Paras V8 keppikone, ikinä!

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja mpower, 27.11.2024.

  1. mpower

    mpower Double Gearhead

    Niin tuota juu, lukiessani paras amerikkalainen V8, aattelin laittaa ketjun , paras keppikone!?:rolleyes:
    Tämä gallup ei mitenkään ole maasta riippuvainen. Perustelut kuitenkin näkemykselleen on hyvä esittää!:)
     
  2. TopyCa

    TopyCa Gearhead

    68corvette ja Impala 69 tykkäävät tästä.
  3. Ilmeisesti otsikko ja ketjun sisältö on hiukan eri.

    Tiedän jo, että minun ehdotusta tullaan mollaamaan, että ihan paska kone, mutta moneen asiaan yksikään muu moottori ei veny.

    Elikkä kuplan ilmajäähdytteinen kone. Sitä tehtiin saatanan kauan:

    Variations of the engine were produced by Volkswagen plants worldwide from 1936 until 2006 for use in Volkswagen's own vehicles, notably the Type 1 (Beetle), Type 2 (bus, transporter), Type 3, and Type 4. Additionally, the engines were widely used in industrial, light aircraft and kit car applications.

    Se on kevyt, halpa ja yksinkertainen. Sitä on viritelty ja ajettu kilpaa menestykkäästi, jopa drag racingia. Sillä on sodittu maailman sotia ja valmistettu ympäri maailmaa. Ja valmistusmääriä voi vain arvailla, pelkästään kuplaa valmistettiin 21 529 464 kappaletta. Siihen päälle kaikki muu.

    Sillä on menty maalla meressä ja ilmassa..Siis kyllä myös meressä:
    [​IMG]

    Jotain on ollut pakko tehdä myös oikein noihin saavutuksiin..
    Tämä oli yllättävä veto..
     
    kerkko ja TopyCa tykkäävät tästä.
  4. TopyCa

    TopyCa Gearhead

    Ei ollenkaan!
    Unohdin kokonaan Hitlerin Koston.... muuten olisin itsekin sen valinnut.

    Mainitsemani Timo Kormukin viritti niitä jääradalle ja menestyi hyvin 1500 mallilla.
    Ensin ajoi itse mutta "kantti loppui kun näkyvyys loppui" - sanoi.
    Yhtiökumppani Matti siirtyi puikkoihin ja alkoi menestys.

    Yksi kikka oli finaaliin; Ottivat jäähdytyksen pois! Nyt en tiedä onko se flekti hihnalla vai miten mutta ilman sitä saivat n 10-15 hv lisää. Tärkeää finaalin startissa.
    "Aja sitten rapakoiden yli!" oli Timon ohjeistus Matille. Teki niin ja voittivat. Kone oli ehjä.
    Veden roiske jäähdytti tarpeeksi.
     
  5. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Ja sadantonnin jälkeen kone pois autosta ja uutta tilalle. Vaihtomoottori taisi olla VW:n keksintö?
     
  6. Jokkisnmiehet käytti (käyttää?) sellasta, että laittoivat 2 kpl Saab 96:n lämppärin puhallinta jäähdyttämään. Se riitti siihen parin kierroksen vetoon.

    Eipä tuo taida paljoa poiketa aikalaismoottoreista. Tarkoitan 50-60 -luvun koneita. Siihen aikaan tehtiin moottoriremonttia koko ajan nykynäkökulmasta.
     
    kerkko tykkää tästä.
  7. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Kuplan koneessa ei ollut öljynsuodatinta plus että se oli ilmajäähy, jossa lämpötilan hallinta on vaikeampaa. Sen epätasaisen jäähtymisen takia yhdessä neljästä pytystä on erilainen ajoitus sytkälle.

    Juu olihan niitä koneita ihan E-öljyjen huoltiksiltakin saatavilla, Carparts. Ja varmaan vaihtoivat ihan huoltohallissa niitä väsyneiden tilalle. Mut volkkarilla oli alusta asti tehdastekoisia vaihtokoneita.
     
  8. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Varmastikin Mpower:lla MB:n Indyssä käytetytty kone, joka oli melko lyhyillä työntötangoilla.

    Uudessa Mobilistissahan oli mainos Volkkarin vaihtomoottorista, vaihtotyö 17,50mk.
    Käytännössä ne Vw ilmajäähyt taisivat kestää sen 30tkm kerrallaan, ja sitten joko remonttia tai uutta vaihtomoottoria tilalle, sanovat ne jotka noilla aikoinaan ajoivat.

    Niin se paras työntötankomoottori, sanoisin että Cummins B-sarja. Ja jos ei moottorissa ole työntötankoja, menee mun silmissä "ihan sama" kategoriaan;)

    https://www.enginebuildermag.com/2021/05/the-executioner/
     
    Gary Grand tykkää tästä.
  9. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Millä sen perustelisi, kun ei kovin monellakaan ole laajaa kokemusta kaikista koneista.
    Mutta ei kai Chevroletin pikkulohkoa voi ohittaa, kun vuodesta 1955 aloitetulla mallilla tehtiin vuosikymmeniä erilaisia versioita mutta pohjimmiltaan sama layout.
     
  10. TopyCa

    TopyCa Gearhead

    Olet oikeassa! Luin /luulin väärin; että aloittaja kysyi EI USA tikkukoneita :-(
     
  11. Sellanen oli myös Texas Metalin buggyssa (suomentaja mielestä mönkijässä..:)), jota tässä muutaman viime viikonlopun jaksoissa rakenneltiin. Siinä oli mielenkiintoisia rakentamisjuttuja mm: 3D skannausta, CAD-n mallinnusta ja CAM ohjattua putkienleikkuutta.

    Tässä jotain koostetta siitä:


    P.S: Kaikesta huolimatta ilmansuodatinta siihen ei saatu..
     
  12. tapsah

    tapsah 2nd gear

     
  13. Riku Rotten

    Riku Rotten Gearhead

    Eikös Ford Flatheadissa ole joku tappi venan ja nokka-akselin välissä?

    Miksi se on paras? Koska saundaa parhaalta.
     
    TopyCa tykkää tästä.
  14. BRAKE DRUM

    BRAKE DRUM Double Gearhead

    Viime vuosituhanella oli Takaluukusta-lehdessä havainnekuva lättäpään käyntiäänestä flat-flat-flat.....
     
  15. Catiska

    Catiska Gearhead

    Ei ole tappia. Vain mekaaninen laahuri venttiilin nostin.
     
    Riku Rotten tykkää tästä.
  16. Impala 69

    Impala 69 1st gear

    Chevy pikkulohko ja Volvo B20 tulee mieleen.
    On tuo Kuplan moottori kyllä kunnioitettavia saavutuksiakin saavuttanut, ei olis itellä ensimäisenä tullu mieleen.
     
  17. hantta

    hantta Double Gearhead

    Kuplan koneesta vain sen verran, että kun tehoja aletaan tuplaamaan tai triplaamaan, vaihtuu muutamia pikkuosia, kuten sylinterit, lohko, kampiakseli, veivit ja männät.
     
    Impala 69 ja eeko tykkäävät tästä.
  18. Ehkä se salittakoon 30 -luvun designille..;)

    Eilisaamuna katselin Kutoselta jotain Akkojen korjauspaja tai jotain sinnepäin. Siinä oli kuplan kone tyonalla. Suomentajan bravuuri oli, kun kerrottiin, siinä koneessa on erilliset kannut..:D
     
  19. mpower

    mpower Double Gearhead

    Ehkä 4d sedan on ajatustenlukija!?:)Mersu-Ilmor konetta aattelin! Kyllä siinä rajoitusten mukaan hyvä motti tehtiinkin, juu! Olisko peräti niin hyvä ollut, jotta sääntöjä muutettiin?

    En oo aivan varma, enkä viittinyt tutkia!

    Yleensähän hyvät moottorit kielletään kilpakäyttöjä ajatellen, ja eritoten suuresti ihailemani Mazdan wankel, nelikammioinen 787B kilpuri! :rolleyes:

    Suuret herrat sitten päättivät, männän on syytä liikkua eestaas eikä pyöriä!:(

    Tästä päättelenkin, wankel hyvä kilpamoottori! Ei mitenkään pitkäikäinen, mutta hirmuisen luotettava.:)

    Mieleeni tulikin, aivan passeli lentokoneeseen! Ei vissiin oikeen hajoo kuin kulumalla!?:)
    Mieluusti siis wankelmoottorisen lentokoneen kyydissä olisinkin, tuskin ainakaan moottori hajoo?

    Mutta kun suurimmaksi osaksi syynä onnettomuuksiin lentäjän vika, semmosta se! Siinä wankelikaan auta, ei!:rolleyes:
     
  20. TopyCa

    TopyCa Gearhead

    On niitä ollut kehityksen alla muttei kai saatu certifikoitua yhtään?

    Tämä käyttää generaattoria joka taas propellia. Ollut kauan työn alla:

    https://wankelaviation.com/en/
     

Kerro tästä muillekin!