Parhaat kannet vm75 pontiac 455?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja BT.justice, 19.11.2018.

  1. BT.justice

    BT.justice Gearhead

    Mikkähän olis sopivimmat voiman puolesta? Mitään alukansia ei oo vara nyt ostella, sopiiko esim jostain 389:stä?
     
  2. Vois kuvitella että Super Duty 455:n kannet olis parhaasta päästä. Voi vaan olla sen verran kalliit, että tulee alut halvemmaksi.
     
  3. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Eikös noi 6x kannet ole kohtalaiset pikku viilaukseenkin.
     
  4. Stang 72

    Stang 72 3rd gear

  5. maxvo2

    maxvo2 Double Gearhead

    Hommasin tuon Ricky Rotellan kirjan How to build max performance Pontiac v-8s. Asiat varmaan kirjassa alan ammattilaislle itsestään selviä, mutta tavan tallaajalle kuten minulle hyvä oppikirja ja mielenkiintoista luettavaa.
    Ko. kirjassa suosittelivat juurikin kuten Mudraceri vinkkasi 6X kansia ja tämän valun lisäksi 4X ja 5C valuisia kansia.
     
  6. maxvo2

    maxvo2 Double Gearhead

    Jatketaanpa topiccia, en viitsi avata uutta.
    Olen haeskellut -71 350 Ponun myllyyn pienemmällä palotilalla olevia valurauta kansia. Nykyiset orkkis 94 valun kannet on ilmoitettu 89cc palotilalla ja todellinen ruttu jossain 7.9 - 8.0. Eli varsin matala. Tavoitteena olisi rakentaa 350 HO myllyn kopio.

    .
    Valut 17, 18 ja 47 on ilmoitettu olevan useassa lähteessä 72 / 75 cc palotilalla. Vuodesta -67 up Ponun kannet ovat ns. open chamber kansia.
    Oli tuossa ostoilmoitus ja yhden parin kävin ostamassakin. Hankittu kansipari oli juurikin 17 valu ja pienillä venttiileillä. Plaanattu ja jopa uudet ohjurit näytti olevan kansissa.

    Viikonloppuna mittasin palotilan... ja 82 cc tilavuus. Hiukkasen ihmettelin että mitäs mitäs.

    Ja ennenkuin kukaan moittii myyjän, niin kauppa ok. tavara oli just sitä mistä puhuttiin.


    Olen haeskellut tietoa miten Pontiac on tuon palotilan pienentänyt tehtaalla. Mistään en ole tietoa löytänyt. En näistä How to rebuild kirjoista tai netistä ko. tietoa löytänyt.
    Pontiac kirjallisuus tarjoaa maksimi plaanaukseksi .06" eli 1,524 mm. lienee aika paljon?
    Olen "päissäni" tuumitellut että olisiko tehdas jo linjalla plaannut roisimmin nämä HO kannet, vai onko palotilaa venttiilien ympäriltä jotenkin muuteltu. palotilahan on varsin paljon koneistettu jo tehtaalla.
     
  7. 6PPC

    6PPC Double Gearhead

    Vahvasti mutulla vastataan, mutta muistelen että Pontiacciin sai ainakin kahta eri pituista venttiiliä. Tämä taas viittaisi siihen , että seetipinnat on eri kokoisissa palotiloissa eri tasossa. Joten palotilan muutos on tehty palotilaa syventämällä/madaltamalla.
     
  8. J.J.

    J.J. Gearhead

    Yleensä nuo ilmoitetut palotilan tilavuudet on olleet muutenkin vähän alakanttiin mitä kuullut.
     
  9. maxvo2

    maxvo2 Double Gearhead

    Tuossa muuten on järkeä! Tarkastin rokkiautosta 400:n venttiilipituudet ja 2bbl koneeseen on pakoventtiilien pituus 2,717 mm lyhyempi kuin 4bbl myllyyn.
    Saattaa siis olla niin että HO / RamAir myllyjen kansien työstö on venttiilien ympäriltä erilainen, kansi on jätetty paksummaksi korkeapuristeisissa myllyissä.
    Olisi kiva tutkia / mittailla tuollainen HO / RamAir kansi ja verrata sitä vakio kanteen.
     
  10. tapsah

    tapsah 2nd gear

    noissa on eri seetikulmat..
     
  11. LPV

    LPV 3rd gear

    Niissä on myös käytetty korkeampinostoisia nokkia ja 1.65 keinuvipuja, jotka vaativat pidemmät venttiilit. Mä jouduin vaihtamaan ihan hyvät 2.11 ja 1.77 venat pidempiin, kun nokassa on nostoa enemmän kuin vakioissa. Jouset on myös pidemmät tietenkin. Kaikki 68 alkaen kannet on melko hyviä. Dportti kansista isot venat (2.11 /1.77 vs. 1.96/1.66) on valmiiksi parempia virtaamaan. Pienivenaisesta saa, jos laittaa isommat ja niille hyvät seetit, yhtä hyvät. Kansissa ei ole mahdottomasti eroa muuta kuin palotilan koossa. Paitsi O portti RamAir, 455HO ja 455SD kansissa. Noissa on valmiiksi isommat kanavat ja erilaiset pakokanavat myös. Jim Handin kirjassa on hyvä juttu kansista ja porttaamisesta. Juttu löytyy netistäkin. Pontiacstreetperformance.com
    Sivuilta
     
  12. tapsah

    tapsah 2nd gear

    noi ram-air kannet tunnistaa heti kun näkee, meinas itku päästä kun huomasin että niitä oli joku tunari "parantanu" eli portannu, mielestäni olivat siten arvonsa menettäneet,tietty tässäkin asiassa on ainakin kaksi koulukuntaa..
     
  13. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    Tuol yhel pajal on kaks vuotta ollu hyllys tollaset SD:t pyöreillä pakokanavilla
    ...
     
  14. maxvo2

    maxvo2 Double Gearhead

    Kaverilla jolta ostin nuo 17 kannet oli myös hyllyssä SD kannet. Oli ne kanavat isot, mutta lienee niin että jos tuollaiset nakkaa 350 päälle niin sitten on ruttu vieläkin ohuempi. Pitäisi olla tilavuutta enemmän.
     
  15. tero79

    tero79 3rd gear

    5c 350:sen päältä
    17 ja 18
    15 Isontaa venttiilit..
    6x
    96 taikka 99 ja Isontaa venttiilit
    64
    66 ja 197
    7f6
    46 ja 4c
    Ja tietysti ne SD:t...
    Ja pontiacista on koneistettu palotilat joten eivät oo valettu.. Ja palotila on vaan isonnettu syventämällä.. Tästä syystä eri pituset venat.. Kansien venttiilikulma muuttui myös -67 kun 389 jäi pois valmistuksesta ja palotilat muutu openiks.. Uudemmissa kansissa venat 2.11/1.66 kun taas vanhoissa menee se 2.11/1.77 ja 1.96/1.66
     
    Muokattu: 2.2.2020
  16. LPV

    LPV 3rd gear

    Butler Performancen sivuilla on aika hyvä luettelo Pontiac päistä.
    https://butlerperformance.com/p-34889-pontiac-head-specs.html
    Tuolta huomasin, että -65 alkaen on sama imusarjan pulttijako.
    #18 ja #48 -kannet 68cc palotiloilla. Open chambereita.
    #77, #093 ja #97 65cc palotilat. Closed chambereita.
     
  17. maxvo2

    maxvo2 Double Gearhead

    /\ jep nämä linkit on kyllä tuttuja tietolähteitä valunumeroista jne. Mutta edelleen kaipaan sitä tietoa miksi esim. Hankkimassani 17 kansiparissa todellinen palotila oli yli 10cc suurempi kuin mitä näissä linkeissä ilmoitellaan.
     
  18. Inlinee

    Inlinee Gearhead

    Oisko sama minkä takia Oldsmobilessa sama juttu, ilmotetut arvot järjestään pienemmät kuin mitatut. Nousee esille varmaan kerran kuussa. Jenkeissä.

    Koska ne on tehtaan ilmottamat "blueprint arvot", jonka mukaan sit voitiin rakentaa stockkivehkeittä räkräisinkii, koska luokitusarvot. Tavallisille pulliaisille taas ei kannata myydä vireempää peliä, koska takuut yms yms.

    Ei siitä yöunia kannata menettää.
     
  19. maxvo2

    maxvo2 Double Gearhead

    Kyllä mä hyvin nukun.
    Tämä juttu vaan alkoi kiinnostamaan koska mun tavoitteena on rakentaa 350 HO mylly. Nyt ruttu on niin matala ja nokkana ihan vakio loiva perus nokka. Sillä kunnollisella rutulla kun voisi vähän rivakampaa nokkaakin asentaa.
    Mutta jos ei muu auta niin höyläytän omista orkkis kansista millin lisää. Nyt napattiin 0,5mm . Sitten olisi se maksimi 0.06" höylättynä.

    KRE:n köykämiini kannet olisi mureat, mutta pirun suolainen hinta 1122,5 tollaria kipale. Auts.
     
  20. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    Mitä mä mittasin noist eriparikansista ni oli samaa kumpikin ja jos en väärin muista ni 66cc:tä. Nyt tulee isommat venat ja höylätään milli, ni sil pitäis päästä n. 9.5:1 ruttuun. Seuraks jotain mietoo virinkkaa, muokattu street domi ja peltisarjat ni pitäis tulla mun näkemyksen mukaan ihan toimiva paketti.
     

Kerro tästä muillekin!