Paras imusarja tyyppi

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Pölyttäjä, 23.9.2011.

  1. MadMike

    MadMike Gearhead

    :lol: Hyvin sanottu
     
  2. C-barge

    C-barge Gearhead

    No ei tolla neppausmotillakaan niitä kierroksia siellä ylhäällä pidetä ku harvassa niis on vielä variaattorii, vaan siellä on esimerkiks porotokkamoteissa aika oleellisiakin ongelmia vaihdon jälkeisissä "recoveryssa" jota dynoilla on vähän hankala testailla. Toki alue ei oo kun muutama tonni, mut ei se taida mitään hirveitä olla ratavehkeissäkään toi rundivaihtelu pääsääntösesti. Mut se tietty on oleellinen ero, et osakaasuun ei oikeen tarvi kiinnittää mitään huomiota.
     
  3. Henkseli

    Henkseli Gearhead

    Tuskin mihinkään suunnattu senkoommin kuin liika miettiminen poies ja ajamaan jos kerran haluaa ajaa, sittenhän sen näkee tykkääkö hommasta vai ei. Kehittyminen sen jälkeen tullee luonnostaan.

    Sitten on sellasia jotka haluaa miettiä. Ne vois olla niitä kreutsiiffejä ideoineen?
     
  4. Henkseli

    Henkseli Gearhead

    LSA tiukka vai väljä. Riippuu mitä hakee. Laakealla vääntökäyrällä saa ajettavuutta, joka lienee tärkeätä mutkissa ja mutkista ulos tullessa. Huippuvääntö ja -teho ei silloin ole ehkä se tavoitelluin juttu. Motin pitää toimia auton ja alustan kanssa yksiin, niin että koko roska pysyy kierros kierrokselta hanskassa? Kuskikaan ei väsy niin kovin, jos on "lauhkeammin" käyttäytyvä kone ja samalla paremmin ennalta-arvattava, ei tarvii olla koko ajan ihan niin varuillaan, kun haetaan aina seuraavalle suoralle max nopeutta.
     
  5. MadMike

    MadMike Gearhead

    3-3500-8-> on suomessa esim käytössä olevien ratamottien kierrokset. Eli 3500 on aika yleinen radan hitaimmassa paikassa vaikka sitten oltais 8-10 tuhatta suoran päässä..plus sitten on vaan lähes joka mutka sellainen ettei voi läntätä kaasua pohjaan kun ei F1sissäkään voi. Eli kyllä Drag koneet on ihan eri juttu ja simppeleitä tollasen mapituksen rinnalla. ja saa sen recoverin siihen Drag pataan jos alatte penklittään vaihteiston kera kuten rata-pelit jopa suomessa teki jo 10+v sitten.
     
  6. MadMike

    MadMike Gearhead

    Juurikin näin... tästä syystä esim Dodge Viper on ratapelinä järkyttävä viedä kun 1500 kierroksen alueella on kaikki tai ei mitään. Siitä syystä Vette pisti maailmalla pataan ja Suomessa Lamborghinit sekä Ford GTt.
    Niin ja mulla on näppituntumaa Viperista ja Gallardoista. Viimeisiä pelejä mihin kiinnostus riitti kisatouhuissa enään suomessa. ja telemetriaakin ollaan mulkkailtu.
    Silti jos pitäsi tonne FIA GT NEZ tai GT3 sarjaan sohimaan mennä valinta ois Viper ihan vaan sen takia että se on niin simppeli.

    Silti palataksemme aiheeseen valintani jos mun yläkerta hengittää kunnolal on iso LSA vain siitä syystä että jostain kumman syystä ylhäällä se kantaa myös pidemmäs eikä tipu kuin lehmänhäntä kuten kapea LSA kun huiput tavoitettu. Mutta HUOM ne kannet erityisesti pakopuoli on oltava HYvä.. tyyliin 16v kannen tasoa jota ei helpolla saada tönärikansilla ja VARSINKAAN jollaain4bbl kaasarilla single tai dual planen kanssa.
    Kyllä silloin hifistellään pakostakin imusarja slideihin ja muihin kikkoihin mitä vaan on saatvailla..suuttimet torvien päihin jotta väännöt säilyy kunnon sumutuksen takia etc etc.
     
  7. MadMike

    MadMike Gearhead

    Loppukaneettina oikeestaan kun ei oo paljoa tuotavaa enään sanon Hyvä jätkät Tää on hyvä threadi. Ei mennyt ihan reisille kuten yleensä threadit sivustolla.

    Toki asioista saadaan olla eri mieltä ja joku voi jopa penkkituloksin väittää toista mutta sanonkin penkityksetkin on aina tapauskohtaisia..aina välillä tulee paketti eteen joka on ns tää ei voi toimia ..ja menee niin perkeleesti.

    Tulee ihan mieleen erään penkittäjän kysely 454 venepadasta jonka tein, hatusta sanoin kierrosluvun ja huipputehot täysin samoihin mitä penkistä irtos.. kolmen tunnin ruuvvaamisen jälkeen tuli 3 lisää vain siitä syystä että jätin tahallaan hiukan rikkaaksi.... :rotfl:
    Taasen kerrän meni väännöt kaverin tekemään koneeseen arviona hevosvoiman sisään ja vääntö tasan samoilla kierroksilla mitä perstuntumalla selvis. Ihmeellistä. Taasen omassa penkissä yksi jannu ei uskonut kun sen megaejakuloitu 1600 etuveto Corollasta ei irronnut kun 63hv pyöristä... ja mä sanoin että ei siinä enempää ole. Noh ei uskonut ja pettyi muualla toisen kerran... :poff:
     
  8. MotorFreak

    MotorFreak 1st gear

    Aika paha tuollaisesta sanoa mitään, kun itse imusarja ei kuvasta näy, eikä mittojakaan anneta. Menee samaan kastiin, kuin muutkin valmisimusarjat eli melkein joittenkin lehtijuttujen varaan täytyy katsella.
     
  9. MotorFreak

    MotorFreak 1st gear

    Optimi LSA:han ei tietenkään ole kaikille moottoreille sama. Jos sanot että leveä LSA on hyvä Nascariin tai Pro Stockiin, niin se ei todellakaan tarkoita, että se olisi hyvä pienempiventtiilisiin ja matalapuristeisempiin moottoreihin. Kyseisissä moteissahan on korkea puristussuhde ja isot venttiilit, siitä syystä leveä LSA. Eli ei voida vetää johtopäätöstä: "koska se toimii Nascarissa ja Pro Stockissa". Juu ja googlettamalla löytyykin aika monta vastausta. Kysymys onkin, mikä on oikea vastaus.

    Jos heittää tarkkoja arvioita jonkun moottorin arvoista, voisi olettaa että ICL olisi edes sinnepäin.

    Ja jos olet X-kertaa asiaa vääntänyt, niin viskaatko linkillä, missä aiemmin veivaat samaa asiaa? Pääsisin vähän jyvälle missä mennään.

    En oikein osaa yhdistää miten männän liikkuminen vaikuttaa venttiilitaskujen kokoon. Blokkaako mäntä jotenkin venttiilien virtausta jossain tilanteessa vai mistä on kysymys? Jollain hirveällä pattipäällä hemimoottorissa jotenkin vielä ymmärtäisin...


    Siinä juu teoreettisesti selitettiin kautta rantain. Teoriassahan asiat voisivat olla näin. Mutta todellisuudessa kun asiaa ruvetaan ynnäilemään, niin äkkiä lopputulos voi olla plus miinus nolla. Aiheesta on ollut erinäisissä moottoripiireissä keskustelua ties kuinka paljon ja samaan lopputulokseen ovat päätyneet. Pikaisella googletuksessa herra Darin Morgan sai puheenvuoron (Reher Morrisonin Pro Stock-moottorien jonkin sortin isompi seppä ja kansivastaava) http://www.chevyhiperformance.com/t...0608ch_race_engine_building_tips/viewall.html

    Kun lukee artikkelista tuota Rod Length-osiota, niin siinä onkin kivasti sanottu kriittiset mitat veivisuhteelle. Nascar-moottorissa siis toimii hienosti 1:55-1:80. Oletettavasti miedommassa moottorissa ei ole ihan niin tarkkaa,
     
  10. DX

    DX Double Gearhead

    Nääh toi mitään, täs o kunnon patarautatakomista, älkää kysykö, ei voi enää muistaa miks, voin vaan itekin kysyä että miks.
    pimeet syysillat, akuutti tekemisen puute ja viinakset?
    saanko esitellä, Eemelin Pervomer :rotfl:

    [​IMG]

    [​IMG]
     

Kerro tästä muillekin!