Paras tapa tehdä bensalinjastot?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja theloial, 20.9.2012.

  1. itkonen

    itkonen 3rd gear

    Mihis noita helmiliitoksia bensaputkessa käytetään? 3/8 rosteriputkesta kun väänsin uuden putken Lincolniin niin tankin päässä oli letku johon putki tuli klemmarilla ja samaten bensapumpulla koneen kyljessä toinen samanlainen.
     
  2. Catiska

    Catiska Gearhead

    Jos haluaa (tai sääntöjen vuoksi täytyy) tehdä luotettavampia liitoksia niin klemmariliitokset jää silloin pois laskuista.

    Käytännössä siis kun käytetään vain kartioliitoksia niin liitin pitää saada silloin putkeen jotenkin. Helmiliitos on silloin yksinkertaisin toteuttaa omassa kotitallissa.

    Helmiliitosten kanssa kannattaa varata muutama varahelmi, ne kun ei paljoa maksa. Omassa autossani meno-paluulinjassa on helmiliitokset tankin lähellä, puolessa välissä linjaa ja moottoritilassa. Noista kuudesta yksi epäonnistui ylikiristyksen johdosta jolloin se varahelmi tuli tarpeeseen.

    Liitokset on pitäneet asentamisen jälkeen, minkäänlaisia vuotoja ei ole ilmennyt.
     
  3. Morbidelli

    Morbidelli 3rd gear

    Useammasta pätkästä kun joutuu bensalinjan tekemään, niin putkesta putkeen on helmiliitos ainoa vaihtoehto. Joskus ei vaan saa asennettua yhdestä putkesta koko linjaa, koska on niitä "mutkia matkassa".
    Koneen ja tankin päässä sitten taipuisaa letkua, klemmariliitoksella tai paremmilla liittimillä. Jos käyttää klemmariliitosta, niin suotavaa olisi saada putken päähän pieni laajempi kohta ( kynnys). Hyvälaatuisen klemmarin kun laittaa kynnyksen taakke niin pysyy paremmin eikä letku pääse ainakaan luistamaan putkessa. Kynnyksen saa tehtyä, kun sopivaa pyöreää kartiota kopauttaa putken päässä, huonona puolena kynnys tulee aivan putken päähän ja terävä putken pää saattaa leikata letkua huonontaen sen kestävyyttä. Vaihtelevalla menestyksellä on tullu lämmitettyä putken päätä ja sitten kopauttaa lattiaa vasten, niin kynnys ei tule aivan putken päähän. Kaipa tuohonkin löytyisi sopiva työkalu/konsteja, mutta kun aika harvoin tarvii nuita värkkäillä.
     
  4. Vermilion

    Vermilion Gearhead

    Mulla on itellä nyt 8mm bensalinjat. Saiskohan jostain 10mm lyijättyä kupariputkea, biltemasta ei näköjään saan 10mm putkea. 10mm putki varmaan riittäisi tollaiseen 500-700 heppan teholukemiin. 8mm saattaa ehkä alkaa tossa kohdilla ahdistamaan. Muutenkin tarkoitus tehdä linjoista E85 kestäviä. Painepuolelle An-liittimet, tosin tuo paineenvaraaja aiheuttaa ongelmia ja tupla polttoainepumppu järjestelmä vie sitten muovikassillisen liittimiä jos noihin on edes saatavissa sopivia liittimiä. Ennen pumppua liitokset tarkoitus tehdä ihan klemmari liitoksilla.
     
  5. IZ_Fin

    IZ_Fin 1st gear

    Tämä on se työkalu.
    Itselläkin on tarvetta pensalinjalle.


    S
     
  6. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Ei välttämättä ihan tolla onnistu 8mm sisälinjastaan olevaa putkea tehdä


    Enneminkin se on tollanen holkki systeemi joka laitetaan prässiin ja painastaan sillä
    [​IMG]
     
  7. perzza

    perzza 3rd gear

    Näin putkijullina tuli mieleen et jos haluaa tehä kuparilla nii siihenhän saa juotettua messinki nipan mut ongelma voi olla, onko putkikierre ihan eri maailmasta ku taas nää pensalinjoissa käytetyt ...
     
  8. Morbidelli

    Morbidelli 3rd gear

    R putkikierre vs. Jenkki npt jenka.
     
  9. Remmiveto

    Remmiveto Gearhead

    Tarkoitukseen löytyy pinnoitettua alumiiniputkea kieppeinä. Liittimiksi löytyy AN-kartiot putken päälle tulevin tukiholkein ja mutterein. Ei ole kalliita mutta monipuolisia. Kartio on sama kuin meidän normi 37-JIG. Jos tarvitii rakentaa tig-liimalla omia.

    Ei helmiä eikä lemmareita. Helppo taivuttaa ja löytyy useampaa kokoa.

    Moneen autoon tehnyt ilman ongelmia ja teen jatkossakin.

    Myy Racers Place, USParts ja Road Machine ainakin..
     
  10. T.

    T. 3rd gear

    Npt vai nptf? Aeromotiven säätimessä oli ainakin f. Olikohan siinä yksi kierros tuumalle tms. enemmän. Kierteelle menee jonkin matkaa npt:kin, muttei ollut oikea. Nptf kierteisiä löytyi hyde liittimistä.
     
  11. Remmiveto

    Remmiveto Gearhead

    Tähän mennessä kaikissa vastaan tulleet olleet normi npt.
     
  12. jpe

    jpe 3rd gear

    Ei tuolta maasta löydy kun yhtä kuparia. Ja ei metallissa ole parasta ennen päivää eli ei vanhene itsestään.

    Se missä on eroja, niin miten puhdasta kuparia putki on eli onko esim muokkauskoneiden vetoöljyn palamishiiltä, mutta eipä kyllä vaikuta käytännössä yhtikäs mihinkään bensalinjakäytössä.

    Kupariputki, kuten muutkin metallit, kovettuu aina kun sitä muokataan, eli esim väännetään mutkalle. Riittävän monta kertaa kun samasta kohtaa vääntää niin murtuuhan se lopulta. Kova tärinä pitkällä aikavälillä voi aiheuttaa juuri tätä putken kovettumista jos putki pääsee liikkumaan edes takaisin. Siksi esim vesiputket on tarpeen tukea kiinni ettei painesykäykset heiluttele linjaa. Eli kyllä kestää bensalinjassa kun tukee normaalisti lenkeillä.

    Kupariputki pehmentyy hehkuttamalla. Kaupasta kun ostat sen pehmeän kupariputkikierukan niin se on hehkutettu pehmeäksi viimeisenä vaiheena ennen pakkaamista siihen pussiin, jotta on helppo asentaa ja kestää monta vääntöä. Eli jos wanhaa bensalinjaa pitää väännellä uusille mutkille, niin lämpöä kannattaa antaa vääntökohtaan mikäli putki vaikuttaa kokoisekseen kovin jäykältä.
     
  13. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead


    Mites lämmön vaihtelu?

    Kun melkeen kaikissa taloissa kuumavesi kestää hetken tulla hanalle, se lämpö muutos ei ole suuren suuri, ehkä havaittavissa, mutta jos toistoja on 10 vuoden aikana vaikka 10tuhatta kertaa, et putki nostetaan 20°C lämmöstä 60°C lämpöön ja taas jäähdytetään tai sitten jossain mistä talveksi laitetaan vedet poikki, niin lämpöhän käy välillä 30°C pakkasella ja supistaa putkea
    Siihen vielä paine iskut, niin se varmasti selittää putkien kovettumisen


    Mites onko olemassa konstia kovettaa putkea ilman mekaanista rasitetta?
    Eli sais helmet tiukempaan, ilman et putki painuu kasaan, kun osa nykyään markkinoilla olevista helmitä puristaa putken suppuun ennenkuin kiristyy, niitä tosin oon käyttäny vanhoihin putkiin tai kovempiholkkisiin muoviputkiin
     
  14. jpe

    jpe 3rd gear

    Ei tietääkseni kovetu normaalista lämpölaajenemisesta.

    Siitäkään ei ole varmaa tietoa miten hyvin kupari karkaistuu. Todennäköisesti kyllä kovettuu jos kuumentaa ja iskee hehkuvana veteen.
     
  15. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Ei kovetu, vaan pehmenee.

    Kansitiivisteitä löijätessä tehtiin se joskus myös niin että toholla kuumaksi ja sitten kylmään veteen. Kyllä tuli pehmeetä tavaraa.
     
  16. helvetinkat

    helvetinkat Gearhead

    varmaan yhtä rasvaset letkut kuin asentajakin..
     
  17. helvetinkat

    helvetinkat Gearhead

    on olemassa ns. vanhoja putkikokoja ja uusia ja kaikkea muuta näiden väliltä ja tuumia ja millejä jne. jne.

    helmiä modaamalla saa tehtyä pitävämpiä liitoksia kuin juuri tietylle putkikoolle varta vasten suunnitelluilla helmillä.
    eri helmet on rikkaus, ei mulla muuta.
     
  18. jpe

    jpe 3rd gear

    Joo voipi olla ettei karkaistu eli pelkästään pehmenee.
     
  19. mopo-ukko

    mopo-ukko Gearhead

    Laittasin kuitenkin oikean kokoiset helmet,niitä kun on kuitenkin saatavissa.
     
  20. generalo

    generalo Gearhead

    Parhaasta materiaalista en osaa sanoa, mutta tämmönen kangaspäällysteinen ei ainakaan sitä ole. Mukavasti oli pykinyt paskaksi kaikessa rauhassa tuolla rätin alla...

    [​IMG]
     

Kerro tästä muillekin!