joten siihen joutuu kyhäämään jonkun puristussydeemin. Jos vaihtaa ne mäntien tiivisteet niin niiden paikalleen laitossa joutuu ehkä vähän kikkailemaan, tiivisteet on luonnollisesti hyvä olla oikein päin. Mäntien pitäis lopsahtaa paikalleen ilman suurempaa voiman käyttöä ja liikkua sen jälkeen sujuvasti. Kasattaessa ei oikeen muuta ihmeellistä oo kun, että kytkimet menevät pohjaan planeettoihin, ettei mikään levy jää kantamaan.
     
  11. jusu

    jusu 1st gear

    Kiitos taas!
    Kyllä saat sen kuulostamaan helpolta...
     

Kerro tästä muillekin!