Paras tapa tehdä bensalinjastot?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja theloial, 20.9.2012.

  1. jariha

    jariha Double Gearhead

    Ne mihkää katkee:eek: Luumussa ainahi kestäneet vaik tärisee kokohelevetin kippo niin helevetisti:)
     
  2. JAMANT

    JAMANT Double Gearhead

    Jaa, no sitten mua on taas OD:lla kusetettu!! Näin vanhaa vedätetään...
     
  3. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Itse tönäsin vessassa yhtä kupariputkea, mikä on n. 30v vanha ja rupes vuotamaan liittimen vierestä. Naapurin tenukeppi ex-putkimies kävi sen korjaamassa muutamaa olutta vastaan.
    Lämmitti vaan pään ja tiukkas uudestaan ja rupes pitämään.
    Sit tuli puhe kupariputkien käyttämisestä autossa. Just toi kovettuminen/karkeneminen.
    Hänen mielipide oli, et ne kovettuu/karkenee ajanmyötä. Taloissa hitaammin kuin autoissa. Lämpötilavaihtelut ja paineiskut kovettaa niitä. Mutta repeämisiä ei pitäisi tapahtua, ellei vanhaan putkeen osu tai iskeydy jotain todella kovaa.
    Mutta tämä ottaa aikaa mallia vuosikymmeniä ellei pariakin.
    Kuulema aika sitkeetä ja anteeksi antavaa tavaraa noi kupariputket.
     
  4. jariha

    jariha Double Gearhead

    mikäs ihme se on kun tää on oodee:D suomi24:stä totuus;)
     
    JAMANT tykkää tästä.
  5. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Tää kupariputken heikkouslegenda taitaa olla kumottu jo vuosia sitten.
    Onkos muuten "vesijohto"kuparia edes olemassa?
     
    helvetinkat tykkää tästä.
  6. NonSenCe

    NonSenCe Gearhead

    olisikohan se vesijohtokupari sitä kovaa kuparia? sitten olisi se puolikova ja hehkutettu versio myös.

    mitähän nykyään maksaa hydrauli liikkeestä rst putki? se nyt ainakin kestää.

    taitaa olla ainakin halvempi kuin teflon letku. kuparista täytyisi aina etsiä vahvimmalla seinämällä olevaa tavaraa.
     
  7. DX

    DX Double Gearhead

    joskus ilmaiskareita varten tuli kompura konehuoneeseen ja piti jatkaa linjaa, laitoin 6 millin kuparilla, putkenpäihin kun teki pieniä uria putkileikkurilla ja pari lemmaria jatkosletkuun niin liitokset piti 10 baarin paineet,
    ilman urituksia eka kokeilin ja letkut alkoi karkailla jo jossain viiden baarin paineessa, rojektissa käytin tavallista 6mm punosbensapletkua.
     
    KajS tykkää tästä.
  8. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Kupari heikkenee, ehkä noin 30-40vuoden aikana.
    RST on paras, ei vesi ja ruoste raiskaa.
    PTFE on jo käytetty esim volkkareissa jo -80 alkupuolesta ja kestää hyvin esim RE85.
     
  9. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Rosteri tai happari on ihan mahdotonta vääntää pienille mutkille auton alla. Ja kovasta kuparista tulee pehmeä lämmöllä. Siitä takaisin se muuttuu kovaksi kun hakkaa tarpeeksi. Mutta nyt oli kyse että onko pelkkää "vesijohto"kuparia edes olemassa.
     
  10. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Se et onko pelkkää vesijohto kuparia myynnissä on aika viuuuu ajatus.... ja vaatii varmaan vastauksen jostain isolta metalliyritykseltä...
     
  11. NonSenCe

    NonSenCe Gearhead

    harmi kun ei enää muista outokummun ajoilta mitään tarkkaa putkitehtaan touhuista.. :D

    jossain vaiheessa muistelen ymmärtäneeni että seossuhteissa ja puhtaudessa on eroja eri laatujen kanssa. esim. kylmäasennusputket huomattavasti puhtaampia sisäpinnaltaan (nehän taitaa olla tulpattujakin valmiiksi ettei lika pääse sisään) seinämävahvuus ja lujuus myös erottelee käyttökohteita. luulen että se vesijohtoputki on ohuemmalla seinämällä kuin esim paine käyttöön tarkoitetut. bensa ja jarrukupariputketkin taitavat olla enemmänkin juuri seoksia eikä sitä rautakaupan perus kupariputkia (nikkeliä tms paljon). olisikos siinä vesijohtoputkessa tai jossain muussa laadussa sitten enemmän esim sinkkiä tms jonka takia voi tulla myös syöpymistä etanolin kanssa.

    joku cupori/outokummun putkitehtaan henkilö saisi ottaa asiakseen kertoa tarkempaa fakta tietoa tästä. :D jos täällä sellainenkin liikkuu.
     
  12. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Epäilen että ei ole. Laivoissa ainakin tehdään samasta putkesta saattohöyryyn suuttimille, pneumatiikkaan, pikkupaineella toimiviin hätälaukaisuihin jne. samasta putkesta mistä vessaankin tehdään.

    Mulla on muutama sata metriä "ylimääräistä" ohutseinämäisä kupariputkea jotka piti mennä lämmönvaihtimiin. Noissa lämmönvaihtimissa on aika isot painerot ja silti 0.8mm seinä on riittävä moneen paikkaan. "Vesijohto"putkessa se seinä on paksumpi.
     
  13. spede

    spede Gearhead

  14. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Aika helppoa tavaraa mutta kannattaa hommata sellainen taivutusjousi" mitä putkiukot käyttää kun käsin vääntävät mutkia.
     
  15. BBC

    BBC Guest

    Ei ole olemassa parasta tapaa.
    Itsellä on kupariseosputket rullalla. 3/8" reikä, riittää hyvin normikäyttöön ja on hyvää "työstää" kun tarvii tehdä mutkia yms.

    Yhteen autoon olen tehnyt rosteriputken. Hytikkakaupasta rosteriputkea, joka oli nopea lumputtaa kiiltäväksi sen jälkeen kun oli tehty valmiiksi sopivaksi päineen kaikkineen.
    ja on halpaa, eikä ole paksuseinämäistä, varmaan johonkin voitelukäyttöön tarkoitettua.

    A
     
  16. 401

    401 2nd gear

    Kylläpähän siellä vessassakin äkkiä pikkupaineella tapahtuvia hätälaukaisuja tapahtuu..
     
  17. Catiska

    Catiska Gearhead

    Oikein nätisti taipuu, ja tulee siistiä jälkeä kun käyttää pokkareita.
    Muutama varahelmi kannattaa ostaa samalla, itse jouduin yhden helmen uusimaan kun olin kiristänyt sitä ilmeisesti liikaa. Muuten kaikki liitokset on pitäneet hyvin.
     
  18. Petri R.

    Petri R. Double Gearhead

    Itselläni on tuon yllämainitun tyyppistä alumiiniputkea, taisi olla Moroson merkillä myytyä. Tankista tulee ensin sillä puoleen väliin autoa jossa vaihtuu helmiliitoksella teflonletkuksi jossa teräspunos päällä. Sellaisena menee bensapumpulle ja samanlainen tavara jatkuu pumpulta (mekaaninen) kaasarin bensalinjaan. Letkuissa on hydrauliikkaliikkeessä asennetut päät, ei ole klemmariliitoksia tai kumiletkuja missään välissä. Kaasarin bensalinja/jakotukki on AN8, joten siihen kävi se JIC8. Niitä tai muitakaan hydrauliliittimiähän ei varsinaisesti autokäyttöön suositella bensalinjoihin ym., mutta hyvin mulla on bensa huilannu hivenen kuristavista liittimistä huolimatta, taitaa olla linjat muuten riittävän "ylimitoitettu". Putken kiinnitykseen käytin alkuperäisiä kiinnityksiä auton pohjassa.
     
  19. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Mitä tullut putkien kanssa touhuttua niin uskoisin tohon vanhemmiten kovettumiseen, ellei sit ennen tehty kovempaa kuparia
     
  20. 440Mag

    440Mag Gearhead

    Tuosta tein kanssa juuri laatikon öljylinjat ja suosittelen.
     

Kerro tästä muillekin!