"paras" moottori vanhaan autoon

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Iiro, 7.9.2012.

  1. Iiro

    Iiro 3rd gear

    Mika olisi paras moottori jonka voisi tuupata kevyeen vanhaan koriin?

    Moottorille olisi ainakin seuraavia vaatimuksia:
    - Pieni koko = 4 sylinteria, tai maks suora tai V-kuutonen
    - Kevyt = mieluusti alumiinikasi ja -lohko
    - Kestava = lohko ja kampiakseli pitaa kestaa virittamista
    - Hyva virityspotentiaali (mahdollisesti turbolla) = edulliset ja hyvin saatavilla olevat aftermarket osat. Mieluusti myos min 4-venttiilia per sylinteri ja ruisku.
    - Hyva ja kestava vaihteisto = peraan pitaisi saada helposti kiinni 5 tai 6-vaihteinen manuaali (takavetoautoon)
    - Iso litratilavuus = vahintaan 2,5 litraa mieluiten enemman jotta vaantoakin olisi
    - Helppo saatavuus = moottoriaihio + vaihteisto pitaa saada hankittua jarkihintaan

    Mika olisi naihin kriteereihin parhaiten sopiva kone ja miksi?

    ps. sorry skandinaavien puuttuminen!

    EDIT: siis alumiinikaNsi :)
     
  2. J.J.

    J.J. Gearhead

    Toyotan 2jz + getrag v161, eli kolmelitranen suorakutonen ja kuusilovinen manuaali. Suht raskas paketti mutta kone aika kompaktin kokoinen ja virityspotentiaalia varmaan tarpeeksi. Lootakin kestää todistetusti 1500hv koneen perässä. Saatavuus hyvä ja koneesta ja lootasta pyytävät semmosta about kuuttatonnia.

    Mutta onhan noita hyviä koneita ja lootia maailma väärällään, tunne juttuja ja lompakon paksuudesta kiinni mihin sitten kukakin sortuu.
     
  3. 69

    69 3rd gear

    16v 3,0 volvon evo
     
  4. jusku1

    jusku1 2nd gear

    Ihan mikä vaan muu, mut ei ainakaan Chryslerin 2.7 V6:sta :-(
     
  5. Hai

    Hai Gearhead

    Tässä kohtaa kirjoitusvihreetkin lukee mieluusti "oikein".
    Eli tarvitaan LS-moottori. 8)
     
  6. wiwwe

    wiwwe 2nd gear

    volvon B234 elikkä 2.3 16V
     
  7. 69

    69 3rd gear

    Alumiini slantti :rotfl:
     
  8. Iso Allu

    Iso Allu 1st gear

    joku volvon viitonen, tai bemarin kuutonen?
     
  9. Keme

    Keme Gearhead

    Bemmin 2.5 litranen 24v kutonen. Kokolailla hyvä budjettivaihtoehto. Alulohkolla sais painoa vähemmäks ja säätyvällä imunokalla vetoaluetta laajemmaksi.
     
  10. Iiro

    Iiro 3rd gear

    Ihan hyviä ehdotuksia toistaiseksi, ei kuitenkaan yhtään "uutta" mitä ei olisi tullut vielä itse ajatelleeksi.
    Volvo ei ole alumiinilohkoinen, mutta 16 venainen ja siitä saa kampuralla 2,8 litraisen ja moottorin suhteen osaamista suomesta löytyy vaikka millä mitalla, joten saattaa olla hyvä vaihtoehto.

    6 tonnia on liikaa aihiosta ja valurautalohkoinen kuutonen taitaa olla vähän liian painava ellei ole todella "kevytrakenteinen".

    Kasit on liian isoja....

    Tuleeko muita hyviä vaihtoehtoja kenelläkään mieleen?
     
  11. jusku1

    jusku1 2nd gear

    Rover 3.5L V8, ei taatusti ole ulkomitoilla/koolla pilattu ja on sentään V8!!!
     
  12. Ana67

    Ana67 3rd gear

    Miten ois Fordin 3.8 V6?? Versio joka löytyy Thunderbird SCE:n keulalta...
     
  13. -nikke-

    -nikke- 3rd gear

    Viimeisistä takavetoisistahan löytyis 960:stä(S90/V90) täysalumiini rivikutosia 2.5(kestävämpi turbotusaihio) ja 3 litraisina. Etuvetoisten rivivitosissa(esim. T5) on sama pulttijako laatikolle, joten yhdessä 960:en laatikon kanssa onnistuis senkin asennus takavetoiseen. Manuaaliaski on Getragin valmistama, ja riittää useimmille.

    Suomessakin noita koneita on näkyny ihan edullisesti, ja jos ei tarjonta riitä niin Ruotsissa piisaa ainakin.
     
  14. CAD54

    CAD54 1st gear

    Volvo S80 T6 :sta 6-syl tuplaturbo kone ja S90 :sta 5-v loota
    niin siinähän se on mukava paketti kasassa.
     
  15. yks toine mikko

    yks toine mikko Gearhead

    kaverilla oli joskus audi s2.. pääsin kerran kyytiin, pelotti.

    kuulopuheiden mukaan 20v l5-turbomoottorista olis otettavissa helpohkosti ihan kivoja teholukemia. laatikkokin kai kestäis varsin pitkälle. nelikkolaatikko on muutettavissa takavetolaatikoks?
     
  16. mikähelvetinkat

    mikähelvetinkat 1st gear

    hayabusa- tai 12r-motti. molemmat helposti turbotettavissa, saa työntämään 4-6sataa kaakkia, tiuhalla välityksellä kevyt koppa liikkuu varmasti melko kivasti...
     
  17. Substitute

    Substitute Gearhead

    No perskeles, tallila pyörii jaloissa kolari Suprasta tollanen 2JZ-GE (ei VVT-1) -moottori johtosarjoineen. Sen voisi ehkä saada jollain parilla tonnilla, luulen :odroll: . Siinä on kyllä "vain automaattiloota" perässä.
     
  18. SlantSix

    SlantSix 1st gear

    VW Vr6 motti, kestää vakiona sen 400-500hp, arp pulteilla 600-700hp.
    Käytetty jonkun verran Audeissa pitkittäiskoneena. Osia löytyy, itse kone ei paljon tarvitse, mutta moottorinohjaus ja polttoainepuoli on sit eriasia, kun ruiskukoneesta on kyse.
    http://forums.vwvortex.com/showthread.p ... r-ever-lol

    Kansi virtaa huonommin kuin R32/R36, mutta lohko on paljon kestävempi kuin uudemmat ohutvalu R32 mottit. Mutta parin baarin ylipaine korvaa ton :)
    Ikinä kuulu että kukaan olisi hajottanut kampuraa tai kiertokankia noista. Ainut on että vakio männät ei kestä yli 400-500hp tehoja, mitä ilmeisimmin männänrenkaiden lämpötila nousee liikaa, ei välystä, päät ottaa kiinni ja männästä hajoaa renkaiden väli. Tosin aika hyvin männille joiden on tarkoistus kestää 190hp :)
     
  19. Iiro

    Iiro 3rd gear

    Tulin itsekin ajatelleeksi noita volkkarin moottoreita, niissa kun on varmaan koko (ja samalla paino) suhteellisen järkevä ja kuitenkin kuutiotilavuutta mukavasti.
    Pitääkin kuukkeloida sellaisen kuvia ja koittaa päästä sellaista hipelöimään livenä.
     
  20. woland

    woland 1st gear

    ihan mielenkiinnosta, mihin autoon kone olis tulossa?
     

Kerro tästä muillekin!