Paras voitelurasva jarrusatulan liukutappeihin?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Jarrut ja jousitus.', aloittaja jusku1, 16.5.2013.

  1. jusku1

    jusku1 3rd gear

    Mitä rasvaa suosittelette etujarrusatulan "liukutappeihin"?
    Auto 2002 Cadillac Seville.
    On mainittu kuparitahna.. :odroll: , mutta...???
    Jarrukumeihin laitan jarrurasvaa, tosin eräs korjaamo sanoi jarrurasvan olevan parasta liukutappeihinkin.

    Vinkkejä perusteluineen, kiitos.
     
  2. Tomaso

    Tomaso 3rd gear

    Olen laittanut liukutappeihin jarrukumirasvaa joka on toiminut ok kunhan suojakumit on ehjät. Kuparitahnaa käytettäessä tapit jumi viimeistään puolen vuoden sisällä.
     
  3. vanahanaama

    vanahanaama 2nd gear

    En tiiä onko parasta tai edes toiseksi parasta mutta ite oon laittanu ihan veden kestävää vaseliinia, hyvin on pelannu. Ei tietenkään litratolkulla vaan ohuesti sivelee.
     
  4. idiot

    idiot Gearhead

    jarruvasua vaan niin tuloo hyvä.
     
  5. jusku1

    jusku1 3rd gear

    Jep. Näin ^^ mullekin sanottiin.
    Kumit on vaihdettu, eli on ehjät. Kiitos näillä mennään
     
  6. caveman

    caveman 1st gear

    joillakin vedenkestävillä vaseliineilla on erittäin heikko pakkasen kestävyys mutta ei kaikilla,kannattaa kattoa mitä laittaa..vesi ja pakkanen ei viihdy keskenään ellei vesi muuta olomuotoaan.
     
  7. jusku1

    jusku1 3rd gear

    Jarrut kasattu, huolella... mutta:
    vasen etujarru jumittaa.
    Paikalla olleet liukutapit olivat helv... tiukassa, sain ne pois ja korvasin uusilla alkuperäisillä:
    [​IMG]
    Näiden päihin tulee jotkut mustat kumi-/muoviholkit. Ne olivat uudelleen avettaessa:
    - toinen riekaleina
    - toinen jäi kiinnikeraudan sisään

    Nuo tiukassa olleet alkuperäiset/paikalla olleet tapit olivat vääntyneet, pystyi silmin havaitsemaan. Luulisin että kiinnikerauta on saanut siipeensä joskus, vai mitä ootte mieltä?

    Noista liukutapeista on ainakin eBayssä joku "better quality" malli, mitä ei tietenkään suomesta saa,(kuten ei kiinnikerautaakaan) :x

    Nyt ovat hyvät neuvot tarpeen... :oops:
     
  8. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Ehkä turha kysymys, mutta putsasitko tappien reiät ennen uusien laittamista?
     
  9. jusku1

    jusku1 3rd gear

    Putsasin jarrukliinerillä.

    Mutta nyt niitä muovipötkylöitä ei saa enää ulos kiinnikeraudasta (bracket).
    Ja kuuluuko noihin kuvassa oleviin liukutappeihin ylipäätään mitään muoviholkkeja laittaakaan :eek:
     
  10. CHEVY HESSU

    CHEVY HESSU 3rd gear

    ei sitte olleet ruosteessa , niinkuin yleensä ja vaatis viilalla ym. mekaanisen puhdistuksen
     
  11. jusku1

    jusku1 3rd gear

    siis liukutapitko? ^^
    Oli ruosteessa ja helv.. lujasti kiinni. Toinen tapeista lisäksi vääntynyt ja tod.näk. käynyt kuumana kun oli päästä värjäytynyt.
    Sillä perusteella ajattelisin että kiinnike-bracketti olisi viallinen tai saanut tällin, koska nyt noilla uusilla (suorilla) liukutapeilla etujarru on jumissa ja nitisee kun yrittää ajaa eteen/taaksepäin
     
  12. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Eikun ne tapin reiät jos sulla on kiero tappi niin puolet siitä tapista on siellä reiässä ruosteena eli tapit ulos ja sopivalla poranterällä akkukoneella reikää hoonaten samalla öljyä sinne vaikka wd40;piä sitten kun reikä on ruosteeton sisältä jollain voitelulla kasaan.

    Scodaan vasta tein saman homman pultti pyssyllä piti pyörittää tappia reiässä, että irtosi sitten ruosteen irroitus öljyä kaffen ajaksi reikään ja poranterällä kaivelin paskat ulos.
     
  13. jusku1

    jusku1 3rd gear

    Hyvä idea^^
    Täytyy vaan odotella uusia tappeja kieroksi menneen tilalle.
    Puran huomenna taas vaihteeksi jarrun :-(

    Pulttipyssyllä piti muuten nuokin avata, paitsi kieroksi mennyt aukesi vasta metrisellä jatkovarrella...

    Ärsyttävää, kun tuohon Caddyyn ei saa suomesta edes osia, paitsi tilaamalla. Stealerin kautta en ainakaan tilaa mitään!
     
  14. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Ikinä ennoo mitään rasvannu ja puolen vuoden seisonnan jälkeenkin toimi :cool:
     
  15. Landseer

    Landseer Gearhead

  16. Rebel67

    Rebel67 1st gear

    Ei taaskaan ehkä paras eikä varmin keino mutta itsellä kokeilussa terva spray .. ei paras luisto mutta pysyy eikä jumiudu täysin koskaan..ehkä :eek: kohta kaks vuotta omassa käyttö kinnerissä toiminu.. tuurilla vaiko taidolla sitähän ei koskaan tiedä!
     
  17. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Kai sä herkistit männän kunnolla?

    Jarrurasva ainakin pelaa tappeissa, niinkun jo sanottiin niin kuparitahnalla saa tapit jumiin nopeesti. Tervaa en ole kokeillut...
     
  18. Mopuristi

    Mopuristi Gearhead

    Tää kannattaa kanssa tsekata, monessa autossa on nykyään jollain muovilla pinnoitettuja mäntiä (phenolic?) ja ne turpoavat ajan myötä ja jumivat sen takia aikas pahasti.
     
  19. speedy

    speedy Double Gearhead

    Totta! kesällä vaihdoin kaverin voijjaakkeeriin molemminpuolin metalliset tarvikemännät, oli nuo keraamiset mitkälie kikkulat aivan juntturassa.
     
  20. reynolds

    reynolds 3rd gear

    Onkos jarruletku vaihdettu?...Voi olla osittain tukkeessa sisältä,jolloin jättää painetta päälle=jarru jää päälle :odroll:
     

Kerro tästä muillekin!