Paras tapa tehdä bensalinjastot?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja theloial, 20.9.2012.

  1. LUM-1

    LUM-1 Gearhead

    teflonletkut AN liittimillä omaan Camaroon tein viimekesänä eikä maksanu edes tonnia
     
  2. xarper

    xarper Gearhead

    Halpaa ku saippua!
     
  3. perzza

    perzza 3rd gear

    Saahan noihi kupariputkii tukiholkkeja jos löijättyä käyttää, niinha se tarvii putki hommissaki tehdä
     
  4. Substitute

    Substitute Gearhead

    4d sedan tykkää tästä.
  5. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    ^Hyvä vinkki että Biltsustakin noita hitsattavia AN nippoja saa.
    Omaani meinasin tehdä vielä pykälää vaikeammin, eli rst-linjojen päihin sorvaan rst-AN nipat jotka sit hitsaan/kaarijuotan kiinni. Siitä sit eteenpäin AN liittimillä/letkuilla.
     
    Muokattu: 25.12.2016
  6. perzza

    perzza 3rd gear

    Tuata noin jos noita on alumiinisia ja teräksisiä, nii millähä lisäaineella ne saa kupariin juotettua. Messinkiinhän on olemassa foscolle lisäaine mut mut ...
     
  7. Substitute

    Substitute Gearhead

    Eikös hopealla voi juottaa teräksen ja kuparin toisiinsa?
     
  8. Remmiveto

    Remmiveto Gearhead

    Rst-(AN) nippoja saat hyd.kaupasta kun käyt ostaa 37' jig-liittimiä. Helmellä tai ilman.
     
  9. perzza

    perzza 3rd gear

    Ookoo kannatti tänäänki herätä ku taas oppi jotain uutta ...
     
  10. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Tiedän, jää vaan niin vähän siitä liittimestä jäljelle että sama se on ne sorvillakin päräyttää....
     
  11. T.

    T. 3rd gear

    No nyt on kokeiltu pumppailla bensaa uusissa linjoissa. Pieleen meni ihan kunnolla. Kaasari tulvii, enkä saa paineita alemmas kuin 0,3 bar eli paluulinja ahdistaa. Weberi olisi kai halunnut muistaakseni jotain 0,15-0,2, eli joudun hommaamaan suurempaa kupariputkea paluulinjaan, sekä paksumpaa letkua, paksummat liittimet, jne jne... :odcry: . Pahin yllätys oli kuitenkin kun parin minuutin kohdalla alkaa kuulua "rits!"... ... "rits!". No, menin auton alle katsomaan mikä ritskaa, ja sitten äkkiä vääntämään virrat pois. En ihan uskonut itsekään, joten varasin auton vierelle 6kg jauhesammuttimen sekä pari sangollista vettä. Virrat päälle ja pumppu käyntiin. Parin minuutin kuluttua alkoi ritske taas, ja kyllä, bensasuodattimessa kipinöi!!! :odeek:

    Kun pumpun käynnistää, näyttää siltä kuin bensasuodattimessa alkaisi kiehua. Mukana menee paljon ilmaa, ja todennäköisesti tämä mukana kulkeva ilma synnyttää muovin kanssa staattista sähköä joka purkaantuu suodatinelementissä olevan metallirenkaan ja suodattimen kuoren välissä. En muutakaan selitystä keksi.

    Polttoainejärjestelmä on nyt tuollainen:
    -tankin orkkis lähtö -> muovinen yleismallin bensasuodatin -> walbron sähköpumppu -> kuparilinja biltsu 8mm (ulkomitta) -> aeromotiven regu -> biltsun kuparilinjaa -> tankki.

    Walbron pumpun valitsin siksi koska se ei suutu heti kuivakäynnistä, ja ajattelin etten tarvitse näin välisäiliötä. Turhan tehokashan tuo on, ja jos tuotto olisi pienempi niin riittäisiköhän paluulinjan koko?

    Mitä olette mieltä, missä meni pieleen ja mitä kannattaisi tehdä? Se suurempi paluulinja kai, mutta millainen suodatin, pitäiskö vaihtaa pumppua..? Yksi keino voisi olla jos tekisin T-haaralla pumpun lähdöstä tankkiin "by-pass" linjan jota kuristaisi sopivasti, mut en sitten tiedä onko järkevää, kun vika on kuitenkin muualla. Mielenkiintoista oli että kun paineita nosti noin 0,6bar kohdalle, alkoi linjasto "pumppaamaan", eli mittarin neula heilui, ja pumpun äänestäkin kuuli että paine ei pysy vakaana.
     
  12. T.

    T. 3rd gear

    Katselin partsista suodattimia. Monen mikronin pitäisi olla suodattimen kaasarikoneeseen ennen sähköpumppua? Tuo paineen pumppaaminen voisi varmaan johtua nykyiseen suodattimeen jääneestä ilmasta, ja siitä että se ei virtaa tarpeeksi. Putsarissa oleva ilma, sekä huono virtaus voisi kai saada tuon aikaan. Asennus pystyyn saisi ilman poistumaan suodatinkotelosta pois, ja kokometallisena ei pääse syntymään potentiaalieroja osien välille.
     
  13. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Saakohan sun regulla bensapainetta tuon alemmas minkäänlaisella paluulinjalla, meinaan jos säätöalue on jotain 5-12 psi?

    Testaa asiaa vaikka vaihtamalla reguun vielä löysempi jousi, tai jätä jousi pois kokonaan ja kokeile mitä sit mittarit näyttää.
     
  14. T.

    T. 3rd gear

    Siihen reguun tuli mukaan kaksi jousta, 3-20psi. ja 20-60psi. Nyt on tuo pienempi paikoillaan, ja paine ei tippunut enää vaikka oli säätöruuvi ihan löysällä. 0,2bar luokkaa on suunnilleen tuo 3psi niin siksi ostin tuon, kun pitäisi just riittää kaasarillekin mutta voisi käyttää tarvittaessa ruiskullekin. Se paluu voisi kai ahdistaakin tuon 0,1bar verran?

    Säädin bensanpintaakin hieman alemmas, mutta en viitsinyt enää kokeilla toimintaa putsariepisodin takia. Autossa kun ei ole vielä liekkejä, ei maalattuja eikä aitoja. Senverran kuitenkin selvittelin vielä illalla ettei sen bensan mukana kulje ilmaa, vaan se sama, asennuksen aikana sinne jäänyt ilma pyörii putsarissa ja kovalla nopeudella liikkuva bensa kuohuttaa sitä siellä. Ilmiö lienee sama kuin silittäisi kissaa verkkarit päällä talvella, ritsräts... Ajattelin kokeilla jos laittaisin 12mm paluulinjan, josko tämä auttaisi noihin paineisiin?

    Oliko noista suodattimien mikroneista kellään mitään ajatusta? 100m oli mainittu "raakasuodattimena" ennen pumppua, ja paperi taitaa olla 10m ja allekin. Tuollaista katselin, 30mikronia.
     
  15. spede

    spede Gearhead

    Holley ohjeessa on 100 microni ennen pumppua ja 30 sen jälkeen. Itse laitoin 100 ennen ja jälkeen. Holleyn regu eikä mitään paluulinjoja. 1/2" alumiiniputkesta linjat auton alle ja letkulla An liittimillä konehuoneeseen ja tankille peräkonttiin. Tankin alla Holley hp150 pumppu.
     
  16. T.

    T. 3rd gear

    Ok. Olisihan tuolla joku 60 mikronenkin, jos sellaisen laittaisi ennen pumppua niin luulisi pelaavan. Hyllyssä olisi myös uusi ruisku toyotan vakio suodatin. Sehän voisi kai toimia myös kun luulisi olevan suunniteltu suuremmille virtauksille. Pystyasentoon tosin pitäisi saada sekin että ilmaantuu.

    Olihan tuo mahdollinen putkikoko ongelma käväissyt mielessä jo aiemmin, mutta kun oli jo osat valmiina... Regun ohjeessa on 1/2" meno-paluu sisämittaa walbron virtaukselle (noin 80gph vapaana). Tuskin nyt vaihdan tuota painepuolta suuremmaksi, mut pitää kokeilla suurempaa paluuta. Jos vaikka sen 1/2" (12mm) laittaisi.
     
  17. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Eikös kaasutinvehkeessä riittäis yksi 100micron suodatin ennen pumppua, riittävällä virtauskapasiteetilla tietysti ettei ahdista ennen pumppua. Ns. screenfiltereistä yleisesti puhutaan, ja mm. Aeromotive näin ohjeistaa ja näitä pumpun etupuolelle tarkoitettuja suodattimia on monella valmistajalla
    Näin mulla on ollut aina, pelkkä screenfiltteri.

    Suodattimen ilmaantumista en nyt ihan tajua, kai noihin läpinäkyviin suodattimiin jää aina ilmakupla ennenkuin ne on totaalisesti tukossa, sit se on täynnä?
    Uskoisin että regulaattori sen liian korkean paineen pitää, eikä niinkään paluulinja. Voithan sen homman toki koittaa niin että laitat letkun suoraan kanisteriin regulta. Jos vieläkin on liian korkea paine niin regu on syyllinen....
     
  18. T.

    T. 3rd gear

    Tuota kokeilua ilman paluulinjaa mietin jo hieman itsekin, pitää vielä kokeilla se ennen muutoksia. Tuossa suodattimen ilmaantumisessa tarkoitin sitä että kun paineita nostaessa alkoi paine pumppaamaan ylösalas, niin jokin mahdollisuus tässä voisi olla siihen että kun käytössä on alkuperäinen lähtö tankilta, niin se varmaan ahdistaa jonkin verran. Nyt kun pumppu imaisee bensat eteenpäin niin suodattimessa oleva ilma "venyy", ja suodattimeen virtaa bensaa sen mikä tulee, ja tämä voisi toistuessaan saada ehkä tuon vaihtelun aikaan. Eli pumppu tavallaan hörppii minkä saa. Jos linjassa olisi bensaa tankista tankkiin niin tuota painevaihtelua ei minun mielestä voi esiintyä. Lisäksi tuo muovifiltteri ei varmaankaan virtaa tarpeeksi. Regun ohjeessa oli myös jotain mainintaa siitä että liian pieni paluu voi aiheuttaa ongelmia paineen pitämisessä vakiona.

    Kun muillakin toimii satkun suodattimilla, niin pitää itsekin lähteä sille linjalle. Yhdellä filsulla ennen pumppua meinasin :).
     
  19. Mika.V

    Mika.V Gearhead

  20. T.

    T. 3rd gear

    Ähh! Enhän minä osannut kavitaatiota tähän yhdistää. Ja sieltähän se staattinen varauskin linjastoon varmaan tulee. Toivottavasti en pilannut pumppua, aika tuhovoimainen asia kuitenkin kyseessä. Hyvä muuten tuo linkki, kannattaa muidenkin katsoa. Toinen yleisempi missä kavitointi on riesa on perämoottorien propelit. Ne on kyllä pahimmillaan aika syötyjä mitä olen nähnyt. Kampuran hihnapyörä on suurempi kuin vakio, ja siinä osasin kyllä miettiä että lähteekö vesipumppu yläkierroksilla kavitoimaan, mutta tähän asiaan ei yhdistynyt sitten millään. Näin nämä selviää, ja kiitos taas kaikille vastauksista!
     

Kerro tästä muillekin!