Paras Made in USA V8 moottori

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja TopyCa, 20.11.2024.

  1. TopyCa

    TopyCa Gearhead

    No, se on uusi Cadillac kisakone LeMans'iin ym.
    Kehittivät USAssa hiljaisuudessa.
    Minäkin luulin että ajoivat yhä Corvetten voitokkaalla Flat Crank tönäri V8'illa.
    Alussa niin mutta pari vuotta on ollut uusi DOHC 5,5 lirainen vapari. Tyyppi LMC55R.
    Akseli ei ole Flat Crank vaan tavallinen "cross plane" koska lohko on osa kantavaa rakennetta ja flat plane täristi liikaa siinä asennuksessa. Corvette'ssa ei ole joten tärinät ei haittaa.

    https://www.roadandtrack.com/car-culture/a44665266/cadillac-lmdh-v-8-analysis/

    Koskahan alkaa saada starttivalmiina "crate" koneena? Olis hieno Hot Rod ja muu kisa ja miksei katukone.
    GM'llä on ollut hyvä crate kone ohjelma aina.
     
  2. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

  3. TopyCa

    TopyCa Gearhead

    Toivotavasti saa Caddyn konetta tulevaisuudessa. Onhan ne myyneet kaikkia muitakin?

    Ala linkistä voi kuunnella tuota AM'n hienosti laulavaa konetta.

    Itsellä ei uskoa Cossun laatuun kun korjasin 190-2,3-16 Mersun venttiilit - kaikki välykset päin pxxxtä ja työ kuin Made in Russia.
    Tänä päivänäkin puolenkymmentä pajaa saa niistä Jenkeissä leipänsä kun diilerit lähettää kansia korjaukseen.
    AM koe ajo. Eka luovutus miljardööri asiakkaalle;

    https://moderncarcollector.com/americas-first-aston-martin-valkyrie-spider/
     
  4. tapsah

    tapsah 2nd gear

    niin, no katotaan ny sitten, olihan se Northstarkin jotain ihan käsittämättömän hyvää..aluksi.
     
    Volvo_5.7 ja Bukero tykkäävät tästä.
  5. TopyCa

    TopyCa Gearhead

    Ai oli? Ei Jenkeissä. Tai ehkä GMn PR miesten mainoksissa.
    Susi jo syntyessään... liian tiheäjenkaiset kannenpultit nousi alulohkosta ylös ja k-tiiviste Kaput. Ja muuta tyhmää. Kuukautisvuotoja joka paikasta..

    Oli käsittämätön tyhmyys panna tuo veneen ankkuri Caddyn lippulaivaan - XLR Sporttiin - kun alusta oli Corvetesta! Miksi ei Corvetten hyvä kone? Olisin tuonut sellaisen muuttoautona.
    Taisi olla GMn sisäinen sota koska liian nopea ja hyvä XLR olisi vienyt 'vetten ostajia Caddylle.

    Olds Aurora V8 oli sama pxxxka jonka moottorit tulivat Shelbyn AC Cobraan! Susi kone vei projektin konkkaan...
    https://en.wikipedia.org/wiki/Shelby_Series_1

    Olds mainosti "INDY V8 Auroraa". Totuus oli se tehtiin (luultavasti) Judd'in pajalla Englannissa ja ei ollut yhtään osaa Old'ista.

    Noista syistä olen utelias kuin uusi kone menestyy. Toistaiseksi tosi hyvin - vain yksi konerikko kisoissa.
     
  6. Paras Käkkylä -moottori on tietysti tämä..:D

     
  7. TopyCa

    TopyCa Gearhead

    Joo, tuo oli hyvä!

    Koneen malli oli todellisuudessa; 8-6-4-2-0
     
  8. TopyCa

    TopyCa Gearhead

    Ohi autoasian;
    Japanin paras V8? Koko 5.0L. Kehitetty SNX Sport'in koneesta. V=60 astetta.
    Kävin katsomassa läheltä koska sen älyttömän suuri koko kiinnosti.
    Noita näkyy 1,2,3 ja jopa 4kpl veneissä täällä Pattayalla.

    Tuon kun pulttaa Savolaisveneen perään Puruvedellä muikut ei pehmene ennen rantaa...
    https://marine.honda.com/outboards/models/highpower/BF350
     
  9. Commodåren

    Commodåren 2nd gear

  10. Peter Ashington

    Peter Ashington 2nd gear

    6.2D ei lisättävää
     
    kerkko ja hantta tykkäävät tästä.
  11. Tosta Northstarista sen verran vielä, että se oli edellä aikaansa amerikkalaisittain myös muuteen kuin mekaanisesti. GM käytti siinä omaa hukkakipinäsysteemiään, jota oli käyttänyt pienempien moottorien kanssa. Lisäksi siinä oli mielenkiintoinen sytysjärjestys, johon toki vaikuttaa sylinterien nimeäminen:

    [​IMG]

    1994-1999 Cadillac 4.6L NorthStar Coil Pack w/ Ignition Control Module OEM
    [​IMG]
    [​IMG]
     
  12. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Jos pysytään autoissa mutta japanilaisissa, niin Toyotan 1UZ-FE on vissiin aika kova sana sen suunnan V8:sta.
     
  13. Stang_81

    Stang_81 Double Gearhead

    Jos joitain herroja on uskominen, paras amerikkalainen moottori on fordin y-block.
     
  14. TopyCa

    TopyCa Gearhead

    Korjaan itseäni; Kyllä se on Chevyn LS serie koneet.

    Tuo uusi EHKÄ tulee legendaksi jos voittavat esim LeMans'in mutta LS on teho-laatu-hinta suhteessa voittamaton.
     
    Seevu tykkää tästä.
  15. Procharged Vette

    Procharged Vette 3rd gear

    LS on minunkin listalla ykkösenä. Yli 20 autoa on ollut käyttöautona, Japania, Saksaa ja GM laitteita. Mikään ei ole ollut huolettomampi kuin LS. Nykyinen LS3 on jo 14 vuotias. Kuukausi sitten vaihdoin öljyt ja samalla tarkastin alustan. Ei mitään nestevuotoja missään. Samaa ei pysty sanomaan vintage moottoreista. LS on yksinkertainen, vähän rojua, kevyt, kompakti, luotettava ja edullinen sekä riittävän tehokas ja vieläpä pieniruokainenkin. Aikaisempien mallien huonot asiat on myös karsittu pois, kuten öljyvuodot, egr, ilmapumppu, jakaja, öljypumpun käyttöakseli, huono kanavajärjestys kansissa ja ääntävät hihnankiristimet jne.
     
    TopyCa tykkää tästä.
  16. TopyCa

    TopyCa Gearhead

    Just noin!
    Sinä kun tiedät näistä mikä on paras manuaali LSn perään?
    Käykö sama kytkinkoppa kaikkiin?
    Lähinnä urheilulliseen katukäyttöön? Ja paras vaihtaa?

    Minun suosikki vanhoista oli "California only" Camaro 305'n perässä oleva T5.
    Paras vakio vaihdekeppi ja vaihtaminen. Laatikko ei kestä kovia vaihtamisia V8n kanssa.

    Tein muutos kit'in B20 Volvoon tuolle laatikolle. Toimi hienosti kadulla ja kisassa.
     
  17. Procharged Vette

    Procharged Vette 3rd gear

    T5 ei ole kokemusta mutta helppo uskoa että on hyvä. Vetten ZF on tuttu, kestävä hyvä laatikko, yksiosaisella aluvauhtipyörällä vähän kolisee tyhjäkäynnillä mutta minua ei haitannut. T56 ja TR6060 välillä en ole huomannut mitään eroa ajossa. TKO-600 keppi kevyempi käyttää mutta ehkä siksi että shifteri on pitempi. Hienosti toimivat. Vaihtamiseen minusta eniten vaikuttaa shifteri. Vettessä eteen-taakse liike oli liian pitkä. Vaihdoin B&M -40% kepin jossa liike oli ok mutta kepin pituus aivan liian lyhyt eli raskas käyttää. Sorvari teki 40 mm jatkopalan niin tuli oikein hyvä.
     
    TopyCa tykkää tästä.
  18. varmaan on nyky LS ja muut vakio hipo moottorit mahtavia, mutta kun luonne ja soundi puuttuu. Kun panet käyntiin 396 cid, 427 cid tai 327 cid niin onhan niissä rokki soundi vaikka ei grillikioski nokka-akselia olisi laitettukaan. Tehoa riittävästi. Nämä nyky Hemit ja muut 2n tai 3n kirjaimen yhdistelmämoottorit on mitä on. Joka jätkä voi semmosen ostaa ja asentaa vaikka mihin vanhaan kehon liikuttimeen, ... mutta kun se juttu puuttuu.

    Tuossa kun pistää tallissa käyntiin 40luvun lättiksen, on se soundi semmonen että kaikkia hymyilyttää ja vähän itkettääkin jos pikkusen rikkaalla...

    Vähän sama kuin HD koneet. Miltä ne Evot kuulostaa ja vielä uudemmat. Ei miltään, mutta niitä nämä höpönassut ostaa ja rintakaarella puhuvat kuin heillä on harlikka.... mutta samat äijät ei saisi edes vanhaa lättis, knuckle, pannu, panshovel... vehjettä ees tulille. Ja mikä soundi ja fiilis. Niitä ei voi näissäkään saada muuten kuin omistamalla ko. laitteen
     
  19. Tuo T5 on sen verran kevyttä tekoa, että en sitä lässykän perään laittaisi.

    Sen sijaan rodiin ja lätyskän (sen Paras Made in USA V8 moottorin) perään olisi oiva vaihtoehto:

    Adapting the S-10 T5 transmission to the 59AB Ford Flathead

    [​IMG]
    The cast-aluminum adapter/bellhousing bolts directly to the back of our 59AB engine. The cross shaft, throwout bearing, throwout bearing return spring, and transmission sleeve complete the conversion.
     
  20. tapsah

    tapsah 2nd gear

    kukapa ei omaansa kehuisi, vanha viidakon sananlasku..
     

Kerro tästä muillekin!