Pari pientä kysymystä T-Bird SC:stä

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja ceecee, 28.6.2005.

  1. arrakis

    arrakis 1st gear

    Sähköikkunat tuppaavat joo reistailla. Ajovalonlasit usein kellastuneet. Repro-valoja saa suht halvalla.

    Etujarrut usein myös levyjen osalta kierot. Eli minkälainen jarrutuntuma?

    Etupyörän laakerit?

    Roikkuvatko ovet?

    Siinä muutamia juttuja, jotka kannattaa tsekata.
     
  2. makkepuu

    makkepuu Gearhead

  3. arrakis

    arrakis 1st gear

    Uppaillaas tätäkin täällä pitkästä aikaa...

    Onko uusia lintujen omistajia? :wink:
     
  4. Mosku

    Mosku 1st gear

    Täällä olis uusi linnun omistaja, tosin 5.0 motorilla.
     
  5. mn12bird

    mn12bird 1st gear

    Ou jee! Löytyihän näitä laitteen harrastajia. Jos nyt sitten tänne yritettäisiin viritellä keskustelua? Oman lintuseni sain siis liikenteeseen miltei neljän(!) vuoden piperryksen tuloksena. Tosin talvisin projekti on ollut sanan mukaisesti jäissä, koska en omista lämmintä ja riittävän suurta harrastustilaa. Nyt on ollut kyllä mukava päästellä menemään. Semmoista pientä vaivaa tuossa on, että kun esim. 3-vaihteelta n.80km/h lyö nilkan suoraksi, niin auto lähtee kiihtymään, mutta "nikottelee" muutaman kerran. Sama ilmiö saattaa tapahtua myös pienemmissä nopeuksissa, mutta samassa yhteydessä, eli kun matalilta kierroksilta lähdetään moottoria kuormittamaan.1-ja 2-vaihteella en ole tuota havainnut. Amerikan sivuilta yritin vastauksia etsiskellä ja siellä miltei kaikki vinkit kohdistuivat sytty puolelle (tulpat, tulpanjohdot,DIS). Voisikohan olla bensan puutetta? Laitehan on muuten vakio, mutta ilmansuodatin on K&N normisuodattimen kotelossa, ahdin on "late model" miedosti portattu + "early model" hihnapyörällä eli od:tä muutama prosentti, korotettu toppi, underdrive hihnapyörät (paitsi laturi), BHJ balancer. Niin ja auton vm. 1989. Tällasta vuodatusta...
     
  6. Topias74

    Topias74 Gearhead

    Onko se ahdin se multa ostettu? Muista avartaa myös se pakopuoli kun virität. Ainakin alkukäyrät uusiks hi-flow kateilla ja myös muu putkisto reilummaksi.
     
  7. BlackBird90SC

    BlackBird90SC Gearhead

    Bensan puute vois periaatteessa olla mahdollinen,mutta ilmenisi paremminkin puutumisena pidemmälle vedätettäessä,89:ssä on 30lbs/hr suuttimet jotka on käytännössä "maxed out" jo vakio koneessa,-94 tuli tuo "late model" ahdin pinnoitetuilla roottoreilla ja 36lbs/hr suuttimet,näillä teho lisääntyi 20 hp.

    Tulpista SC:t on tarkkoja,kannattaa vaihdella useammin kuin suositukset kehoittaa,itse pidän aina uutta tulppasettiä varalla,niin pystyy tarvittaessa sulkemaan ne pois vikalistalta kun jotain ilmenee.

    Eikä uudet kunnolliset tulpanjohdotkaan huono idea ole,varsinkin jos on vielä alkuperäiset käytössä.

    DIS moduli saattaa antaa joskus outoja oireita,mutta en usko että siitä kuitenkaan on kyse...

    MAF anturin lanka kannattaa puhdistaa,tästä lähtisin itse liikkeelle,paremmin virtaavien ilmanputsarien kanssa likaantuu ajan myötä ja voi aiheuttaa miettimistä juuri tuollaisissa tilanteissa,elektroniikka puhdistus spraytä tai jarrucliineriä kehiin ja vaikka tops puikolla varovaista hinkkausta.

    Bensapuolesta vielä sen verran,että onkohan sulla vielä alkuperäinen bensapumppu tankissa,sekin saattaa olla väsynyt ajan saatossa,eikä jaksa tuottaa kunnon painetta bensalinjaan,SCP myy edullista bolt on painemittaria siihen bensakiskoon,laajakaista AFR mittari kertoisi jos soppa käy vähiin,mutta jos sopasta olisi pulaa,niin pitäisi tuntua enemmän puutumiselta kuin nikottelulta.

    Onko mitään vikakoodeja katsottu?
     
  8. mn12bird

    mn12bird 1st gear

    Ahdin on Topiakselta ostettu. Pakopuoli on muuten vakio, mutta catback putkisto on Flowmasterin 2,25". Tulpat on uudet Motorcraftit, mutta sehän ei todista niiden todellisesta kunnosta mitään. Tulpanjohdot ei ole alkuperäiset, mutta itse en ole niitä vaihtanut. Eilen ajelin autolla taas pikkuisen ja kostealla asfalttipinnalla oli kiva vähän suttailla :soosoo: . Siinä kun hanaa antoi reilummin ja leikki kaasun kanssa, niin ei ollut minkäänlaista ongelmaa käynnin kanssa, ainoa ongelma on tosiaan tuo kun konetta alkaa kuormittamaan matalilta kierroksilta ja isommalla vaihteella. Täytyy vähän tutkailla, kunhan ajamiselta malttaa.
     
  9. mika.p

    mika.p Gearhead

    Onkos kukaan remppaillut tällaisen surullisen kuuluisan aod:n luistavaa o/d:tä?

    Ja saako mistään kirkkaita etusivuvilkkuja?
     
  10. mn12bird

    mn12bird 1st gear

    Kirkkaita etuvilkkuja saa vaikka Spinning Wheelsiltä eikä muistaakseni ole edes pahan hintaiset. Arrakis (Arrakis II ?) nimimerkillä kirjoittelevalla kaverilla on hyvät kontaktit tuonne, joten suosittelen ottamista yhteyttä häneen. Olisi itselläkin vähän tarvetta muutamalle pikkuosalle, niin saataisiinkohan jotain kimppatilausta vaikka taas aikaiseksi?
     
  11. BlackBird90SC

    BlackBird90SC Gearhead

    Ei siitä pakopuolesta kannata vielä tuossa vaiheessa paljoa murehtia,mutta se on kyllä hyvä tehdä ennenkuin lisäät koneen ilmansaantia,saattaa jopa vaikuttaa kansipahvien kestoon kun pakokaasut poistuu helpommin.

    Ja sitten jos tuosta lisää meinaat virittää,niin tarviit ne isommat suuttimet,isomman bensapumpun,isomman maffin ja tb:n...

    Herkkyyttä kyllä tuo mukavasti koneeseen kun katit ja alkuputket vaihtaa paremmin virtaaviin,varsinaista tehon lisäystä sillä ei juurikaan saavuteta.

    Mulla aikanaan meni ylivaihteen panta melkein heti auton hankkimisen jälkeen,ekan talven ajoin 3:lla vaihteella.

    Ei kannata paljoa luistatella sitä,menee äkkiä myös rumpu vaihtoon,itse remppaamisesta en osaa sanoa mitään,kun en niistä mitään ymmärrä,joten teetin itse ammattilaisella.

    Samalla kannattaa tietysti laittaa vähintään shift kitti,mulla on alton red eagle levyt ja ne kyllä tarraa hyvin kiinni,od pantojakin saa pitävämpiä ja leveämpiä ja isompaa servoa ymym,tekijöitäkin varmaan täältä löytyy jos ei itse remppaa.

    Noista löytyy paljon infoa lootaan:
    http://www.becontrols.com/techguide.htm
    http://www.ford-aod.com/
     
  12. mika.p

    mika.p Gearhead

    Kimmpatilausta vois tosiaan tehdäkkin.

    Ei mullakaan automaatin remppaamisesta kokemuksia, manuaaleja kylläkin ja sitä mietin että millainen homma tällaiselle amatöörille :odroll:
     
  13. mn12bird

    mn12bird 1st gear

    Laitoin mika.p:lle yv:tä!
     
  14. mika.p

    mika.p Gearhead

    Tais hävitä bittiavaruuteen ku ei mitään tullu.

    Löytyykö mistään ohjauskulmien säätöarvoja?
     
  15. BlackBird90SC

    BlackBird90SC Gearhead

  16. mn12bird

    mn12bird 1st gear

    No nyt?
     
  17. mika.p

    mika.p Gearhead

    Jep nyt tuli, täytyy kehitellä ja katsoa mitä kaikkea tarvitsee.
    Ja kiitokset blackbird:lle nyt pääsee säätelee kulmat.
     
  18. mn12bird

    mn12bird 1st gear

    Tänään kävin vähän t-birdiä ulkoiluttamassa ja yksiin liikennevaloihin tultaessa käynti kävi todella epätasaiseksi. Onneksi pääsin nilkuttamaan läheiselle parkkipaikalle ja peltiä pystyyn. Ajattelin, että olisiko joku letkuliitos irronnut. Ei näkynyt mitään ihmeempää ja kuin taikaiskusta koneen käyntikin tasottui "normaaliksi"! Loppulenkin auto toimi ihan ok. Kotona ajoin sitten ensin koeo-testin ja koodeja tuli kaksi. 19 =distributorless ignition cylinder identification circuit failure ja 33 =egr valve not opening;insufficient flow detected. Noista sen kummempaa ymmärtämättä tuohon käyntihäiriöön saattaisi viitata tuo 19. Egr:n olen tulpannut imusarjan päästä ja kaikki letkut ja johdot on paikallaan. Tämän jälkeen ajoin koer-testin ja koodeja tuli edellisten lisäksi 12 =rpm not within self-test upper limit ja 74 =brake on/off switch failure. Missähän moinen "brake switch" sijaitsee? Kaikkein kummalisinta kuitenkin mielestäni on se, että kun ajoin vielä koeo-testin kertaalleen läpi, niin diagnostiikka ei antanut mitään vikakoodeja ulos vaan kaikki oli ok eli koodi 11.
     
  19. BlackBird90SC

    BlackBird90SC Gearhead

    Koodi 19 viittaisi nokan asentotunnistimeen,tarkista piuhojen liittimet,jos oire uusii,niin irroita nokka anturin piuha ja testaa miten toimii ilman sitä.

    Kone siis toimii myös ilman nokka anturia,mutta silloin se avaa kaikki suuttimet samaan aikaan kampiakselin asennon tiedon mukaan,nokka anturi taas yksilöi sylinterit jolloin se ruikkii juuri oikeaan reikään oikeaan aikaan...

    Egr koodi vois johtua siitä,että se on tulpattu?

    Teitkö KOER testin aikana kaikki vaadittavat kevätjuhlaliikkeet,kaasu pohjaan,jarrun painaminen ja ratin edestakainen kääntely 90 astetta,noi pitää tehdä oikeaan aikaan noin 3 sekunnin sisään merkistä että testi antaa oikean diagnoosin.
     
  20. mn12bird

    mn12bird 1st gear

    Taisi jäädä tuo ratin vääntäminen ja jarrun polkeminen väliin :oops: . Täytyy irrottaa asentotunnistimen liitin ja kokeilla sillä. Itsekin etsiskelin eilen tuolta Sccoa:n syövereistä keskusteluja noista koodeista ja se 19 viittaa tosiaan vahvasti tuohon nokan anturiin. Voipi olla, että se nykiminenkin häipyy tuossa matalilta kierroksilta kiihdytettäessä, kun irrottaa sen liittimen. Jos näin, niin sittenhän se on hommattava uusi anturi.
     

Kerro tästä muillekin!