Paras 4x4 yleiskäyttöön?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa '4x4', aloittaja BowTie81, 2.6.2005.

  1. BowTie81

    BowTie81 Gearhead

    Pitäis ostaa joku sopiva maasturi tai pick up jokapäiväiseen ajoon ja maastossa möyrimiseen. 5000€ olis aikalailla maksimi, voiko sillä saada ehjää ja luotettavaa vehjettä?
    Parhailta vaihtoehdoilta tuntuis toyota landcruiser hj61 turbo koneella, niissä on yleensä 100% lukot edessä ja takana joten maastoon pääse ja poiskin..
    Tosin kätevä olis lavamalli, mutta esim. king cabit taitaa olla sellasia ettei niissä ole pahemmin lukkoja, eli ei pääse osaamaton puusta pitkälle?
    Jenkit täytynee sulkea pois laskuista kun ovat pirulaiset niin kalliita ostaa ja korjata..
     
  2. intiaani_chief

    intiaani_chief 3rd gear

    No ainakaan oman gemsun osat ei ole sen kalliimpia kuin tojotan, tuolla 5000,- saa 80 luvun loppupuolen blazereita/gemsuja.
    Maastossa pääsee varmasti ilman lukkoja, se ei ole mikään edellytys, pieni korotus ja 33-35 renkaat ja jo helpottaa :)
     
  3. BowTie81

    BowTie81 Gearhead

    no ku mun mielestä 80 luvun lopun blazerit on lähempänä 10 000€ ainakin jos haluu ehjän.. Mitään 2000€ remppoja ei nappaa tehdä, eikä ole rahaa..
    Onkos blazereissa mitään lukkoja millään akselilla?
     
  4. intiaani_chief

    intiaani_chief 3rd gear

    Kynsilukko tai käkikello...palalukko, rakkaalla lapsella on monta nimeä. Eli gm vakio lukko löytyy monesta kulkupelistä, ja kaupan hyllystä löytyy lisää.

    Siihen remppaan kannattaa varautua ostaa sitten minkä tahansa, itsellä ollut muutamia 4x4 pelejä 3 jenkkiä ja 1 suzuki ja jokaista on joutunut korjaamaan.
     
  5. isok5

    isok5 1st gear

    Joo kaikki maksaa mutta on eroa ajaa blazerilla matkaa kun pickupilla tai mettässä on letukka joskus vähän ison olonen eikä tietty viittis lutata ehyt kylkistä vehettä.Itselläni eka neliveto pitkän etsiskelyn/tarjonnan/harkinnan tuloksena.Varaosat jotakuinkin samanhintasia,Japsitmätiä,Dieselverot noin saman suuruisia,blazerissa ei Lavaa,mutta matkustamoa senkin EESTÄ ja vielä sopii rompetta kyytiin.Voimaa on vähän toisella lailla.(Vedetty perävaunun akseli solmuun kanon ympäri)Japseissa huolto korjaamot ehkä lähempänä,Jenkeistä tietoa aikapaljon suomessa=ei tietopulaa, siinä vähän näkökantoja asiaan.Tee SEitse mies korjaa kyllä vehkeen kun vehkeen:
     
  6. Anonymous

    Anonymous Guest

    Nii jos tykkää vaihdella vaihteita,veivailla ikkunoita,istua ahtaasti,olla nauttimatta matkanteosta,hikoilla kesällä ja olla nauttimatta siitä SUURESTA ameriikanfiiliksestä ni kannattaa kattoo joku Japanialainen. Jos taas ei tykkää (niinku mä),nii Ameriikanmaasturi OK. Kestävyyksissä ei suunnattomia eroja ole ja kaiken saa rikki ja kuntoon.
     
  7. Jimmy

    Jimmy 1st gear

    Tos yllä meitsi taas koomailee nyypin... mitä välii? :D
     
  8. Nappula

    Nappula Gearhead

  9. Kapinakatti

    Kapinakatti 3rd gear

    Meillä edelleen myynnissä -92 Chevyn pikuppi... kutoskoneella, ajettu hinpan yli kakssataa ja just tehty se paljon puhuttu kahden tonnin remppa... kun tuli se kakssataa tuhatta täyteen... :wink:

    Ollaan kyl ajateltu kyseisen rempankin takia hieman enemmän ku viistonnia, mut ...

    Mukava auto, kaikinpuolin, mut nyt tän isomman projektin ja työmatkan takia kai kuitenkin joutuu luopumaan *tippa linssissä* :(

    Nii, ja on testattu mehtäkruisinki omoinaisuudet- ku etitty kalapaikkoja :wink: Hyvin kulukee.
     
  10. Anonymous

    Anonymous Guest

    Tuolla Simolinin palstalla Hiluksin yhteydessä on mainittu kallis polvinivel tms. joka ilmeisesti on vielä aika heiveröinen. Mikä semmonen nivel on ja missä? Onko niitä ylipäätään noissa jäykkäakselisessa vanhoissa Hilukseissa vai onko se joku uuden mallin probleema?

    Entä onko etuakseli Hiluksissa yleinenkin vaiva? Monessa myynti-ilmossa etuakseli mainitaan, milloin se enemmän tai vähemmän rikki ja milloin taas oikein tosi hjuva.

    Lava kai noissa ruostuu kaikissa, mutta 2,4 diesel lienee hyvä moottori? Onko vaihde- ja jakolaatikoissa jotain yleistä vaivaa?

    Kyselen, kun siis voisi olla kiikarissa tommonen kottero. Onko muuten Land Cruiser jotenkin rakenteeltaan Hiluksia vahvempi?

    Miksikö Toijota? Voishan se olla Nissanikin... Jenkki on periaatteessa aina ihan jees, mutta noita kaukoidän ihmeitä ei tarvitse sääliä, sillä niitähän saa kaupasta lisää :wink:
     
  11. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Ota yhtään vanhempi HJ, niin kyllä kohta osaat hitsata. Ja ne lukolliset
    Tojotat haetaan sieltä maastosta pois Rangella.(ihan kokemuspohjalla)
    Itse ajan kyllä Chevyllä, syistä joita joku yllä jo mainitsikin, ei turhia
    polkimia eikä veivejä, AC ym.
     
  12. URPO

    URPO 1st gear

    Mulla on tuo Dakota, 3.9l kutosella mutta lukoista ei kyllä ole tietoakaan. Hyvin menee niin kauan kun molemmat etupyörät tapaa maata, toisaalta tosissaan en ole maastossa möyrinyt. Pyyntihinta ostettaessa oli tasan 5ke, kaksilla renkailla mutta ilman ac. Ei mulla tuosta oikein pahaa sanottavaa ole, hyvä vakiopeli. Niinjuu ja on manuaali mikä on mulle vaan plussa.
     
  13. tomimk

    tomimk 1st gear

    Pikkuplazer saksasta

    Ostakaa nyt ihmeessä ne saksalaisten tarpeettomat pikkuplazerit kun niitä on pilvin pimein saakelin hyviä ihan puoli-ilmaiseksi!!! Saksassa ketään ei kiinnosta yli 10v autovanhukset.
     
  14. Anonymous

    Anonymous Guest

    Jos ei nyt mitään maastotrialia ajeta kilpaluokissa, niin jokapojan maastoajossa lukkoja tarvii yllättävän harvoin. Tosin ne pitäis olla päällä jo ennen kuin ajaa siihen pahimpaan kuoppaan, sitten kun ollaan jo kiinni, on vähän myöhästä. Jos taas vetelee koko ajan lukot päällä, jää akselit lyhytikäiseksi. Kokemus auttaa tossakin.

    Tavallisella bulevardiavolavalla pärjää helpossa maastossa ihan suht' hyvin, kun vähän katsoo mihin ajaa. Mitä pahempi maasto, sitä isommat renkaat pitäis olla ja maavaraa tietysti. Mm. vakio HJ jää aika helposti mahastaan kiinni ja Hiluxin alla roikkuu kaikenlaista kivaa, kuten jakoloota. Kiva kaivaa autoo maasta, kun peräylitys on kuin farmariautossa.

    Manuaali ja maastovaihde on maastoajossa poikaa, siinä hommassa pitää päästä ryömittään hitaasti, eikä ryntäileen. Oikeilla välityksillä ei tarvii kovin topakkaa moottoria, mutta riittävä vääntö tekee ajamisesta varmempaa ja mukavampaa, jos toi homma nyt mukavaa voi olla.

    Automaagin kanssa jää muuten yllättävän helposti kiinni. Kanto vaikka lumihangessa pyörän eteen, tökkää, vähän kaasua, laatikko vaihtaa pienemmälle, yks kunnon sutasu ja siinä sitä sitte ollaan. Manuaalilla vaan eka hypätään penkiltä kattoon ja sitten autolla kiivetään kannon päälle.

    Ai mistäkö tiedän? 11 kk tullut harjoiteltua totakin hommaa erilaisilla vehkeillä. Ja niitä jyrkkiä kallioita, mutakuoppia ja suonsilmiä on muuten tarkotus maastossakin välttää, eikä ajaa niihin ihan tahallaan.
     
  15. EePee

    EePee 1st gear

    Lukot kun pistää päälle vasta siinä vaiheessa kun on jäänyt kiinni.niin pääsee ainakin pois .Jos ajaa lukot päällä pahaan paikkaan itsensä kiinni niin pois pääsy onkin jo toinen juttu.Eikä tomaatilla sen kummemmin kiinni jää kun manuaalillakaan , jos maastossa ajellaan niin kyllä siinä piisaa lukkoykkönenkin oikeen hyvin meinaan nopeudet on sitä luokkaa ettei se isompaa vaihtaskaan.Mitä pahemmat paikat niin sinne tietysti ajetaan jos aikoo kutsua ajeluaan offroadiksi,Mitä sinne maastoon menee jos ei halua haasteita.[/quote]
     
  16. Anonymous

    Anonymous Guest

    on king capissa ainaski se originaali kitkalukko takana, kyllä se on tyhjää parempi
     
  17. Nappula

    Nappula Gearhead

    Aaarmeijjassa ne opetti kyllä että lukot kytketään ennen maastoon menemistä/ ja sitten kuski omalla järjellä seuraa tilannetta ja ajaa niin että auto ei jää kiinni.
     
  18. impala67

    impala67 Double Gearhead

    nelivetojeeppiä olen pitempään haikaillut ajoautoksi, siis ihan arkiseen työmatkaliikuntaan.

    pikkujeeppi tuntuu säilyttävän arvonsakin melko hyvin jos sellaisen hakisi vaikka saksasta. onko kellään kokemusta tuonnin hankaluuksista tai XJ:n/Wranglerin tyyppivioista? milloin niissä tuli kierrejouset ympäriinsä? 1990? mites tuo 2.5 nelonen, tekeekö sillä mitään vai pitääkö olla 4.0 kuutosella?
     
  19. Jake Hammer

    Jake Hammer Gearhead

    Saksasta haettaessa ei mun mielestä ole sen ihmeempiä. Paitsi että jos itse meinaat hakea, niin aikaa olis hyvä olla. Ei niitä sielläkään nyt ihan joka kulman takana ole. Itse käytin tuttua välittäjää, ja homma toimi hyvin! Se kait tossa haussa on se harmi et mitäs jos ei sillä reissulla löydykään JUST sitä? Menee reissurahat hukkaan. Tai sitte joutuu tyytymään ei ihan niin hyvään.
     
  20. Anonymous

    Anonymous Guest

    Meille kyllä sanottiin silleen, että lukkoja ei kytketä ennenkuin kuski omalla järjellään ennakoi tilanteen, jossa lukot vois olla tarpeen. Hyvin harvoin oli tarvetta. Yleensä lukkojen kanssa pääsi peruuttaan pois sieltä, minne oli yllättäen painu, kun arviot petti.

    Metässä on joskus aika vaikee sanoa, mikä kohta kestää 10 tonnia ja mikä ei, varsin jos on pimeetä ja maasto on lumen alla. Lukkojen kanssa sudittamalla vaan on helposti lopulta niin syvällä suossa, ettei pääse ilman vinssiä pois.

    Lisäks lukkojen käyttäminen käy tekniikan päälle, eikä niitä kannata käyttää koko ajan. On myös tosi epämukava ajaa, kun ratti hakkaa kynsille koko ajan ja merkkivalot vilkuttaa kojelaudassa.

    Mutta pitäis muistaa se, että ainakaan SA:n maastoleikeissä tarkotus ei todellakaan ole ajaa sieltä, missä se on kaikkein vaikeinta, vaan liikkua ripeesti ja mahdollisimman huomaamattomasti paikasta toiseen. Suossa rypeminen ei ole kovin ripeetä eikä huomaamatonta.
     

Kerro tästä muillekin!